Rabu, 21 Ogos 2013

Nahas Genting Highland, lebih 30 maut








Info terkini sehingga jam 8.50 malam 
- 37 maut.
- 60 kakitangan perubatan dihantar ke lokasi kejadian
- Mayat dan mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Selayang dan Hospital Sungai Buloh
 
PETALING JAYA: Maklumat terbaru Jabatan Bomba dan Penyelamat sehingga pukul 7.30 petang mengesahkan seramai 26 mangsa terbunuh dalam nahas kejadian bas pelancong terhumban ke dalam gaung sedalam 30 meter di Kilometer 3.6 Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur kira-kira pukul 2.20 petang Rabu.

Sementara itu, 16 lagi mangsa ditemui masih hidup. Jumlah keseluruhan mangsa yang ditemui kini adalah seramai 42 orang. Seramai 7 lagi mangsa masih terkandas.

Sebelum ini, Penolong Pengarah Operasi Bomba Kuala Lumpur, Azizan Ismail dalam kenyataannya menjangkakan sekurang-kurangnya 32 orang dikhuatiri mati dalam insiden tersebut.

Setakat ini 32 mangsa lagi masih berada di bawah gaung sejauh 200 kaki dan pemerhatian awal bomba mengatakan mereka sudah meninggal dunia. Bomba menjangkakan semua 49 mangsa," katanya.

LAPORAN BERNAMA

KUALA LUMPUR, 21 Ogos - Lebih 30 penumpang dikhuatiri maut apabila sebuah bas ekspres dari Genting Highlands ke Kuala Lumpur jatuh ke dalam gaung sedalam 150 meter di KM3.5 dari Genting Highlands petang ini.

Penolong Pengarah Penguasa Bomba Wilayah Persekutuan Azizan Ismail berkata, kejadian itu berlaku kira-kira pukul 2.45 petang.

"Daripada 49 penumpang bas itu, seorang daripada 17 yang dapat dikeluarkan telah meninggal dunia," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata dikhuatiri lebih 30 mangsa yang masih berada di dalam bas itu maut, dan kini operasi mengeluarkan mayat sedang dijalankan.

Tinjauan Bernama mendapati beberapa buah kenderaan pasukan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam dan ambulans berada di tempat kejadian dan pasukan penyelamat sedang bertungkus-lumus mengeluarkan mangsa.

Mereka menggunakan kren untuk menurun dan membawa keluar mangsa yang cedera.

KUALA LUMPUR, 21 Ogos - Seramai 12 orang disahkan maut, manakala 21 lagi dikhuatiri turut terkorban dalam nahas bas ekspres yang terjunam ke dalam gaung sedalam 60 meter di KM3.5 dari Genting Highlands hari ini. 

Seramai 16 lagi mangsa berjaya dibawa keluar daripada bas itu dan kini menerima rawatan di beberapa hospital kerana mengalami pelbagai kecederaan.

Bas yang dipercayai membawa 49 penumpang itu dalam perjalanan dari Genting Highlands ke pusat bandar raya. 

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur Azizan Ismail berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 2.22 petang.

"Seramai 150 anggota bomba terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat mangsa nahas," katanya di tempat kejadian.

Dalam pada itu, aliran trafik kedua-dua arah di Jalan Genting Highlands sesak sepanjang kira-kira empat kilometer ekoran insiden itu.

Sementara itu Ketua Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Kuala Lumpur (HKL) Datuk Seri Dr Abu Hassan Ashaari berkata setakat pukul 6.28 petang, lima mayat mangsa nahas dihantar ke hospital berkenaan. 

Mangsa lain turut dihantar ke Hospital Sungai Buloh, Hospital Selayang dan Hospital Bentong, di Pahang untuk rawatan.

"Setakat ini Hospital Selayang menerima tujuh pesakit, HKL (5), Hospital Sungai Buloh dan Hospital Bentong masing-masing dua mangsa," katanya.

Mangsa yang terlibat dalam lingkungan umur 19 hingga 50 tahun, katanya yang ditemui di hospital berkenaan.


Bas jatuh gaung di Genting, 33 dikhuatiri terbunuh


Sebuah bas awam terhumban ke dalam gaung ketika menuruni Genting Highlands petang ini dan menurut Jabatan Bomba dan Penyelamat, 33 penumpang dikhuatiri terkorban dan 16 lagi cedera.
NONE
Penolong Pengarah Operasi Bomba Kuala Lumpur, Azizan Ismail berkata setakat ini 32 mangsa masih berada di bawah gaung sedalam 200 kaki dan pemerhatian awal bomba mengatakan mereka sudah meninggal dunia.
Bomba menjangka terdapat 49 mangsa di dalam bas tersebut.
NONESehingga kini 16 mangsa sudah diselamatkan dan seorang yang terbunuh sudah dibawa ke hospital.
Menurut Azizan kemalangan berlaku di Kilometer 3.6 Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur membabitkan sebuat bas awam Genting Highlands.
Menurut facebook Jabatan Bomba dan Penyelamat pula, pihaknya menerima maklumat mengenai kejadian itu kira-kira jam 2.48 petang.

NONEKatanya, anggota balai bomba tersebut bergegas ke tempat kejadian untuk menyelamat mangsa yang terlibat.
Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah turut berangkat ke lokasi nahas bagi meninjau kerja-kerja menyelamat mangsa.
Manakala ADUN Ketari, Lee Chin Chen ketika dihubungi Malaysiakini berkata beliau dimaklumkan terdapat 49 penumpang dalam bas ketika kejadian itu berlaku petang ini.
Akhbar The Star pula melaporkan bahawa kemalangan itu berlaku kira-kira 2km dari Kuil Chin Swee dan lalulintas di kawasan itu sesak dan tidak bergerak.

Gambar-gambar yang diedarkan secara meluas di Facebook menunjukkan bas kuning terletak di dalam gaung.
Sehingga jam 7.15 malam, 12 orang disahkan maut manakala 21 lagi dikhuatiri turut terkorban
NONESeramai 16 lagi mangsa berjaya dibawa keluar daripada bas itu dan kini menerima rawatan di beberapa hospital kerana mengalami pelbagai kecederaan.
Sementara itu, Bernama melaporkan  Ketua Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Kuala Lumpur (HKL) Datuk Seri Dr Abu Hassan Ashaari berkata setakat pukul 6.28 petang, lima mayat mangsa nahas dihantar ke hospital berkenaan.     
Mangsa lain turut dihantar ke Hospital Sungai Buloh, Hospital
 Selayang dan Hospital Bentong, di Pahang untuk rawatan.
   
"Setakat ini Hospital Selayang menerima tujuh pesakit, HKL (5), Hospital Sungai Buloh dan Hospital Bentong masing-masing dua mangsa," katanya.

Mangsa yang terlibat dalam lingkungan umur 19 hingga 50 tahun, katanya yang ditemui di hospital berkenaan. 

Tiada ulasan: