Isnin, 27 April 2009

UMNO Kelantan perlu reformasi

Tahniah kepada Tok pa atas pelantikannya sebagai Pengerusi UMNO Kelantan. Beliau adalah pemimpin yang layak menerajui UMNO Kelantan. Pelantikan Anuar Musa oleh Pak Lah pada tahun 2004 adalah satu kesilapan besar.

Sebabnya, ketika dia mengetuai UMNO Kelantan, dia telah mengambil beberapa 'hantu' dan diletakkan dalam Biro Politik. 'Hantu' inilah yang menyebabkan rakyat Kelantan semakin benci kepada UMNO Kelantan.

Biasanya hantu suka kepada hantu. Tidak mustahillah 'hantu-hantu' yang dibuang ke laut sebelum ini dikutip semula oleh Anuar. Nak kata dia tak tahu 'hantu' ini jahat, dia tahu.

Apa motif dia kutip 'hantu' ini pun saya tak tahu. Lebih dahsyat dan teruk dia beri kepercayaan kepada 'hantu-hantu' ini calon pilihan raya di beberapa DUN dan tidak cukup dengan itu Anuar lantik 'hantu-hantu' ini untuk memantau persidangan UMNO peringkat bahagian.

'Hantu-hantu' ini ternyata berperangai macam hantu. Mana-mana bahagian yang mengamalkan politik wang, dia pejamkan mata. Mana-mana rungutan dan aduan akar umbi mengenai politik wang, dia tidak laporkan. Dia sembunyikan.

Sebab itu UMNO Kelantan kecoh dan ada beberapa bahagian terpaksa digantung atau ditangguhkan persidangannya. Kerana 'hantu-hantu' inilah yang mengendalikannya. Nama lagi hantu.

Baru-baru ini, ketika saya diajak seorang kawan untuk berbual-bual di lobi Kuala Lumpur Hotel International, saya ternampak seekor 'hantu' berlegar-legar di situ. Rupa-rupanya dia diberi tanggungjawab urus pasukan bola sepak Kelantan yang kalah kepada Selangor tu.

'Hantu' ini terkejut tengok saya ada di lobi hotel itu dan dia terus lari. Memang 'hantu' ini cukup panas kalau nampak saya. Maklumlah, syaitan takut kepada al-Quran.

Jadi, saya harap UMNO Kelantan bawah pimpinan Tok Pa akan berlaku perubahan. Tok Pa perlu buat rombakan besar-besaran jentera parti bawah kendaliannya. Dia kena buang 'hantu-hantu' peliharaan Anuar Musa.

Kalau Tok Pa tak buang 'hantu-hantu' yang banyak mengkhianati parti dan negeri Kelantan ini, bermakna Tok Pa meredhai UMNO Kelantan hancur.

Kalau Tok Pa nak tau siapa 'hantu-hantu' ini, bolehlah rujuk pada saya. Saya boleh senaraikan seekor demi seekor nama 'hantu' yang ada dalam Biro Politik UMNO Kelantan.

Selain 'hantu', dalam UMNO Kelantan pun ada juga 'toyol' yang suka mencuri duit. Berjalan malam, usik anak dara, usik bini orang dan usik janda-janda.

Ahad, 26 April 2009

Tok Pa Pengerusi UMNO Kelantan

Ada rakan-rakan tanya saya kenapa Datuk Seri Najib lantik Tok Pa sebagai Pengerusi UMNO Kelantan? Kenapa tak kekalkan Tan Sri Annuar Musa atau ambil Datuk Awang Adek sebagai ganti?

Terkedu juga saya nak jawab soalan ni sebab ia melibatkan maruah parti, tata kerja jentera parti, semangat dan kesetiaan kepada parti.

Pada saya, Datuk Awang Adek belum layak lagi untuk terajui UMNO Kelantan. Dan sesiapa saja yang ada di Kelantan sebenarnya tidak layak untuk menduduki kerusi pengerusi UMNO negeri.

Annuar Musa? Pada saya ini satu-satunya pemimpin retorik dan hipokrit.

Isnin, 20 April 2009

Kenapa BN jadi pengecut

Barisan Nasional (BN) tidak akan letak calon dalam pilihan raya kecil DUN Penanti di Pulau Pinang. Ramai tidak bersetuju dengan keputusan itu, termasuk Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Nampak sangat BN pengecut. Takut kepada parti lawan dalam Pakatan Rakyat (PR). Ada orang kata, BN sudah tewas sebelum berjuang.

Bagi saya BN bukan tewas sebelum berjuang. Peperangan belum lagi bermula, mana boleh dikatakan ada menang tewas. Sekarang ini hanya kedengaran musuh akan datang. Itu saja.

Di mana kedudukan musuh, masih lagi samar. Siapa musuh pun masih kabur. Kenapa BN sudah umum tak mahu bertanding? Lemah sangatkah jentera BN ketika ini? Tidak ada jeneral yang wibawa ke dalam BN sekarang ini?

Nampak sangat BN tidak ada semangat juang Tok Janggut, Mat Kilau, Tok Gajah dan Tok Semian. Dengar saja musuh nak datang, perut sudah kecut. Lutut dah mengigil sampai terkencing dalam seluar.

Letak jawatan, trend wakil rakyat sekarang

WAKIL rakyat letak jawatan seperti satu trend dalam politik negara sekarang ini. Yang mati satu hal, peristiwa itu tidak dapat dielakkan, tetapi masalah sekarang ialah wakil rakyat yang masih hidup.

Apabila dah rasa puas pegang jawatan wakil rakyat, senang-senang umum nak letak jawatan. Dari situ pilihan raya kecil terpaksa diadakan untuk isi kekosongan. Tidak terfikirkah oleh ketua-ketua parti akan hal ini?

Barangkali mereka berasa seronok dapat habiskan duit rakyat dengan mengadakan pilihan raya semula. Bila ada kekosongan, mula melobi nak jadi calon. Bila dah dipilih jadi calon, tiba hari mengundi. Keputusannya, menang. Bersorak seluruh kampung. Buat kenduri. Jadilah wakil rakyat yang sah.

Sehari, dua hari. Seminggu, dua minggu, sebulan dua bulan, setahun dua tahun bertitle YB. Masuk kampung, keluar kampung. Janji itu, janji ini. Cukup bulan buat tuntutan perjalanan. Dapat beribu-ribu ringgit. Cukup tempoh yang dijanjikan, projek entah ke mana. Bila rakyat desak, buat keputusan letak jawatan.

Kerusi kosong lagi. Nak isi kena ada pilihan raya. Beratus ribu ringgit duit rakyat terbang lagi. Pilih wakil rakyat yang baru lagi. Peredarannya begitulah. Rakyat di bawah hidup melopong. Duit yang sepatutnya digunakan untuk mereka habis begitu sahaja.

Beginikah politik Malaysia sekarang?

Jumaat, 17 April 2009

Buang parasit dalam parti dan kerajaan - 7 Minit

APA dah jadi. Tersentak dan tersedak dibuatnya. Berita sepuluh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) di Terengganu tidak mahu menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) menghiasi media cetak dan elektronik serta menjadi bualan sinis pelbagai pihak.

Peristiwa ini hampir menyamai kejadian sidang DUN tergempar di Perak awal Mac lalu. Bezanya, di Perak melibatkan pembangkang dengan kerajaan. Tetapi di Terengganu, kerajaan dengan kerajaan iaitu Barisan Nasional (BN) dengan BN. Bukan BN dengan Pakatan Rakyat (PR).

Golongan mencetuskan isu yang meletakkan rakyat semakin benci dan bertambah muak lagi dengan UMNO ialah mereka yang duduk sebumbung dalam satu parti. Golongan dipilih oleh rakyat dengan harapan dapat membela nasib mereka, tetapi lain pula jadinya. Mereka menjadi pemimpin semata-mata untuk mencetuskan kontroversi dan membuka pekung di dada.

Pekung, mengikut Kamus Dewan Edisi Ketiga ialah sejenis penyakit kulit yang berbau busuk atau mendedahkan keburukan diri atau sengaja mencari malu (kesusahan). Pada saya, sama ada di Terengganu atau di mana-mana sahaja negeri yang ada pergolakan sesama sendiri, perumpamaan ini paling tepat untuk mereka.

Golongan ini langsung tidak menghormati pucuk kepimpinan yang baru. Entah apa lagi yang mereka mahu. Sudah diberi kaki, mahunya betis. Sudah diberi betis, mahu lagi paha. Malah paha pun sudah diberi, namun, hati tetap mahu lagi, mahu lagi dan mahu lagi.

Seorang kawan tanpa segan silu memberitahu saya, kalaulah dia ditakdirkan menjadi perdana menteri (sebenarnya tak mungkin pun), dia tidak akan teragak-agak memecat pemimpin yang membuat onar dalam parti dan kerajaan. Katanya, untuk apa dia menyimpan atau membiarkan pemimpin seperti itu berada dalam parti.

Baginya, selagi dibiarkan, selagi itu keharmonian parti tidak akan tenteram. Malah mungkin akan lebih teruk cederanya sehingga sukar dipulihkan lagi. Sebelum terlambat, reformasi di semua peringkat perlu dilakukan.

Apa yang dia lakukan kalau jadi perdana menteri? Katanya, dia akan meletakkan dirinya sebagai seorang peneroka yang tekad hendak memulakan hidup baru di kawasan tanah hutan dan memastikan masa depan keluarga serta seluruh generasinya terjamin.

Katanya, dia hendak meneroka kawasan hutan itu. Dia akan lakukan reformasi besar-besaran di kawasan itu. Dia akan buang semua semak samun menjalar, tebang tebas pokok tidak berguna. Ratakan tanah berlubang, hapuskan semua jenis parasit yang ada tanpa belas kasihan lagi.

Untuk apa dia perlu simpati atau berasa rugi membuang semuanya kerana tempat-tempat kosong dan lapang itu digantikan dengan pokok serta tanaman dari jenis baka baik.

Walaupun mengambil masa untuk tumbesaran dan mengeluarkan buah, tetapi jika dijaga dan dibaja, semua itu menjanjikan pulangan yang baik. Dia pun berasa selesa kerana semuanya bebas daripada parasit.

Begitu juga dalam konteks parti dan kerajaan, kenapa perdana menteri perlu takut untuk memecat mana-mana pemimpin yang tidak ada lagi jiwa memimpin. Yang suka membuat onar sehingga parti dilihat sentiasa bertelagah dan menjatuhkan imej UMNO. Buang sajalah mereka ini. Simpan pun tidak ada gunanya. Ramai lagi generasi baru lebih berwibawa boleh menggantikan tempat parasit ini.

Datuk Seri Najib dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin serta barisan kepimpinan baru perlu duduk semeja merancang dan merangka, sebelum mencapai kata sepakat, wajarkah mulai sekarang parti menyediakan muka baru sebagai pelapis atau simpanan untuk menggantikan tempat parasit yang selalu membuat onar. Siaran Khamis 16hb April 2009

Khamis, 9 April 2009

7 Minit

Jangan takut buang pemimpin, kontraktor korupsi

SETELAH melalui pelbagai tuduhan tidak berasas, kata nista dan fitnah, tohmahan serta caci maki daripada pihak lawan, Datuk Seri Najib Tun Razak tetap dipilih sebagai Perdana Menteri keenam.

Majlis angkat sumpah jawatan nombor satu negara itu disempurnakan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara dua hari lalu.

Tahniah diucapkan kepada Datuk Seri Najib, anakanda sulung bekas Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak. Tugas mencabarnya sebagai pemimpin tertinggi parti dan negara bermula sebaik beliau melangkah keluar dari Istana Negara Jumaat lalu.

Mulai hari ini, beliau, timbalannya, barisan kabinet (yang bakal dirombaknya) dan pemimpin yang menang dalam Perhimpunan Agung UMNO minggu lalu perlu bersiap-siaga.

Kepemimpinan ini perlu merancang, merangka, mencongak dan membuat perkiraan untuk memulihkan semula kepercayaan rakyat kepada kerajaan serta Barisan Nasional (BN) khususnya.

Beliau juga perlu berani mengambil tindakan tegas ke atas mana-mana pemimpin yang mempunyai rekod buruk.

Buang mereka ini dan tempatnya digantikan yang baru lagi segar untuk mengepalai atau menerajui negeri, bahagian, peti undi dan cawangan. Beliau perlu memulakan dari situ jika mahu rakyat kembali kepada UMNO.

Datuk Seri Najib tidak perlu takut akan hilang kepercayaan dalam kalangan pemimpin korupsi, sebaliknya beliau dan UMNO akan memperoleh ribuan kali ganda sokongan daripada rakyat.

Ini yang UMNO dan BN mahu dalam perjuangan penubuhan parti itu, bukan melindungi atau menjaga hati pemimpin yang dibenci ahli serta rakyat.

Begitu juga, mana-mana wakil rakyat yang pernah menabur janji selepas menang dalam Pilihan Raya Umum ke-12 Mac tahun lalu, tetapi tidak menunaikannya sehingga kini, perlu dimasukkan dalam senarai calon 'ditendang' untuk pemilihan calon dalam PRU13 akan datang.

Selain itu, kontraktor yang diamanahkan untuk menyiapkan projek pembangunan di setiap negeri, tetapi gagal melaksanakannya juga wajar disenaraihitamkan.

Saya hendak mengambil satu daripada ribuan contoh berhubung kegagalan pemimpin dan kontraktor bagi sesebuah negeri. Paling terdekat dengan pengetahuan dan pengamatan saya ialah Kelantan.

Projek 'pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra Kedua' yang dijanjikan siap akhir tahun ini telah dilanjutkan setahun lagi sehingga akhir tahun hadapan.

Tempoh dua tahun yang diminta oleh kontraktor dan diluluskan Kementerian Kerja Raya untuk pembinaan projek itu berlalu begitu sahaja.

Sedangkan rakyat dari setahun ke setahun menunggu dengan sabar untuk melihat sejauh mana pemimpin yang mereka pilih untuk menerajui parti dapat melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

Ini antara faktor mengapa rakyat Kelantan dan Malaysia khususnya belum dapat menerima UMNO dan pemimpin yang korupsi.

Dan inilah yang perlu Datuk Seri Najib beri perhatian, selain berjanji akan membebaskan 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) berkuat kuasa serta merta. - Siaran 4hb April 2009

Isnin, 6 April 2009

Mana pemimpin alim ulamak Pas?

Saya tak setuju orang kafir baca al-Quran. Cina tu baca bukan kerana tertarik dgn Islam sehingga akan buka pintu hati dia nak peluk Islam, tapi sengaja nak hina Islam.

Entah macamana sebutan (tajwid) Cina tu. Kita org Islam pun sebutan tak betul, inikan pula orang Cina yang sebut perkataan ‘rumah’ jadi ‘lumah’, 'lori' atau 'sori' jadi 'loli', Entah-entah ayat Bismillahir rahmanir rahim disebutnya ‘bismillah hil lohma ni lohim’...

Bagi saya, ini satu penghinaan terhadap al-Quran dan Islam itu sendiri. So, kenapa baru sekarang pemimpin Cina itu nak baca ayat suci al-Quran? Tentulah ada kaitan dengan kempen pilihan raya atau lebih tepat sekali kerana politik.

Anehnya, ke mana ‘alim ulamak' (ular dalam semak) Pas dan Keadilan? Kenapa mereka tak tegur atau beri komen? Adakah kerana Cina itu sokong Pakatan Rakyat, makanya orang kafir hina Islam sekali pun mereka halalkan? Astagfirullah...

Saya kecewa amat sangat dengan politik sekarang. Macam-macam boleh berlaku. Bukan saja negara, agama Islam pun mereka sanggup jual beli.

Satu perkara yang saya tidak suka ialah pemimpin Pas yang berlagak alim, bersengkokol dengan anak buah yang mencaci, memaki dan menghina pemimpin seagama dan sebangsa.

Sepatutnya, kalau mereka benar-benar memperjuangkan Islam, mereka sepatutnya menegur anak buah supaya jangan hina sesama saudara. Beri nasihat atau sebagainya yang memperlihatkan kita ni benar-benar alim dan sayangkan agama.

Ini tidak pernah berlaku. Malah 'alim ulamak' itu sendiri yang nampak begitu agresif mengutuk rakan sesama Islam. Inikah pemimpin yang memperjuangkan Islam? Hendak mengikut sunah Nabi Muhammad SAW konon, tetapi mereka tak pernah belajar cara Nabi Muhammad menangani musuh politiknya.

Jumaat, 3 April 2009

komen - Rakyat Kelantan kena tipu...

1. Salam... mmg betul kata abg man tentang perkara ni... Saya kenal rapat dgn kontraktornya itu... Datuk .... xpayahla nak disebutkan namanya.. nanti sy pulak yg kena saman.. masa baru dpt projek... janji mcm2... tp sebatang tiang pun xde... apa sudah jadi? Duit pendahuluan dah dpt... ntahla apa nak jadi dgn ‘org ini’... apa yg sy nampak... jambatan xnaik pun... tapi rumah beliau yg makin naik... dh mcm istana sy tgk... insafla... sedarla diri. Jgn la lg menipu rakyat... rakyat harus berfikir secara matang dalam memilih ketua yg boleh membela demi masa dpn...

2. Pemimpin UMNO ni bukan tipu rakyat Kelantan jer, satu Mesia ni dia tipu. Kikis duit rakyat lagi ada larrrr... Tapi gua respek ngn MB Kelantan dan rakyat Kelantan, kaya dengan budi bahasa dan beragama. Memartabatkan negeri berkat usaha sendiri... tahniah!

3. Pernah ada satu cerita, seorang kontraktor Malaysia kaya orangnya datang ke US bertemu rakan kongsi. Kawannya tu boleh dikatakan kaya, lantas dia tanya kenapa kawannya kaya. Jadi kawannya membawanya ke bandar dan menunujukkan pencakar langit yang pernah dibina nya. Kemudian kawannya datang ke Malaysia, menziarah kontraktor itu. Lantas dia bertanya balik pada kawannya. kenapa si kontraktor tu kaya? Lantas dia pun membawa ke kawasan lalang (kawasan terbengkalai) .. dan menunjukkan tu la projek saya...

Khamis, 2 April 2009

Rakyat Kelantan ditipu mentah-mentah

KETIKA pulang ke Kelantan minggu lalu, saya tak sabar-sabar hendak meninjau 'perkembangan' projek pembinaan Jambatan Sultan Yahya Kedua yang menghubungkan daerah Tumpat ke Kota Bharu.

Setelah hampir dua tahun menunggu penuh sabar untuk melihat jambatan baru tersergam gagah, saya rasa terpanggil untuk meninjau perkembangannya. Ini kerana, mengikut janji kontraktornya kepada Pak Lah pada hari perasmian pecah tanah tidak lama dulu, jambatan berharga lebih RM150 juta itu akan siap sepenuhnya Ogos tahun ini.

Ogos? Emmmm... tinggal lima bulan sahaja lagi nak cecah Ogos, tapi selama dua jam saya berada di tapak itu, bayang sebatang tiang pun tak ada, apatah lagi kesan cerucuk. Yang ada hanya najis lembu dan lumpur busuk.

Saya takut melihat struktur jambatan lama yang semakin hari semakin uzur. Kenderaan pula dari semasa ke semasa semakin bertambah sehingga laluan jambatan dua lorong berusia lebih 45 tahun itu sesak sesesak sesaknya.

Nampaknya, saya tidak berbohong ketika menulis sebuah artikel tahun lalu. Dalam artikel itu saya ulas panjang lebar dengan membuat kesimpulannya projek itu gagal dan rakyat Kelantan akan berasa kecewa.

Kebenaran itu semakin menjadi kenyataan. Saya ada tempoh lima bulan lagi untuk saya bebas daripada belenggu hukuman dikutuk, dicaci dan dimaki oleh beberapa pemimpin UMNO Kelantan termasuk orang-orang kuat kontraktor itu.

Mereka mencabar saya, jika jambatan itu siap pada Ogos ini, artikel saya itu akan dijadikan bukti kukuh untuk mereka kemukakan saman malu.

Saya hanya mampu menjawab ringkas, "Silakan (saman saya)..."

Kini setelah setahun lebih berlalu, tidak keterlaluan saya katakan, 'Rakyat Kelantan ditipu hidup-hidup' oleh janji manis UMNO. Impian rakyat untuk melihat sebuah jambatan yang digambarkan oleh Pak Lah (ketika merasmikan pecah tanah tapak) sebagai gah dan termoden itu, hanya bagai angan-angan Mat Jenin.

Apa dah terjadi dengan pemimpin UMNO Kelantan? Sampai bila mereka mahu menipu rakyat dengan janji-janji manis, tetapi sebenarnya pahit bagai hempedu?

Beginikah cara UMNO hendak memenangi hati rakyat Kelantan? Dengan cara menipu?. Patutlah selama 19 tahun UMNO berjuang untuk merampas semula Kelantan daripada Pas sejak tahun 1990 tidak berjaya.

Rupanya rakyat seperti saya juga, sudah tahu mereka adalah kaki putar belit, bohong dan penipu. Kesian rakyat Kelantan... kena tipu lagi.

BN bermula tahun 1959, 59 tahun kemudian BN jatuh

Tun Mahathir bersama barisan kepimpinan Pakatan Harapan mengadakan sidang media mengumumkan kemenangan. SIRI 1 KETIKA sahabat...