Sabtu, 19 Disember 2015

Adenan bersedia keputusan lebih baik pilihan raya Sarawak sebelum Jun

Tan Sri Adenan Satem kini bersedia memacu Sarawak menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) yang pertama sebagai Ketua Menteri dan berharap mencapai keputusan lebih baik berbanding bekas Ketua Menteri, Tun Abdul Taib Mahmud.
"Saya tidak fikir dia akan cemburu. Dia pastinya akan lebih gembira," kata Adenan berseloroh.

sprsarawak
11 kawasan baharu Dewan Undangan Negeri di Sarawak

Tegasnya, dengan kebebasan diberikan kepadanya, memudahkan beliau membuat sebarang keputusan tanpa dipengaruhi sesiapa termasuk Abdul Taib yang dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak.

"Ketika dia minta saya untuk menggantikan beliau, beliau berkata, "Anda buat dasar anda sendiri, anda lakukan apa yang dirasakan betul. Jangan bincang dengan saya melainkan ia perkara penting dan saya tidak akan beritahu anda apa yang perlu dilakukan melainkan anda tanya saya. Jika anda minta nasihat saya akan berikan, tapi saya tidak akan beri nasihat yang tidak diminta.

"Dia berikan saya semua kebebasan. Lagipun beliau berkata beliau bukan lagi Ketua Menteri dan Taib menepati janjinya," kata Adenan dalam interbiu dengan The Star.

Adenan melihat Taib sebulan sekali memberikan taklimat kepadanya sebelum mesyuarat Kabinet dan bertukar pendapat pandangan rakyat mengenai cara mereka mentadbir negeri itu.

"Jika seseorang menjual namanya untuk sesuatu, saya akan tanya dia sama ada ia benar," kata Adenan lagi.

adenancm
ADENAN

Beliau berkata, bekas Ketua Menteri itu sibuk menjalankan tugasnya sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak.

Adenan menolak spekulasi mengenai tarikh pilihan raya negeri sebaliknya berkata, ia sebelum Jun.

Beliau mahu mencatatkan kemenangan besar bagi mengekalkan kestabilan dan membawa lebih banyak pembangunan di Sarawak.

"Kami berjaya membuktikan kami boleh membawa kestabilan, tidak seperti apa yang berlaku di Semenanjung pada hari ini. Saya tidak fikir kami mahu mengikut jalan tersebut," katanya.

Pada PRN yang lalu, Barisan Nasional (BN) memenangi 55 kerusi, manakala 12 kerusi lagi milik DAP, tiga PKR dan satu Bebas.

PRN yang akan datang perlu diadakan sebelum pertengahan tahun depan menyaksikan 82 kerusi yang dipertandingkan, peningkatan 11 kerusi selepas persempadanan semula Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang diluluskan Parlimen pada awal bulan ini.

Penggal Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak akan berakhir pada 20 Jun dan perlembagaan negeri menyatakan bahawa PRN perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas tamat tempoh.

Tiada ulasan: