Selasa, 7 Ogos 2018

BN, PKR tekan gear akhir malam ini

TEPAT jam 12 tengah malam ini, tempoh berkempen bagi dua parti bertanding pada dalam PRK DUN Sungai Kandis berakhir.
Parti UMNO dari Barisan Nasional (BN) dan parti PKR dari Pakatan Harapan (PH) diberi tempoh 13 hari oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dari 21 Julai lalu sehingga tengah malam 3 Ogos, malam ini.
Dalam PRK ini, calon PKR, Mohd. Zawawi Ahmad Mughni  dilihat mempunyai kelebihan kerana beliau bukan sahaja di pihak kerajaan negeri yang mentadbir Selangor bahkan partinya turut menguasai kerajaan Persekutuan.
Dengan itu, semua jenteranya dari rakan komponen PH iaitu DAP, Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) turun berkempen membantu kempen.
Sementara itu, calon BN, Datuk Lokman Noor Adam pula dilihat sebagai under dog.
Beliau bukan sahaja keseorangan dalam kempen untuk memenangi hati rakyat, parti komponen BN seperti MIC, MCA dan MyPPP jarang kelihatan turun membantu.
Tambahan pula, Mohd. Zawawi adalah anak tempatan DUN Sungai Kandis yang tentu lebih rapat dengan pengundi di situ berbanding Lokman yang dianggap sebagai calon luar atau dengan kata lain, bukan anak tempatan.
Hal ini diakui sendiri oleh Lokman pada sidang medianya di pejabat UMNO Bahagian Kota Raja kelmarin.
Beliau mengakui tidak dapat turun di semua Pusat Daerah Mengundi (PDM) kerana kekangan masa dan PRK pula diadakan secara tergesa-gesa oleh kerajaan PH.
Dari aspek segi perang poster pula, PKR lebih mendahului dan nampak meriah di sepanjang jalan raya dan lorong dalam DUN Sungai Kandis berbanding poster dan bendera BN yang suram m dan jarang-jarang sekali kelihatan.
Bagaimanapun, kemeriahan poster dan bendera parti bukan ukuran seseorang calon itu akan menang atau kalah.
Yang penting, sejauhmana jentera parti termasuk calon dapat mempengaruhi atau memperdayakan pengundi agar mengundi mereka pada Sabtu 4 Ogos ini.
Bagaimanapun, Mohd. Zawawi mempunyai jentera yang kuat dan aktiviti berkempen boleh dikatakan seratus peratus sudah selesai tetapi beliau tetap menzahirkan kebimbangan kalau-kalau tidak dapat mengekal atau menambah jumlah majoriti yang ditinggalkan penyandangnya, Allahyarham Mat Suhaimie Shafiei.
Kebimbangannya itu bukan disebabkan tempoh kempen yang singkat atau merasakan masih ada pengundi yang tertinggal dari program ziarahnya tetapi bimbang kalau-kalau ramai pengundi tidak keluar mengundi esok disebabkan berasa yakin dengan kemenangan PH.
“Faktor ini yang membimbangkan saya dan jentera parti. Mungkin pengundi di sini menganggap baharu saja selesai mengundi pada PRU14, maka pada PRK ini tidak perlu lagi mereka keluar mengundi,” katanya kepada wartawan pada satu program di Sungai Kandis baru-baru ini.
Bagi Lokman pula, jika jumlah pengundi yang keluar mengundi kurang daripada 80 peratus seperti disasarkan, beliau bakal berdepan dengan kekalahan.
Menurutnya, Mohd Zawawi mempunyai kelebihan kerana dibantu oleh kemudahan dan jentera yang cukup.
Bagaimanapun, BN juga tidak kurang hebatnya dari segi psywar dan kempen.
Semua tiga sayap UMNO, Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri turun ‘berkampung’ di semua PDM sejak hari pertama kempen lagi.
Mereka bergerak dari rumah ke rumah sebagai usaha terbaik mendekati penduduk dan dari situ, mereka dapat berkongsi masalah dengan golongan sasar dari hati ke hati.
Selain itu, Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi; Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hassan, Naib-Naib Presiden seperti Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan Datuk Seri Nordin Mohamed Khaled Nordin juga turun berkampung membantu calon BN.
Bekas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak sekurang-kurang tiga kali turun  diikuti Ahli-Ahli MT, ketua-ketua sayap dan pemimpin dari negeri turut bersengkang mata berkempen meyakinkan rakyat betapa perlunya mereka mempunyai suara tambahan pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN).
PKR juga tidak kurang hebatnya dalam bab kempen. Timbalan Perdana Menteri yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu; Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz Mahathir sering meluangkan masa dalam program bersama rakyat.
Apa pun keadaannya, kira-kira 52,000 pengundi DUN Sungai Kandis akan menterjemahkan sokongan pada kertas undi dari jam 8.30 pagi hingga 5.30 pagi esok.
Keputusannya, siapa menang kalah, akan diumumkan selewat-lewatnya jam 10 malam esok. – MalaysiaGazette (Siaran 03 Ogos 2018)

Tiada ulasan: