Ahad, 23 November 2008

Sekilas Pandang

Hala tuju Shahrizat, Rafidah - Pak Lah, Najib atau Ku Li, Anwar

DATUK Seri Shahrizat Abdul Jalil akan melawan ketuanya, Tan Sri Rafidah Aziz pada Perhimpunan Agung UMNO Mac depan. Ini bukan lagi desas desus, khabar angin atau kata-kata gurauan. Dia sendiri mengumumkannya dua hari lalu.

Sebelum ini, dia juga menyatakan persetujuannya menunggu sehingga Jun depan untuk mengambil alih jawatan nombor satu sayap kanan parti itu daripada Rafidah secara peralihan kuasa.

Tetapi kenapa tiba-tiba Shahrizat berubah fikiran. Sekejap setuju, sekejap tidak. Seketika angguk, seketika geleng. Sedangkan tempoh peralihan kuasa antara mereka tinggal lebih kurang enam atau tujuh bulan dari sekarang.

Ramai pemimpin tertinggi UMNO tidak menjadikan peralihan kuasa antara Tun Dr Mahathir Mohamad dengan (bekas) timbalannya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, kemudian Pak Lah dengan timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai pengajaran dan iktibar.

Mereka lupa pada sejarah Tengku Razaleigh Hamzah dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Apa terjadi kepada mereka yang mencabar jawatan Presiden tidak lama dulu? Hasilnya kedua-dua mereka tersisih dari parti.

Anwar mengambil keputusan keluar UMNO dan menubuhkan Parti Keadilan Rakyat (PKR), manakala Ku Li pula, yang sebelum ini pengasas kepada bekas Parti Melayu Semangat 46 (S46), kini hidup dengan haluannya sendiri. Inilah pengajaran politik bagi mereka yang tidak sabar.

Sebenarnya, peralihan kuasa adalah medan menguji kesabaran seseorang pemimpin. Penangguhan tarikh peralihan kuasa dari bulan ke bulan, tahun ke tahun bukan kerana pemimpin itu gila kuasa, tetapi tersiratnya adalah sebagai ruang untuk menilai tahap kesabaran pengganti.

Pak Lah menunggu satu tahun untuk menerima jawatan Perdana Menteri daripada Tun Dr Mahathir. Begitu juga Najib. Dia menunggu hampir satu tahun untuk mendapat jawatan tertinggi parti dan kerajaan daripada Pak Lah.

Sikap sabar Pak Lah dan Najib meletakkan mereka sebagai pemimpin yang berjaya melepasi ranjau dan onak dalam perjalanan politik Malaysia. Mereka naik dan pergi dengan cara terhormat. Mereka akan dikenang sebagai pejuang sebenar parti sehingga akhir hayat.

Pembaca tidak perlu bertanyakan kepada Pak Lah dan Najib apa petua mereka amalkan sehingga berjaya melepasi ujian itu. Cukup saya menyatakan, mereka tidak menanamkan dalam minda mereka pada tarikh peralihan kuasa. Sebaliknya mereka sibukkan diri berjuang untuk parti dan kerajaan.

Jika petua ini diamalkan, penantian satu tahun akan berlalu begitu pantas. Tetapi kalau asyik membilang hari dan memikirkan tarikh peralihan kuasa sehingga lupa tanggungjawab serta amanah rakyat, sikap sabar dalam diri akan hilang.

Begitu dalam bab kepemimpinan Pergerakan Wanita UMNO ketika ini. Kerana tidak sabar (tetapi katanya kerana desakan ahli akar umbi), Shahrizat sanggup menyingsing lengan melawan 'Iron Lady’.

Padahal tempoh enam ke tujuh bulan bukan lama. Sampai masanya, beliau akan mendapat jawatan itu secara terhormat dan diterima oleh seluruh ahli. Bagaimanapun, tiada siapa tahu apa yang terbuku dalam fikirannya menyebabkan dia terpaksa melanggar perjanjian yang dimeterai dengan Rafidah sebelum ini.

Dengan pengumuman itu juga, ahli tidak lagi sabar melihat apa akan berlaku kepada Rafidah dan Shahrizat. Siapa yang nasibnya baik seperti Pak Lah dan Najib serta siapa pula senasib seperti Ku Li dan Anwar. (Siaran 23hb Nov 2008/Ahad)

2 ulasan:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

dek mari kita cari islam...

tanpa pakatan rakyat... tanpa bn

mari bersama abe berjuang dalam gerakan netizen perkasa di

http://aberamly.multiply.com

manzaidi berkata...

Salam OTAI...terima kasih atas jemputan. Dan saya telahpun membuat kunjungan balas ke 'rumah' OTAI. Selamat Maju Jaya.