Rabu, 6 Mei 2015

Kebakaran di Moscow, pelajar cedera meninggal

Pelajar perubatan Malaysia Nur Atikah Alias, 25 yang cedera dalam kebakaran di kampus Universiti Kajian Perubatan Kebangsaan Rusia bulan lepas, telah meninggal dunia.

Menurut Timbalan Ketua Perwakilan Kedutaan Malaysia di Moscow, Francisco Munis, Nur Atikah meninggal dunia pada pukul 2.30 petang waktu tempatan semalam.


Beliau berkata kematian penuntut itu disebabkan komplikasi pernafasan dan lecur di muka, tangan dan kaki dalam kebakaran pada 23 April lepas.

Nur Atikah meninggal dunia di Hospital Skifosovsky Moscow.

"Kami (di kedutaan) sedang membantu keluarga untuk membawa mayat Atikah pulang," katanya ketika dihubungi semalam.

Sebelum ini dilaporkan kebakaran di asrama 16 tingkat di luar kampus universiti itu berlaku pada pukul 11.30 malam (4.30 pagi waktu Malaysia).

Sejumlah 40 mangsa, termasuk 27 rakyat Malaysia dilaporkan cedera dalam kebakaran itu.

Munis berkata seorang rakyat Malaysia masih lagi menerima rawatan di unit rawatan rapi di hospital itu sementara beberapa penuntut lain telah dipindahkan ke wad biasa.

Majoriti daripada pelajar Malaysia telah keluar dari hospital, katanya tanpa memberikan jumlah mereka. -Bernama


YT Terbangkan Keluarga Pelajar Terlibat Kebakaran Ke Russia

Yayasan Terengganu (YT) tampil membantu keluarga mangsa kebakaran Penginapan Pelajar Malaysia di Moscow, Russia, Nor Atikah Alias, 25, dengan menaja tiket penerbangan dan sumbangan wang saku.

Bantuan itu bagi membolehkan bapa, Alias Yaacob, 53 dan ibu mangsa, Najiha Mat Jusoh, 48 terbang ke Russia bertemu mangsa yang masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sklifosovskogo, Moscow.

Mereka yang ditemani dua lagi saudara dijangka bertolak dari Kuala Terengganu ke Moscow pada malam esok.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sains, Teknologi dan Tugas-Tugas Khas Negeri, Ghazali Taib, berkata berdasarkan laporan, pelajar tajaan YT itu mengalami kecederaan hampir 30 peratus dari paras pinggang sehigga ke bahagian muka.

Katanya, Nor Atikah kini dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

“Pihak kami terpanggil untuk membantu mengenangkan keluarga mangsa yang turut ditimpa musibah banjir akhir tahun lepas kurang berkemampuan,” katanya pemberita pada sidang media di Pejabat YT, Kuala Terengganu, hari ini.

Hadir sama, Pengarah YT, Mohamad Sulong.

Penuntut tahun akhir Russian National Research Medical University, Moscow itu antara 24 pelajar Malaysia yang terlibat dalam kebakaran penginapan universiti itu pada 22 April lalu, kira-kira 11.30 malam.

Sementara itu, ibu mangsa, Najiha berkata pada mulanya dia dan suami buntu memikirkan mengenai kejadian yang menimpa anaknya.

“Atas keperihatinan YT yang sanggup menaja tiket dan memberi wang saku, perasaan itu mula reda dan saya terima ujian itu dengan lapang dada.

“Tujuh jam sebelum kejadian iaitu kira-kira jam 10.00 malam, Nor Atikah ada menghubungi saya melalui talian Skype untuk bertanya khabar,” katanya. 


Tiada ulasan: