Selasa, 30 November 2010

Kenapa nafi bangsa sendiri??

Ketuanan Melayu bukan pada simbol kerisnya. Ketuanan Melayu bukan pada keindukan UMNO dalam parti pemerintah. Ketuanan Melayu adalah pada kemuliaan Raja-Raja Melayu, ketinggian Islam sebagai agama persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan keistimewaan pribumi

“Ketuanan Melayu bukanlah untuk menjadikan Melayu ini Tuan dan bukan Melayu sebagai Hamba. Sebaliknya Ketuanan Melayu bermaksud atau simbol kedudukan Sultan-Sultan Melayu sebagai tunggak negara yang menjaga kepentingan agama Islam, adat istiadat Melayu dan Bahasa Melayu”

Apabila Wan azizah menyatakan ungkapan “tinggalkan Ketuanan Melayu” sekali gus bagi mereka yang fahan tentang ketuanan Melayu terus dapat meneka intipati yang sebenarnya apa yang sedang diperjuangkan oleh PKR masa kini.

Apakah yang akan berlaku jika sekiranya ketuanan Melayu ditentang dan dihasratkan untuk ditinggalkan atau dibakul sampahkan. Ini bermakna Wan Azizah serta penyokong PKR telah bersedia berhadapan dengan rancangan untuk meninggalkan dan meruntuhkan institusi Raja raja Melayu yang menjaga Kepentingan Melayu.

Dengan tidak secara langsung proses menumbangkan institusi raja raja akan berlaku. Ini selaras dengan perjuangan yang dibawa oleh PKR iaitu kesamarataan didalam segala hal di Malaysia. Dlam erti kata lain iaitu konsep Liberal. Penentangan terhadap Raja Raja Melayu sebagai tongak terakhir menjaga kepentingan Melayu ini telah pun di nyatakan secara jelas oleh Presiden PKR Wan Azizah.

Tiada ulasan: