Selasa, 15 Jun 2010

PR Perak kata ADUN BN akan lompat parti, tapi...

Ketika itu cuaca agak redup. Pak Zul sibuk membawa mulut mengatakan tiga anak Pak Yie ditahan polis kerana terlibat dalam dadah. Punya Pak Yie risau hanya Tuhan yang tahu. Pak Yie cuba mendapatkan maklumat daripada rakan-rakan anaknya untuk mengetahui kesahihan dakwaan Pak Zul.

Dua hari dua malam Pak Yie tak dapat tidur memikirkan sejauh mana kesahihan dakwaan Pak Zul itu. Untuk mendapatkan maklumat sendiri, Pak Yie tidak dapat berbuat demikian kerana ketiga-tiga anaknya itu sudah dua tiga hari tidak pulang. Perbuatan ini menambahkan lagi keyakinan Pak Yie akan dakwaan Pak Zul, yang anak-anaknya ditangkap polis.

Tetapi pada masa sama, Pak Yie tidak yakin anak-anaknya itu terlibat dalam dadah kerana sepanjang membesarkan mereka, Pak Yie pasti benar semua anak-anaknya itu mendapat ajaran agama secukupnya, didikan rohani dan jasmani secukupnya, selain diberi perhatian yang adil, telus dan saksama.

Dalam semua jiran tertunggu-tunggu akan kesahihan berita itu, tiba-tiba tersebar berita anak Pak Zul ditahan polis kerana mencuri barang kemas di pusat bandar. Ketika itu juga ketiga-tiga anak Pak Yie pulang dan semua mereka berada dalam keadaan sihat dan ceria. 'Kehilangan' tiga beradik itu bukan kerana ditahan polis, tetapi membantu polis menyelesaikan kes kecurian barang kemas.

Kini semua jiran tahu, bukan anak Pak Yie terlibat dadah atau ditahan polis, sebaliknya anak Pak Zul yang bersifat diam-diam ubi berisi telah mencalitkan arang di muka kedua orang tuanya. Mendengar berita itu, Pak Zul tidak lagi berani keluar rumah kerana berasa malu dengan mulut tempayannya dan suka menabur fitnah.

Inilah yang berlaku di Perak dalam seminggu dua ini. PR mencanangkan mengatakan tiga ADUN BN akan lompat parti menyertai Pakatan Rakyat, sebaliknya apa yang berlaku ialah ADUN DAP lompat parti menyertai Bebas dan menyokong BN.

Empat hari lalu, Ketua Penerangan PKR Perak, Zulkifli Ibrahim mendakwa tiga ADUN BN akan mengumumkan keluar parti itu untuk menyertai Pakatan Rakyat dalam masa terdekat. Bagaimanapun, hari ini, ADUN Malim Nawar, Keshvinder Singh Kashmir Singh dari DAP mengumumkan lompar parti menyertai Bebas.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran