Isnin, 21 September 2009

Ayo yo Samy, pegang sampai mati pun tak apa laaa

Komentar: Ayo yo Samy, berapa banyak mau tipu rakyat daaa... dah 11 pengal pegang MIC, tiap-tiap penggal bagi alasan sama. Awak peganglah parti tu sampai mati pun... rakyat tak merungut pun.


Samy sanggup undur sekarang jika Palanivel sedia pimpin MIC
Oleh G. MANIMARAN


PRESIDEN MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu dan timbalannya, Datuk G. Palanivel (kiri) diraikan selepas Palanivel mengekalkan jawatannya buat penggal kedua pada pemilihan 12 September lalu. Samy Vellu mempertahankan jawatannya April lalu. Keputusan ini menimbulkan tanda tanya bila Samy Vellu akan menyerahkan kedudukannya kepada pengganti beliau.

PETALING JAYA: Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu menyatakan kesediaannya untuk menyerahkan tampuk kepimpinan parti itu pada bila-bila masa sahaja, "termasuk esok" jika timbalannya, Datuk G. Palanivel sanggup menerajui parti itu.

"Saya sudah bersedia untuk pergi (melepaskan) jawatan, saya bersedia untuk pergi... hari Isnin, esok pun boleh jika Palanivel merasakan sudah bersedia untuk mengambil alih kepimpinan parti, saya bersedia untuk menyerahkan kepimpinan kepada beliau.

"Saya tiada masalah. Saya bukan hendak memegang jawatan ini buat selama-lamanya. Tapi ada banyak perkara yang perlu diselesaikan (demi parti dan masyarakat)," kata beliau ketika dihubungi mStar Online hari ini.

Samy Vellu yang mempertahankan jawatannya buat penggal ke-11 April lalu memberitahu beliau akan mengadakan perbincangan dengan Palanivel sebaik sahaja beliau pulang dari India.

"Palanivel ada di India sekarang dan apabila beliau pulang dari India, saya akan menemui beliau untuk membincangkan perkara ini... untuk bertanya sama ada bersedia untuk mengambil alih jawatan Presiden. Dan, jika beliau bersedia saya akan menyerahkan kepada beliau," jelasnya.

Palanivel yang memenangi jawatan Timbalan Presiden MIC untuk penggal kedua pada 12 September lalu kini berada di India.

Bagaimanapun Samy Vellu menegaskan, parti akan berhadapan dengan pelbagai masalah jika beliau melepaskan jawatannya sekarang.

Sambil menyifatkan barisan kepimpinannya masih muka baru, Samy Vellu menambah: "Mereka memang merupakan muka lama dalam Kongres (MIC) (sebagai ahli), tetapi mereka adalah barisan kepimpinan baru, yang baru sahaja dipilih."

Bekas Menteri Kerja Raya itu menambah, bukan beliau sengaja mahu berpegang pada jawatan Presiden MIC sepanjang 18 bulan lalu selepas parti itu merekodkan prestasi buruk pada pilihan raya umum Mac 2008.

"Sepanjang 18 bulan lalu saya melalui pelbagai kesukaran, menguruskan soal kewangan untuk parti dan sebagainya. MIC bukan hanya milik untuk ahli-ahli parti sahaja, tetapi MIC perlu memenuhi keperluan masyarakat India," katanya sambil mengulangi bahawa MIC akan berhadapan dengan ketidakstabilan jika beliau memutuskan untuk berundur sekarang.

"Ada banyak perkara yang perlu diselesaikan, saya sedang menjalankan banyak perkara. Saya hendak memastikan semuanya selesai dan parti berada dalam keadaan baik sebelum diserahkan kepada mereka (pengganti)," katanya lagi.

Samy Vellu diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam bahawa beliau akan mengadakan perjumpaan dengan Presiden MIC itu untuk membincangkan pelan peralihan kuasa pemimpin nombor satu MIC itu, yang telah menerajui parti sejak 1981.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) mengesahkan yang Samy Vellu ada berjumpa dengan beliau Jun lalu untuk membincangkan mengenai perancangan peralihan kuasa pucuk pimpinan.

Menurut Perdana Menteri, beliau akan membincangkan langkah sesuai yang patut diambil oleh Presiden MIC itu berhubung perkara berkenaan.

Jelas Najib, ketika itu Samy Vellu memaklumkannya yang beliau masih tidak boleh berundur dan jika beliau berbuat demikian, kestabilan parti akan tergugat.

"Tetapi itu sebelum pemilihan parti. Tetapi kini selepas pemilihan, saya akan sekali lagi berbincang dengan beliau tetapi ini tidak harus dilihat sebagai campur tangan BN dalam ehwal dalaman MIC," kata Najib.

MIC mengadakan pemilihan pada 12 September bagi jawatan timbalan presiden, tiga naib presiden dan 23 anggota jawatankuasa kerja pusat.

Sabtu lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Samy Vellu adalah liabiliti kepada BN, dalam usaha komponen parti pemerintah untuk memenangi semula sokongan masyarakat India negara ini.

Mengenai kenyataan Najib itu semalam, Samy Vellu memberitahu, beliau melihat "ia satu kenyataan positif daripada Perdana Menteri."

Justeru kata Samy Vellu, beliau akan berhubung dengan Perdana Menteri minggu depan untuk mendapatkan tarikh temu janji bagi membincangkan isu berkenaan.

"Saya akan mengadakan perbincangan hati ke hati dengan Perdana Menteri berkaitan dengan pelan peralihan, saya perlu menjelaskan kepada beliau rancangan saya supaya ia dapat diterima dengan baik," katanya lagi.

Tiada ulasan: