Isnin, 19 September 2011

KOLEKSI ANALISA ANALISIS POLITIK MEI 2011

Anwar Terhutang Budi Kepada Abdul Hadi, Nik Aziz
(Published Thursday, May 5, 2011)


Selepas ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah selesai menyempurnakan sumpah laknat di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur pada 29 April lalu, timbul pula cabaran daripada seorang Pas memintanya menjalani ujian poligraf bagi membuktikan bekas rakan karib Datuk Seri Anwar Ibrahim itu bercakap benar.

Cabaran yang dibuat Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa itu disahut tanpa berbelah bahagi oleh Eskay, yang turut meminta Anwar menjalani ujian itu bersamanya dengan televisyen menyiarkannya secara langsung bagi menunjukkan kepada dunia siapa yang benar dan berbohong.

“Saya menyambut cabaran pimpinan Pas supaya mengambil ujian poligraf bagi memastikan saya tidak bercakap bohong. Saya juga mahu Anwar turut menjalani ujian itu. Saya mahu prosedur itu disiarkan secara langsung di televisyen.

“Saya mahu dunia lihat siapa yang benar dan berbohong,” kata Eskay pada Selalu lalu sebagai reaksi kepada kenyataan Husam yang mahukan trio Datuk T itu menjalani ujian bagi membuktikan mereka bercakap benar.

Cabaran Husam itu menimbulkan tanda tanya dalam kalangan rakyat terutama beragama Islam. Mereka menganggap pemimpin dalam parti yang memperjuangkan Islam itu lebih mempercayai mesin buatan manusia berbanding kitab suci al-Quran.

Eskay telah melafazkan sumpah laknat dengan menyebut Wallahi Wabillahi Watallahi sambil memegang senaskhah al-Quran bagi membuktikan kepada rakyat bahawa pelaku dalam rakaman video seks itu adalah Ketua Pembangkang.

Beliau bersama bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik dan bekas Bendahari Perkasa, Datuk Shuib Lazim pada 21 Mac lalu, mendedahkan kepada sekumpulan wartawan rakaman video kontroversi yang pelakunya mirip Anwar sedang melakukan hubungan seks dengan pelacur dari China.

Husam yang dipetik dari sebuah akhbar berkata, Datuk T perlu menjalani ujian berkenaan bagi membuktikan bahawa mereka tidak melakukan pendedahan semata-mata untuk kepentingan politik murahan mereka.

Sambil mengucapkan terima kasih kepada Husam, Shazryl Eskay berkata, itu membuktikan bahawa pemimpin Pas sedia menerima bukti secara saintifik.

“Itu menunjukkan mereka sanggup menerima rakaman video itu sebagai bukti. Mereka juga perlu terima bukti DNA dan kaedah saintifik bagi mengenal pasti lelaki dalam video itu,” ujarnya.

Walaupun trio Datuk T menunjukkan bukti klik video dan Eskay mengakui berada dalam bilik tempat pelakunya mirip Anwar melakukan hubungan seks, di samping turut memegang jam tangan Omega yang didakwa milik Ketua Pembangkang itu, namun Anwar lebih selesa membuat penafian secara lisan, bukan imbal balas secara sumpah laknat.

Anwar yang dilihat tidak langsung mempedulikan tuduhan itu turut mendapat sokongan kuat daripada rakan gabungan dalam Pakatan Rakyat (PR) iaitu Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,

Kedua-dua pemimpin tertinggi Pas ini tetap menafikan Anwar terlibat dalam tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan melanggan pelacur China sebagaimana terkandung dalam klik video seks yang didedahkan trio Datuk T bulan lalu.

Abdul Hadi berkata, agenda Pas ketika ini ialah bersama PR untuk menawan Malaysia daripada Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 ini, manakala Nik Abdul aziz pula menganggap video seks itu sebagai meragukan.

Sungguhpun kedua-duanya belum melihat rakaman klik video seks itu, mereka tetap dengan pendirian mengatakan pelakunya bukan Anwar.

“Sebelum ini saya dengar ada pemimpin PR ketika berceramah menjelaskan video itu bukan Anwar. Kalau betul nak kenakan Anwar, kena fokus pada muka, bukan pada tubuh, itu caranya,” kata Nik Abdul Aziz ketika berceramah di Kampung Parang Putting, Kota Bharu, Kelantan, Sabtu malam.

Anwar turut bersama Menteri Besar Kelantan pada ceramah itu, tetapi kedua-duanya tidak mengulas tindakan bersumpah laknat yang dibuat oleh Eskay. Mungkin bimbang kejadian sama berulang sebagaimana dialami Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu ketika turun berkempen di satu kawasan pedalaman di Sarawak pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak baru-baru ini.

Ketua kampung itu bertanyakan Anwar mengenai jam tangan Omega. Tidak semena-mena Anwar melenting dan marah-marah sehingga meninggalkan majlis beliau bersama penduduk di situ. Mungkin takut hal yang sama berulang, beliau dan Nik Abdul Aziz tidak mahu menyentuh isu itu.

Bukan perkara pelik jika pemimpin Pas memberi seribu satu alasan dalam usahanya membela Anwar kerana mereka tahu hanya Ketua Pembangkang itu yang mempunyai potensi untuk menarik sokongan rakyat memberi kemenangan kepada PR, sekali gus mencapaikan angan- angan Mat Jenin untuk menakluk Putrajaya.

Abdul Hadi dan Nik Abdul Aziz tahu, pengaruh mereka berdua tidak sekuat Anwar. Justeru, demi untuk mencapai cita-cita peribadi, mereka terpaksa juga memberi sokongan kepada Anwar dengan harapan isu video seks dan kes tuduhan liwat Ketua Pembangkang yang hangat ketika ini sekurang-kurangnya menarik simpati rakyat untuk memberi sokongan kepada mereka.

Benarkah rakyat makin simpati kepada PR? Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari berkata, bekas bosnya itu sememangnya pakar untuk mengalihkan sebarang tuduhan dan isu yang dihadapinya bagi meraih simpati rakyat.

Katanya, beliau lama mengenali pemimpin itu yang sememangnya akan berdiam diri apabila menghadapi sebarang tuduhan melibatkan dirinya. “Paling tidak pun, beliau akan mengalih perhatian umum dengan memainkan isu lain hingga rakyat terlupa tuduhan yang dihadapi beliau,” kata Anuar.

Belum reda dengan isu rakaman video seks, Eskay pada Selasa tampil dengan kenyataan baru yang dijangka bertambah kelam masa depan Anwar kerana satu lagi pendedahan menggemparkan negara akan dilakukannya.

Menurut Shazryl Eskay, pendedahan itu kelak, mempunyai implikasi yang jauh lebih besar berbanding rakaman video seks yang wajah pelakunya mirip Anwar kerana ia dikatakan melibatkan soal negara.

“Apa yang saya boleh beritahu ia pendedahan yang cukup besar. Implikasinya jauh lebih besar berbanding rakaman video seks Anwar. Perkara ini melibatkan kepentingan negara,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Apakah bentuk salah laku Ketua Pembangkang itu, sama-sama kita tunggu episode akan datang.

**************************************

Dr Yusuf Al-Qardawi Jadi Alat Anwar
(Published Saturday, May 14, 2011)


Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin terdesak dalam usaha melepaskan dirinya daripada isu video seks yang mirip wajah beliau, apabila cuba mengheret Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Profesor Dr Yusuf al-Qardawi terlibat sama dalam kesnya itu.

Walaupun belum ada cubaan daripada mana-mana pihak untuk mendakwanya ke Mahkamah Syariah kerana isu video seks itu masih dalam siasatan polis, tetapi Anwar sudah gelabah dan takut pada bayang-bayang sendiri.

Sejauhmana kesanggupan Dr Yusuf datang ke Malaysia semata-mata untuk menjadi saksi kepada Anwar sekiranya ada dakwaan ke atas pemimpin yang bercita-cita tinggi itu, belum diketahui dengan jelas.

Setakat ini, ‘kesanggupan’ dr Yusuf itu hanya diuar-uarkan oleh Anwar dalam majlis perasmian Pusat Kegiatan dan Markas Pakatan Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Pilah, di Kuala Pilah, bukan datang daripada mulut ulamak itu.

Persoalannya, kenapa Anwar tiba-tiba mencari Dr Yusuf? Apa yang akan Dr Yusuf jawab dalam mahkamah nanti? Adakah dia akan mengatakan pelaku itu bukan Anwar? Adakah dia menjadi saksi melihat kejadian itu?

Kalau Dr Yusuf datang ke mahkamah sebagai saksi dan mengatakan Anwar tidak bersalah, apakah asas dan alas an munasabah untuk menidakkan penglibatan Anwar? Nak tak nak, beliau terpaksa menonton klik video itu dan memerhatikan dengan teliti wajah lelaki yang secara romantik menerjah pelacur dari Negara China itu.

Dr Yusuf seorang ulamak terkenal di dunia. Beliau tentu mempunyai alas an tersendiri sebelum memberi kesanggupan menjadi saksi. Dalam Islam, sebelum suspek dituduh berzina, pendakwa mesti mengemukakan empat saksi.

Tetapi dalam kes ini, tidak ada pendakwa dan Anwar tidak didakwa di Mahkamah Syariah. Tambahan pula, Anwar hendak mengemukakan seorang saksi. Di mana tiga saksi lagi bagi pihaknya? Dan siapakah mereka? Adakah tiga lagi itu Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Lim Guan Eng? Atau saksi itu ialah Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Azmin Ali?

Kenapa beliau tidak menafikan saja penglibatannya dalam video seks itu dengan turut melakukan sumpah laknat bagi menidakkan dakwaan trio Datuk T, bahawa pelaku dalam rakaman video itu bukan dirinya?

Lagipun, isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Nurul Izzah berkali-kali membuat penafian. Wan Azizah dalam sidang medianya mengatakan, lelaki dalam video seks itu bukan Anwar, dan mendakwa jam tangan Omega milik Anwar yang dikatakan tertinggal dalam bilik hotel itu, ada padanya.

Itu sudah cukup untuk dijadikan bukti, kalau Anwar benar-benar berani berbuat demikian. Kenapa perlu mengheret Dr Yusuf yang tidak tahu menahu dalam kes itu dan bukan tinggal di Malaysia pun ketika kejadian itu dikatakan berlaku.

Menurut Anwar, Dr Yusuf ada menasihatkannya supaya bersabar dan beristiqamah dengan semua tuduhan yang dilemparkan terhadapnya. Bersabar dan beristiqamah sahajalah. Kenapa perlu memujuk ulamak itu untuk menjadi saksi atas perbuatan terkutuknya itu.

Selain itu, dengan angkuhnya Anwar memberitahu, seorang lagi ulama besar Islam, Dr Wahbah az-Zuhaily dikatakan bersedia mengimamkan solat hajat berhubung tuduhan itu yang dijadualkan berlangsung di Stadium Selayang, Kuala Lumpur, hujung minggu ini.

“Mungkin sebab itu pihak lawan marah sangat, sebab perjuangan saya menentang gelombang fitnah mendapat sokongan ulama-ulama terkemuka dalam dunia Islam,” kata Anwar mendabik dada, kononnya beliau disanjungi ulamak terkemuka dunia.

Kita tunggu dan lihat sahaja apa yang berlaku. Allah Maha Mengetahui, Allah Maha Melihat dan Allah Maha Mendengar. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa ulamak terkemuka dunia Islam itu dalam solat hajatnya itu.

Soal Anwar dikenali ulamak terkemuka dunia Islam, itu hak dia, sebab dia bijak mempergunakan Islam untuk menampakkan imej baik pada mata ulamak berkenaan, tetapi hakikatnya, beliau sudah tidak disanjungi oleh rakyat tempatan lagi.

“Ini soal hukum, soal syariat. Bukan jerit- jerit, sumpah-sumpah tepi jalan. Ada syaratnya, rujuk ke Mahkamah Syariah, ” kata Anwar lagi merujuk demonstrasi badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang membuat laporan polis berhubung klik video seks yang dikaitkan dengan lelaki mirip wajahnya.

Beliau juga memperlekehkan tindakan Datuk Eskay yang melakukan sumpah laknat pada Jumaat dua minggu lalu. Orang yang memegang al-Quran dan bersumpah di masjid dikatakan Anwar sebagai sumpah-sumpah tepi jalan.

Begitulah Anwar, sewenang-wenangnya menghina kesucian al-Quran dan masjid, apabila cuba menyamakan apa yang dilakukan bekas sahabat baiknya itu dengan suatu benda yang kotor.

Sama-samalah kita lihat apa kesudahan perangai Anwar. Nescaya bala Allah tetap akan turun, hanya lambat cepat sahaja.

***********************************

Nik Aziz Lepas Tangan Menantu Disiasat
Published Friday, May 27, 2011


Mudahnya Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat cuba melarikan diri daripada turut dikaitkan dengan dakwaan rasuah oleh menantunya, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman bekas Ketua Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Sebagai Mursyidul Am Pas, yang lantang menentang gejala rasuah dan antara pengkritik kuat berhubung gejala itu dalam kerajaan Barisan Nasional (BN), tidak seharusnya gelabah memberi amaran kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar tidak mengaitkan dia dalam siasatan itu.

Berani kerana benar, takut kerana salah, sepatutnya perumpamaan itu dipegang oleh Nik Aziz, bukan gelabah tak tentu pasal atau cuba mengelak daripada disabitkan dengan perbuatan tidak bermoral menantunya.

Kalau selama ini beliau dapat meluangkan masa lima ke enam jam sehari untuk menghadiri majlis ceramah politik, kenapa tidak boleh luangkan masa satu ke dua jam ke pejabat SPRM untuk sesi siasatan.

SPRM bukan hendak mendakwa beliau, tetapi mahukan maklumat mengenai siapa yang melantik Abdul Ariffahmi sebagai CEO PMBK dan SPRM hendak tahu sama ada Nik Aziz kenal atau tidak budak itu. Tetapi kalau awal-awal lagi beri amaran dan sudah menunjukkan sikap tidak mahu memberi kerjasama kepada SPRM, macam mana gejala rasuah dapat dihapuskan.

“Saya minta SPRM tidak kaitkan saya apabila menjalankan siasatan berhubung dakwaan rasuah terhadap menantu saya, Abdul Ariffahmi. Saya tidak mahu siasatan berhubung dakwaan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa semasa menantu saya bertugas di PMBK disensasikan oleh pihak lain untuk menjejaskan kredibiliti saya sebagai menteri besar dan Mursyidul Am Pas.

“Siasatlah dengan betul, tapi jangan kaitkan orang itu (Abdul Ariffahmi) kerana (dia) menantu saya atau ada hubungan kekeluargaan dengan saya.

“Itu tak betul,” kata beliau dipetik Bernama Online.

Inilah manusia jenis lidah bercabang. Apabila sesuatu kes itu berlaku dalam BN, beliau bangkit bangun mengecam perbuatan rasuah dan membaca beberapa ayat al-Quran dan hadis untuk menguatkan hujahnya bahawa rasuah adalah haram.

Namun, apabila terkena batang hidung sendiri, soal halal haram tidak lagi dibangkitkan, sebaliknya menegur SPRM supaya jangan libatkan beliau dalam kes itu.

Di mana imej ‘bersih’ Nik Aziz yang cuba dipertahankan beliau pada mata rakyat? Kononnya beliau benci kepada rasuah, tetapi sanggup menerima rasuah daripada seorang individu yang mahu menajanya sekeluarga menunai haji ke Makkah.

Kononnya beliau menentang keras gejala rasuah, tetapi sepanjang berkempen pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, beliau menghulurkan beratus ratus wang tunai kepada pengundi dengan alasan ‘sumbangan’.

Kalau diri sendiri tidak dapat mengawal daripada memberi rasuah, adalah lebih baik mengambil sikap berlapang dada, bukan berkokok sehingga riuh sekampung, sedangkan ekor terpalit taik.

Ramai pemimpin BN dimalukan oleh pemimpin Pas seperti Nik Aziz. Mereka memainkan isu pemimpin BN rasuah sehingga pemimpin berkenaan menanggung aib yang amat sangat. Tetapi apabila terkena kepada ahli keluarganya, beliau boleh berkata, adalah berdosa jika pihak berkuasa sengaja membiarkan sesuatu kes berlarutan dan disebarkan secara meluas sehingga boleh mengaibkan seseorang untuk muslihat tertentu.

UMNO dan BN tidak pernah hasad dengki kepada pemimpin Pas, lebih- lebih lagi Nik Aziz, tetapi Mursyidul Am Pas ini boleh menyimpan dendam kesumat dalam hatinya terhadap pemimpin UMNO dan BN.

Hampir setiap hari beliau bersama para barisan kepimpinan Pas dan pembangkang dalam Pakatan Rakyat (PR) bersatu hati menabur fitnah terhadap musuh tradisinya, UMNO dan BN.

Bermacam-macam isu fitnah dicipta dan ditabur kepada halwa telinga rakyat sehingga yang difitnah itu menerima azab yang amat pedih. Namun, dalam kesedihan orang lain, mereka meraikan kejayaan terhadap fitnah yang dicipta.

Sehubungan itu, SPRM perlu profesional dalam menjalankan siasatan terhadap menantu Nik Aziz itu. Dan kalau benar-benar kertas siasatan dibuka, beliau tidak boleh tidak, WAJIB dipanggil untuk memberi keterangan sebagai saksi utama atas penyelewengan yang dilakukan.

Abdul Ariffahmi dilantik sebagai CEO oleh Nik Aziz pada 20 September 2009, manakala kertas siasatan dibuka pada akhir tahun 2009. Pelantikan itu bagaimanapun mencetuskan kontroversi dan Abdul Ariffahmi dinasihat melepaskan jawatannya oleh Nik Aziz.

Nik Aziz tidak boleh mengelakkan diri. Beliau harus tampil memberi kerjasama bagi menyelesaikan siasatan terhadap Ariffahmi. Kalau panggil tertuduh sahaja, tanpa ada saksi, itu bukan siasatan namanya. Nik Aziz harus tahu prosedur.

Jangan hanya tahu hendak pegang jawatan tinggi dan bersekongkol dengan penyeleweng dan perasuah, tetapi apabila tiba masa penyeleweng dan perasuah itu didakwa, beliau mahu melepaskan diri. Ini bukan jenis pemimpin yang baik, bersih dan amanah. Ini jenis pemimpin yang tidak boleh menerima hakikat dirinya berbuat silap.

****************************************

Pembangkang Sengaja Salah Ertikan Makna Jihad (Bahagian Satu)
Published Saturday, May 28, 2011


Apabila Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali menyatakan kesediaannya berjihad di jalan Allah jika posisi dominan dan kedaulatan Islam serta kedudukan orang Melayu terus diganggu gugat, banyak pihak dari bukan Melayu dan Melayu mengecamnya.

Walaupun mereka faham apa yang dimaksudkan oleh Ibrahim, tetapi kerana hendak mengeruhkan keadaan, mereka cuba memutar belitkan pengertian jihad itu supaya rakyat berasa takut dan benci kepada Melayu yang tidak menyokong Pakatan Rakyat (PR).

DAP umpamanya, bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal. Menunggu masa yang sesuai untuk mengempakkan isu jihad Ibrahim terhadap bukan Melayu yang juga bukan Islam dengan memberi amaran kononnya mereka tidak lagi selamat berada di bumi Malaysia.

PAS yang bersengkokol dengan DAP pun tumpang sekaki untuk mencemarkan air yang jernih dengan harapan sokongan Melayu beralih kepada mereka dan menjadikan impian menakluk Putrajaya sebagai kenyataan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 ini.

Walaupun perkataan jihad terdapat di dalam al-Quran dan banyak disebut di dalam hadith-hadith Rasulullah s.a.w., namun konsep jihad tetap menjadi pertikaian di kalangan orang bukan Islam, bahkan sebahagian daripada orang Islam.

Sebagai orang yang berpelajaran dan berpengalaman dalam politik, DAP dan PAS harus menelusuri pengertian dan konsep jihad dalam tradisi Islam dan bukan Islam serta mengupas beberapa isu dan persoalan yang timbul berkaitan jihad dewasa ini.

Kajian secara objektif amat diperlukan untuk melihat perkara ini dengan jelas dan amanah. Pensyariatan jihad dalam Islam tidak perlu dilihat sebagai sesuatu yang negatif walaupun dunia hari ini cenderung ke arah itu.

Sebagai seorang Muslim yang percaya dan yakin dengan kesempurnaan ajaran Islam, pensyariatan jihad sudah pasti mengandungi hikmah dan kebaikan bagi umat Islam yang bijak memahaminya dan melaksanakannya pada tempat dan masa yang sepatutnya.

Sebagaimana Ibrahim mengakui yang beliau bersedia berjihad terhadap Kristian jika kedaulatan Islam dan kedudukan orang Melayu diganggu gugat. Mesej itu tidak lain tidak bukan bertujuan supaya pihak berkenaan berhenti daripada melakukan perbuatan yang tidak sepatutnya.

“Bukan bererti saya nak menimbulkan atau tidak menghormati lain-lain kaum atau agama,” katanya ketika menyampaikan ceramah di Kampung Changkat, Gombak baru-baru ini.

Dalam konteks Malaysia, terutama orang Melayu-Islam, jihad bermakna usaha yang dibuat untuk mengeluarkan masyarajat daripada kejumudan, kemiskinan, kejahilan, kegagalan dan kesesatan dengan menjadikan mereka lebih berpendidikan, tahap sosio-ekonomi lebih baik, berdikari dan berdaya saing serta bermaruah dan bertamadun.

Semua pemimpin negara ini adalah tokoh jihad. Allahyarham Tunku Abdul Rahman telah memerdekakan tanah air dan menjadikan Melayu-Islam sebagai bangsa yang merdeka dan berdaulat.

Begitu juga dengan peranan Allahyarham Tun Abduk Razak, melaksanakan jihad ekonomi, membasmi kemiskinan, membuka tanah baru dan peluang kepada anak Melayu-Islam bagi membaiki taraf sosio-ekonomi.

Perdana Menteri ketiga, Allahyarham Tun Hussein Onn pula meletakkan nilai yang tinggi kepada soal integriti, governans dan anti-rasuah dengan berjihad menjadikan Melayu-Islam sebagai bangsa yang dihormati.

Tun Dr Mahathir Mohamed, sepanjang 22 tahun pemerintahannya meletakkan negara mencapai bermacam-macam pembangunan, peningkatan ekonomi dan teknologi sehinggakan beliau digelar Bapa Pembangunan Moden.

***********************************

Pembangkang Sengaja Salah Ertikan Makna Jihad (Bahagian 2)
Published Sunday, May 29, 2011


Konteks jihadnya telah menjadikan Melayu-Islam ada sikap jati diri, percaya kepada kebolehan sendiri, mampu mencapai kejayaan bertaraf dunia dan menyediakan prasarana untuk masa depan.

Setelah pentadbiran diambil alih oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi, beliau melaksanakan jihad dengan menekankan kepada modal insan berkualiti dan memperkenalkan Islam Hadhari.

Manakala jihad di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak pula menumpukan kepada proses transformasi masyarakat dan mahu meletakkan Malaysia ke arah negara maju yang berpendapatan tinggi dalam tempoh 10 tahun lagi, di samping memperkenalkan konsep 1Malaysia dan Islam bersifat wasatiyyah (sederhana).

Semua yang dilakukan pemimpin negara ini adalah dalam rangka pembangunan yang dikongsi bersama dalam sebuah masyarakat majmuk.

Jihad bukanlah bermakna menentang agama lain atau bangsa lain. Itu dalam konteks sejarah. Jihad lebih besar ialah memperbaiki diri sendiri, menjadi manusia lebih baik dan berguna, menyumbang kepada kejayaan negara, anak bangsa dan negara.

Jihad yang relevan di Malaysia ialah menjadikan negara Islam yang aman damai, makmur, progresif dan maju. Tempat di mana agama Islam berdaulat, umat Islam mempunyai peluang dan ruang untuk mencipta kejayaah serta menjadi contoh kepada umat Islam dan bukan Islam.

Ini yang dimaksudkan jihad, termasuk yang diperkatakan oleh Ibrahim. Bukan memberi erti bangsa Melayu-umat Islam berperang menentang penganut agama lain.

Melayu yang diperjuangkan UMNO masih waras dalam usahanya meningkatkan bangsa sendiri. Masih tetap berpegang kemas akta-akta dan fasa-fasa yan terkandung dalam Perlembagaan Negara.

Kenapa DAP, PAS dan PKR tidak menggunakan akal fikiran yang waras untuk menjelas-ertikan istilah jihad yang dimaksudkan Ibrahim? Kenapa perlu menyeleweng daripada maksud asal pengertian jihad yang dibangkitkan Presiden Perkasa itu.

Sekarang bukan masa untuk berperang. Zaman mengangkat senjata sudah berakhir dengan penyerahan kalah tentera Jepun dan tamatnya Perang Dunia ke-II pada 1945. Sekarang adalah era bersatu semua bangsa dan agama dengan menghormati persetujuan pemimpin terdahulu menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara.

Kenapa perlu ada usaha daripada pihak lain untuk menafikan hak majoriti umat Islam di Malaysia? Tidak cukupkah apa yang diberikan, dilayan istimewa oleh kerajaan kepada mereka selama ini sehinggakan masing-masing hidup dalam keadaan aman, damai, harmoni dan sejahtera.

Sebagai pemimpin Melayu yang memimpin sebuah pertubuhan Melayu, Ibrahim ada hak untuk bangkit dan mengingatkan pihak tertentu supaya tidak sekali- kali cuba untuk mengganggu gugat keharmonian negara sebagaimana katanya, beliau tidak berniat menimbulkan rasa tidak hormat kepada agama lain, tetapi kenyataannya semata-mata mahu mempertahankan kedaulatan agama Islam yang sebelum ini telah diganggu gugat oleh pihak tertentu.

Menurut Ibrahim, beliau bertindak demikian selepas timbul cerita tuntutan paderi di akhbar Utusan Malaysia yang kemudian dikecam oleh pelbagai pihak di negara ini.

Beliau menegaskan tindakannya itu sebagai satu langkah awal untuk mengingatkan kepada orang ramai agar tidak lagi menyebut atau menyentuh isu- isu sensitif berkaitan kaum dan agama.

“Saya buat kenyataan ini hanya apabila seorang ahli DAP yang hadir (pada majlis itu) membuat laporan polis dan selepas membaca kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein di akhbar yang mengatakan laporan Utusan Malaysia itu ada asasnya.

“Jadi salahkah apabila saya mengaitkan perkara ini untuk sekadar mengingatkan. Lainlah kalau saya mencetuskan sesuatu yang tidak ada. Memang saya patut dianggap salah atau patut diambil tindakan,” katanya.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran