Jumaat, 27 Januari 2023

Warga asing bebas minum arak di Pantai Teluk Kemang

By Manzaidi Mohd Amin - 26 January 2023 TAHUN Baru Cina baru-baru ini Bawah Kolong (BK) tak balik kampung. BK pilih untuk habiskan cuti sedut angin laut di Teluk Kemang, Negeri Sembilan. Orang kata pantai Teluk Kemang, best. Pesisirnya bersih, ombaknya tidak seganas Pantai Cahaya Bulan (PCB) di Kelantan. Selain itu, banyak kemudahan disediakan di situ. Awal pagi Sabtu lalu, BK bertolak dari rumah di Shah Alam ke Teluk Kemang. Niat nak bersantai di situ dalam dua hari dan sewa hotel bajet yang berdekatan. Perjalanan dari Shah Alam di Dataran Pantai Teluk Kemang agak lancar. Jalan raya dan lebuh raya tak sesak sebab dua hari sebelum tu dah berjuta warga perantau di ibu kota bertolak pulang ke kampung halaman masing-masing. Jadi, kelibat kenderaan sepanjang lebuh raya agak lengang. Susah nak jumpa lebuh raya sunyi macam ni, kalau tidak musim perayaan. BK sampai di pantai Teluk Kemang dalam kira-kira satu setengah jam. Masa itu jam 7.30 pagi. Kebetulan air laut pasang, maka pengunjung tak dapat sentuh pasir pantai. Kena tunggu sehingga jam 9 pagi baru boleh mandi air laut. Sampai di situ, ada perkhidmatan sewa khemah disediakan. RM50 satu hari untuk khemah berukuran 8×8 dan RM30 untuk payung dengan masing-masing disediakan empat kerusi dan satu meja. BK pilih khemah sebab ia lebih selesa dan luas. Boleh tidur dan santai atas kerusi sandar sambil lihat anak-anak bermain pasir dan mandi. Cuma BK rasa rugi sewa hotel. Sebab khemah yang disewa ini boleh check-out jam 7 malam. Makin tengah hari dan petang, pengunjung makin ramai menjadikan suasana di pantai itu meriah dengan orang ramai bermain banana bot, parasailing dan jet ski. Acara bakar-bakar BBQ pun ada. Selain makanan berat dan ringan yang disediakan gerai di sepanjang kawasan dataran itu. Pendek kata seronok. Selepas balik ke hotel petang tu, BK rancang nak check-out pagi-pagi lagi kerana nak sambung bersantai di pantai. Orang kata, hari minggu lagi meriah dan kena sampai seawal jam 7 pagi kalau mahu parking kereta dekat dengan pantai. Memang betul, BK sampai jam 7.30 pagi pun kenderaan dah penuh. Tapi BK bernasib baik kerana ada satu parking kosong dan terus menyewa khemah. Memang betul, hari minggu pengunjung lagi ramai daripada hari Sabtu. Ada yang datang dari Johor dan tidak sedikit warga tempatan. Dalam jam 10 pagi ke atas, BK dah mula rasa tak selesa. Khemah makin banyak dipasang atas permintaan pengunjung. Pengunjung yang ramai datang bukan warganegara, tetapi warga asing. Mereka juga ambil peluang kilang tutup cuti Tahun Baru Cina datang berkelah dengan rakan-rakan sekerja dan senegara. Paling ramai adalah warga Nepal dan Bangladesh. Kedatangan mereka menenggelamkan warga tempatan. BK tak kisahlah seberapa ramai mereka nak datang berkelah. Mereka pun macam BK juga, nak habiskan cuti dengan bersantai. Tetapi, yang BK tak puas hati, mereka bawa minuman keras. Mereka letak atas meja bawah khemah yang disewa sewenang-wenangnya, tanpa rasa hormat kepada pengunjung beragama Islam. Mereka juga bawa makanan. BK tak tahulah makanan yang dibawa itu halal atau tidak, itu hak mereka. Tapi, bab minuman keras ni BK tak boleh terima. Mereka mula berseronok, ketawa hilai sambil bersorak lagakan tin arak dan terus teguk. Mereka ketawa lagi, mereka hilai lagi. Ada yang kunyah-kunyah buah pinang, ada yang kunyah sireh. Air ludahan mereka buang ke pasir pantai. Pasir pantai bertukar jadi merah. Datang ombak bersihkan pasir dan bawa air ludahan ke laut, tempat anak-anak warga tempatan mandi manda. Sungguh meloyakan. BK nak mundar mandir pun takut. Takut terpijak air ludahan mereka. Lagipun BK dan semua pengunjung di situ berkaki ayam. Peliknya, tidak ada pihak berkuasa memantau keadaan ini. Tidak ada notis ditampal di mana-mana tempat sebagai peringatan kepada warga asing atau bukan Islam agar minuman keras dilarang. Notis jaga kebersihan pun tidak ada. Hasrat BK nak bersantai sampai ke petang jadi terbantut. Sakit hati tengok warga pati ini minum minuman keras dan ludah air sireh. BK juga ada dengar keluhan warga tempatan dengan situasi itu. Mereka pendatang asing, yang datang bekerja di negara ini. Tetapi, mereka bebas bawa budaya mereka ke sini, tanpa larangan atau teguran. Selama ini, kalau baca maklumat mengenai Pantai Teluk Kemang ini dikatakan bersih, sekali bila datang sendiri, rupanya tidak bersih. Ada tin arak terapung terolang aling dibawa ombak. Maknanya, mereka tidak hormat budaya warga tempatan. Mereka tidak diberi motivasi mengenai adab budaya negara ini oleh majikan masing-masing. Mereka bersantai dengan biadab. Mana pihak berkuasa tempatan? Tidak dipantaukah aktiviti pengunjung sehingga warga asing berani jadikan kawasan ini macam negara mereka sendiri. Sekurang-kurangnya ada pemantauan. Larang mana-mana individu bukan beragama Islam bawa minuman keras. Tapi, tak ada. Mereka bebas berpesta arak. Jangan pula nanti ada yang cuba nak tegakkan benang basah menafikan coretan BK ini. – MalaysiaGazette

Kenapa Ahmad Zahid perlu diberi peluang, bukan dijatuhkan?

By Manzaidi Mohd Amin - 14 January 2023 KENAPA perwakilan UMNO perlu beri peluang kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terus menerajui parti? Kenapa UMNO perlu beri peluang kepada presiden ini untuk membuat pembaharuan kepada parti? Jawapannya ada kepada perwakilan semua, terutama kepada mereka yang menghayati perjuangan dan peranannya ketika berseorangan membawa kapal UMNO dan Barisan Nasional (BN) selepas kalah pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Sebelum PRU14, ramai yang mengelilingi presiden sebelumnya, Datuk Seri Najib Razak. UMNO nampak cukup kuat. Kalau dilihat kekuatan ketika itu, mustahil UMNO dan BN akan kalah. Rupanya, kekuatan ketika itu hanya palsu semata-mata sehingga Najib pun kelabu mata dengan mainan golongan yang rupanya memiliki semangat kepura-puraan ini. Bawah Kolong (BK) bukan nak puji Ahmad Zahid dan Najib selaku mantan presiden. Jauh sekali nak ‘jek’ tinggi-tinggi sampai ke awangan. Bua tapa nak ‘pum’ mereka, sedangkan berdua pun tidak pernah kenal BK. Tulisan BK pun entah mereka baca atau tidak, tetapi BK tidak kisah. BK beri pandangan kenapa jawatan presiden ini tidak perlu dipertandingkan pun sebab BK dapat nilai perjuangan pemimpin yang ikhlas dan jujur dengan pemimpin yang tidak ikhlas dan tidak jujur. Paling sedih apabila Najib ditinggalkan bersendirian dengan pendakwaan berpilih. Selepas ‘makan kenyang-kenyang’, mantan Perdana Menteri itu dibiarkan mempertahankan diri seorang diri tanpa ada yang hadir untuk memberi semangat dan sokongan. Ke mana golongan yang makan di tangan ini pergi? Ke mana lagi kalau tidak mengalihkan sokongan kepada member mereka yang dilihat makin kuat yang menubuhkan parti Bersatu. Dalam sekelip mata sokongan berpindah tangan. Inilah politik. Hanya tinggal sekerat saja yang turut turun naik ke mahkamah sebagai tanda sokongan tidak berbelah bahagi kepada Najib. Yang lain semuanya pakat mendoakan semoga Najib cepat-cepat diputuskan bersalah dan dipenjarakan. Masuklah Najib dalam penjara. Pelbagai usaha dilakukan untuk membelanya hanya sia-sia, tidak meninggalkan bekas. Takdir menentukan Najib dipenjarakan, maka dipenjaralah Najib kesudahannya. Ramai yang suka dan hanya segelintir yang menangis dan sedih dengan nasib diterima Najib. Tetapi, itulah politik. Begitu juga dengan nasib Ahmad Zahid, terima amanah untuk pikul tanggungjawab membawa UMNO yang sakit. Sakit UMNO ketika itu boleh dikatakan sangat tenat sebab ramai sudah tinggalkannya hanya kerana orang yang mereka ikut dan jadi barua itu mahu pastikan UMNO dibubar. Tetapi, Ahmad Zahid tetap dengan pendirian mahu UMNO kekal hidup dan relevan. Beliau bersama beberapa kerat pemimpin tanpa menghiraukan ugutan dan ancaman pihak tertentu teruskan juga menggerakkan parti. Sehinggalah parti dilihat makin kukuh sehingga sekarang, dan inilah yang dicemburui oleh kumpulan yang ‘lari’ sebelum ini. Mereka ‘kembali’ berada dalam UMNO dengan kepura-puraan semata-mata untuk mengambilalih parti keramat ini dan mahu serahkan kepada musuh. Itu senario yang berlaku sekarang. Sebab itu, apabila tiba musim pemilihan, kumpulan ini yang membuat propaganda kononnya kepimpinan Ahmad Zahid mahu sekat demokrasi dalam parti. Jawatan presiden dan timbalan presiden yang biasanya dibuka untuk dipertandingkan, direka-cipta oleh kumpulan ini kononnya dua jawatan itu tidak boleh dipertandingkan. Kemudian, anak-anak buah di bawah bawa isu tidak dipertandingkan ini ke akar umbi sehingga semua tangan menuding dan marahkan kepada Ahmad Zahid, kononnya tamak jawatan. Apabila Ahmad Zahid menjelaskan parti tidak pernah sekat atau halang siapa pun nak bertanding, tetap juga kumpulan ini ‘spin’ mendakwa kenyataan itu sekadar hipokrit. Mereka tetap mencanangkan di luar bahawa jawatan presiden dan timbalan presiden tidak boleh ditandingi. Pada BK, kalau benarpun tidak boleh dipertandingkan, memang wajarlah. Sebab ketika UMNO lemah dulu, kamu lari. Bila UMNO dah dilihat makin kuat, kamu menyibuk. Kumpulan seperti ini memang tidak diperlukan dalam parti. Biarlah Ahmad Zahid bersama yang setia membawa obor perjuangan parti membela orang Melayu, agama dan negara. Kalau kumpulan ini ambil alih UMNO, percayalah UMNO akan hancur dalam sekelip mata. Sebab rakan baik mereka yang disepakatinya adalah mereka yang dari awal merancang nak jatuh dan haramkan parti ini. Maka, tidak keterlaluanlah kalau Ahmad Zahid diberi kesempatan penggal ini untuk membawa UMNO dengan coraknya. Kekalahan dalam dua PRU tidak boleh dipersalahkan serratus peritus atas bahu Najib dan Ahmad Zahid. Sebaliknya, kekalahan ini harus dipikul bersama, bukan jika kalah, semua pakat tuding jari pada ketua, bila menang masing-masing mengaku kemenangan itu kerana mereka. Buanglah perangai buruk ini. UMNO bukan hak peribadi, tetapi hak ahli dan rakyat. UMNO hanya dijadikan ‘jabatan’ untuk kaut kekayaan. Lagipun, sepanjang Najib dipenjarakan, hanya Ahmad Zahid yang tidak pernah lekang menyebut nama sahabatnya itu. Beliau sentiasa mengenangkan nasib Najib yang keseorangan dalam pagar besi. Yang lain seperti meraikan. Seolah gembira apabila Najib disumbat dalam penjara. Menyedihkan. – MalaysiaGazette

Rabu, 4 Januari 2023

Anwar lepasi tempoh 40 hari tanpa kekecohan

By Manzaidi Mohd Amin - 3 January 2023
KERAJAAN Perpaduan ditubuhkan pada 24 November 2022 iaitu selepas empat hari selesai Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang jatuh pada 19 November 2022. Kerajaan yang dibentuk ini melibatkan Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN) dan parti-parti gabungan dari Sabah dan Sarawak. Perikatan Nasional (PN) yang mendapat 74 kerusi Parlimen telah menolak rezeki untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan dengan PH atas sebab-sebab tertentu. Dengan penolakan PN itu, maka BN yang mendapat 30 kerusi terpaksa menerima cadangan Yang di-Pertuan Agong supaya bergabung dengan PH yang memperoleh 82 kerusi. Dengan persetujuan BN dan rakan gabungan dari Sabah dan Sarawak, tertubuhlah sebuah kerajaan yang dinamakan Kerajaan Perpaduan, dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dan Datuk Seri Zahid Hamidi serta Datuk Seri Fadillah Yusof sebagai Timbalan Perdana Menteri. Hari ini, adalah hari ke-40 Kerajaan Perpaduan mentadbir Malaysia dan sepanjang tempoh itu, tidak kedengaran daripada rakyat akan ketidakpuasan hati mereka dengan pentadbiran ini. Walaupun, berlaku beberapa peristiwa atau kejadian dalam tempoh 40 hari ini, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet dapat tanganinya dengan baik. Antara peristiwa atau kejadian yang berlaku ialah banjir di negeri Pantai Timur, runtuhan tanah di Jalan Batang Kali-Genting Highlands yang mengorbankan seramai 31 orang. Semua tempat kejadian itu telah didahului dengan kehadiran Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet sehingga peruntukan segera diluluskan bagi meringankan beban ahli keluarga mangsa. Tidak seperti sebelumnya, jika berlaku banjir, akan berlaku tuding menuding jari antara satu sama lain sehingga rakyat yang sudah menjadi mangsa banjir menjadi mangsa kegagalan kerajaan. Hal ini tidak berlaku dalam era Kerajaan Perpaduan. Tindakan segera barisan menteri bawah pimpinan Anwar telah berjaya mengatasi atau sekurang-kurangnya meredakan kemaslahatan yang dihadapi oleh rakyat dan masyarakat. Inilah antara kejayaan di awal pemerintahan Kerajaan Perpaduan. Kurang berpolitik, tidak ada tuding menuding jari. Semua turun ke lapangan dan menyelesaikan mengikut kuasa serta portfolio masing-masing. Kalau ada pun, suara-suara dari pembangkang. Itu adalah biasa. Suara mereka menceriakan lagi suasana politik tanah air, walaupun keseluruhan mangsa banjir mahu pun mangsa tanah runtuh telah mendapat perhatian sewajarnya. Ini boleh dikatakan sebagai salah satu kejayaan Anwar dalam mengendalikan pentadbiran kerajaannya, yang disokong pula oleh BN yang mempunyai banyak pengalaman dalam mentadbir kerajaan sebelum ini. Rakyat kelihatan gembira dengan pentadbiran baharu ini. Tidak banyak kerenah, tidak banyak auta, tidak banyak cakap melainkan banyak aksi dan banyak tindakan ke arah menyelesaikan masalah. Walaupun terlalu awal untuk memberi kejayaan kepada Kerajaan Perpaduan kerana belum sampai 100 hari memerintah lagi tetapi jika usaha mendaki tangga pertama, kedua, ketiga dan keempat dapat melepasi rintangan, tidak mustahil pendakian seterusnya berjalan dengan mudah dan lancar. Jika Kerajaan Perpaduan mahu terus berjaya dengan matlamat pentadbirannya, mereka tidak perlu melayan suara-suara tidak berpuas hati daripada pembangkang. Memang adat pembangkang, kerjanya adalah mengkritik dan menegur. Sedangkan, mereka tidak ada idea pun untuk sama-sama dikongsi bagi memacu kepada usaha membawa dan meletakkan negara di landasan yang betul. Ada lagi sesetengah pihak cuba menakut-nakutkan rakyat dengan mendakwa, Anwar akan berdepan dengan beberapa halangan lagi walaupun berjaya melepasi halangan pertama, iaitu usul undi percaya kepadanya. Walhal, undi belah bahagi di Parlimen 19 Disember lalu menunjukkan Anwar mendapat sokongan lebih dua pertiga iaitu 147 undi. Sepatutnya Anwar mendapat 148 undi tetapi seorang ahli Parlimen telah memohon maaf kerana sampai lewat di Dewan Rakyat. Maaf itu bagaimanapun diterima kerana tidak disengajakan. Tetapi jumlah 147 atau 148 itu sudah membuktikan Kerajaan Perpaduan mempunyai dua pertiga majoriti. Celah mana pula ada yang kata Anwar akan berdepan dengan halangan pada masa akan datang? Selepas ini, tidak kira undian untuk bajet atau untuk mendapatkan kelulusan akta, kalau 148 sudah menyokong, maka jumlah itulah yang akan memberi undian. Berbanding pembangkang hanya 74 undi dan jumlah inilah yang akan diperolehinya jika ada usul yang memerlukan undian. Ini adalah normal walau parti mana jadi kerajaan atau pembangkang sekali pun. – MalaysiaGazette

DAP sudah jadi budak baik?

By Manzaidi Mohd Amin - 30 December 2022
DAP sudah jadi budak baik? Itulah yang Bawah Kolong (BK) dengar dan perhatikan dalam tempoh 40 hari pentadbiran Kerajaan Perpaduan ini. Mereka tidak nampak gelojoh dan tak nampak tamak seperti mana mula-mula menjadi kerajaan pada PRU14 tahun 2018 dahulu. DAP sekarang nampak lebih matang dari sebelumnya. Adakah ini kerana watak atau karakter seseorang pemimpin yang menjadikan corak kepimpinan parti itu berubah? Atau ketika dalam Kerajaan Pakatan Harapan (PH) dahulu mereka tidak ditarbiahkan oleh Perdana Menterinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad? Kali ini dalam Kerajaan Perpaduan mereka sudah ditarbiahkan oleh Perdana Menterinya, Datuk Seri Anwar Ibrahim? Tidak dinafikan pada awal pembentukan Kerajaan Perpaduan, ada suara-suara dari NGO pro DAP menuntut Perdana Menteri ke-10 meneliti dan mengiktiraf Sijil UAE tetapi, isu itu tidak panjang. Mungkin selepas kenyataan mahu UAE diiktiraf, mereka dipanggil dan diminta supaya tidak membangkitkan isu itu secara terbuka kerana boleh merisau dan meresahkan rakyat atau orang Melayu khususnya. Mujurlah mereka dengar nasihat atau teguran itu. Nampak mereka boleh dijinakkan. Tidak seperti tahun 2018, walau ditegur, dilarang sekalipun mereka tidak hirau malah makin besar kepala. Itulah perbezaan DAP zaman Dr. Mahathir dengan DAP zaman Anwar. Portfolio yang diberikan kepada pemimpin DAP zaman Kerajaan Perpaduan pun tidak sekanan zaman kerajaan PH dahulu. Zaman Kerajaan Perpaduan, masing-masing tumpu pada kerja, mereka tidak berpolitik. Tambahan pula, di era Anwar, jumlah menteri dari DAP dikurangkan. Kabinet 2018 seramai enam menteri, di zaman 2022 hanya empat menteri. Namun jumlah timbalan menteri dari DAP dikekalkan kepada enam. Enam dalam kerajaan PH dan enam dalam Kerajaan Perpaduan dengan menukarkan muka lama kepada muka baharu. Muka baharu nampak lebih matang daripada muka lama yang digugurkan. Mungkin sebab itu negara sekarang dilihat lebih aman daripada sebelumnya. Itu pandangan BK lah. Pandangan orang lain, tak tahu. Mana ada kita dengar menteri dan timbalan menteri dari DAP buat perangai di awal-awal pentadbiran Kerajaan Perpaduan? Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke Siew Fook selaku Menteri Pengangkutan; Nga Kor Ming (Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan); Hannah Yeoh (Menteri Belia dan Sukan) dan Sivakumar (Menteri Sumber Manusia) mengambil sikap untuk tumpu pada kerja. Begitu juga Steven Sim selaku Timbalan Menteri Kewangan; Ram Karpal Singh (Timbalan Menteri Undang-Undang dan Reformasi Institusi); Chang Foong Hin (Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan); Liew Chin Tong (Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri); Teo Nie Ching (Timbalan Menteri Komunikasi Digital) dan Lim Hui Ying (Timbalan Menteri Pendidikan). Mereka juga lebih menumpukan pada amanah yang dipertanggungjawabkan masing-masing. Nampak sekarang DAP sudah jadi budak baik, kan? Ini jauh berbeza kalau dibandingkan dengan zaman Kerajaan PH dahulu. BR1M dihapuskan, beberapa aset negara dijual digadai. Pendek kata dari hari pertama hingga 22 bulan mentadbir, negara tidak pernah lekang dari isu panas dan rakyat sepanjang hari dalam kemarahan. Namun dalam tempoh lima tahun ini, BK nasihatkan DAP lebih baik kekalkan momentum sekarang. Rakyat pun mula seronok dan suka kepada kerajaan baharu ini kerana nampak mereka buat kerja. Sikap baik yang ditunjukkan DAP hari ini sekurang-kurangnya dapat memadamkan ‘dosa’ yang dilakukan oleh Guan Eng ketika memegang jawatan Menteri Kewangan selama 22 bulan dan pentadbiran yang agak kucar-kacir. Banyak aset kerajaan telah dijual dengan alasan untuk menampung kewangan kerajaan untuk membayar hutang 1MDB, tetapi apabila Muhyiddin ambil alih, tiba-tiba duit yang dikatakan tidak ada oleh kerajaan PH, molek-molek digunakan dalam jumlah yang besar dan banyak oleh Muhyiddin. RM600 bilion bukan jumlah yang kecil, tapi digunakan Muhyiddin dalam tempoh 17 bulan sahaja. Sedangkan, jumlah ini disembunyikan dari pengetahuan rakyat oleh menteri DAP sebelumnya dengan menguar-uarkan kerajaan tiada duit. Pada mereka, duit kerajaan kononnya dihabiskan oleh mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan cara ‘dicuri’, ‘disanggak’ dan ‘disamun’. Inilah cara menteri DAP dulu buat kerja. Nak tanam dalam minda rakyat, kononnya pemimpin UMNO ini ‘jahat’. Alhamdulillah, bawah Anwar, rakyat tidak dihidangkan kisah-kisah silam kerajaan terdahulu. Malah, ada menteri dari PKR, Amanah, BN, DAP buat kenyataan ada nak teruskan kesinambungan kerajaan terdahulu. Ini suatu yang baik dan wajar diteruskan sepanjang penggal PRU15 ini. – MalaysiaGazette

Barang keperluan kritikal, kerajaan jangan beri jawapan mudah

Oleh Manzaidi Mohd Amin - 22 September 2023 BERAS tak ada, kami tak boleh makan nasi. Kalau ada pun beras naik harga satu dua kali ganda m...