Khamis, 22 Julai 2021

Buat kebajikan untuk kejar populariti atau pahala?











BAWAH KOLONG (BK) tak tahu apa cerita sebenar di sebalik serang menyerang ahli agamawan dengan ahli agamawan dan ahli agamawan dengan selebriti.

Tiba-tiba kes meletup sampai mengalahkan isu Covid-19 yang semakin naik, isu sidang Parlimen pada 26 Julai ini dan isu perebutan kuasa di kalangan ahli-ahli politik.

Ada kawan media kata, mereka ini nak cari publisiti murahan. Kalau ada isu, ada konflik, mudah sikit masuk surat khabar, TV dan media internet. Nama akan tersohor. Lepas tu banyak dapat ‘Like’ dan ‘Follower’ dalam media sosial mereka.

Sebagai orang buta teknologi maklumat (IT), BK tak tahu apa istimewanya dapat ‘Like’ banyak, dapat ‘Follower’ banyak. Sebab BK pun ada media sosial Facebook juga, dapat ‘Like’ juga, banyak ‘Follower’ juga, tapi tak ada apa pun yang BK dapat daripada itu semua.

Nak kata BK akan jadi lebih tersohor kerana dapat banyak ‘Like’, dapat banyak ‘Follower’, rasanya macam biasa juga, akaun bank tak bertambah-tambah pun kalau BK tak buat ‘overtime’ atau kerja lebih masa.

Jadi, BK buat kesimpulan, dia orang ‘bergaduh’ dalam media sosial ini kerana nak tunjuk sikap tidak matang mereka kepada masyarakat. Selama ini mereka disanjung atas keperibadian baik yang ditunjukkan mereka.

Dengar orang susah, mereka yang pertama sampai, hulur macam-macam bantuan. Dari wang tunai, tilam, kipas angin, makanan asas sampai kepada cari rumah sewa untuk keselesaan golongan ini.

Betapa sucinya jiwa mereka. Belanjakan harta ke jalan yang diredhai Allah. Masyarakat melihat dan mendengar pun rasa terharu dengan kebaikan mereka, sikap murah hati mereka.

Sampai ada individu dalam diam-diam meniru cara ahli dermawan ini, turun menderma walaupun sumbangan tak banyak, tapi menjadi ikutan yang baik.

Namun, perbuatan baik ini selalunya tak lama. Mula timbul hasad dengki, tuduh menuduh, kata mengata, salah menyalahkan antara satu sama lain.

Mereka gunakan media sosial. Muat turun status yang bukan-bukan memburukkan kawan. Masyarakat yang memerhati tingkah laku mereka selama ini terkejut. Maka banyaklah komen pro dan kontra dari netizen.

Keadaan menjadi lebih teruk dan buruk. Pandangan masyarakat yang positif selama ini bertukar jadi negatif. Tanpa usul periksa, dengan hanya merujuk kepada status itu, yang tak bersalah dijatuhkan hukuman bersalah oleh masyarakat.

Maka hilanglah rasa hormat orang ramai kepada agamawan berkenaan mahupun selebriti itu.

Kepada siapa lagi rakyat mahu jadikan contoh dan ikutan? Kepada ahli-ahli politik sekarang? Memang hancur. Mereka mengajar kepada rakyat bagaimana untuk jadi pemimpin yang tidak baik, degil, keras kepala dan suka bercakap belit-belit.

Atau kepada ahli agamawan yang dermawan, yang pemurah dan yang zuhud? Nampaknya sifat-sifat itu sudah terhakis dalam diri masyakarat dek kerana sikap mereka sendiri. Mereka boleh dengan sekelip mata menunjukkan tauladan tidak baik kepada rakyat.

Begitu juga nak jadikan contoh dan ikutan para selebriti? Apa kebaikan yang mereka buat? Tunjuk pakaian mencolok mata atau mencucuk mata, tunjuk aksi yang tidak baik kepada masyarakat di luar?

Nak tak nak, ibu bapa juga kena mainkan peranan perbetulkan minda anak-anak jangan diikut, jangan diambil tahu sangat krisis yang berlaku dalam dunia politik, dalam dunia agamawan dan dalam dunia selebriti.

BK bukan berniat nak memburuk-burukkan atau nak merendah-rendahkan mereka. Jelas terpampang di depan mata, mereka sendiri yang mempamerkan sikap sedemikian di depan rakyat.

Berbalik kepada krisis agamawan dengan selebriti. Ia hanya berpunca daripada misi kemanusiaan yang dilakukan secara peribadi oleh masing-masing pihak. Mereka ada duit, mereka ada pengaruh, mereka layak untuk melakukan misi itu.

Baguslah kalau berebut untuk berbuat kebajikan. BK sokong, BK terharu dengan sikap murah hati. Terpulang pada diri masing-masing, tak nak tolong rakyat susah di dalam negeri, tapi nak tolong rakyat susah di luar negara, itu hak mereka sebab duit mereka.

Tetapi, janganlah sampai cetuskan rasa dengki dan iri hati antara satu sama lain. Tunjuk sikap kurang baik kepada masyarakat dengan menyalah kawan baik kononnya begitu begini.

Dah kita ada kemampuan dari segi kewangan dan pengaruh, gunalah kemudahan itu untuk berkebajikan. Jangan melihat kesalahan atau kelemahan kawan kita. Bumi ini luas, berpuluh negara yang rakyatnya perlukan bantuan, pelan dan rancanglah untuk bawa ke mana bantuan itu.

Kenapa perlu tumpu pada satu tempat? Kenapa perlu cemburu kalau kawan kita dapat masuk ke negara itu, sedangkan kita tak dapat?

Kalau kita tak boleh masuk, maknanya kita tidak ada keistimewaan yang dimiliki oleh kawan kita itu. Jadi, kita lupakan negara itu, kita carilah negara lain untuk hulurkan bantuan kita.

Tak dapat masuk ke Palestin contohnya, masyarakat tak akan marah atau cemuh pun dengan kegagalan itu. Tidak jatuh maruah pun kalau misi kemanusiaan itu tidak tercapai. Masyarakat tahu bukan mudah nak masuk ke negara bergolak.

Di Malaysia pun, bukan sedikit rakyat susah, daif dan miskin. Kenapa tak ubah saja pelan, daripada hantar bantuan kemanusiaan kepada rakyat di luar negara, baik agih-agihkan bantuan itu kepada rakyat dalam negara.

Mereka inilah sebenarnya yang ‘Like’ dan jadi ‘Follower’ media sosial kita, bukan rakyat di luar negara sana. Mereka pun tak kenal anda, apatah lagi ada masa nak ikuti perjalanan hidup anda.

Pada BK, inilah cara para agamawan dan selebriti nak ucapkan terima kasih atau berbalas budi kepada rakyat Malaysia, yang banyak beri sokongan moral kepada mereka sehingga Allah meletakkan mereka di kayangan.

Tapi, setelah semua masyarakat tahu perangai buruk kita, mula pandang negatif pada kita, baru hari ni nak minta maaf? Sudah terlambat. – MalaysiaGazette (siaran 19 Julai 2021).

Rabu, 7 Julai 2021

Kibar bendera putih atau angkat tangan berdoa?

 TIBA-TIBA kalut pula isu kibar bendera putih. Ada yang setuju, ada yang tak setuju. Yang tak setuju kebanyakannya wakil rakyat sebelah sana. Yang setuju pula wakil rakyat sebelah sini.

Kes kibar bendera putih pun boleh jadi isu. Mereka berdebat pertahankan hak masing-masing. Ada yang kata, rakyat tak sepatutnya diajar menghadapi kekalahan, sebaliknya ajar rakyat berdoa supaya mendapat pertolongan daripada Allah.

Ada pula yang kata, tidak salah membantu rakyat yang dalam kesempitan hidup agar mereka dapat makan minum untuk teruskan kesinambungan hidup. Macam-macam pro dan kontra perdebatan isu bendera putih ini.

Banyak dalil-dalil berkaitan makna dan erti bendera putih. Kisah-kisah sejarah yang terkait dengan bendera putih serta peristiwa angkat bendera putih di medan peperangan.

Jauh mereka lencongkan isu ini. Padahal, dalam kata mudah, kibar bendera putih di depan rumah supaya mudah bantuan sampai kepada keluarga atau individu yang memerlukan itu. Itu saja tujuan dan niat asalnya.

Tetapi, biasalah. Negara kita ini tak pernah sunyi dari politik dan berpolitik. Semua isu, termasuk yang berniat baik, jujur pun nak dipolitikkan. Kalau rakyat terbela dan kenyang dengan mainan politik mereka, tak mengapa. Ini, rakyat makin susah.

Bila rakyat susah, mereka salahkan pihak lain. Yang jadi mangsa adalah rakyat. Ini memang hakikat yang berlaku. Musim pandemik Covid-19 menyebabkan ramai rakyat hidup susah.

Yang bekerja gaji RM5,000 ke atas dulu pun mula merasa kesempitan hidup. Mereka hilang pekerjaan, mereka hilang sumber pendapatan. Duit simpanan makin hari makin susut. Bekalan makanan dan minuman mula berkurangan. Ini menyebabkan mak ayah kita dan kita sendiri tertekan.

WhatsApp-Image-2020-04-26-at-2Membantu orang miskin menjadi tanggungjawab semua pihak dalam musim pandemik Covid-19.

Tiap saat fikirkan macam mana nak cari duit, nak beli susu anak, nak beli barangan dapur untuk isi perut. Nak keluar rumah tak boleh sebab SOP PKP dan SOP PKPD melarang rakyat keluar rumah.

Nak cari kerja, semua majikan tutup. Tidak sedikit gulung tikar. Habis, apa perlu dibuat? Semua usaha sudah ikhtiar. Tiap kali selesai solat, tadah tangan mohon pertolongan dari Allah.

Allah berikan pertolongan kepada hamba-Nya melalui asbab. Tahu apa itu asbab? Allah telah jadikan dunia ini dengan asbab. Bila kita nak panaskan sesuatu kena ada api. Bila kita nak sejuk, kena ambil air atau ais. Maka yang jadikan asbab panas dan sejuk ini adalah Allah.

Allah jadikan asbab untuk uji iman kita, sama ada kita yakin pada asbab itu ataupun yakin pada yang menjadikan asbab itu. Jadi, setelah individu atau keluarga itu tidak tahu lagi macam mana nak ikhtiar dan usaha, mereka sahut untuk kibar bendera putih.

Bendera putih ini adalah usaha dan ikhtiar. Asbabnya ialah Allah mengutuskan seseorang untuk menghulurkan bantuan bagi meringankan beban atau tanggungan yang ditanggung individu atau keluarga berkenaan.

Bukan kata yang kibar bendera putih tidak tahu bersyukur kepada Allah. Bukan kata, orang miskin itu tidak berdoa kepada Allah. Entah-entah mereka lebih banyak bersolat, berdoa dan mengucapkan syukur kepada Allah setiap hari berbanding dengan daripada kita, mana kita tahu.

Oleh itu, jangan cepat melatah menuduh kempen kibar bendera putih ini mainan politik. Kalau betul mainan politik sekalipun, kita orang politik lawanlah secara politik. Tengok nanti siapa untung dengan mainan ini.

Bawah Kolong (BK) pada dasarnya setuju dengan kempen kibar bendera putih. Kalau mereka tak kibar, kita tak tahu jiran sebelah kita hidup dalam kesusahan dan kesempitan. Kita tak tahu mereka tak ada duit nak beli makan minum untuk anak isteri dan untuk diri sendiri.

Kalau kita gaji puluh ribu sebulan, ribu-ribu sebulan. Pekerjaan tak terjejas di musim pandemik Covid-19 ini, kita jangan pandang remeh pada usaha orang lain nak membantu.

Musim sekarang, kita tak boleh nak kata pada siapa-siapa. Kerana yang kaya raya sebelum ini pun tiba-tiba sudah jatuh miskin. Mereka miskin kerana hilang pekerjaan. Majikan mereka terpaksa gulung tikar kerana tidak boleh beroperasi untuk jana keuntungan.

Jadi, tidak salah untuk kita sama-sama membantu dan tolong menolong antara satu sama lain. Dengan cara mana kita nak bantu, nak tolong, terpulang pada kemampuan dan kaedah masing-masing.

Ada dalam kes tertentu, orang bantu dengan tawarkan peluang pekerjaan, ada juga bantu dengan salurkan duit dan tidak sedikit hulurkan makanan dan minuman. Waima apa sekalipun, bantulah orang yang dalam kesusahan.

Mungkin hari ini kita bantu orang susah dan mana tahu suatu hari nanti tiba-tiba kita pula hidup susah dan perlukan bantuan. Apa kita nak buat? Nak kibar bendera putih, malu, sebab sebelum ini kita yang lantang bantah.

Kesimpulannya, apa saja cadangan pihak lawan kita kaedah untuk bantu orang susah, kita terima saja. Jangan cepat membuat tuduhan yang bukan-bukan. Isu kemiskinan segera ini tidak boleh dijadikan bahan gurauan atau mainan politik.

Kita yang kaya raya kena insaf. Kenapa Allah tidak bolak balikkan hati kita untuk membantu. Kenapa Allah tidak tarik rezeki kita. Kita kena bersyukur dan tambahlah pahala akhirat dengan menderma. – MalaysiaGazette

Biarkan jawatan TPM, fikir yang penting dahulu

By Manzaidi Mohd Amin RAMAI   berpendapat, daripada Perdana Menteri baharu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob penat memikirkan siapa bakal calo...