Ahad, 29 Ogos 2010

Heret babi ke rumah ibadat

Sejak akhir-akir ini kita digemparkan dengan tindakan ustaz-ustaz parti mendoa dan mengheret babi ke surau dan masjid. Sungguhpun, manusia bukan beragama Islam boleh memasuki rumah ibadat Islam, tetapi mereka mesti beradab dan sopan, bukan naik ke surau berucap berbaur politik.

Begitu juga dengan sikap taasub segelintir ustaz-ustaz politik, kerana terlalu sayangkan pemimpin bukan Islam, mereka sanggup menggunakan peluang di mimbar solat Jumaat untuk mendoakan kesejahteraan puak kafir. Ini salah dan kurang ajar.

Ustaz-ustaz politik boleh mengajak pemimpin bukan Islam ke masjid dan surau, tetapi bukan memberi peluang kepada mereka berucap. Cukup sekadar mereka naik dan kita memberi penerangan mengenai Islam.

Beginilah bila sudah bergelar ustaz politik, mereka sudah menganggap dirinya tahu selok belok hukum hakam sehingga perbuatan mereka itu telah melampau batas ajaran Islam sebenar.

Harap-harap ustaz-ustaz politik bertaubat dan muhasabah diri. Jadilah manusia yang sederhana, bukan manusia yang riak, hipokrit dan takbur.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran