Ahad, 15 Mei 2011

Dr Yusuf al-Qardawi jadi alat Anwar

Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin terdesak dalam usaha melepaskan dirinya daripada isu video seks yang mirip wajah beliau, apabila cuba mengheret Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Profesor Dr Yusuf al-Qardawi terlibat sama dalam kesnya itu.

Walaupun belum ada cubaan daripada mana-mana pihak untuk mendakwanya ke Mahkamah Syariah kerana isu video seks itu masih dalam siasatan polis, tetapi Anwar sudah gelabah dan takut pada bayang-bayang sendiri.

Sejauhmana kesanggupan Dr Yusuf datang ke Malaysia semata-mata untuk menjadi saksi kepada Anwar sekiranya ada dakwaan ke atas pemimpin yang bercita-cita tinggi itu, belum diketahui dengan jelas.

Setakat ini, ‘kesanggupan’ dr Yusuf itu hanya diuar-uarkan oleh Anwar dalam majlis perasmian Pusat Kegiatan dan Markas Pakatan Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Pilah, di Kuala Pilah, bukan datang daripada mulut ulamak itu.

Persoalannya, kenapa Anwar tiba-tiba mencari Dr Yusuf? Apa yang akan Dr Yusuf jawab dalam mahkamah nanti? Adakah dia akan mengatakan pelaku itu bukan Anwar? Dakah dia menjadi saksi melihat kejadian itu?

Kalau Dr Yusuf datang ke mahkamah sebagai saksi dan mengatakan Anwar tidak bersalah, apakah asas dan alas an munasabah untuk menidakkan penglibatan Anwar? Nak tak nak, beliau terpaksa menonton klik video itu dan memerhatikan dengan teliti wajah lelaki yang secara romantic menerjah pelacur dari Negara China itu.

Dr Yusuf seorang ulamak terkenal di dunia. Beliau tentu mempunyai alas an tersendiri sebelum memberi kesanggupan menjadi saksi. Dalam Islam, sebelum suspek dituduh berzina, pendakwa mesti mengemukakan empat saksi.

Tetapi dalam kes ini, tidak ada pendakwa dan Anwar tidak didakwa di Mahkamah Syariah. Tambahan pula, Anwar hendak mengemukakan seorang saksi. Di mana tiga saksi lagi bagi pihaknya? Dan siapakah mereka? Adakah tiga lagi itu Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Lim Guan Eng? Atau saksi itu ialah Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Azmin Ali?

Kenapa beliau tidak menafikan saja penglibatannya dalam video seks itu dengan turut melakukan sumpah laknat bagi menidakkan dakwaan trio Datuk T, bahawa pelaku dalam rakaman video itu bukan dirinya?

Lagipun, isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Nurul Izzah berkali-kali membuat penafian. Wan Azizah dalam sidang medianya mengatakan, lelaki dalam video seks itu bukan Anwar, dan mendakwa jam tangan Omega milik Anwar yang dikatakan tertinggal dalam bilik hotel itu, ada padanya.

Itu sudah cukup untuk dijadikan bukti, kalau Anwar benar-benar berani berbuat demikian. Kenapa perlu mengheret Dr Yusuf yang tidak tahu menahu dalam kes itu dan bukan tinggal di Malaysia pun ketika kejadian itu dikatakan berlaku.

Menurut Anwar, Dr Yusuf ada menasihatkannya supaya bersabar dan beristiqamah dengan semua tuduhan yang dilemparkan terhadapnya. Bersabar dan beristiqamah sahajalah. Kenapa perlu memujuk ulamak itu untuk menjadi saksi atas perbuatan terkutuknya itu.

Selain itu, dengan angkuhnya Anwar memberitahu, seorang lagi ulama besar Islam, Dr Wahbah az-Zuhaily dikatakan bersedia mengimamkan solat hajat berhubung tuduhan itu yang dijadualkan berlangsung di Stadium Selayang, Kuala Lumpur, hujung minggu ini.

“Mungkin sebab itu pihak lawan marah sangat, sebab perjuangan saya menentang gelombang fitnah mendapat sokongan ulama-ulama terkemuka dalam dunia Islam,” kata Anwar mendabik dada, kononnya beliau disanjungi ulamak terkemuka dunia.

Kita tunggu dan lihat sahaja apa yang berlaku. Allah Maha Mengetahui, Allah Maha Melihat dan Allah Maha Mendengar. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa ulamak terkemuka dunia Islam itu dalam solat hajatnya itu.

Soal Anwar dikenali ulamak terkemuka dunia Islam, itu hak dia, sebab dia bijak mempergunakan Islam untuk menampakkan imej baik pada mata ulamak berkenaan, tetapi hakikatnya, beliau sudah tidak disanjungi oleh rakyat tempatan lagi.

“Ini soal hukum, soal syariat. Bukan jerit- jerit, sumpah-sumpah tepi jalan. Ada syaratnya, rujuk ke Mahkamah Syariah, ” kata Anwar lagi merujuk demonstrasi badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang membuat laporan polis berhubung klik video seks yang dikaitkan dengan lelaki mirip wajahnya.

Beliau juga memperlekehkan tindakan Datuk Eskay yang melakukan sumpah laknat pada Jumaat dua minggu lalu. Orang yang memegang al-Quran dan bersumpah di masjid dikatakan Anwar sebagai sumpah-sumpah tepi jalan.

Begitulah Anwar, sewenang-wenangnya menghina kesucian al-Quran dan masjid, apabila cuba menyamakan apa yang dilakukan bekas sahabat baiknya itu dengan suatu benda yang kotor.

Sama-samalah kita lihat apa kesudahan perangai Anwar. Nescaya bala Allah tetap akan turun, hanya lambat cepat sahaja.

Tiada ulasan: