Sabtu, 28 Julai 2018

Hari pertama BN belajar jadi pembangkang..

SERONOK tengok Dewan Rakyat Penggal ke-14 yang mula bersidang semalam.
Seronok sebab untuk tempoh 59 tahun, Parlimen telah mencipta sejarah tempat duduk bagi ahli-ahli Parlimen.
Kalau dari sidang pertama tahun 1959, Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ditempatkan di sebelah kanan Yang Dipertua Dewan atau Speaker sebagai kerajaan, hari ini mereka dipindahkan ke sebelah kiri Speaker sebagai pembangkang.
Apabila BN yang selama ini jadi kerajaan, tiba-tiba bertukar jadi pembangkang, tentulah terpingga-pingga dan rasa kekok.
Tambahan pula, BN baru sedar ada saja yang pihak kerajaan lakukan, tidak ikut prosedur, menyalahi undang-undang dan macam-macam lagi.
Sebelum ini, ketika berada di kerusi kerajaan, mereka todak nampak benda-benda kecil dan remeh remeh seperti itu. Hanya bila duduk di kerusi pembangkang baru nampak. Semut merayap di lengan baju Speaker pun mereka nampak.
Hakikatnya begitulah. Bukan senang menjadi kerajaan dan bukan kerja mudah menjadi pembangkang. Dua-duanya ada peranan. Pembangkang, menegur dan mengkritik. Kerajaan pula perlu menerima teguran dan kritikan itu.
Inilah yang berlaku dalam politik tanah air hari ini. BN jadi pembangkang, Pakatan Harapan (PH) jadi kerajaan. Apapun, pihak kerajaan pun tidak dapat lari dari rasa kekok. Maklum, 59 tahun asyik membangkang. Bila sesekali jadi kerajaan, terdiam dibuatnya. Tidak tahu nak buat apa.
Malah, mereka melihat saja gelagat pembangkang, dan masing-masing pakat ketawa. Sedangkan, sebelum ini, itulah gelagat mereka, yang diketawakan oleh BN ketika menjadi kerajaan.
Apa yang saya nak kongsikan tulisan saya di Bawah Kolong ini ialah tindakan sekumpulan Ahli Parlimen BN dan Pas keluar dewan sebaik sahaja Yang Dipertua Dewan Rakyat yang baharu, Datuk Mohamad Ariff Mohamad Yusof masuk ke dewan.
Ada pro dan kontra dengan tindakan Ahli Parlimen BN dan Pas ini. Ada yang kata, tidak wajar. Ada juga yang dakwa, ia wajar bagi memberi pengajaran kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) agar lain kali tidak sewenang-wenangnya mempermainkan undang-undang.
Sebagai penegak dan pengubal undang-undang, kerajaan mahupun pembangkang yang diamanahkan oleh rakyat harus mematuhinya, tidak kira kes itu kecil atau besar. Jika ia berkaitan dengan prosedur, elok ia dipatuhi.
Apa yang berlaku pada hari pertama sidang dewan tadi berpunca dari rasa tidak puas hati pembangkang, yang melenggah-lenggahkan pelantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat sebelum 2 Julai lagi.
Ketika Setiausaha Dewan mengingatkan kerajaan supaya menamakan Yang Dipertua Dewan Rakyat sebelum dua minggu Parlimen bersidang, pihak kerajaan masih berdiam diri. Tidak ada klu langsung kerajaan akan mengumumkan nama sebelum 2 Julai.
Tetapi apabila dua hari nak bersidang, baru nama Yang Dipertua Dewan Rakyat diumumkan, itu tidak masuk akallah. Macam mana kerajaan nak menegakkan undang-undang kalau prosedur Dewan Rakyat bagi kes pelantikan Speaker pun tidak dipatuhi?
Itu baru hari pertama dan langkah pertama. Bagaimana pula pada sesi persidangan seterusnya dalam tempoh lima tahun ini, yang mana kebiasaannya Parlimen bersidang dua atau tiga kali setahun? Jenuh BN dan Pas nak membangkang.
Jadi, pada saya, tindakan Ahli Parlimen pembangkang keluar dewan adalah keputusan yang patut dilakukan mereka sebagai tanda protes dengan kegagalan kerajaan baharu mengendalikan sesi mesyuarat Parlimen.
Walaupun, tindakan itu dilihat sebagai “tidak cerdik” oleh sesetengah pihak, tetapi, ia memberi kesan besar kepada pihak kerajaan, yang umum melihatnya sebagai pihak tidak ada kepandaian atau pengalaman untuk mengurus atau mengenalikan sesi persidangan.
Jika kerajaan Pakatan ada maruah, mereka wajar untuk berasa malu dengan kesilapan yang berlaku itu. Dan, pembangkang juga telah menunjukkan sikap “gentlemen” apabila tidak memandang ringan kes seumpama itu.
Kalau hendak diberikan markah, saya memberikan 10 markah kepada pembangkang dan kosong markah kepada kerajaan. Kerajaan patut terima hakikat, mereka telah melakukan satu kesalahan yang tidak boleh dimaafkan.
Jika mengikut peraturan, pembangkang boleh untuk mendesak kerajaan menangguhkan sesi persidangan selama dua minggu bermula hari ini, bagi memberi peluang kepada pihak kerajaan untuk mengikut prosedur dalam pelantikan Yang Dipertua Dewan secara betul.
Ia dilihat remeh, tetapi, apa maknanya kerajaan memerah otak untuk melengkapkan akta, enakmen, peraturan, subseksyen dan undang-undang sebagai Perlembagaan Parlimen kalau kerajaan sendiri tidak patuh dan melanggarnya?
Sudah jelas lagi nyata, dalam hal pelantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat ini, peraturan Dewan seperti di bawah perkara 4(1) harus dipatuhi. Ia dengan jelas menyatakan bahawa;
“Tiap-tiap ahli yang hendak mencadangkan nama seorang ahli Dewan itu atau seorang yang layak dipilih menjadi ahli Dewan itu hendaklah mempastikan terlebih dahulu iaitu ahli itu suka berkhidmat jika ia dipilih, dan juga hendaklah memberitahu kepada Setiausaha dengan bersurat sekurang-kurangnya empat belas hari sebelum mesyuarat”.
Itu syarat dan peraturannya. Ia terkandung dalam buku Peraturan Dewan. Jadi, ia bukan perkara kecil atau remeh. Ia adalah kes besar yang berkaitan dengan mematuhi peraturan yang kita sendiri gubal, tubuh dan wujudkan.
Pihak kerajaan kena betul-betul menjalankan tugas dan amanah sebagai kerajaan, bukan terbawa-bawa perangai lama sebagai pembangkang. Tahulah, 59 tahun menjadi pembangkang, tetapi sebagai pemimpin politik, mereka kena bila-bila masa berada dalam keadaan bersedia.
Dalam politik, macam-macam boleh berlaku. Hari ini pembangkang, esok menjadi kerajaan. Hari ini sebagai kerajaan, mana tahu esok bertukar jadi pembangkang. Oleh itu, mereka harus sentiasa bersedia, dan perlu bijak menyesuaikan diri. – MalaysiaGazette (Siaran 17 Julai 2018)

Tiada ulasan: