Isnin, 2 Mac 2009

Yeop 3

Ketiga, siaran 3hb Feb 09)
MULANYA Yeop rancang nak pergi tengok sidang tergempar Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ni. Dalam merancang tu tiba-tiba Yeop terima panggilan daripada Yong. Katanya, sidang DUN tu tak jadi. Yeop tanya Yong, kenapa tak jadi? Yong pulak tak bagitau. Dia putuskan perbualan begitu saja. Sakitnya hati Yeop.

Lain kali kalau nak bagitau, biarlah sampai ke penamat. Jangan sekerat jalan saja. Buat sakit hati Yeop saja. Apapun, sebagai lelaki mulia, Yeop tetap ucap terima kasih kepada Yong sebab maklumkan perkara tu. Kalau tidak penat sajalah Yeop ke sana.

Ketika Yeop belek-belek akhbar, Yeop ada terbaca kenyataan Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah nasihatkan orang ramai jangan berada di sekitar bangunan SUK sebab DUN tak jadi bersidang. Katanya, mereka yang berada di situ akan dianggap berhimpun secara haram. Dan akan ditangkap kalau ingkar.

Bagi Yeop, buat apa susah-susah berhimpun kalau pihak berkuasa tak beri izin. Baik duduk kat rumah dengan anak isteri. Kalau tak ada kerja sangat, ambillah cangkul, sodok tanah belakang rumah tu dan letakkan benih jagung atau kacang, ada juga hasilnya daripada melalak tak tentu pasal di tempat yang orang larang.

Yeop sedihlah dengan keadaan di negeri Yeop sekarang ni. Kerana nafsu besar dan sikap pentingkan diri seseorang pemimpin, rakyat macam Yeop yang jadi mangsa. Kadang-kadang ketika termenung seorang diri, Yeop terfikir-fikir juga, apakah nasib Yeop dan kaum kerabat Yeop. Dahulu bolehlah Yeop bangga jadi rakyat Malaysia sebab aman, damai dan harmoni.

Sekarang, tiba-tiba saja timbul rasa malu jadi rakyat Malaysia. Sebabnya, negara Yeop tidak lagi macam dulu. Huru hara. Kaum kerabat gaduh sama sendiri. Pemimpin sudah lupa pada tanggungjawab dan amanah mereka. Menitis air mata Yeop kenangkan nasib diri. Tapi pemimpin tak pernah fikir atau risau sebagaimana yang Yeop fikir dan risau.

Yeop: teringat lagu Bahtera Merdeka

Tiada ulasan: