Isnin, 1 September 2008

Komen Jawi oh Jawi

Komen Satu:
Kesedihan kawe tidak terkata bila melihat apa yang tercatat dan tertera di blog tersebut. Terasa kecil semangat besar ini. Sepatutnya kita bukan sekadar bercakap, tetapi melakukan sesuatau yang terbaik bagi memulihkan tulisan tersebut. Jangan jadikan tulisan itu melukut di tepi gantang.

Tulisan itu adalah tulisan kita. Orang Thai bangga dengan tulisan mereka. apa lagi dengan kaum lain. Tetapi kita boleh kelih tulisan kita itu dibuang begitu sahaja. Nampak sangat hinanya.

Ulama silam menulis dalam tulisan jawi. Arwah Pak Leh Pedada menulis dalam jawi. Apa lagi dengan Tok Guru Haji Wan Mat Jal, Tok Selehor dan ramai lagi menjadikan tulisan itu tulisan memperkasakan ukhwah.

Di manakah letaknya nilai patriotik kita bila hal ini dicungkil? Apakah bila tiba musim pilihanraya baru tercungkil nilai tersebut? Kepada mereka yang "masam kepala" bercakap macam bertih goreng, sehinggakan gunung everest pun berasa nak pijak biar hancur, air di Laut China Selatan kalu boleh nak timba lagi, bila lagi nak bersatu hati memulihkan tulisan jawi.

Bila berlaku hal sedemikian, siapakah yang harus dipersalahkan? Apakah kita persalahkan burung-burung di angkasa atau ikan di lautan atau pokok kayu kayan yang memberikan kita buah dengan pelbagai rasa enak?

Saya kira kita sendiri yang hebat berfikir memberikan jawapan setimpal dengan apa yang kita pandang. Tepuk dada batuklah sendiri. Itulah realiti.

Komen Dua:
Saya diberitahu, persidangan meja bulat tentang pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris tempoh hari, bahasa Melayu sudah diinjak-injak dengan segila-gilanya. Dalam persidangan itu ada juga timbalan menteri yang juga orang sastera/seni.

Nak harapkan tokoh besar politik untuk membela bahasa Melayu. Puahhhhh (pinjam kalimah Shahnon Ahmad).

Ini mungkin membuatkan kita berfikir: Sebenarnya dalam kalangan menteri yang ada, siapa yang pernah melalui pendidikan kebangsaan untuk memahami, menyayangi, memperjuangkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa ilmu?

Tiada ulasan: