Rabu, 28 November 2007

Saranan Dr Faiz membujang hingga 2011 tidak sihat, diskriminasi


Saranan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis supaya bakal angkasawan negara, Mejar Dr Faiz Khaleed tidak berkahwin sehingga misi menghantar angkasawan kedua negara direalisasikan pada tahun 2011, disifatkan sebagai tidak sihat.
Ia hanya akan menimbulkan tekanan kepada Dr Faiz dan mereka yang berminat menyertai program angkasawan negara pada masa hadapan.
Cadangan supaya Dr Faiz tidak berkahwin... tidak sihat. Adakah ini satu dasar kerana kenyataan tersebut berunsur diskriminasi.
Ia juga mempunyai elemen tekanan kepada mereka yang berminat menyertai program angkasawan.
Pada 10 Nov lalu, Dr Jamaluddin mengeluarkan kenyataan bahawa Dr. Faiz tidak digalakkan mendirikan rumahtangga sehingga misi penghantaran angkasawan kedua negara selesai pada tahun 2011.
Ia bertujuan memastikan Dr Faiz sentiasa fokus pada setiap sesi latihan yang perlu diikutinya kelak, kata Dr Jamaludin, yang menjelaskan bahawa ia bukanlah satu paksaan, tetapi meminta bakal angkasawan negara itu memikirkan secara serius perkara itu sebelum membuat keputusan untuk berkahwin.
Dr Faiz ketika memberikan reaksi berhubung perkara itu akur dengan saranan menteri itu dan menyifatkan soal perkahwinan bukan masalah utama kerana menyedari keutamaannya pada masa ini adalah untuk menjayakan misi negara.
Turut dibangkitkan ialah isu cadangan pembelian kapsul Soyuz TMA11 yang ditawarkan Russia kepada Malaysia.
Datuk Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar (BN Larut) menyifatkan pembelian kapsul Soyuz itu boleh menjadi satu mercu tanda dan bahan sejarah untuk tatapan generasi akan datang.

Tiada ulasan: