Jumaat, 5 April 2013

Pemilihan Calon Jadi Tumpuan

KUALA LUMPUR: Pemimpin politik kedua-dua pihak turun di ibu negara pada Khamis ketika kegelisahan mengenai pemilihan calon pilihan raya umum ke-13 mula memuncak, sehari selepas Parlimen ke-12 dibubarkan.

Datuk Seri Najib Tun Razak mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno diikuti mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) di Menara Dato Onn di sini untuk memperkukuh segala kelonggaran sebelum mengemukakan manifesto BN pada Sabtu ini, dengan perdana menteri juga berjanji akan mengumumkan nama calon lebih awal sebelum hari penamaan calon.

Momentum bergerak laju apabila Suruhanjaya Pilihan Raya dijangka menentukan tarikh penamaan calon dan hari pengundian, yang dispekulasi bahawa segalanya akan berakhir menjelang bulan ini.

Najib yang akan mengetuai BN ke medan tempur buat pertam kali berkata pengumuman lebih awal daripada biasa calon BN akan membolehkan mereka lebih bersedia dan bertemu pengundi lebih awal.

"Tunggu pengumuman. Saya tidak mahu berkata apa-apa sekarang tetapi akan ada perubahan. Ia penting untuk mempunyai unsur kejutan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan kedua-dua mesyuarat tersebut.

Menghadapi pertempuran sukar untuk memperoleh semula kehilangan yang dialami pada pilihan raya umum 2008, BN dijangka mengemukakan 40 peratus calon muka baru.

Najib mengesahkan beliau akan mempertahankan kubu Pekan apabila dimintamengulas keputusan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding di Perak dan tidak lagi mempertahankan kerusi kawasan Parlimen Permatang Pauh.

"Saya tidak pernah termimpi untuk meninggalkan Pekan. Secara politiknya,saya akan hidup dan mati di Pekan," kata Najib yang menjaga Pekan sejak 1976, tempat kelahiran dan kawasan ayahanda beliau, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein yang meninggal dunia ketika menjadi perdana menteri kedua.

Manifesto BN, kata Najib mengandungi komitmen BN untuk meneruskan transformasi negara dan ekonomi demi kemakmuran rakyat.

Menurut Anwar, isteri beliau dan Presiden PKR, Datin Wan Azizah Wan Ismail tidak akan bertanding walaupun dilaporkan sebelum ini beliau akan bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri di Selangor.

Anwar memberitahu stesen Al-Jazeera pada Rabu, bahawa isterinya mengambil keputusan tidak bertanding apabila Anwar ditanya mengenai soal nepotisme dalam PKR kerana beliau merupakan penasihat PKR sementara anak perempuan mereka Nurul Izzah naib presiden PKR.

Wan Azizah tidak kelihatan apabila Anwar dan pemimpin parti pembangkang yang lain berhimpun selama tiga jam di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya sebelum Anwar muncul dan berkata perbicangan peruntukan kerusi dikalangan mereka akan disambung pada Jumaat.

PAS diwakili Mursyidul Am yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat sementara DAP diwakili Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

“Selepas pembubaran semalam, 48 hingga 78 jam seterusnya adalah kritikal bagi BN dan pembangkang untuk menentukan senarai calon mereka. Dari apa yang dlihat terdapat beberapa lagi perkara yang masih perlu diatasi dan dijangka proses tawar-menawar dan pertukaran akan berterusan sehingga hari penamaan calon," kata penganalisis politik.

Pertarungan kali ini akan menyaksikan BN dan pakatan pembangkang merebut 222 kerusi parlimen dan 505 kerusi DUN di 12 buah negeri kecuali Sarawak yang telah mengadakan pilihan raya negeri pada April 2011.

DUN Johor dan Selangor bubar hari ini, sementara tiga negeri lagi yang diperintah pembangkang iaitu Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah masih belum dibubarkan.

Lim dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, DUN negeri masing-masing akan dibubar esok sementara Nik Abdul Aziz menghadap Sultan Muhammad V malam Khamis. - BERNAMA

Tiada ulasan: