Khamis, 4 November 2010

DUN Galas, Batu sapi milik BN

Keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Batu Sapi di Sabah dan DUN Galas di Gua Musang, Kelantan sudah diketahui. Barisan Nasional (BN) memenangi dua-dua kerusi berkenaan apabila Datin Linda Tsen Thaun Lin dan Ab Aziz Yusoff menewaskan lawannya dari Pas, PKR dan SAPP.

Kekalahan pertama calon Pas dalam PRK di Kelantan adalah suatu yang mengejutkan kerana selama ini Pas sentiasa mencatatkan kemenangan dan masih agak sukar bagi BN menembusi kubu Pas di mana-mana kerusi DUN atau Parlimen.

Bagaimanapun, kekalahan calon Pas, Dr Zulkifli Mohammad di DUN Galas bukan suatu yang mengejutkan kerana rekod Dr Zul selama ini pun sudah dua kali kalah dan kali ini adalah kekalahan ketiganya, iaitu dengan kata lain beliau sudah TKO.

Ab Aziz mendapat 5,324 undi, diikuti Dr Zul 4,134 undi dengan majoriti 1,190 iaitu meningkat dua kali ganda berbanding majoriti lebih 600 undi ketika calon BN, Mohamad Saupi Derahman melawan calon Pas, Che Hashim Che Sulaiman pada pilihan raya umum 2008.

Bagaimanapun, dua tahun kemudian iaitu pada 27 September 2010, Che Hashim meninggal dunia kerana kanser usus, menyebabkan SPR mengumumkan kerusi DUN Galas kosong dan akan diadakan pilihan raya kecil.

Pelbagai spekulasi ditaburkan pembangkang terutama mengenai calon BN. Ada ura-ura mengatakan Tengku Razaleigh Hamzah dan tidak kurang mahukan Mohd Saupi ebagai calon.

Namun Umno Kelantan pimpinan Tok Pa terpaksa mengambil kira pelbagai aspek dan latar belakang termasuk strategi politik dengan melantik Ku Li sebagai Pengarah Pilihan Raya Kecil DUN Galas bagi BN dan menamakan pegawai Risda, Ab Aziz sebagai calon.

Pengumuman Ab Aziz, seorang yang tidak pernah ada nama dalam pentas politik mendorong penganalisis politik membuat andaian awal dengan memberi kemenangan mutlak kepada Pas.

Ini kerana Dr Zul, selain kelebihannya sebagai anak tempatan, beliau juga mempunyai klinik di Gua Musang dan sudah tentu dikenali ramai terutama pengundi dalam DUN Galas.

Namun, kita yang rancang, Tuhan menentukan. Strategi kempen yang dilakukan pemimpin Pas termasuk Nik Abdul Aziz tidak menepati ajaran Islam menjadi faktor pengundi beragama Islam hilang kepercayaan kepadanya sebagai tok guru atau ulama.

Cara beliau menghulurkan duit yang dilipat kepada pengundi Orang Asli jelas menunjukkan itu adalah rasuah. Sedangkan, Nik Aziz selama ini lantang menentang rasuah dan menyamakan orang Islam yang memberi rasuah bagaikan haram.

Tetapi apabila beliau sendiri memberi rasuh kepada Orang Asli atas nama wang zakat, rakyat mula menafikan kealiman Nik Aziz sebagai orang agama yang disegani.

Itulah antara lain punca kekalahan Pas, selain projek Ladang Rakyat yang diperkenalkan kerajaan negeri, kononnya untuk membela dan merubah nasib rakyat bertukar kepada penderitaan.

Setelah tanah rakyat diambil, disodok, diratakan, pokok-pokok buah-buahan yang diusahakan rakyat sejak berpuluh tahun lalu ditebang tebas, akhirnya projek itu menjadi projek gajah putih.

Rakyat yang miskin terus miskin, tanah yang diusahakan rakyat hilang hak, tanaman hilang sekelip mata dan punca pendapatan rakyat hilang begitu sahaja. Inilah bahana kepimpinan Nik Aziz.

Justeru, Allah menurunkan bala kepada Pas dengan mengalahkan calonnya yang turut ada rekod sosial di zaman mudanya.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran