Rabu, 16 September 2009

Samy dan MIC lupa diri

Tidak ada yang biadab melainkan tindakan seorang perwakilan MIC yang mahu mengalungkan selipar pada gambar mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Tidak ada yang lebih bodoh, melainkan pemimpin tertinggi parti itu, Samy Vellu yang mengisytiharkan perang terhadap Tun Mahathir.

Ini semua menunjukkan kebiadaban anak buah kepada pemimpin, setelah pemimpin yang menaikkan namanya telah bersara dalam pentadbiran. Inilah yang berlaku kepada Samy Velu, pemimpin yang tidak pernah mengenang budi.

Umpama anjing, lepas sembuh dari luka akibat tersepit, dia tetap menerkam orang yang bertungku lumus menyelamatkannya daripada azab dan kesakitan itu. Itulah Samy Vellu.

Di era Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, Samy Vellu lah antara pemimpin dalam parti komponen BN yang kekal sebagai menteri dan Presiden MIC. Dia banyak mendapat sokongan dari Tun Mahathir.

Dan Tun menyokong beliau bukan kerana beliau seorang yang bijak pandai dan disukai oleh ahli parti, sebaliknya Tun tidak mahu MIC berpecah dan mahu Samy berusaha menyatukannya. Sebab itu Tun Mahathir mengekalkan beliau sebagai Menteri Kerja Raya.

Walaupun banyak suara-suara sinis yang dihamburkan kepada Tun M kerana menjaga, membela dan mempertahankan Samy, namun Tun M tetap tersenyum. Tun M tahu apa yang dia buat dan tidak perlulah orang lain hendak persoalkannya. Itulah Tun M dengan Samy.

Tetapi setelah Tun M bersara daripada pentadbiran, puak-puak yang dulunya makan di tangan Tun M, mula gigit, pijak dan tinggalkan Tun M. Daripada Nazri Aziz sehinggalah kepada Samy Velu. Inilah antara pemimpin yang tidak mengenang budi, malah nampak sangat mereka ini antara pemimpin yang tidak boleh dibuat baik dan sukar untuk kita mempercayai 'kesetiaannya'.

Asal cerita berlaku perbalahan antara Tun M dengan Samy ialah apabila Tun M memberi cadangan kepada Samy supaya meletakkan jawatan sebagai presiden MIC dan berikan kepada orang lain.

Niat Tun M adalah baik, iaitu beliau mahu semua parti komponen dalam BN mempunyai pemimpin baru dengan harapan seolah-olah parti akan mendapat nafas baru, bukan lagi nafas lama yang dah hapak dan berhabuk. Itu sebenar niat Tun M.

Tetapi kerana rasa tercabar dengan kenyataan Tun M, Samy mengeluarkan kenyataan keras dan menuduh Tun M masuk campur urusan MIC. Kata-kata Samy itu menyebabkan ada seorang dua pemimpin akar umbi merangka strategi untuk menyerang Tun M.

Ternyata dalam perhimpunan agung MIC baru-baru ini, muncul seorang perwakilan berucap di pentas dan menyatakan rasa marahnya kepada Tun M kerana menganggu pemimpin 'kesayangannya' Samy Vellu.

Perwakilan itu, sama ada dalam sedar atau tidak (tetapi dipercayai dalam sedar), telah mengeluarkan kenyataan mahu mengalungkan selipar pada gambar Tun M.

Sungguh kurang ajar, biadab dan tidak berperikemanusiaan langsung perwakilan itu. Patut dihumban ke Kem Kamunting bawah ISA. Kata-katanya telah mencetuskan kemarahan ramai pemimpin UMNO. Sebab Tun M tidak wajar diperlakukan sedemikian.

Lupa sungguh perwakilan itu, yang kaum India dapat hidup aman dan maju sehingga kini adalah hasil daripada perhatian Tun M terhadap mereka selama Tun M sebagai Perdana Menteri.

Kenapa mudah lupa diri? Cukuplah dengan pemimpin tertinggi MIC yang lupa diri, anak buah jangan terikut-ikut dengan budaya Samy.

"Saya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan perwakilan MIC itu dan dia tidak wajar hidup di bumi Tanah Melayu ini. Pergi hantar dia ke negara India, biar dia makan gandum dengan capati sahaja di sana," kata seorang anak muda yang menghubungi penulis kelmarin.

Tiada ulasan: