Ahad, 3 Julai 2011

Dr Jeyakumar, lima ahli PSM ditahan semula bawah Ordinan Darurat

KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen Sungai Siput, Dr D. Michael Jeyakumar dan lima ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM) ditahan semula di bawah Seksyen 3(1) Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Pencegahan Jenayah) 1969, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar.

Katanya, mereka yang berumur 25 hingga 58 tahun itu ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kepala Batas, Pulau Pinang, pada jam 1.20 tengah hari sebaik sahaja mereka dibebaskan selepas tempoh reman terhadap mereka berakhir Jumaat.

Keenam-enam mereka adalah sebahagian daripada 30 orang yang ditahan di Plaza Tol Sungai Dua, Kepala Batas Sabtu lalu, ketika menaiki bas menuju ke Pulau Pinang.

Kumpulan itu ditahan mengikut Seksyen 122 Kanun Keseksaan atas dakwaan cuba melancarkan peperangan ke atas Yang di-Pertuan Agong.

Bercakap kepada pemberita di Bukit Aman di sini, Khalid berkata, mengikut maklumat awal, mereka dikatakan terbabit dengan pihak dari luar negara dan telah diresapi anasir subversif.

Katanya, mereka ditahan untuk membantu siasatan lanjut berhubung maklumat awal yang diterima oleh pihak polis.

Mengikut Seksyen 3 (1) Ordinan Darurat, polis boleh menahan suspek sehingga 60 hari tanpa perbicaraan.

"Polis menahan mereka untuk mencegah dari berlakunya apa jua jenayah yang menjurus kepada keganasan atau kekerasan," katanya.

Khalid berkata, polis akan memohon kepada mahkamah supaya baki 24 orang dari kumpulan itu disambung reman kerana terdapat sedikit lagi siasatan yang belum selesai.

Katanya, jumlah keseluruhan tangkapan yang berkaitan dengan perhimpunan haram pada 9 Julai ini di seluruh negara berjumlah 150 orang.

Mengenai penahanan anggota Exco Kerajaan Selangor, Ronnie Liu tengah malam tadi kerana didakwa menghasut orang ramai dalam satu ceramah di Hulu Selangor supaya menyertai perhimpunan haram itu, Khalid berkata, apa jua tindakan dan aktiviti yang menjurus kepada hasutan supaya orang ramai menyertai perhimpunan haram adalah satu kesalahan.

"Jadi semalam dalam ucapannya dia telah menghasut orang supaya beramai-ramai hadir untuk satu perhimpunan yang haram tanpa permit. Jadi kita tahan dia untuk rakam percakapan dan kita telah bebaskan dia," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, katanya sehingga semalam, polis telah menerima sebanyak 2,389 laporan berhubung bantahan perhimpunan haram.

"Saya baru dimaklumkan beratus-ratus orang lagi sedang membuat laporan polis minta kita (polis) mengambil tindakan yang sepatutnya untuk menghentikan perhimpunan itu," katanya.

Sementara itu, di BUTTERWORTH: Mahkamah Sesyen di sini, pada Sabtu membenarkan tempoh tahanan reman terhadap 21 anggota PSM disambung sehingga Isnin ini.

Perintah mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah itu dikeluarkan Hakim Amernudin Ahmad bagi membolehkan polis melakukan siasatan lanjut.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob berkata, dua lelaki yang masih di bawah umur dan seorang wanita yang sakit dibebaskan. - BERNAMA

Tiada ulasan: