Khamis, 27 April 2017

Keluarga Thaqif akan bertindak jika kematian akibat dipukul

Dzuraidah-Ahmad-thaqif

JOHOR BAHRU: Keluarga pelajar sekolah tahfiz Mohamad Thaqif Amin Mohd Gaddafi akan mengambil tindakan undang-undang sekiranya kematian pelajar berkenaan mempunyai kaitan dengan kes pukul terhadapnya.

Ibu saudaranya, Dzuraidah Ahmad, 38, berkata mereka menyerahkan siasatan lanjut kes itu kepada polis.

"Buat masa ini kami serahkan siasatan kepada pihak berkuasa, sekiranya benar didapati ia berkaitan pukul, kami akan lawan untuk membela apa yang berlaku ke atas Allahyarham.

"Kata orang, memanglah sudah takdir tetapi kami akan membuat sesuatu supaya terbela," katanya yang ditemui di Hospital Sultan Ismail (HSI) di sini hari ini.

Dzuraidah berkata, anak ketiga daripada lima beradik itu sebelum ini sihat malah aktif bermain bola sepak.

Katanya, dia sekeluarga amat rapat dengan Mohamad Thaqif Amin malah mereka sering berkumpul setiap kali musim cuti persekolahan.

Menurut Dzuraidah, Mohamad Thaqif Amin memang bercita-cita menjadi seorang tahfiz dan sudah menghafaz Surah Yassin dan Al-Mulk.

Mohd Thaqif Amin, 11, yang kedua belah kakinya dipotong hingga paras peha akibat jangkitan kuman, Jumaat lepas, meninggal dunia pada 2.05 petang tadi.

Terdahulu, kisah pelajar itu yang dimasukkan ke HSI Rabu lepas (19 April) menjadi tular di media sosial selepas mengalami kecederaan pada bahagian kaki sejak dua minggu lepas dikatakan akibat dipukul oleh pembantu warden madrasah itu.

Selepas kaki, tangan kanan Mohamad Thaqif Amin pula dijangkiti kuman akibat darah beku dan tangan tersebut dijadualkan dipotong dari jari hingga bawah siku, pagi tadi, demi menyelamatkan nyawanya.

Pembedahan bagaimanapun ditangguhkan kerana jantung pelajar itu tidak stabil dan dia turut mengalami demam.

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar, Pendidikan dan Penerangan Johor Datuk Ayub Rahmat berkata laporan ujian darah dan kesihatan Mohamad Thaqif Amin bagi mengetahui punca sebenar masalah kesihatannya, akan diperolehi sekurang-kurangnya satu atau dua minggu lagi.

Pembantu warden berumur 29 tahun itu kini disambung reman tiga hari mulai esok sehingga Sabtu ini selepas remannya sejak Ahad lepas berakhir hari ini.

Tiada ulasan: