Sabtu, 10 November 2012

Tun Dr Siti Hasmah Berdebar Dengan Pementasan Teater

KUALA LUMPUR: Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali mengakui berdebar untuk menonton pementasan Tribute Teater Tun Dr Siti Hasmah yang bermula pada malam Jumaat hingga 19 November ini.

Isteri kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad itu berkata, perasaan itu timbul kerana dia berasa bahawa tiada perkara yang istimewa mengenai kisah hidupnya untuk ditonjolkan kepada khalayak.

"Saya berdebar sebenarnya dengan pementasan teater ini. Saya hanya orang biasa yang tidak mempunyai apa-apa yang istimewa untuk ditonjolkan kepada khalayak.

"Bagaimanapun, saya mengagumi kesungguhan produksi ini yang beria-ia memujuk saya lebih setahun semata-mata untuk mengangkat kisah hidup saya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada sesi ramah mesra bersama tenaga produksi teater itu di Panggung Sari, Istana Budaya di sini, petang Jumaat.

Tokoh wanita itu meluangkan masa kira-kira satu jam bersama para pelakon sebagai pembakar semangat beberapa jam sebelum pementasan pertama pada malam Jumaat.

Beliau berkata, perkara yang paling penting untuk ditonjolkan adalah jasa dan khidmatnya kepada negara sebagai isteri pemimpin dan doktor wanita Melayu pertama di negara ini.

"Kisah hidup saya terlalu banyak dan panjang. Tentu sukar untuk mereka (produksi) memilih aspek penting untuk ditonjolkan.

"Namun, saya percaya mereka sudah lakukan terbaik dalam segenap aspek. Walaupun ada penambahan pada beberapa bahagian (untuk tujuan kesesuaian), ia boleh diterima dan tidak mengarut.

"Saya berharap mereka akan menerima apa juga kritikan atau komen mengenai pementasan ini dengan hati terbuka," katanya yang tidak dapat menyaksikan pementasan pada malam Jumaat itu kerana mempunyai urusan di luar negara.

Sebelum ini, teater arahan Erma Fatima itu berdepan pelbagai kontroversi sejak ia diumumkan beberapa bulan lalu.

Ia bermula dengan Adlin Aman Ramlie menarik diri sebagai pengarah dan digantikan Erma Fatima.
Kontroversi tercetus lagi apabila pelakon utamanya Erra Fazira dan Sofia Jane turut menarik diri kerana masalah jadual yang bercanggah dengan sesi latihan.

Tidak hanya membabitkan pelakon, tarikh asal pementasan yang sepatutnya berlangsung pada 30 Ogos lalu itu turut ditunda dua kali iaitu pada 14 September dan terbaru pada 9 hingga 19 November.

Diterbitkan oleh World Islamic Network Television, teater itu dibintangi antaranya Siti Shariza Sharifuddin (Eja), Lisa Surihani, Esma Daniel, Nazim Othman, Azizah Mahzan dan Dira Abu Zahar.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran