Sabtu, 31 Mei 2008

UMNO pupus tahun 2013

Umno pupus tahun 2013 jika Abdullah masih PM - Sanusi Junid
Seronok membaca kenyataan bekas Naib Presiden Umno, Tan Sri Sanusi Junid mengenai Umno.


Dalam kenyataannya itu, dia mendakwa Umno bakal pupus dan lenyap pada tahun 2013 jika tampuk pemerintahan negara masih terus dipegang oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau membuat jangkaan itu berdasarkan tindakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed keluar daripada Umno.

"Tun Mahatir tidak mahu lihat Umno ini hapus. Kalau macam sekarang, habis pilihan raya kita tengok macam mana pelantikan menterinya, kita lihat bahasa-bahasa yang digunakan dan komentar-komentar mereka.

"Jika ianya berlanjutan, pada tahun 2013, Umno akan pupus," katanya.

Di tanya alasan beliau yang turut mengisyhtiharkan diri keluar parti, Sanusi berkata, tidak ada faedahnya beliau terus berada dalam Umno, jika tidak menampakkan sebarang perubahan, bahkan beliau tidak sanggup berada dalam parti yang mencaci bekas pemimpinnya seperti Tun Mahathir.

Kalau dia (Mahathir) tunggu dalam Umno dan tunggu sehingga 2013, maka dia adalah sebahagian daripada kemusnahan Umno dan dia adalah sebahagian daripada pemimpin yang tak mampu pertahankan Umno.

Lebih baik pihak lain (merujuk kepada Tengku Razaleigh Hamzah) yang menggalas tugas sebagai Perdana Menteri berbanding Abdullah kerana individu tersebut masih belum ada kepentingan keluarga dan peribadi.

Sudah terbukti dalil-dalil yang menunjukkan dasar kepimpinan Abdullah begitu lemah sehingga situasi terkini orang mula mempersoalkan Raja-raja Melayu dan Dasar Ekonomi Baru.

Waktu Tun lantik dia (Abdullah) sebab nampak dia baik, bersih. Itu tak salah Tun Mahahtir. Rakyat juga percaya dia ‘Mr Clean’ sehingga tahun 2004, BN cipta rekod kemenangan manakala tahun 2008 BN pegang rekod kekalahan pula.

Masa menang 2004, dia kata faktor dia sahaja, tetapi bila kalah 2008, dia kata bukan salah dia seorang. Kenapa dia tak mengaku pula?" kata Sanusi.

Itulah Pak Lah.

Tiada ulasan: