Khamis, 2 April 2015

Shahidan sifatkan ADUN pembangkang Perak biadab

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim menyifatkan tindakan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun)pembangkang berpakaian serba hitam pada Istiadat Pembukaan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Selasa lepas sebagai biadab.

Beliau berkata pembangkang boleh melakukan protes di luar dewan jika tidak bersetuju dengan sesuatu perkara tetapi adalah tidak wajar ia dilakukan semasa dalam persidangan DUN.

"Mereka sebut 'Dewan Yang Mulia' tapi mereka tidak muliakan dewan dengan sikap mereka, melakukan sesuka hati dengan berpakaian hitam.

"Persidangan dalam dewan kena ikut etika, ini bukan dewan bawah pokok jambu, bawah pokok ceri, mereka boleh buat sesuka hati," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, Khamis.

Beliau mengulas tindakan Adun pembangkang yang berpakaian serba hitam pada Istiadat Pembukaan Dewan Undangan Negeri Perak, yang turut dihadiri Sultan Perak Sultan Nazrin Shah.

Semalam, Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata Sultan Nazrin murka dengan tindakan Adun pembangkang itu sehingga menyebabkan baginda menitahkan mereka untuk tidak menghadiri sesi bergambar dan majlis santapan.

Shahidan yang juga anggota Parlimen Arau berkata selain daripada mematuhi etika berpakaian, Adun juga perlu menjaga percakapan sebagai menunjukkan mereka menghormati dewan.

"Pakaian untuk hadir ke dewan mestilah pakaian yang dibenarkan. Speaker berhak mengeluarkan sesiapa (daripada dewan) yang berpakaian di luar ketentuannya," katanya.-- BERNAMA

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran