Jumaat, 5 September 2008

Betapa...ketika itu

Terima kasih kepada para sahabat. Saya tidak ada tempat hendak mengadu, melainkan terpaksa zahirkan dlm blog dan maklumkan kpd kawan2 utk berkongsi.

Hidup saya mula malap kira-kira tiga tahun lalu apabila permohonan saya untuk membeli kereta ditolak oleh bank dgn alasan nama saya sudah disenaraihitamkan.

Betapa! ketika itu.. saya tak dapat memikirkan apakah kesalahan saya sehingga nama disenaraihitamkan.

Apabila menghubungi Bank Negara, mereka menjelaskan saya ada tunggakan RM12,8++ dgn RHB Islamik. Masya-Allah, saya tersentak dengan jawapan itu.

Saya kemudian memaklumkan perkara itu kepada Rosdi Mahmad. Malangnya, dia memberi jawapan yang berdolak dalik walaupun berjanji akan menyelesaikan tunggakan itu.

Sebelum itu, dia mengungkit tindakannya membeli rumah saya. Katanya, dia beli rumah itu kerana simpati atau kesian kepada saya.

Saya jawab, terima kasihlah dan semoga Tuhan murahkan rezeki orang yang bersimpati kepada kawan yang dalam kesusahan.

Selepas itu (tiga tahun kemudian), saya menerima panggilan dari ayah menyatakan ada sepucuk surat daripada loyar RHB Bank. Minta saya hadir ke Mahkamah Sesyen Kota Bharu pada 15 September ni. Selang dua hari kemudian, sepucuk lagi surat sampai.

Surat dari Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas menyatakan saya perlu hadir pada 10hb Sept ini untuk tindakan pelelongan tanah.

Dari situlah fikiran saya mula celaru, tidak menentu. Hilang selera makan, banyak termenung, banyak kerja terbengkalai dan tidak sedikit berlaku kesilapan ayat, tata bahasa dan macam-macam lagi.

Jantung sentiasa berdebar kencang... sering mengeluh... sakit kepala, pening, kabur penglihatan dan otak mula memikirkan yang bukan-bukan apa yang akan berlaku selepas ini. Yang pasti, saya terpaksa menanggung semua itu.

Saya juga kena mengambil kira masalah cuti di sini untuk balik Kelantan. Terpaksa menyusahkan kawan-kawan sejawatan kerana berlaku anjakan jadual off mereka dan dengan tiket bas dah naik 30 peratus, dengan petrol yang hanya turun 15 sen daripada kadar kenaikan 70 sen.

Semua itu memeningkan kepala bagi insan kerdil macam saya.

Saya tahu, saya tidak akan menang berlawan dengan orang politik yang bijak dan mahir dalam bab tipu menipu, putar belit.

Kalau mereka tidak ada strategi itu, masakan mereka dapat naik dan naik dan terus naik dalam politik.

Masakan mereka mampu memiliki rumah besar bagai istana, memiliki kereta mewah yang bernilai ratusan ribu ringgit dan memiliki isteri lebih daripada seorang.

Namun, malang dan sedihnya, kekayaan dan kemewahan yang dimilikinya itu bukan daripada hasil perjuangannya membela orang Melayu, sebaliknya hasil daripada perjuangan dan kerja keras menipu dan memutar belit orang Melayu untuk kepentingan diri sendiri. Wallahualam..

Tiada ulasan: