Ahad, 27 Januari 2013

Pemimpin termiskin dunia di Uruguay, bukan Kelantan

Pemimpin termiskin dan hidup dengan penuh kesederhanaan berada di Uruguay, bukan di Kota Bharu, Kelantan. Beliau ialah Presiden Uruguay, Jose Mujica, bukan Menteri Besar Kelantan yang hipokrit, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Taraf kehidupan antara Jose Mujica dengan Nik Abdul Aziz jauh berbeza. Jaraknya antara langit dengan bumi. Jose tidak malu mengaku dia seorang pemimpin yang miskin dan beroleh sumber pendapatan tambahan melalui usahanya mengerjakan kebunnya.

Tetapi Nik Abdul Aziz seorang pemimpin yang tidak tahu malu mengaku kepada rakyat yang dia tinggal di sebuah rumah 'buruk' di Pulau Melaka, sedangkan hakikatnya rumah sebenar beliau ialah sebuah banglo besar di belakang rumah 'buruk' itu.

MENJADI individu ternama apatah lagi menjawat jawatan sebagai pemimpin negara akan menyebabkan segala gelagat dan tindak-tanduk akan sentiasa diperhatikan.

Tujuannya, sama ada untuk dijadikan panduan oleh penyokong atau ancaman terhadap penentangnya.

Tetapi, Presiden Uruguay, Jose Mujica tampil dengan sisi eksentrik lari daripada kebiasaan presiden lain yang sudah biasa hidup mewah.

Mujica dilantik memegang jawatan itu pada 2009 bukan sahaja menjadi sumber inspirasi rakyatnya bahkan masyarakat dunia yang begitu mengaguminya.

Lelaki berumur 77 tahun ini rela memilih untuk hidup sederhana di sebuah rumah ladang milik isterinya, Lucia Topolansky di Montevideo, ibu negara Uruguay walaupun kerajaan menyediakan istana presiden yang selesa untuknya.

Malah, dia yang tidak mempunyai zuriat telah mendermakan 90 peratus gajinya untuk golongan miskin dan usahawan kecil.

Rumahnya dikelilingi tanaman jagung dan bunga yang diusahakan sendiri. Hanya terdapat dua orang polis yang menjaga keselamatannya selain seekor anjing peliharaan yang diberi nama Manuela.

Bekalan air diperoleh daripada telaga di belakang rumah manakala pakaian tersidai di ampaian menjadi pemandangan biasa di belakang rumahnya.

Gaji Mujica kira-kira RM40,000 namun hanya RM2,500 yang ditinggalkan untuknya.

Selain itu, aset yang diisytiharkan hanyalah sekitar RM675,000 termasuklah rumah dan tanah ladang, traktor dan sebuah kereta buruk, Volkswagen Beetle keluaran 1967.

Kehidupan presiden ke-40 Uruguay ini didasari sejarah perjalanan hidupnya semasa muda.

Beliau menganggotai kumpulan gerila Tupamaros yang dibayangi gerila Cuba pada 1960 selama 10 tahun.

Lelaki yang mengamalkan diet vegetarian ini pernah dipenjarakan selama 16 tahun sebelum dibebaskan pada 1986.

Katanya, hidup di penjara banyak mendewasakan dirinya kerana keadaan fizikal tempat tahanan itu yang buruk selain sering diasingkan dengan banduan lain.

Malah, beliau mendakwa pernah ditembak sebanyak enam kali tetapi mujur umurnya masih panjang.

"Saya digelar sebagai Presiden paling miskin di dunia tetapi saya langsung tidak berasa miskin.

"Orang miskin ialah mereka yang berusaha untuk memenuhi kehendak hidup serba mewah dan akhirnya sentiasa tamak untuk mendapatkan harta," ujar Mujica.

Tutur Mujica, beliau bebas memilih apa sahaja yang dihajatinya.

"Saya senang menjalani hidup sebegini sehingga akhir hayat," katanya sambil duduk di kerusi usang di rumahnya menggunakan kusyen yang diberikan oleh pembantunya, Manuela.

Menurut deklarasi hartanya, bekas pemimpin gerila itu tidak mempunyai akaun bank dan aset lain. Bagaimanapun dia mempunyai sebuah ladang bunga kecil yang diletakkan atas nama isterinya.

Presiden Uruguay ini berbeza berbanding dengan Naib Presidennya, Danilo Astori yang mengisytiharkan kekayaannya sebanyak AS$250,000 (RM761,124.81).

Ini termasuk sebuah rumah dan kereta yang bernilai 10 kali ganda daripada kereta Volkswagen Beetle milik Mujica.

Walaupun sikap kesederhanaannya terserlah, beliau juga tidak sunyi daripada kontroversi.

Beliau menyokong cadangan undang-undang yang membenarkan pengguguran bayi dalam kandungan sehingga berumur lapan bulan namun undang-undang itu belum dilaksanakan.

Anak kepada petani miskin ini juga menyokong perdebatan untuk melaksanakan penggunaan kanabis. Cadangan itu bertujuan mengurangkan kegiatan jenayah dan keuntungan daripada aktiviti pengedaran dadah, selain mendorong penagih dadah berat beralih kepada ganja.

"Penggunaan ganja bukan isu utama tetapi rangkaian urus niaga dadah berterusan ialah faktor penarik yang perlu diatasi," tegas beliau.

Sungguhpun, pendirian keras itu menyebabkan kepercayaan terhadap Majica menurun namun dia tidak khuatir kerana undang-undang negaranya tidak membenarkan pilihan raya baharu sehingga 2014.

Selain itu, umurnya hampir mencecah 80 tahun menyebabkan beliau tidak akan mempertahankan jawatan presiden berkenaan.

Namun, beliau layak untuk menerima pencen kerajaan dan sama seperti bekas presiden sebelum ini, waktu persaraan boleh dihabiskan tanpa memikirkan soal kewangan.

Malah, presiden ini boleh terus melakukan aktiviti kesukaannya iaitu menanam pokok bunga hiasan dan berkebun.

Tiada ulasan: