Selasa, 16 Disember 2008

Kendali kelas penulisan, jadual makin padat

HARI ini adalah minggu ketiga saya diberi tanggungjawab dan amanah untuk mengendalikan kelas/bengkel penulisan. Kali ini pesertanya ialah senior wartawan dan junior wartawan.

Minggu pertama sebelum Aidiladha, saya kendalikan kelas/bengkel kepada Editor, Penolong Editor, Senior Sub-Editor, Junior Sub Editor, Ketua Wartawan dan Penolong Ketua Wartawan.

Kelas/bengkel ini penting bagi Sinar Harian bagi memantapkan lagi gaya penulisan yang sebelum ini cara, gaya, kaedah penulisan dan pemberitaan itu agak 'muda'. Ia disebabkan oleh kebanyakan wartawan kami dalam kalangan lepasan IPT.

Adanya kelas/bengkel selama lima hari ini bermula hari ini, aku amat mengharapkan satu perubahan dari segi cara, gaya, kaedah penulisan dan pemberitaan dapat dilihat. Ini penting kerana akhbar Sinar Harian mula menjadi pilihan pembaca dari pelbagai peringkat profesion.

Maknanya, pengisian hidup aku seharian penuh dengan kerja rutin dan sambilan. Sampai kadang-kadang lupa makan minum, tanpa rehat dan tidur secukupnya. Bangun pagi, mata merah, muka berkerutuk, kedut macam tak cukup tidur (memang tak cukup tidur pun).

Tapi aku seronok dengan keadaan sekarang. Aku dapat lupakan kenangan lalu dan kehidupan dunia luar. Aku dapat mengenali Tuhan dengan lebih rapat, setelah sekian lama agak renggang denganNya. Ibadat ini aku masukkan dalam jadual harian, selain yang rutin.

Aku masukkan aktiviti ibadat dalam aktiviti 'lepak' yang telah aku buang. Aku gabungkannya kerja baru iaitu mencari dan menyediakan bahan untuk kelas/bengkel dengan kerja rutin menyunting berita.

Kehidupan aku sekarang ke arah kesempurnaan, insya-Allah.

Tiada ulasan: