Selasa, 28 Oktober 2008

Sketsa Pesisir - ii

Ediramle Ismail:
Sepertinya agak kurang aktif mengirimkan kata bicara ke egroups. Begitupun bukan dikeranakan punca kesihatan fizikal maupun kekurangan komitmen. Tapi sepertinya kini telah kembali ke dalam kelazatan membaca yang juga selain buku-buku bercetak juga e-buku dan tulisan-tulisan di internet yang berkaitan terutamanya dengan kegemaran baru yang mula dirasakan keindahan dan keserasiannya.
Dengan adanya kegemaran baru, bukan bererti kegemaran lama dikesampingkan, ianya tetap juga diteruskan kerana antaranya saling berkaitan, saling genap mengenapi.
Hidup menjadi lebih bererti sekiranya ruang-ruang fikiran negatif diisi dengan fikiran positif dan ruang-ruang kejemuan diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaat.

Supian Hassan:Semua warga Pesisir patut membaca akhbar Berita Harian hari ni, ruangan Sastera muka surat 19.

Manzaidi MohdAmin:
Salam... Terima kasih banyak2 kpd sdr Nazmi. Sdr telah menaikkan nama Pesisir di seluruh negara. Pesisir kini ditatap dan disebut oleh jutaan pembaca. Tahniah dan syabas kepada warga Pesisir terutama sdr Nazmi.

hashim latiff:
Saya dah baca tulisan sdr. nazmi. Moga keakraban terjalin kukuh spt isi dengan belulang.

Samhani ismail:
Assalamualaikum... Saya terlepas membaca ruangan tersebut di BH semalam. Harapnya En Nazmi boleh memasukkan entri tersebut di dalam blog ya.. terima kasih..
Satu lagi, saya nak tahu tentang teknik2 mengambil gambar dengan baik... kalau ada sesiapa yang bisa membantu saya? Walaupun saya jarang mencelah dalam group pesisir, tetapi rakan2 dalam pesisir ini umpama guru saya. Saya suka membaca perbincangan2 kalian..

Manzaidi MohdAmin:
Salam... Bab teknik ni kena tanya sifu kita sdr Ediramle. Dia mahir mengenai apa saja pasal kamera. Sungguhpun gitu, pencelahan Samhani dalam group ini amat dialu-alukan. Sekurang-kurangnya makin ceria dan banyak ilmu baru akan diperoleh.

Ediramle Ismail:
Tentang teknik ambil gambar saya pun belum mahir lagi, bagaimanapun elok juga kiranya pesisir sekali lagi anjurkan kursus fotografi. Sdr. Ramo,(Pengerusi Unit ICT Pesisir) ada pengalaman dalam perkara ini, begitu juga beberapa orang rakan di Pesisir ada yang mahir dalam teknik fotografi termasuk yang artistik.
Mohon pandangan, apakah kita perlu adakan sekali lagi kursus fotografi?

elqudus:
Apakah yang dimaksudkan dengan ‘teknik mengambil gambar yang baik’? soalan samhani terlalu umum.

Aziz Mohd Nor:
Ada banyak faktor untuk menjadikan gambar itu bagus, misalnya komposisi, “angle of view”, “exposure” dan banyak lagi. Jenis kamera yang digunakan juga merupakan salah satu faktor, ada kamera kompak (compact), prosumer @ bridge, dan (d)slr. antara kamera yang selalu digunakan untuk mengambil gambar yang bagus adalah (d)slr, sebab keupayaannya yang tinggi dan flexiable untuk menjadikan gambar yang diambil bagus element2 ini mesti ada walau pun tidak memenuhi semua faktor itu. harap ini dapat membantu sedukit sebanyak

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Bijak juga saudara Aziz kita ni dalam hal dan teknik mengambil gambar. Apa-apa pun Selamat Hari Raya dan dengan pertanyaan: “Bagaimana dengan status pengajian saudara sekarang?”

Manzaidi Mohd Amin:
Salam Tuan Ipul, Saya masih bercuti sederhana (tak panjang, tak pendek), esok baru saya masuk ofis. Esok saya akan beri perhatian mengenai promosi program Tuan dalam paper Sinar. Dan untuk makluman rakan-rakan semua, Saya bertugas di Edisi Selangor & KL sehingga Rabu lusa. Mulai Khamis tulat, saya bertugas di Edisi Utara, tetapi masih di meja, kerusi dan komputer yang sama, cuma tugas berlainan dan serba baru. Saya akan berdepan dengan wartawan baru, gaya penulisan baru, feel perangai skuad yang baru, dan serba baru... termuntah pula lah saya. Baru dapat bernafas setelah jaga Kelantan 2006, dipertanggungjawabkan pula ke Edisi Selangor (awal 2008)... bila dah stabil, diletak pula ke Utara (tulat)... Pendek kata, saya akan sentiasa berdepan dengan benda-benda baru... cuma isteri saja belum ada yang baru. (Syyyyy jangan bising-bising tau).

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Salam kembali,
Terima kasih banyak atas perhatian yang tuan berikan. Apepe pun TAHNIAH saya ucapkan kepada Tuan Man atas kejayaan yang sentiasa bersama dengan Tuan, begitulah kalau orang yang bekerja dengan jujur dan ikhlas, akan diberi kepercayaan walau di mana sekalipun kita berada, yang pasti KEPERCAYAAN begitu bukan mudah diraih, namun sekiranya kita menaruh kepercayaan kepada diri kita nescaya orang lain akan dapat menilainya dan memberikan kepercayaan yang sama sebagaimana KEIKHLASAN yang Tuan amalkan itu. Semoga Tuan akan terus berjaya dalam bidang yang ditekuni.

Manzaidi MohdAmin:
Terima kasih kembali. Begitu tinggi puji-pujian Tuan Ipul, tak termampu oleh hamba hendak menerimanya. Apapun, berita mengenai persidangan itu Insya-Allah akan disiarkan lusa (24hb Okt 08). Esok saya off. Rehat sebab nak berdepan dgn suasana baru. Macam faham-faham je bos bagi cuti kat saya sebab dia tahu, lusa saya akan bergelumang dengan staf yang baru merangkak dalam bidang kewartawanan.

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Terima kasih lagi sekali atas keprihatinan tuan. Apepe pun kembali tentang pujian tu sebenarnya adalah perangsang. Namun apa yang pasti saya yakin dan percaya Tuan lebih mengenali diri Tuan kan? Dan sampai bila pun Tuan adalah Tuan, dan Tuan bukannya orang lain... Oleh hal yang demikian kalau pengiktirafan itu layak kita terima, maka terimalah dengan seadanya. Apa yang lebih penting ialah, berusahalah mempertingkatkan kejayaan dalam apa jua bidang yang diceburi. Jangan lupa untuk merealisasikan KEIKHLASAN & KEJUJURAN dalam kehidupan ini mesti. direalisasikan.

Manzaidi Mohd Amin:
Salam Tuan Ipul. Saya nak minta maaf sebab tersilap inform kat Tuan mengenai berita persidangan antarabangsa pengajian Melayu tu. Oleh kerana saya off semalam, maka berita itu tidak dijumpai oleh petugas yang bekerja. Hari ni saya baru masuk kerja dan telah memasukkannya dalam muka surat S13. Maka dengan rasminya esok (25hb Okt) berita tu keluar. Saya sudah pastikan dengan cerak berita tu akan siar esok. Saya benar-benar minta maaf sebab mungkin Tuan Ipul telah membeli paper Sinar hari ni dan mendapati berita itu tidak ada (tidak disiar). Jadi, esok betul-betul siar. Begitulah manusia, apa yang dirancang tidak akan menjadi kenyataan tanpa dengan izin Yang Maha Kuasa.

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Salam kembali buat Tuan Man.
Saya pun ingin memohon berbanyak maaf daripada Tuan Man kerana gak lewat memberikan respon tentang liputan tersebut, sebenarnya saya pun membeli edisi 25hb tu dalam perjalanan saya untuk pulang ke Kota Bharu untuk menyampaikan kuliah di PPL/UPM, Cawangan Kota Bharu. Dan kerana kesibukan, maka pada pagi ini setelah masuk ke opis barulah sempat membalas e-mel Tuan.
Tak apa, jutaan terima kasih saya ucapkan kepada Tuan atas kerjasama dan penyiaran berita tentang seminar antarabangsa yang telah tuan siarkan itu. Di sini ternyatalah kepada saya bahawa Tuan sememangnya orang yang bertanggungjawab. Saya mendapati bahawa segala tanggapan dan tohmahan negatif terhadap insan yang bergelar wartawan seperti Tuan tidak sebagaimana yang digambarkan. Memang kita hanya merancang, tetapi Allah SWT yang menentukan, kerana usaha dan ikhtiar tidak akan mampu mengatasi ketentuan yang berasaskan qada dan qadar. Semoga dengan penyiaran berita tersebut akan menyemarakkan lagi persidangan antarabangsa yang dijangkakan itu, nanti saya akan terus berhubungan lagi dengan Tuan.

Saiful,
Jabatan Bahasa Melayu,
Akademi Pengajian Melayu,
Universiti Malaya.

Tiada ulasan: