Ahad, 17 Mac 2019

Menteri Besar yang tak siuman


Oleh: Tamrin Tun Ghafar

1. Dalam kamus Inggeris, tak siuman membawa makna "insane, mad dan extremely foolish".

2. Dalam tulisan saya bertajuk "Buang Mereka Yang Merosakkan Parti" pada haru Sabtu 9hb Februari 2019, saya ada menyentuh secara sambil lalu berkenaan Osman Sapian, Menteri Besar Johor.

3. Nampaknya beliau mengambil sikap tak kisah tentang pandangan negatif rakyat terhadap dirinya.

4. Pada beliau, yang penting dia mendapat sokongan dan lindungan kepimpinan parti Bersatu di Kuala Lumpur dan dengan itu kekal sebagai Menteri Besar.



5. Mungkin juga beliau telah dibisikkan akan terus menjadi Menteri Besar sehingga Pilihan Raya Umum akan datang.

6. Dengan kuasa yang ada, ditambah pula 'disayangi' oleh Sultan dan anaknya, bermacam-macam perkara boleh dilakukan, apatah lagi nak menjada kerenah tiga orang isterinya.

7. Bermula sebagai penjual mesin Singer dan kemudian menjual kereta Datsun dan menjadi budak Tok Mat (Allahyarham Tan Sri Mohamed Rahmat) sebagai pembawa beg, akhirnya beliau diberi peluang bertanding sebagai ADUN Kempas sebanyak dua kali.

8. Walaupun tidak penting, tetapi tidak pula diketahui sama ada beliau pernah mendapat Sijil Diploma Pertanian atau mungkin juga tahap pelajarannya hanya ditahap Tingkatan 5 sahaja.

9. Insiden keracunan toksid di Sungai Kim Kim, Taman Pasir Putih, Pasir Gudang melibatkan penutupan 111 sekolah, termasuk Kampus UiTM dan Politeknik Pasir Gudang.

10. Setakat ini seramai 4,035 orang telah disahkan sakit akibat keracunan toksid itu.

11. Apabila insiden ini mula-mula berlaku, SEPATUTNYA kerajaan Johor di bawah kepimpinan beliau mengambil tindakan drastik TANPA menunggu arahan atau keadaan menjadi lebih serius.

12. Sehari selepas Perdana Menteri membatalkan segala urusan yang telah diaturkan bagi membuat lawatan ke tempat kejadian dan melawat mangsa di hospital di sana, pagi ini Menteri Besar Osman Sapian telah menaiki bot ke Pulau Batam, Indonesia.

13. Apakah lawatan itu tidak boleh ditangguhkan sehingga insiden ngeri yang menimpa rakyat Johor itu selesai?

14. Mungkin program di Batam itu telah diatur lebih awal, tapi sebagai seorang pemimpin yang diamanahkan menjaga negeri Johor, beliau SEPATUTNYA mengutamakan rakyatnya terlebih dahulu.

15. Membatalkan, apatah lagi mengangguhkan lawatan dan perundingan atas perkara-perkara tertentu seperti apa yang berlaku di Pasir Gudang itu tidaklah menjadi isu.

16. Bukankah tidak lama dulu beliau menyarankan agar Exco, ADUN dan kakitangan dan pegawai kerajaan Johor mencontohi cara dan corak kerja Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri?

17. Tindakan Osman langsung TIDAK menampakkan sifat seorang yang bertanggungjawab dan siuman.

18. Saya yakin jika beliau tidak mengundurkan diri secara terhormat atau diberhentikan dalam masa terdekat, kerajaan Pakatan Harapan di Johor pasti akan ditumbangkan seperti mana mereka menumbangkan UMNO, Barisan Nasional pada PRU akan datang.

19. Kepada Tun, jangan ambil peduli sebarang alasan oleh mereka yang masih mahu menegakkan benang basah.

20. Yang penting ialah rakyat Johor, bukannya seorang Menteri Besar yang tidak meruntuhkan kerajaan PH.

21. Sila kongsu bersama pandangan ini.

Terima kasih

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Si tamrin HARAM JADAH-amat ANTI Kesultanan Islam/Melayu kita ni JANGAN dok percaya, blog BANGANG oi!!! Agaknya dia mahu MB Johor ni diGANTIkan dgn. si PENDATANG2 CINA/PARIA DAP KULIT BABI atau puak PONDAN2 PariaKR HOMO HARAM JADAH!!! Walaupun aku GERAM juga dgn. MB Johor PENAKUT ni psl. isu SISA TOKSIK Kimia ni - sekurangnya "he's the lesser evil than those HARAM2 JADAH from DAP/PariaKR"!!!

Sbb. amat TAK logik, TAK buat EVAKUASI, pengISYTIHARAN DARURAT (walaupun dah hampir 5000 mangsa skrg.), dan mulanya boleh pula diBIAQkan sj TONG2 KIMIA TOKSIK ni, dlm. SUNGAI KIM KIM tu oleh si Kem. Alam Sekitar DAP BANGKAI BABI tu, sementara SEKOLAH2 KEBANGSAAN/AGAMA dibuka semula pula tu - kononnya sbb. KOS TINGGI dan TOKSIK2 KIMIA ni dah TAK aktif, dan juga sbb. si BETINA jijah bangsat PariaKR nak KAJI dulu!!! CELAKA betul PENIPUAN dan PENGANIAYAAN pd. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita ni!! Lihat di

1. https://www.abuleman.com/2019/03/toksik-boleh-darurat-kena-kaji-dulu.html; dan di

2. https://www.abuleman.com/2019/03/ph-tak-bersih-sisa-toksik-kerana-kos-tinggi.html

Ini mmg. GENOSID, utk. MEMBUNUH seramai bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, disyaki oleh EJEN2 PEMBUNUH/PENGGANAS DAPenjajah Homo jijik ZIONIS ISrael - sbb. antara GAS BERACUN dr. SISA TOKSIK KIMIA di Sungai Kim Kim ini telah diDEDAHkan oleh adik pakar KIMIA kita ni, Zulkhairie Khodir amat BERANI kita - sbg. gas Cyanide, yg. lebih ringan daripada udara maka sangat cepat menyebar, yg. digunakan sebagai senjata kimia bermula dari tahun 1916 sehingga 1918 dan kemudian pada Perang Dunia II, digunakan pula oleh pihak Nazi Jerman untuk melancarkan pembunuhan manusia beramai ramai (Genocide), yang dipanggil Final Solution! Dan SEBENAQnya puak NAZI ni bekerjasama dgn. puak ZIONIS utk. MEMBUNUH bukan shj. pengikut Yahudi Eropah MISKIN yg. BUKAN Zionis, tetapi juga terutamanya hampir BERPULUH JUTA penganut KATOLIK Eropah, terutamanya di RUSSIA!!

Sbb. yg. patut diRISAUkan skrg. adalah terutamanya, kesan2 JANGKA PANJANG, termsk. mendpt. pelbagai PENYAKIT atau kEROSAKAN OTAK2, terutamanya anak2 kecil/remaja kita dr. 9 SEK.2 KEBANGSAAN/AGAMA tu, terutamanya sbb. amat berhampiran Sungai Kim Kim tu, dan BAYI2 dr. mangsa2 di masa hadapan - terutamanya dr. gas Sianida (Cyanide), yg. akan menghalang sel darah membawa oksigen dalam badan, dan kesan dari terhidu gas kimia ini bukan sahaja akan nampak dalam masa sekarang, malah dalam tempoh 2 hingga 5 tahun akan datang, yg. boleh jadi penyebab utama kepada kanser paru-paru (lung Cancer), spt. diDEDAHkan oleh Zulkhairie lagi! Bahkan selepas itu, YTM TMJ, Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, juga telah MENDEDAHkan mmg. Ada MANGSA2 telah diSERAPI gas Cyanide ini!! Lihat di -

1. https://www.abuleman.com/2019/03/keluar-segera-dari-pasir-gudang-toksik.html

2. http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/johor/wujud-gas-sianada-dalam-pencemaran-toksik-di-sungai-kim-kim-1.862545


Kalau ini kawasan yg. MAJORITI, bangsa PENDATANG2 PARIA/CINA, cthnya kat TANJUNG di PP - tentu TAK kan diBIAQ bangsa2 PENDATANG ni diANIAYA dan diTIPU habis2an mcm. ni!!!! Patutnya diTANGKAP si Menteri PENDATANG CINA KULIT BABI DAP BANGKAI ANJING Homo jijik ZIONIS ISrael dr. Kem. ALAM SEKITAR tu - sbb. cara BENCANA amat SERIUS ni diTANGANI, amat TAK LOGIK dan PENIPU habis2an!! Patut juga diSAMAN secara berkumpulan, Menteri CINA BABI DAP BANGKAI BABI ni, MB Johor BANGANG dan REJIM PH KULIT BABI PENIPU HARAM JADAH ni, oleh MANGSA2 bencana amat KEJAM ni!!

Tok Terkedu.






Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran