Isnin, 14 Julai 2008

Beginilah nasib...

Salam dan selamat menjalani kehidupan seharian kepada tetamu semua.
Sehari dua ini kita ditambahkan lagi dengan isu. Mula-mula isu kenaikan harga petrol dan diesel.

Kemudian isu menteri itu menteri ini membuat kenyataan 'menyedapkan' hati rakyat dengan kenaikan harga bahan bakar itu.

Belum pun isu panas reda, timbul pula isu akuan bersumpah Raja Petra yang mendakwa isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor ada kaitan dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya.

Saya turut mengambil bahagian dengan aktif dalam ruangan saya Sekilas Pandang untuk berbahas, berdebat, memberi pandangan, komen dan membuat kesimpulan berhubung tiga isu itu.

Hasilnya, daripada 157 SMS yang saya terima, majoriti memihak kepada tulisan saya. SMS minoriti lagi mengecam, mengutuk, mencaci dan membidas saya.

Saya malas melayan SMS bersifat negatif itu. Tetapi kepada SMS yang berbentuk positif, saya ucapkan banyak-banyak terima kasih atas sokongan dan semangat yang diberikan.

Kepada yang berpandangan negatif terhadap saya, cubalah fikir-fikirkan kembali dan renung semula maksud tulisan saya.

Berbalik kepada isu. Isu seterusnya selepas Rosmah ialah kes liwat yang melibatkan Anwar Ibrahim dengan pembantu khasnya, Mohd Saiful. Kes ini cukup sensasi walaupun pernah dipaparkan untuk pertama kali kira-kira 10 tahun lalu.

Seluruh dunia heboh mengenai kes liwat. Dada akhbar utama dihiasi dengan berita liwat Anwar-Mohd Saiful. Sekarang pun isu ini masih lagi panas.

Selang beberapa hari bising fasal isu liwat, timbul pula isu akuan bersumpah penyiasat persendirian, Bala yang mendakwa Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenali Altantuya.

Pemimpin itu dikatakan pernah mengadakan hubungan seks dengan wanita yang mati akibat diletupkan dengan bahan peledak itu.

Semua isu dan kes yang berlaku dari pertengahan Mei 2008 sehingga kini melibatkan pemimpin. Pemimpin UMNO dan pemimpin Parti Keadilan Rakyat.

Pemimpin yang dipilih oleh rakyat agar membantu dan membela mereka, tetapi mereka dilupakan kerana pemimpin berkenaan sibuk mempertahankan diri dengan kes-kes yang mereka cari sendiri.

Malang sungguh rakyat Malaysia masa kini. Mereka bertungkus lumus keluar mengundi hendak memilih pemimpin yang dianggap dapat membela nasib mereka, tetapi malangnya, apabila menang, pemimpin itu tidak dapat menumpukan kepada kebajikan rakyat.

Sebaliknya pemimpin berkenaan berusaha siang malam untuk melepaskan diri daripada pelbagai tuduhan - yang ada kalanya tuduhan itu benar - tetapi kerana hendak menangkis daripada hilang kepercayaan rakyat, terpaksa mempertahankan diri.

Dunia sekarang sudah akhir zaman. Pemimpin pembela rakyat sudah hilang ditelan zaman. Sudah lama berkubur. Yang ada sekarang ialah pemimpin jenis berkepentingan diri sendiri.

Pemimpin yang kotor dan bijak bersandiwara. Bijak bermain kata-kata dan perasaan rakyat. Pemimpin yang mengheret rakyat terlibat dengan masalahnya sehingga akhirnya rakyat merana.

Susah hendak nyatakan mengenai sikap pemimpin hari ini. Baik pemimpin UMNO, mahupun pemimpin Pas, Keadilan, MIC, MCA dan mana-mana parti yang ada di negara ini.

Semuanya sama. Susah untuk mendapatkan seorang daripada mereka yang bersih dan berjiwa rakyat.

Saya sedih dengan perkembangan yang berlaku hari ini, Saya takut anak-anak saya yang sedang membesar nanti tidak dapat menjadi manusia sempurna.

Bagaimanakah masa depan mereka pada masa akan datang dengan keadaan pentadbiran dan pemerintahan yang ada hari ini, yang kacau bilau dan huru hara ini.

Tiada ulasan: