Rabu, 27 Januari 2010

Aduhai Aduka Taruna


Mahkamah Majistret Kota Bharu mengeluarkan perintah tahanan reman selama empat hari ke atas seorang penulis blog yang didakwa menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail.

Majistret Azrol Abdullah mengeluarkan perintah itu berkuat kuasa semalam ke atas penulis blog yang dikenali sebagai ‘Aduka Taruna’ bagi membantu siasatan polis berhubung kes berkenaan.

Penulis blog yang dipercayai bekerja sebagai seorang pereka grafik itu dibawa masuk ke Mahkamah Majistret 1, dekat sini kira-kira jam 9 pagi sebelum dibawa keluar sepuluh minit kemudian selepas perintah tahanan reman ke atasnya selesai dijalankan.

Kelmarin, penulis blog berusia 30 tahun dan berasal dari Seremban, Negeri Sembilan itu, dipercayai ditahan sepasukan polis di sekitar Kota Bharu kira-kira jam 4.50 petang.

Selepas kemangkatan Sultan Johor Jumaat lalu, Aduka Taruna didakwa menyiarkan artikel menghina Almarhum dalam laman blognya.

Tulisan itu dipercayai mencetuskan kemarahan orang ramai, terutama rakyat Johor sehingga banyak pihak tampil membuat laporan polis terhadap tulisannya.

Susulan kemarahan itu, Aduka Taruna kemudiannya menyiarkan permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia atas keterlanjurannya menulis artikel di luar norma kemanusiaan itu.

Beliau juga dipercayai menarik balik artikel tulisannya itu sebagai tanda mengaku salah dan berjanji akan memperbaiki tingkah lakunya dari semasa ke semasa.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff mengesahkan penahanan penulis blog berkenaan dan kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 233(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM50,000 atau penjara tidak kurang satu tahun atau kedua-duanya sekali, selain dikenakan denda tambahan RM1,000 setiap hari dalam tempoh kesalahan.

Teringat dailog Nujum Pak Blalang apabila dia dipaksa menjawab teka teki tambahan daripada Baginda Masai.

"blalang.. blalang.. hai la blalang.. itulah.. aku bilang jangan lawan, kau nak lawan.. kau memang degillah blalang..

Sekarang Aduka Taruna yang cuba bermain dengan api telah menerima padahnya. Kita tak boleh sewenang-wenangnya guna blog untuk kutuk pemerintah.

Harap rakan blogger ambil iktibar daripada apa yang berlaku ke atas Aduka Taruna.

Selasa, 26 Januari 2010

Budaya cah keting dalam Pas memang wujud

Pengakuan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung ada budaya cah keting dalam Pas bukan pengakuan yang boleh dianggap mengejutkan semua pihak.

Bahkan, apabila saya membaca kenyataan itu pun, saya tersenyum sendirian.
Dalam hati tertanya-tanya, kenapa baru hari ini beliau membuat pengakuan itu?

Adakah pengaruhnya semakin hilang dan tidak lagi dihormati anak-anak buah. Atau beliau sudah tak dapat membendung atau menyembunyikan lagi gelegak air mendidih dalam parti itu sehingga keluar membuak-buak tanpa dapat dihalang-halang lagi.

Sepanjang 26 tahun terlibat dalam dunia media dan lebih tiga per empat daripada jumlah itu bertugas di Kelantan, saya secara tidak langsung walaupun tidak sepenuhnya, sekurang-kurangnya separuh daripada perjalanan politik Pas Kelantan ada tersimpan dalam kepala.

Jadi, sama sekali saya tidak terkejut kalau Nik Aziz membuat pengakuan itu, kerana selepas ini pengakuan lain pula akan menyusul.

Budaya cah keting dalam Pas Kelantan ini bermula sejak sekian lama, bukan kelmarin, semalam atau hari ini.

Cuma kebijaksanaan pemimpin Pas di peringkat negeri, kawasan dan ranting membendung atau menyembunyikan salah laku, kegoncangan, keretakan dan sindrom bermasam muka si T dengan si H telah meletakkan Pas seperti sebuah parti yang dilihat 'baik' atau dianggap 'elok' pada kaca mata rakyat.

Hakikatnya, selama ini ia tidak sebagaimana yang digambarkan oleh golongan kurang arif dengan mainan politik Pas.

Umum tahu ada dua Exco Kanan yang juga pemimpin tertinggi dalam Pas Kelantan bertengkar, berbalah, bermasam muka dan keting mengeting antara satu sama lain. Perbalahan antara si T dengan si H ini sudah sampai ke tahap kronik.

Walaupun ramai kalangan ahli Pas tahu secara samar-samar, hakikat kejadian itu bukan setakat samar-samar lagi, bahkan kalau sebuah gunung berapi, ia sudah pun meletup dan mengeluarkan lahar yang banyak.

Inilah budaya cah keting dalam Pas makin parah. Ia bukan berlaku hari ini. Ia bermula pada zaman Allahyarham Datuk Mohd Asri Muda dan Allahyarham cikgu Musa Salleh lagi.

Dia pemimpin ini yang teruk kena belasah oleh lapisan baru diketuai si NA bertindak meninggalkan Pas. Arwah Datuk Mohd Asri menubuhkan parti baru Hisbul Muslimin Malaysia (HAMIM), manakala arwah cikgu Musa menyertai Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM).

Saya pernah menemu bual secara eksklusif si T dan si H. Saja nak cungkil rahsia di sebalik perbalahan mereka. Ternyata, sebagai manusia berakal, mereka tidak mengaku yang mereka bergaduh atau berbalah.

Ini samalah seperti kita tanya orang gila, sudah tentu dia tak mengaku dia gila, walaupun kelakuan macam orang gila.

Begitulah halnya dengan si T dan si H. Walaupun dua-duanya kata mereka tak berbalah, malah amat 'baik' dan sering bertegur sapa, hakikatnya mereka bagaikan anjing dengan kucing. Masing-masing mempunyai gerakan bawah tanah untuk menjatuhkan antara satu sama lain.

Kerana perbalahan ini, Pas pimpinan Nik Aziz berpecah kepada dua kumpulan. Dua-duanya pernah disebut-sebut layak mengganti tempat Nik Abdul Aziz sebagai Menteri Besar.

Masing-masing ada ego, masing-masing ada kuasa, maka masing-masing memasang strategi untuk menawan hati Nik Abdul Aziz supaya memilihnya menjadi menteri besar.
Bagaimanapun, keadaan reda seketika.

Masing-masing pula mengambil sikap berdiam diri dan buat kerja masing-masing. Namun, walaupun pada mata kasar dilihat kedua-duanya seperti menumpukan kepada kerja parti dan kerajaan, tetapi orang suruhan mereka tetap bergerak dari akar umbi ke akar umbi untuk mencantas pihak lawan, di samping mencari pengaruh dan mengukuhkan kedudukan.

Ahad, 17 Januari 2010

Walaupun tidak semuanya begitu

Di kebanyakan bandar, desa dan kampung, masih ada masjid, surau atau madrasah yang bumbungnya bocor merata-rata, dinding bertebuk berlubang sana sini, lantai reput pecah di mana-mana, pembesar suara pula kadang-kadang okey, kadang-kadang tidak okey dan lebih daif, kolah yang menakung air untuk kariah mengambil wuduk sudah berlumut hijau dan berkeladak.

Ini adalah fenomena rumah ibadat umat Islam yang boleh dilihat dengan mata kasar sama ada di bandar, pinggir bandar, desa dan kampung. Walaupun tidak semua begitu, tetapi yang begitu pun tidak sedikit adanya.

Bukan tidak ada usaha daripada pihak jawatankuasanya hendak membaiki atau membina baru, tetapi kebanyakan permohonan mendapatkan peruntukan kadang kala mengambil masa dua tiga tahun, malah sehingga setengah abad pun ada.

Itu pun belum tentu peruntukan yang sekian lama ditunggu itu diluluskan. Jika dibuat susulan, sudah tentu jawapan yang diterima "dalam perhatian", "dalam proses", "dah terima (permohonan) tunggu kelulusan saja lagi", "sabar, nanti YB datang umumkan peruntukan", "dah angkat ke pihak atasan" dan macam-macam lagi.

Itulah yang berlaku, walaupun tidak semuanya begitu. Akhirnya bumbung masjid, struktur bangunan surau dan madrasah yang semakin hari semakin uzur itu mula luntur, daif dan roboh begitu saja.

Begitulah kenyataan yang berlaku pada rumah ibadat umat Islam. Dalam media hampir setiap hari melaporkan penduduk minta surau baru, madrasah baru. Minta ganti atap zink berlubang kepada atap genting, dinding kayu dan lantai papan yang sudah dimakan anai-anai kepada konkrit, siling buluh yang telah reput kepada siling kapur.

Tetapi tidak semua permohonan itu mendapat perhatian, walaupun ada yang sekadar menerima janji kosong.

Bagaimanapun, persoalan timbul sejak seminggu dua ini berhubung sejauh mana kerajaan peka dengan nasib masjid, surau dan madrasah yang daif ini, yang ada antaranya sudah roboh akibat strukturnya terlalu usang. Dan adakah kerajaan akan bertindak dalam sekelip mata sebagaimana komitmennya terhadap hal-hal lain.

Sumbangan kilat bagi sesuatu tragedi yang menyebabkan kerosakan pada sesebuah bangunan yang tiada kaitan dengan kepentingan ummah menimbulkan tanda tanya dan persoalan, adakah kerajaan akan bertindak sepantas kilat jika ia berlaku ke atas masjid, surau atau madrasah? Dan bagaimana pula, kalau ada pihak tertentu mengambil kesempatan dengan kemurahan hati kerajaan itu untuk terus melakukan kerosakan.

Yalah, siapa sangka sebuah kilang atau rumah ibadat yang termelecur atau ada tanda-tanda kesan hitam akibat wap panas api sama ada di pintu atau pagar atau dinding sudah dapat bantuan segera RM500,000.

Walaupun ada yang gembira dengan keprihatinan kerajaan itu, tetapi pada masa sama akan mencetuskan kebimbangan. Bimbang kalau-kalau diambil kesempatan oleh pihak tertentu untuk mendapat bantuan berjumlah setengah juta ringgit itu dengan melakukan provokasi.

Ini sama seperti sebuah kilang yang hampir bankrap membeli insurans perlindungan. Tidak sampai satu bulan mencarum, tiba-tiba kilang itu dilaporkan terbakar. Hasil siasatan mendapati kejadian berpunca daripada 'litar pintas'. Hasilnya, pihak kilang menuntut pampasan daripada syarikat insurans. Maka tidur lenalah dia.

Sabtu, 16 Januari 2010

Jangan gurau... nanti tak pasal-pasal kena tangkap

Pendakwaan pertama

Oleh SITI NOORALINA AHMAD
pengarang@utusan.com.my

PETALING JAYA 15 Jan. – Seorang pelajar Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, atas tuduhan menghantar komen berbentuk ugutan dalam laman Facebook berhubung isu kalimah Allah.

Mohamad Tasyrif Tajudin, 25, merupakan individu pertama didakwa di mahkamah setelah tercetusnya bantahan berhubung isu penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan Gereja Katolik.

Dakwaan terhadap pelajar tahun pertama jurusan Diploma Perfileman itu dibuat selepas dia dituduh menghantar komen: “Ke nak aku baling bom petrol di sana plak? Harga boleh runding...” di laman web rangkaian sosial interaktif tersebut.

Dia didakwa secara sedar menggunakan aplikasi dalam Internet bagi memulakan penghantaran komen yang bersifat mengancam dengan niat untuk mengganggu orang lain di laman Facebook milik individu bernama Shahrul Maizam.

Perbuatan itu didakwa dilakukannya di B-10-17-20, Blok 10, Jalan PJS 2B/1, Desa Mentari 2, di sini pada pukul 10 pagi, 10 Januari lalu.

Ketua Putera MIC Selangor, T. Dhinesh merupakan pengadu dalam kes ini.

Mohamad Tasyrif didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta tersebut.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM50,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya.

Mohamad Tasyrif mengangguk tanda memahami pertuduhan tersebut tetapi tiada pengakuan direkodkan kerana Hakim Aslam Zainuddin yang sepatutnya mendengar kes itu mempunyai urusan rasmi di Shah Alam.

Ahad, 10 Januari 2010

Kalimah Allah, gereja, bakar, bantuan

Soalan:
Mat Nasir Mohamed: NGO dan Rela akan membantu mengawal keselamatam gereja. Apa riaksi pembangkang?

Komen:
Dato' Shahaniza Samsuddin: Keselamatan masjid camana?

Mat Gaban: tak perlu... masing2 jaga je diri masing2... takde masalah... hahahaha

Heilmizan Bin Ajis: Masjid sudah ade yg menjaga...

Just Skandaliciuos King: Tanya lah pembangkang...???

Just Skandaliciuos King: Elok juga jaga gereja... senang masuk syurga... lalalalalalala

Zulkifli Abdullah: Saya setuju Dato', dok citer pasal gereja jer, keselamatan masjid dan surau mcmana dan juga rumah ibadat yg lain...

Zul Haji Rahim: Kenapa? takut gereja dibakar lagi atau takut kepada kafir tu?

Zino Bin Zino: Kenapa respon berlebih2an...

Manzaidi Mohd Amin: Betapa sayangnya kerajaan kepada kristian. Gereja rosak, cepat2 hulur RM500,000. Gereja kena mercun, sepantas kilat 130 NGO dan Rela nyatakan komitmen nak jaga gereja. Hehehe... betapa cepat dan pantasnya menghulurkan bantuan kpd bukan Islam. Untunglah gereja yg lepas ni penganutnya lontar bunga api kat tangga pun akan dpt RM500,000.

Mat Gaban: Diorg ni takut dgn bayang2 sendiri... hahahaha

Just Skandaliciuos King: Dah tanya... mestilah jawab... lalalalala

Zulkifli Abdullah: Pembangkang pasti tersenyum lebar melihat keadaan ini... dpt sumbangan setengah juta tu... tanpa menyiasat angkara siapa...

Just Skandaliciuos King: Zul... gud idea...

Jabar Khan Napi: Mengawal Gereja atau Surau/Masjid adalah tugas semua lapisan rakyat Malaysia yang cintakan keamanan..

Manzaidi Mohd Amin: Ada surau kita yg daif, nak dapatkan RM5,000 utk baiki pun bukan main susah. Tapi gereja kena mercun dah dapat RM500,000. kristian tak perlu kerah budak2 sekolah pungut derma depan bank, ke kedai-kedai makan untuk bina gereja. cukup lepaskan sebiji mercun bola sebesar taik hidung pun akan dpt bantuan sekelip mata rm500,000. Hidup 1Malaysia.

Just Skandaliciuos King: MANZAIDI... I LIKE

Zul Haji Rahim: Manzaidi... wa caya sama lu....

Mat Gaban: Betullah manzaidi... kat umah mak aku nak wat surau pun kena wat derma ikhlas... mcm mana tu... sampai sekarang pun tak siap sepenuhnya... sape nak jawab tuh...

Amirludin Yussof: Nampaknya dah mula kalut

Danny Navyseals: Sabar semua...

Mohan Perumal: hahahahah Undi ma Undi.

Sabtu, 9 Januari 2010

Isu 'Allah mungkin kerana penganutnya lemah?

isu kalimah 'Allah'

Lebih 50 tahun kemerdekaan negara dicapai, suasana aman damai negara Malaysia dikecapi seluruh rakyat berbilang kaum dan anutan agama. Tanpa krisis besar yang melibatkan agama berbanding dengan krisis politik perkauman yang mengakibatkan tragedi 13 Mei.

Apakah keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penerbitan Herald The Catholic Weekly menggunakan perkataan 'Allah' yang menjadi unsur paling suci penganut agama Islam itu akan bermulanya satu sejarah krisis pertembungan dua agama di negara ini. Mungkinkah kerana penganut agama Islam di negara ini sudah semakin lemah?

Sebagai ingatan umum, apa yang berlaku di negara barat, Islam sememangnya dibenci oleh yahudi atau lebih jelas lagi sebilangan besar penganut agama kristian. Penindasan yahudi kristian terhadap masyarakat Islam di Palestin, cukup jelas dan umumnya tahu kristian berusaha keras untuk melemahkan agama Islam.

Persoalannya kenapa ia timbul sekarang? Kenapa tidak semasa Tun Dr Mahathir atau Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri.

Adakah Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dilihat liberal melalui konsep 1Malaysia atau keadaan orang Melayu Islam kelihatan lemah dan tidak boleh bersatu.

Contoh yang jelas apabila Melayu Islam dalam Pas tidak lagi boleh diajak berunding dan berbincang mengenai perpaduan orang Melayu Islam yang semakin terhimpit lantaran terdapat pemikiran politik sempit dalam parti itu.

Parti Pas yang jelas memperalatkan agama Islam pun sudah boleh menerima Pakatan Rakyat bersama DAP biarpun Karpal Singh dengan jelas menolak penubuhan negara Islam yang menjadi perjuangan Pas.

Jadi, apa yang hendak dikecohkan sangat soal penggunaan perkataan 'Allah' oleh puak kristian kerana orang Melayu Islam yang berbeza pendapat dan pandangan terutama dalam hal politik juga sudah tidak sehaluan dalam hal kesucian agama Islam.

Bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri yang kini Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Johari Baharom memberitahu soal penggunaan perkataan 'Allah' sudah diputuskan tidak boleh dibenarkan dan permit penerbitan Herald itu pernah ditarik.

Beliau juga menjelaskan Kabinet pada tahun 1986 telah memutuskan perkataan 'Allah, 'Baitullah', 'Kaabah' dan 'Solat' dilarang keras dari dipergunakan untuk apa cara sekalipun oleh agama lain di negara ini kecuali Islam yang menjadi Agama rasmi negara.

Namun pada saat dan ketika itu kerana kebiadaban dan sengaja tidak mahu memahami sensitiviti umat Islam di negara ini, mereka menjadi lebih berani, kurang ajar dan tidak menghormati ketuanan negara ini atau kerana mereka memikirkan orang Melayu Islam negara ini boleh menerima kehendak mereka atas dasar kesamarataan serta pandangan sempit terhadap 1Malaysia yang menjadi konsep kerjasama dan perpaduan yang diasaskan Datuk Seri Najib.

Apakah Ketua Biskop Roman Katolik Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam tidak sedar diri atau dalam kebengapan bahawa apa yang cuba dilaksanakan itu jelas akan menerima tentangan umat Islam negara ini.

Adakah mereka anggap umat Islam di negara ini lemah terutama orang Melayu Islam dan mungkin juga tanggapan pemimpin negara ketika ini lemah dan terlalu bertolak ansur sehingga mereka berani meminta pelbagai hal tanpa mengambilkira perasaan bangsa Melayu yang menjadi tuan di bumi Malaysia ini.

Kurang ajar dan tidak sedar diri kaum pendatang yang diiktiraf sebagai warganegara ini menjadi-jadi bila pelbagai tuntutan mereka cuba dipenuhi oleh pucuk pimpinan atas nama toleransi dan semua kaum di negara ini perlu diberi pembelaan.

Memetik kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral (B)Jamil Khir Baharom, "kita perlu terus berdoa kepada Allah supaya memberi kekuatan dalam berhadapan dengan cabaran ini. Dalam hal ini, perbezaan politik atau pun agenda perlu diketepikan. Walau apa pun, kita perlu berusaha untuk menegakkan hak demi Islam, tetapi tanpa menjejaskan sensitiviti pihak lain.

Perkataan bersabar, bertenang, jangan menimbulkan ketegangan, pastikan keamanan negara dan pelbagai kata manis orang Melayu menjadi rutin di bibir pemimpin politik UMNO, malangnya di belakang penuh dengan kegeraman yang tidak terkira, apakah ini satu usaha baik terhadap bangsa sendiri, malah pemimpin parti komponen Barisan Nasional sendiri pun tidak sepatah perkataan memberi sokongan terhadap seruan itu.

Biji buah kata inilah yang sedikit demi sedikit memakan diri umat Islam di negara ini.

Banyak pihak anggap kalau pemimpin kita lemah dan tidak tegas, kita hendak buat apa..." kalau buat lebih-lebih nanti kena warning, jadi kita tengok ajelah apa diorang nak buat... orang kata rayu kita pun kata rayulah..."

Maka tragedi penjajahan terhadap bangsa Melayu Islam di negara ini akan berlaku sedikit demi sedikit tanpa disedari, sejak kemerdekaan negara lihatlah pencapaian ketuanan Melayu negara ini sama ada semakin kukuh ketuanannya atau semakin terhakis. Tentunya ramai pengkaji boleh menjelaskannya.

Oleh itu kata-kata mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed bahawa isu kalimah 'Allah' tidak boleh dicapai melalui proses mahkamah adalah sesuatu yang terdetik disanubari anak bangsa Melayu Islam yang pada saat ini semakin panas cuping telinga mereka.

Banyak pihak secara senyap menganggap tindakan tegas perlu diambil segera seperti menarik balik permit penerbitan Herald kerana telah mencetuskan suasana ketegangan antara agama di negara ini dan menolak atau melarang terus mana-mana agama kecuali Islam menggunakan perkataan 'Allah' dan sewaktu dengannya. Ianya perlu diambil ketetapan tegas dan menutup terus dari dipersoalkan.

Sepatutnya, dalam apa keadaan pun segala bentuk risalah dan penerbitan dilarang terus dari dicetak dan disebarkan walaupun dalam gereja kerana ianya sudah pasti akan dibawa keluar dan akan terbaca oleh orang Islam.

Biarlah dikatakan kerajaan zalim dan tidak adil dalam hal seperti ini daripada berdepan dengan masalah pengkhianatan secara senyap oleh anasir bangsat ini hingga sanggup menodai Islam.

Apapun ketegasan kerajaan amat diharapkan oleh orang Melayu Islam negara ini. Janganlah sampai orang Melayu merasakan mereka tidak boleh bernaung lagi dengan kerajaan pimpinan UMNO dan perlu beralih arah pada PRU13 nanti.

Maka saranan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang mahu langkah memperkemaskan Perlembagaan Persekutuan kerana satu penelitian perlu dibuat pada masa ini terdapat ruang teknikal pada Perkara 11 yang boleh dieksploitasi oleh pihak tertentu amat baik sekali.

"Langkah berkenaan boleh mengelak pihak tertentu membuat tafsiran tersendiri dan seterusnya mencabar kesucian Islam di mahkamah," katanya.

Satu persoalan dilontarkan oleh Datuk Johari Baharom ketika berbual melalui telefon dengan penulis berkata, "Sekiranya perkataan 'Allah' itu dianggap boleh digunapakai oleh semua agama, bolehkah kita pinda pada baris pertama Rukunegara, Kepercayaan kepada Tuhan itu ditukar kepada Kepercayaan kepada Allah. Boleh ke...?

Isnin, 4 Januari 2010

Balah sama sendiri dah




Dipetik dari Facebook YB Zulkifli Nordin

Salam 2 all.
Ternyata YB Khalid Samad ketandusan hujah bila berdepan dengan pandangan saya menyanggah kenyataan beliau yang menyokong keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya Kristian diberikan hak menggunakan nama ALLAH sebagai Tuhan mereka dalam bentuk ALLAH mempunyai anak bernama Jesus.

Saya telah memberikan pandangan menyanggah tiga alasan yang beliau kemukakan berdasarkan nas, dalil, bukti dan fakta yang saya yakin benar. Malahan ternyata kepimpinan PAS sendiri menyokong pandangan saya.

Di antaranya temasuk Mursyidul Am PAS sendiri YAB Tok Guru Nik Aziz yang membantah Kristian diberi hak mengguna nama ALLAH dalam bentuk yang syirik. Timbalan Presiden PAS YB Ustaz Nasharuddin Mat Isa turut sama menyokong saya sebagaimana seperti yang disiarkan oleh akhbar-akhbar perdana hari ini.

Mereka juga turut memberikan hujah-hujah, nas dan dalil yang mantap untuk menyokong pendirian mereka. Tetapi bagaimana cara YB Khalid membalas hujah-hujah ini; beliau sekadar melabelkan pandangan ini dengan melabelnya sebagai pro-UMNO.

Tidak mampu berdepan dengan hujah, beliau mematikannya dan cuba menyelewengkan pandangan dengan melabel pandangan orang lain. Ini ternyata menunjukkan ketidakmatangan dalam berhujah! Pelajar tadika pun lebih baik akhlaknya dalam meraikan perbezaan pendapat.

Beliau menyatakan saya tidak ada hak untuk menegur beliau. Apakah saya sebagai wakil rakyat Pakatan Rakyat tidak berhak menegur beliau. Sokongan beliau kepada pihak Kristian mungkin akan menggembirakan segelintir kumpulan, tetapi apakah beliau fikir Pakatan Rakyat tidak memerlukan sokongan dan undi umat Islam, apakah bangsa Melayu terlalu murah pada fikiran beliau sehingga boleh diketepikan begitu sahaja perasaan dan sentimen mereka.

Sebagai wakil rakyat PR saya berhak menegur supaya Pakatan Rakyat tidak kehilangan sokongan dan undi umat Islam dan bangsa Melayu. Saya berani menegur beliau agar rakyat terutamanya umat Islam bangsa Melayu meletak keyakinan dan kepercayaan bahawa PR bukan sahaja akan membela kaum dan penganut agama lain, malahan PR juga komited untuk mempertahan dan membela umat Islam termsuk bangsa Melayu.

Kalau saya diberi maklum oleh kepimpinan PR bahawa agenda Islam dan Melayu tidak ada dalam PR, maka saya tidak akan teragak-agak keluar daripada PR.

Namun saya berbangga dan kagum kerana pemimpin besar PR sendiri iaitu DSAI telah berkali-kali menegaskan, sama ada secara private mahupun secara terbuka, bahawa PR tetap komited terhadap perjuangan umat Islam dan bangsa Melayu di samping tidak menafikan hak dan kebajikan kaum dan penganut agama lain selagi tidak bercanggah dengan Perlembagaan.

Malah saya sangat selesa bersama dengan Pakatan Rakyat kerana adanya Tok Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haji Hadi, Ustaz Nasharudin Mat Isa, Tuan Guru Dr Harun Din, Dato’ Ismail Kamus dan banyak lagi ulama dan ilmuan Islam yang masih lagi waras dalam pemikiran dan tindak-tanduk mereka berdasarkan Islam dan perjuangan ikhlas ini.

Namun malang karektor dan watak saperti YB Khalid dan yang sewaktu dengannya telah memberi tanggapan dan imej negatif dan buruk kepada perjuangan Islam di dalam Pakatan Rakyat.

Ramai di kalangan umat Islam dan bangsa Melayu hampir kehilangan keyakinan dengan perjuangan Islam dan bangsa Melayu dalam Pakatan Rakyat kerana adanya karektor dan spesies seperti YB Khalid ini.

Jika dibiarkan tanpa teguran dan amaran kepada spesis saperti ini, saya cukup yakin sokongan dan keyakinan umat Islam dan bangsa Melayu terhadap Pakatan Rakyat akan terhakis dan pudar.

Saya memberi amaran kepada YB Khalid dan mereka yang sewaktu dengan beliau perlu ingat, majoriti penduduk dan pengundi dalam negara Malaysia ini masih orang Melayu beragama Islam!

Jangan ingat kerana orang Melayu beragama Islam bertolak ansur dan bersabar, tidak bising dan tidak riuh rendah maka mereka boleh ditolak-tolak dan diperkotak-katikkan.

Kelak nanti mereka akan menghukum Pakatan Rakyat sekiranya spesies seperti YB Khalid ini terus dibenarkan bermaharajalela.

Teguran saya secara ikhlas dan terbuka terhadap beliau berdasarkan hujah bernas dan berdalil itu tidak lain hanyalah untuk menunjukkan kepada umat Islam bangsa Melayu di Malaysia bahawa dalam Pakatan Rakyat nasib dan maruah umat Islam masih dibela dan dipertahankan, agar mereka terus yakin dan menyokong Pakatan Rakyat.

Sebab itu saya mengambil sikap menegur beliau dengan secara terbuka, kerana beliau mempermainkan perasaan dan sentimen umat Islam bangsa Melayu secara terbuka. Apakah beliau sudah merujuk kepada ‘ulama dan ilmuan dalam PAS sebelum mengambil sikap dan membuat kenyataan menyokong puak Kristian secara terbuka.

Ternyata tidak, kerana pendirian beliau bercanggah samasekali dengan pandangan dan pendirian Mursyidul ‘Am dan kepimpinan PAS. Malahan beliau pernah ditegur secara tegas dan terbuka oleh ulama’ PAS YB Ustaz Taib Azzamuddeen dalam sidang Parlimen berkaitan isu ALLAH Kristian ini, sehingga ianya tercatat dalam Hansard Parlimen.

Saya sendiri sebelum membuat kenyataan dan ulasan mengenai isu ini telah merujuk kepada beberapa orang ulama’ termasuk kepimpinan PAS, juga para ‘ilmuan dan intelek termasuk peguam kanan dan mereka yang arif dalam isu ini.

Malah saya telah membuat kaji selidik dan pertanyaan kepada kalangan rakan Kristian termasuk digereja mengenai pandangan mereka sebelum membuat ulasan saya dalam isu ini.

Saya mengambil sikap yang mudah. Siapa yang menghina Islam, maka mereka adalah musuh saya walaupun duduk satu parti dengan saya. Sesiapa yang membela dan mempertahankan Islam adalah sahabat saya walaupun berlainan parti.

Dan saya sedikit pun tidak gentar atau takut dengan celaan mereka yang mencela. Saya tetap akan berkata yang hak walaupun pahit untuk ditelan. Yang penting Islam mesti dipertahankan, maruah umat Islam mesti dibela “at all cost”!!

Sekiranya ulasan dan komen saya tidak betul, sila tunjukkan dimana ianya tidak betul berdasarkan hujah, nas, dalil dan bukti serta fakta. Kalau setakat melabel pandangan saya sebagai pro UMNO tanpa nas, fakta dan dalil, saya kira itu adalah sekadar pilitik hingusan yang langsung tidak menunjukkan kematangan dalam berpolitik.

Saya ingat pelajar Tadika Pasti lebih bijak dalam hal ini. Tetapi begitulah cara politik murahan yang di amal oleh segelintir manusia. Saya merujuk semula pandangan dan komen saya dalam kes Nik Amalina anak Tok Guru Nik Aziz yang memberi komen dan teguran terhadap segelintir mereka yang tidak mempertahankan ayahandanya.

Bukan sahaja mereka tidak menjawab hujah dan teguran Nik Amalina dengan nas dan hujah yang bernas, mereka cuba menutup mulut Nik Amalina dengan melabel beliau sebagai pembuka pekung, pengkhianat parti dan lain-lain. Na’uzubillah min zaalik.

Saya telah mengemukakan bukti dan fakta bagaimana tindak-tanduk YB Khalid bercanggah dengan arus perjuangan PAS. Malah sikap beliau adakalanya memalukan PAS dan kepimpinannya sendiri.

Sebab itu saya sekali lagi menyeru YB Khalid supaya menimbang untuk keluar daripada PAS, kerana saya berpendapat sikap dan tindak-tanduk beliau akan menghakis kepercayaan dan keyakinan umat Islam kepada perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS.

Malah saya berpendapat sikap dan tindak-tanduk beliau lebih sesuai untuk beliau duduk bersama dengan DAP. Tetapi itu hak beliau untuk memikirkannya.
Wallahu a’lam dan wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
178 Muharram 1431
04 Januari 2010


(Petikan Sinar Harian Isnin 18 Muharram 1431/ 04.01.2010)

Khalid anggap Zulkifli terperangkap dalam helah UMNO

SHAH ALAM – Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, menyifatkan desakan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin supaya beliau keluar daripada Pas sebagai kenyataan jahil yang sealiran dengan UMNO.

Beliau juga menganggap desakan itu perkara remeh dan menasihatkan Zulkifli berfikir sebelum mengeluarkan kenyataan, terutama yang melibatkan parti-parti dalam Pakatan Rakyat (PR).

“Zulkifli sendiri perlu keluar PKR dan sertai Pas jika hendak memberi kenyataan seperti ahli Pas dan mengkritik Pas. Beliau bukan ahli Pas. Mengapa masuk campur hal Pas, malah kenyataan beliau memperlihatkannya seperti pemimpin yang tiada pendirian.

“Saya tidak komen apa-apa mengenainya walaupun dalam PKR beliau banyak buat hal. Beliau tidak layak menggesa ahli Pas dipecat malah dinasihatkan memberi keutamaan kepada partinya sendiri,” katanya kepada Sinar Harian, semalam ketika diminta mengulas kenyataan Zulkifli melalui blognya yang mendesak Khalid keluar Pas dan menyertai parti lain, terutama DAP, berikutan kenyataannya menyokong keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan akhbar mingguan Herald- The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah.

Najib Razak ditahan

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya dekat ...