Isnin, 26 November 2007

Gempa bumi di Indonesia

Terkini!!..


Pelajar Malaysia selamat gempa di Indonesia26-11-2007 04:10:38 PM


JAKARTA - Gempa bumi berkekuatan 6.7 pada skala Richter (SR) yang menggoncang Kepulauan Lombok dan mengorbankan dua orang awal hari ini (26 November 2007/Isnin) turut dirasai para pelajar Malaysia di Bali yang berdekatan tetapi semua mereka berada dalam selamat.


Seorang pemimpin pelajar, Nasri Mohamad Hatta, 22, berkata, beliau terus mengirim khidmat pesanan ringkas (sms) kepada sebahagian pelajar lain sebaik merasakan goyangan gempa bumi itu kirakira tengah malam tadi waktu tempatan dan mendapat jawapan mereka semua selamat.

"Ketika kejadian, saya dan dua rakan serumah iaitu Khasfi Ahmad dan Edmond Tee, yang juga rakan sekuliah di tahun keempat pengajian perubatan di Universiti Udhayana di sini sedang menelaah kerana minggu ini kami akan menduduki peperiksaan," katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata kerusi yang diduduki terasa bergerak-gerak beberapa saat dan pada masa yang sama gelas air di atas meja bergetaran manakala kepalanya pula tiba-tiba terasa agak pening.

Menyedari ia akibat gempa bumi, beliau yang menyewa di Jalan Ida Bagus Oka di Denpasar, terus menghubungi rakanrakan lain dari Malaysia untuk bertanyakan keadaan dan khabar mereka sebagaimana prosedur standard menghadapi bencana yang diajarkan oleh Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia (JPMI).

"Alhamdulillah semua 179 pelajar Malaysia di sini selamat," kata Nasri yang juga anggota jawatankuasa penaja Kelab Umno Bali.

Goncangan kuat gempa bumi di Bima dan Dompu, Kepulauan Lombok di wilayah Nusa Tenggara Barat pada 12.02 pagi ini dilaporkan menyebabkan ratusan rumah runtuh.

Menurut Pusat Krisis Bencana di Kementerian Kesihatan Indonesia, tiga penduduk termasuk seorang kanak-kanak mati di Bima, dan lebih 50 yang lain dirawat kerana pelbagai kecederaan manakala data mangsa di tempat lain belum diperoleh.

Berdasarkan catatan Badan Meteorologi dan Geofizik Indonesia, tiga gempa susulan berkekuatan 5 hingga 6 skala Richter berlaku lagi di kepulauan itu sehingga pukul 9 pagi ini.

Gempa bumi berkekuatan 5.1 pada skala Richter itu juga menggoncang Nusa Tenggara Timur, berpusat di 62km dari Pelabohanbajo yang berdekatan pada 9 pagi ini. BERNAMA

Tiada ulasan: