Sabtu, 21 Februari 2009

Adakah ini juga mainan UMNO?

HARI ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mempunyai bukti dan keterangan berhubung dakwaan penyalahgunaan kuasa Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam kes penyelenggaraan sebuah kereta mewah jenis Lexus milik peribadi dan pembelian 46 ekor lembu korban bernilai RM110,400.

Berikut adalah butiran Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran pecah tanah pembangunan perumahan SPRM di sini, hari ini:

* Siasatan berhubung kes Menteri Besar Selangor sudah selesai.
* SPRM mempunyai bukti kukuh iaitu wujud penyalahgunaan kuasa dalam kedua-dua kes tersebut.
* Suruhanjaya itu akan cadangkan untuk diambil tindakan pendakwaan dan perkara itu akan kemukakan kepada pihak Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.
* Penggunaan kereta persendirian sebagai kereta rasmi, penyelenggaraan dan sebagainya tidak dibenarkan.
* Berlaku salah guna kuasa dan juga kegunaan peruntukan kerajaan Selangor untuk membeli lembu-lembu korban.

ULASAN: Apa komen pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat (PR) mengenai kes ini? Apakah kamu mahu terus menuding jari mengatakan semua ini perancangan UMNO? Pemimpin buat salah, kita sebagai rakyat diperkudakan dengan alasan tidak masuk akal.

Ingat tak beberapa bulan lalu, apabila Khir Toyo mendedahkan kereta Lexus yang dinaiki Khalid dilihat sering keluar masuk ke pejabat pentadbiran kerajaan negeri? Apa Khalid jawab? Dia kata, itu (Lexus) dia yang punya. Tak ada kaitan dengan kerajaan.

Kemudian apabila Mohd Khir mendedahkan banyak duit kerajaan digunakan untuk menyelenggara kereta Lexus, Khalid jawab: Lexus tu kereta rasmi kerajaan negeri.

Yang mana satu Tan Sri? Bila terperangkap dengan pendedahan pertama, Tan Sri kata, kereta tu Tan Sri yang punya. Tapi bila tak boleh beri alasan banyak duit ditaburkan untuk selenggara Lexus, Tan Sri kata, kereta itu milik kerajaan negeri pulak.

Yang mana satu ni Tan Sri? Masih mau tipu ka??

Begitu juga dengan lembu korban. Sejumlah RM110,400 digunakan hanya untuk beli 46 ekor lembu? Wow!! mahalnya lembu tu Tan Sri. Lebih RM2,400 seekor. Lembu apa yang Tan Sri beli? Rasanya seekor gajah atau seekor unta tak semahal tu.

Lagipun, penerima daging korban pernah merungut daging yang diberikan kepada mereka tak cukup. Dan gambar-gambar lembu disembelih ketika lepas solat sunat Aidiadha yang disiarkan dalam surat-surat khabar nampak kecil-kecil jer Tan Sri.

Mungkin Tan Sri oder bapak lembu, tapi yang sampai anak lembu. Kenapa boleh jadi begitu Tan Sri?

Lain kali, bila rakyat dah bagi amanah untuk jadi MB, Tan Sri kena betul-betul jadi MB. MB yang jujur, MB yang bertanggungjawab, MB yang berwawasan, MB yang berdisiplin, MB yang bekerjasama, MB yang adil dan MB yang prihatin. Bukan MB yang gelap mata dan MB yang buta hati.

Saya taklah menuduh seratus peratus pada MB, tapi sebagai rakyat Malaysia dan lama jugak duduk kat Selangor ni, saya ikuti banyak perkembangan Tan Sri sebaik duduk kerusi MB.

Ingat MB. Zaman sekarang ni semuanya mudah. Nak jadi pemimpin mudah. Nak songlap duit rakyat mudah. Nak kena disumbatkan ke lokap pun mudah.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran