Selasa, 5 Julai 2011

PERBICARAAN KES SOSILAWATI: Pendakwa akan kemuka bukti DNA

Pembunuhan Banting: Pendakwaan Akan Kemuka Bukti DNA
Oleh SALWA SHA'ARI


SHAH ALAM: Pihak pendakwaan yang mengendalikan perbicaraan kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya akan mengemukakan bukti bahawa terdapat Asid Deoksiribonukleik (DNA) ditemui pada kayu kriket dan kepingan zink yang didakwa digunakan sebagai alas untuk membakar mayat-mayat mangsa.

Berdasarkan ucapan pembukaan yang dibacakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yusoff, saksi akan memberikan keterangan bahawa DNA pada kayu kriket berkenaan adalah kepunyaan pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, yang didakwa hilang bersama Sosilawati, 47.

Manakala, DNA pada zink-zink tersebut pula didakwa adalah sepadan dengan dua lagi individu yang turut didakwa dibunuh bersama Sosilawati, iaitu peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu, Kamaruddin Shamsuddin, 44, atau dikenali sebagai Kamal oleh pengasas produk Nouvelle Vissages tersebut.

Selain itu, tambah Mohd Ishak, pihaknya juga akan memanggil saksi-saksi yang telah melihat api yang 'besar tinggi' di tempat kejadian.

Ishak yang mengetuai barisan pendakwaan seterusnya memberitahu, saksi yang akan turut dipanggil ialah seorang juruselam Pasukan Gerakan Marin Pulau Pinang, Merzuki Shahrim yang telah menemui sebilah pisau berkarat di hulu beranggaran 37 sentimeter panjang, lapan gelung dawai dan tiga serpihan dawai.

Turut ditemui ialah serpihan tulang-tulang disyaki tulang manusia, beberapa keping logam, enam keping atap zink dalam keadaan berkarat dan ada kesan terbakar, telefon BlackBerry berwarna putih dan hitam serta sebatang anak kunci hitam tertulis BMW.

Seorang saksi, R. Vakasan akan dipanggil bagi mengesahkan bahawa dia ada melihat Sosilawati menaiki kereta BMW hitam dengan tiga lelaki Melayu pada kira-kira pukul 6.40 petang, 30 Ogos tahun lalu.

"Pihak pendakwaan akan memanggil lebih kurang 76 orang saksi yang akan mengemukakan tertuduh telah melakukan kesalahan bunuh pada tarikh dan masa seperti dalam pertuduhan," kata Ishak di Mahkamah Tinggi di sini, Isnin.

Dalam kes ini, seorang peguam N. Pathmanabhan, 42, dan tiga pekerja ladangnya, T. Thailayangan, 20, R. Matan, 21, dan R. Kathavarayan, 31, didakwa membunuh semua mangsa pada antara pukul 8.30 dan 9.45 malam, 30 Ogos 2010 di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, dekat sini.

Bagi kesalahan itu, pendakwaan dikendalikan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Selain Ishak, pendakwaan turut dibarisi oleh Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainudin dan Idham Abd Ghani manakala barisan pembelaan diwakili oleh peguam-peguam Manjeet Singh Dhillon, Puspha Ratnam, Gurbachan Singh, Amer Hamzah Arshad, Ravi Nekoo dan Datuk Ng See Teong.

Berdasarkan ucapan pembukaan juga, Ishak memaklumkan bahawa dua pekerja ladang yang telah disabitkan bersalah atas tuduhan melupuskan bahan bukti pembunuhan berkenaan, A. Suresh, 27, dan K. Sarawanan, 20, akan turut dipanggil sebagai saksi pendakwaan. Kedua-dua mereka telah dihukum penjara selama 20 tahun dan kini sedang menunggu prosiding rayuan di Mahkamah Rayuan.

"Suresh dan Sarawanan akan dipanggil bagi membuktikan niat bersama dan bagaimana perancangan oleh Pathamanabhan dan Kathavarayan bersama yang lain untuk melakukan pembunuhan terhadap mangsa serta peranan yang dimainkan oleh setiap tertuduh serta bagaimana Thailayangan membunuh setiap mangsa," katanya.

Selain itu, pihak pendakwaan juga akan mengemukakan bukti berkaitan beberapa laporan polis yang dibuat oleh ahli keluarga mangsa mengenai kehilangan mangsa.

Antara laporan itu adalah laporan oleh anak Sosilawati, Erni Erinawati Sofia Buhari pada 31 ogos 2010 di Balai Polis Dang Wangi; isteri Ahmad Kamil, Sabrina Adnan pada 3 September 2010; isteri Noorhisham Mohammad, Suzana Radin Pangit manakala kakak kepada Kamaruddin, Zaidah Shamsuddin membuat laporan kehilangan adiknya pada 6 September 2010.

Bekas suami kepada Sosilawati, Buhari Mohamed pula akan dipanggil untuk memberi keterangan berkisar tentang urusan jual beli tanah di Pulau Pinang dan juga keterangan bahawa dia ada menghubungi Pathmanabhan pada 30 Ogos 2010 untuk bertanyakan sama ada Sosilawati ada berjumpanya atau tidak.

Turut akan dipanggil ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sementa, Abdul Rahman Palil yang akan mengesahkan bahawa Pathmanabhan adalah individu yang menguruskan pembelian tanah berharga RM29 juta dan 10 peratus daripada harga belian iaitu RM2.9 juta telah dibayar.

Sementara itu, petugas media telah mula berkumpul di hadapan perkarangan Mahkamah Tinggi di sini, seawal pukul 7.30 pagi dan bagi melancarkan perbicaraan, semua individu yang berhasrat mengikuti prosiding perlu mendaftarkan diri untuk mendapatkan pas masuk.

Pada pukul 9 pagi, beberapa anggota polis dilihat membawa masuk barang-barang kes yang dibungkus, termasuk beberapa kepingan zink.

Perbicaraan di hadapan Datuk Akhtar Tahir akan bersambung pada Selasa.

Tiada ulasan: