Rabu, 5 November 2008

Teruknya politik wang

Tadi, ketika asyik bekerja, saya menerima empat sms daripada orang yang menamakan dirinya anti-politik-wang. Saya tidak tahu darimana dia dapat nombor telefon saya dan apabila saya menghubunginya, dia menggunakan suara garau (mungkin bagi mengelak saya mengenalinya). Katanya, dia selalu mengikuti Sekilas Pandang yang giliran saya setiap Sabtu dan tertarik dengan keberanian saya memaparkan isu politik wang. Dia kata, apa yang saya katakan itu adalah benar sebenar sebenarnya. Sebagai bukti, dia kirimkan saya empat sms mengenai politik wang yang katanya berlaku dalam UMNO Bahagian Pasir Mas sepanjang kempen pemilihan perwakilan dan pucuk pimpinan bahagian itu.

1. Rosdi kalah timbalan, menang Johan. Tapi Fauzi kalah, menang Napi ketua. Hebat beli undi dan kurung perwakilan di enam lokasi. elok dedah... 01*-

2. Ada perwakilan bangkrup pun turut mengundi.

3. Memang jahanam, di Sutera Inn dan Juita Unn untuk perwakilan Pengkalan Pasir, Nordin Batek Inn untuk Tendong, rumah Yamud dan Restoran Tanah Merah untuk DUN Chetok dan Bukit Keluang bersama azmi, alwi... Tuan Hashim terserempak di Juita...

4. Setiap perwakilan dibayar RM1,300. Cuba bayangkan RM1,300 kali 400 orang perwakilan. Jika dikira hampir setengah juta ringgit. Ini belum masuk dua tiga ribu tiap ketua cawangan masa mesyuarat cawangan. Masa sebelum raya, sudah ratusan ringgit setiap orang diberi. Dah gila politik UMNO agaknya.

Tiada ulasan: