Ahad, 1 Mei 2011

Tak sedar diri - bagai lepas anjing tersepit

MZ:
Aku tak berani nak kata mulut aku ni masin, tetapi hakikatnya Allah sentiasa memberi petunjuk kepada aku setiap kali aku menzahirkan yang tersurat dan tersirat dalam artikel aku yang lepas-lepas.

Banyak juga apa yang aku harapkan, cadangkan dan impinkan telah menjadi kenyataan. Sama ada berlaku secara sedar atau tidak, secara sengaja atau tidak dan secara kebetulan atau tidak, ia benar-benar berlaku, walaupun tidak seratus peratus kejadiannya tepat.

Yang terbaru, dalam sebuah laman sosial tidak lama dulu, aku pernah mencoretkan sebuah pengharapan dan cadangan kepada kerajaan supaya mengkaji semula perlembagaan yang ada.

Kajian itu perlu kerana aku sudah bosan dengan karenah yang ditunjukkan oleh pemimpin Cina dan masyarakat India di negara ini. Setiap masa, mereka asyik mendesak kerajaan supaya memberi keutamaan kepada mereka.

Sedangkan, mereka sudah mendapat apa yang mereka mahu di bumi Malaysia ini. Bisnes? Mereka menguasai di mana-mana kompleks beli belah. Universiti? Mereka menguasa hampir keseluruhan universiti swasta.

Projek? Banyak projek projek besar di negara ini mereka yang dapat. Contohnya, PKFZ. Rumah atau kediaman? Hampir 80 peratus rumah mewah dan mahal di seluruh negara, mereka yang layak membelinya.

Jadi, apa lagi yang mereka mahu? Mereka mahu kerajaan menghentikan fasa keistimewaan orang Melayu yang terkandung dalam perlembagaan. Alasannya, mereka kata, fasa itu boleh menyebabkan Melayu membenci kepada Cina.

Benci? Bila masa Melayu benci dan dengki kepada Cina? Setakat ini, apa yang berlaku Melayu tidak pernah benci atau dengki pada Cina, MELAINKAN, Melayu benci dan marah kepada Cina kerana mereka semakin mengada-gada.

Melayu tatang Cina bagaikan menantang minyak yang penuh. Memberi minum susu, letakkan karpet merah supaya kaki mereka tidak kotor, tetapi bagai melepas anjing tersepit, mereka gigit Melayu secara halus.

Ini yang menyebabkan Melayu marah dan benci. Bukan dengki dengan kejayaan yang mereka capai, tetapi marah dan benci dengan sikap melampau mereka menuntut yang bukan-bukan.

Justeru, aku dengan rasa yang agak sikit marah, aku mencadangkan kepada kerajaan supaya pemilihan wakil rakyat akan datang semuanya Melayu, tidak ada seorang pun dalam kalangan Cina dan India.

Mereka boleh menjadi pemimpin, tetapi di peringkat JKKK, bukan di peringkat ADUN atau Parlimen, kerana apa yang berlaku sekarang sangat-sangat mendukacitakan.

Tidak ada seorang pun Ahli Parlimen dan ADUN Cina atau India memberi sokongan kepada Melayu UMNO. Mereka kini lebih cenderung menyokong Melayu pembangkang, selain nerkomplot dengan rakan sebangsa, DAP.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran