Khamis, 29 November 2007

Duta berani redah demo 1,000 aktivis anti-Malaysia


Beginilah keajaiban negara bernama Malaysia.


JAKARTA: Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Zainal Abidin Mohamed Zain memerlukan hanya tiga minit untuk menyuraikan demonstrasi anti-Malaysia, yang sebelum itu berkobar-kobar dan kononnya akan berlangsung satu tindakan nekad di hadapan kedutaan di Jakarta pagi ini.

Lebih 1,000 pendemonstrasi anti-Malaysia daripada kalangan aktivis kebudayaan Reog Ponorogo, yang diapi-apikan semangat anti-Malaysia oleh pelbagai laporan media massa yang menuduh Malaysia telah mengambil dan mengakui berhak terhadap kesenian itu, akhirnya menyuraikan diri selepas mendengar penjelasan itu.

"Saya jelaskan di sini bahawa kerajaan Malaysia tidak pernah mengakui tarian Reog itu berasal dari Malaysia walaupun tarian itu ada di Johor dan Selangor," katanya dengan menggunakan alat pembesar suara.

Kira-kira 150 tahun lalu, rakyat dari Indonesia yang berhijrah ke Malaysia membawa kebudayaannya dan ia dipraktikkan oleh anak cucu mereka di sana sehingga hari ini, katanya dari atas pentas yang berupa sebuah kenderaan yang digunakan oleh pemimpin demonstrasi itu.

Setelah penjelasan yang menggunakan hanya kira-kira 50 patah perkataan sahaja itu, Zainal Abidin terus turun dari pentas itu dan kembali meneruskan tugas di pejabatnya, meninggalkan para pendemonstrasi itu terdiam seperti terpukau.

Akhirnya, sedikit demi sedikit mereka bergegas meninggalkan Jalan Rasuna Said yang sesak di hadapan kedutaan dan tiada satu pun lagi antara puluhan topeng singa Reog itu yang galak menari-nari dengan garang seperti kira-kira sejam sebelumnya.

Beberapa hari sebelum ini, heboh disebarkan khabar bahawa lebih 3,000 Reog (topeng singa berupa beruk) akan berdemonstrasi anti-Malaysia sehinggakan hampir semua stesen televisyen Indonesia membawa van siaran luar mereka bagi menyiarkannya secara langsung peristiwa itu.

Namun, tidak satu pun media massa dalam talian dan televisyen yang meliputi demonstrasi itu melaporkan aspek kecekapan diplomasi Zainal Abidin yang tampil dengan tenang menamatkan demonstrasi itu tanpa sebarang insiden buruk.

Kerana menjangkakan demonstrasi itu akan melibatkan tindakan keras dan kasar, ratusan polis Indonesia telah dikerah berkawal dan pagar dawai tajam anti-perusuh telah dipasang di hadapan pintu masuk ke kedutaan.

Sebelum keluar bertemu pendemonstrasi itu, Zainal Abidin bersetuju menerima beberapa orang wakil mereka di pejabat beliau.

Bercakap kepada Bernama selepas itu, Zainal Abidin berkata terlalu banyak tuduhan jahat dilemparkan terhadap Malaysia sejak kebelakangan ini dengan banyaknya laporan media dan perbincangan di laman web tempatan kononnya Malaysia telah mencuri pelbagai seni dan budaya Indonesia dan mengakui berhak ke atasnya.

"Entah dari mana timbulnya tuduhan kononnya Malaysia juga telah mempaten semua bentuk seni dan budaya itu termasuk batik dan lagu," katanya yang menjelaskan bahawa semua tuduhan itu tidak benar.

Duta Besar itu sendiri telah berkali-kali mengulangi penjelasan tersebut kepada media massa tetapi tuduhan demi tuduhan terus berlaku sehingga beliau berpendapat ada elemen jahat yang ingin merenggangkan hubungan akrab Malaysia dengan Indonesia dengan mengeksploitasikan seni dan budaya.

Eksploitasi seni dan budaya dilakukan oleh elemen jahat ini kerana ia merupakan isu warisan yang dibanggakan oleh rakyat Indonesia dan sangat sensitif di jiwa mereka serta dapat pula dengan mudah digunakan untuk membakar sentimen anti-Malaysia, jelasnya. BERNAMA

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Syabas pada Duta Malaysia ke Indonesia. Bijak, tenang dan diplomasi. Inilah yang perlu ada pada pemimpin dalam menangani situasi panas begini.

Media Indonesia perlu matang, bijak dalam menyampaikan maklumat. Media elemen penting wadah bacaan utama masyarakat. Peranan media Indonesia amat keterlaluan dalam menyampaikan maklumat tentang Malaysia. Kurang menampakkan keprofesionalan mereka dalam hubungan Malaysia Indonesia. Sikap yang bertindak tanpa berfikir implikasinya, kurang mendalami untuk mengetahui maklumat sebenarnya atau mungkin segaja menyimpan maklumat sebenar dan cepat melatah adalah gambaran yang kurang bijak dan tidak matang dalam menghadapi sesuatu isu.

Saya pernah belajar di Indonesia selama 4 tahun. Banyak pengalaman di sana. Bagaimana layanan staf akademik dan imigresen mereka terhadap kami para pelajar Malaysia. Cukuplah menjadi pengalaman pahit untuk kami yang melaluinya dan disimpan untuk kenangan sahaja. Bagi mereka yang pernah belajar di sana anda mungkin faham bagaimana layanan mereka terhadap warga kita Malaysia.Mungkin kita menarik nafas panjang lega setelah berjaya juga menamatkan pengajian di sana...tujuan pelajar dihantar ke sana adalah menjalinkan hubungan sosiobudaya Malaysia Indonesia.

Malaysia dan Indonesia bahkan negara di rantau di Asia Tenggara yang melingkungi rantau Kepulauan Nusantara mempunyai budaya masing-masing yang ada persamaan dan perbezaan mengikut negara sendiri. Batik contohnya tidak semestinya hanya dimiliki dan diwarisi oleh Indonesia sahaja, di Malaysia di negara Asia Tenggara mungkin mempunyai batik mereka juga. Motif batik setiap negara tidak ada persamaan dan merujuk pada rekaan di negara itu sendiri. Jadi perkara ini sebenarnya bukan menjadi isu tapi telah diisukan sehingga timbul perasaan yang terlampau ekstrem.Saya dan beberapa rakan sedang menjalankan penyelidikan hubungan antara kedua negara ini dan dalam proses penulisan untuk dibentangkan.

Akhir: bagi pandangan saya bijak, tidak mudah melatah serta matang amat penting yang perlu ada dalam warga yang inginkan kemajuan dan dikenali sebagai warga minda kelas pertama.

Malaysia... I love so much

online quran reading berkata...

We provide online learning of the Holy Quran, based on 1 to 1 classes using the latest software and technology available. Though the concept itself is not new but has been successfully used worldwide. It allows students of any age, at any level, in any country learn to read Holy Quran at their own schedule and pace. Parents of young children can watch them learn to read Holy Quran in front of their eyes