Isnin, 28 Mei 2012

Remaja genius rungkai teori fizik sukar

DRESDEN, Jerman 27 Mei - Seorang pelajar sekolah berusia 16 tahun berjaya merungkai pengiraan sukar yang dicipta oleh saintis terulung, Isaac Newton, setelah ia gagal diselesaikan pakar selama lebih 350 tahun.

Shouryya Ray (gambar), dari sebuah sekolah di sini, berjaya menemui dua teori asas dinamik partikel yang hanya boleh dihitung ahli fizik sebelum ini menggunakan komputer berkeupayaan tinggi.

Penyelesaiannya itu bermakna, para saintis kini boleh mengira arah laluan bola yang sedang dilempar dan meramal bagaimana ia akan menghentam dinding serta melantun kembali.

Remaja itu menyelesaikan masalah rumit berkenaan semasa dia menyertai lawatan sekolahnya ke Universiti Dresden apabila para profesor di situ mendakwa mereka berdepan jalan buntu.

“Saya bertanya kepada diri sendiri, mengapa tidak boleh. Saya percaya ia mesti ada penyelesaian," katanya yang berasal dari Kolkata, India.

Pelajar pintar yang merendah diri itu dikatakan mula menyelesaikan soalan pengiraan sukar ketika berusia enam tahun, namun enggan mengaku dia seorang yang genius.

Ketika kecil, bapa Ray, seorang jurutera mula menguji kepintarannya dengan memberinya menyelesaikan masalah aritmetik.

“Masih terdapat banyak perkara yang saya tidak mampu lakukan. Contohnya bermain bola sepak dan aktif dalam sukan," katanya.

Ray tiba di Jerman empat tahun lalu dan pelajar tersebut langsung tidak boleh berbahasa tempatan, namun kini dia sudah menguasainya.

Kebijaksanaannya terserlah dalam kelas dan dengan pencapaiannya itu, dia ‘melompat’ dua kelas berbanding yang sepatutnya. - AGENSI

Tiada ulasan: