Khamis, 2 April 2015

Empat letupan bom gegar bandar Pattani

PATTANI (Selatan Thailand) Pattani digegarkan lagi dengan kejadian empat letupan bom serentak menyebabkan seorang awam cedera parah.

Ketua Polis Daerah Muang Pattani, Pol Col Kirati Waeyusuf berkata, letupan berlaku pukul 2 pagi Khamis di kawasan pekan dengan sasaran adalah syarikat peniagaan dan bekalan elektrik.

Letupan hanya beberapa jam selepas kerajaan Perdana Menteri, Jen Prayuth Chan-Ocha membatalkan penguatkuasaan undang-undang tentera dan menggantikannya dengan Artikel 44 Perlembagaan Sementara yang memberi kuasa mutlak kepada Majlis Keselamatan Kebangsaan untuk Keamanan dan Ketenteraman (NCPO) yang diketuai Prayuth mengeluarkan arahan dan perintah.

Bom pertama meletup hadapan bilik pameran syarikat kereta Isuzu yang menyebabkan cerminnya pecah dan tiga buah kereta rosak juga merosakkan 10 premis perniagaan lain.

Bom kedua meletup di hapadan bilik pameran motosikal, 30 meter daripada kawasan letupan pertama yang menyebabkan lima buah motosikal dan sebuah kereta rosak.

Bom ketiga meletus hadapan kedai menjual minumn keras di Jalan Yarang yang menyebabkan cerminnya pecah, sebuah kereta dan tiga buah rumah rosak.

Manakala letupan bom keempat berlaku tepi tiang elektrik yang mengakibatkan lima tiang elektrik tumbang dan bekalan elektrik di bandar Pattani terputus selama 30 minit.

Ia mencederakan seorang orang awam apabila tiang elektrik tumbang ke atas motosikalnya.

Pihak polis percaya mereka yang melakukan kesemua serangan itu tidak kurang daripada 10 orang.
--BERNAMA

Tiada ulasan: