Sabtu, 31 Disember 2011

Jalan terbaik ialah DWIBAHASAKAN

NOTE: Ketika isu PPSMI dibangkitkan oleh golongan cerdik pandai yang tak mahu anak-anak bangsa pandai menguasai Bahasa Inggeris (BI), saya ada menulis satu artikel (siaran dalam akhbar Sinar Harian) iaitu rumusan kepada kemelut PPSMI ini tiga tahun lalu supaya kerajaan 'mendwibahasakannya' sebagai usaha meredakan perbalahan puak-puak cerdik pandai ini.

Bagi saya, kalau satu puak tidak mahu subjek Matematik dan Sains diajar dalam BI, manakala satu pihak lagi bersetuju PPSMI ini diteruskan, kenapa tidak ia didwibahaskan?

Jawapannya mudah sahaja, kalau mak bapak tak mahu anak-anak mereka pandai BI, mereka boleh minta anak-anaknya belajar mengikut BM yang turut dicetakkan dalam buku kedua-dua subjek itu.

Sekarang cadangan itu sudah menjadi kenyataan dan diharapkan puak-puak cerdik pandai, terutama golongan penulis-penulis cerpen, novel, puisi dan gurindam tidak lagi melalak menyalak kosong.


PETALING JAYA: Sebanyak 89 peratus pelajar Tingkatan Satu yang akan memulakan persekolahan 3 Januari ini memilih bahasa Melayu atau dwibahasa bagi mempelajari mata pelajaran Sains dan Matematik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ini menunjukkan keputusan kerajaan untuk melaksanakan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa tggeris (MBMMBI) bagi menggantikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) adalah tepat.

Beliau berkata, berdasarkan rekod Kementerian Pelajaran, hanya 11 peratus pelajar memilih belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

"Angka yang diperoleh membuktikan dengan jelas kenapa kerajaan menetapkan untuk meminda PPSMI kepada MBMMBI," katanya ketika mengadakan lawatan ke Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail, di sini, bagi melihat persiapan pihak sekolah menghadapi sesi persekolahan 2012, bermula minggu depan.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, dasar yang diputuskan itu sesuai dengan tahap keupayaan pelajar yang akan mengikuti proses Pembelajaran dan Pengajaran (P&P) bagi Sains dan Matematik.

Beliau berkata, pekeliling sudah diedarkan supaya Pegawai Pelajaran Daerah diberi tanggungjawab menangani sebarang masalah sepanjang pelaksanaan MBMMBI.

Katanya, Jawatankuasa Khas MBMMBI merumuskan 164,324 pelajar menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya untuk mempelajari Sains dan 161,123 dalam Matematik, berbanding 56,025 pelajar menggunakan bahasa Inggeris untuk belajar Sains dan Matematik pula seramai 56,248 pelajar.

“Selebihnya pelajar yang mempelajari subjek berkenaan menggunakan dwibahasa, seramai 258,622 untuk Sains, manakala 261,600 bagi Matematik,” katanya.

Muhyiddin juga berkata, Majlis Bahasa Inggeris akan ditubuhkan tahun depan bagi menentukan penanda aras dan tahap pencapaian BI pelajar dalam sistem persekolahan negara.

Katanya, majlis yang berkelayakan sebagai tempat rujukan dan menentukan tanda aras bahasa itu akan menggunakan pakar dalam dan luar negara serta mengadakan kerjasama dengan Universiti Cambridge.

“Bila kata pelajar itu pandai dalam BI, itu apa maknanya, apa ukurannya, jadi kita sedang memikirkan pembentukan majlis ini untuk menanda aras standard BI yang digunakan di Malaysia.

“Kerajaan tidak mahu syok sendiri untuk menyatakan tahap BI di sekolah mencapai piawaian antarabangsa kerana ada orang kata mutu BI pelajar dan rakyat negara ini masih rendah dan ada yang kata sebaliknya,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya sedang merangka struktur, format, komposisi organisasi majlis itu termasuk berbincang dengan Kementerian Pengajian Tinggi bagi merealisasikan penubuhannya.

Ditanya sama ada penubuhan majlis itu sebagai langkah kerajaan menetapkan supaya pelajar lulus BI untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Muhyiddin berkata: “Kita akan lihat kemudian.”

Muhyiddin juga berkata, mulai tahun depan beberapa sekolah dipilih menyertai projek rintis apabila ibu bapa boleh mengikuti perkembangan pelajaran anak mereka menerusi konsep maya.

Beliau berkata, konsep dijangka diperkenalkan dua tahun lagi antara lain membolehkan ibu bapa berinteraksi dengan pihak sekolah menerusi persidangan video dan mendapatkan nasihat guru bagi meningkatkan prestasi anak mereka.

“Projek rintis yang dikenali sebagai ‘Virtual Learning atau Pembelajaran Maya mengambil contoh konsep di negara maju seperti Korea Selatan,” katanya.

Rabu, 28 Disember 2011

Dua Kali Dengan Lima

Tengku Razaleigh Hamzah meramalkan dalam pilihanraya umum ke 13 yang akan datang ini United Malay National Party akan menerima kekalahan lagi. Dari pemerhatian beliau pengundi bukan Melayu semakin menjauhkan dari Barisan Nasional atau lebih tepat lagi lari dari UMNO.

Beliau dakwa ada kemungkinan Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat tidak memiliki majoriti yang meyakinkan. Bila terjadi sedemikian, negara kita mungkin menghadapi krisis.

Menurut Ku Li, hampir 90% peratus pengundi China bersedia untuk mengundi Pakatan Rakyat. Ada pengundi India yang telah kembali menyokong Barisan Nasional, tetapi majoriti masih bersama Pakatan Rakyat. Pengundi Melayu pula kini terbahagi kepada dua.

Ku Li, ahli parlimen Gua Musang semenjak 1974 dan juga bekas Menteri Kewangan Malaysia, menganggap pentabiran dibawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak ini amat lemah dan tidak memahami krisis ekonomi global yang sedang melanda dunia sekarang.

Mengikut Ku Li pentabiran sekarang ini selalu berdulak-dalik - flip flop - apabila mengajukan sesuatu dasar. Dasar sorong tarik ini terjadi kerana banyak dasar-dasar ini tidak difikirkan secara masak terlebih dahulu.

"Mereka tidak peduli satu apa pun... tetapi mereka tidak ingin masuk penjara," Ku Li memberi kesimpulan terhadap pentadbiran Najib Razak.

Ku Li, seorang bekas penuntut Malay College Kuala Kangsar (MCKK), berkata demikian dalam satu makan tengah hari bersama beberapa orang murid tua MCKK minggu lalu.

Mengenai isu hak royalti minyak, Ku Li dengan tegas menerangkan bahawa perjanjian antara Petronas dengan negeri-negeri jelas disebutkan hak royalti dan tidak ada fasal yang menyebut wang ehsan.

Malah Ku Li amat berbangga kerana beliau sebagai Pengerusi Petronas 1974 telah bertanggung jawab membuat butiran perjanjian minyak ini atas arahan Tun Abdul Razak.

"Walaupun perjanjian ini dalam bahasa hukum-hakam tetapi amat jelas Petronas wajib memberi 5% kepada negeri dimana minyak ditemui."

Krisis tuntutan Kelantan terhadap royalti minyak ini hanya boleh diselesaikan jika Malaysia memiliki apa yang Ku Li namakan sebagai Mahkamah Perlembagaan atau Constitutional Court.

Beliau berpendapat telah sampai masa Malaysia mewujudkan Mahkamah Perlembagaan khusus untuk menyelesaikan isu yang berkaitan dengan perlembagaan seperti kedudukan Raja Raja Melayu, hak kebebasan rakyat, pilihanraya yang bebas atau tuntutan royalti minyak.

Kecekapan Ku Li ini sebagai pakar ekonomi dan Menteri Kewangan terbukti pada tahun 1979 apabila beliau telah berjaya mengambil alih kembali harta tanah Guthrie dalam apa yang dikenali sebagai 'the dawn raids'. Ketika itu Ku Li dilihat sebagai nasionalis ekonomi yang berjaya mengambil kembali harta negara yang telah dijarah oleh penjajah.

Mengikut lagenda politik Malaysia, Ku Li sepatutnya telah menang dalam pemilihan Presiden UMNO dalam tahun 1987, tetapi malangnya ketika pengiraan undi berjalan tetiba bilik menjadi gelap dan lampu letrik telah terpadam. Mahathir Mohamad telah berjaya menewaskan Ku Li dengan 43 undi apabila lampu terpasang kembali.

Ku Li tidak menimbulkan hal ini malah pertanyaan mengenai 'kes lampu padam' ini hanya akan dijawab dengan senyuman yang panjang. Ku Li enggan melintasi dilurah yang sama.

"Mahathir ini bukanlah cerdik sangat. Dia selalu menjalankan dasar 'ad hoc'. Selalu mencuri idea dan pandangan orang lain dan mengakui sebagai haknya," dakwa beliau.

"Dia curilah. Saya selalu melihat dia 'playing to the gallery'," kata Ku Li, menerangkan pandangan dan pengalaman beliau yang terkumpul selama 5 tahun bersama Mahathir Mohamad sebagai menteri.

Bila ditanya tentang Anwar Ibrahim Ku Li menerangkan bahawa dia hanya mengetahui Anwar sebagai aktivis belia. Walau pun mereka berdua belajar di Malay College tetapi mereka agak jauh bertelingah zaman.

Mengikut surah Ku Li, kali pertama secara rasmi dia dengar nama Anwar ialah dari Putera Muhamad anak kepada Raja Feisal dari Saudi Arabia. Ketika itu Ku Li sedang menjawat Pengerusi Bank Islam OIC. Putera Raja ini bertanya kepada Ku Li apakah patut Anwar Ibrahim dan ABIM ini dibantu oleh dana Yayasan Feisal.

"Sekarang Anwar sedang menjadi dilema kepada Najib. Ini mengikut lojik yang kita lihat. Saya yakin Anwar akan masuk penjara. Kalau Anwar bebas UMNO akan habis. Tidak dapat tidak Anwar akan dipenjara."

Ku Li merumuskan bahawa pentabiran pimpinan Najib Razak kebelakangan ini bukan sahaja lemah malah dalam huru hara. Mengikut pandangan Ku Li, Najib Razak sebagai Presiden UMNO terlepas peluang yang amat besar di Perhimpunan Agong UMNO yang baru berlangsung. Ketika mata dan telinga seluruh negara berpusat memandang ke PWTC, Najib tidak melakukan apa-apa terhadap Shahrizat.

"Shahrizat sepatutnya dibuang. Termasuk beberapa orang menteri yang nama mereka telah busuk di telinga orang ramai. Tetapi Najib senyap membisu," katanya.

Apakah peranan yang masih boleh dimainkan oleh Putera raja dari Kelantan ini masih belum jelas. Ku Li dibesarkan di Istana dan dididik di Malay College — seharusnya menjadi kimia terbaik untuk memimpin negara ini. Ku Li dilihat sebagai sebagai ahli politik yang tidak membawa beban 'kerpai buruk'. Tetapi Ku Li juga adalah sosok yang berkontradiksi.

Ku Li tidak akan memboceng motosikal untuk berkempen jika jalan raya berasak asak. Ku Li juga tidak akan mengambil 'loud hailer' untuk menggumpulkan massa. Jauh sekali Ku Li untuk turun memasang poster atau memasang khemah atau turun berdemo.

Tengku Razaleigh bin Tengku Mohd Hamzah ialah putera raja. Mungkin inilah sosok yang digambarkan oleh Sir Frank Swetthenham 100 tahun dahulu: Gentleman Melayu Terakhir — The Last Perfect Malay Gentleman.

Selasa, 27 Disember 2011

Alhamdulillah, syukur!... akhirnya berambus juga!!!

NOTE: Terlebih dahulu saya minta berbanyak maaf, saya tak boleh siarkan gambar mamat ini sebab akan mengotorkan laman blog saya.

Ulasan saya pasal mamat ini ialah: Sejak sekian lama saya tidak pernah suka kepadanya. Pada saya, dia bukan seorang pensyarah, malah tak layak dipanggil atau menjadi pensyarah.

Kehadirannya di universiti itu untuk menjadi tenaga pengajar kepada penuntut bukan suatu keuntungan pun, malah merosakkan minda dan mentaliti anak-anak remaja Melayu beragama Islam.

Jadi, dengan say good bye kepada universiti itu, ia satu kejayaan besar kepada dunia pendidikan tinggi tanah air. Orang sepertinya tidak layak menjejak kaki ke universiti. Dia lebih layak berada di pentas politik kotor pembangkang.

Di situ beliau boleh mengumpul sebanyak mungkin dosa-dosa kering.


KUALA LUMPUR, 21 Dis — Abdul Aziz Bari, pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) yang menjadi sasaran siasatan tiga pihak dua bulan lalu, akan melangkah keluar dari pusat pengajian tinggi itu, 31 Disember ini.

Ketika dihubungi malam tadi, pakar perlembagaan itu mengesahkan perkembangan terbaru ini.

“Ia hari terakhir saya berkhidmat di UIA,” kata beliau.

Bagaimanapun beliau tidak memberitahu rancangan masa depannya.

“Saya tidak dipecat oleh UIA dan saya yakin mereka tidak ada alasan yang kukuh untuk berbuat demikian.

“Apa pun senario yang ada tidak mengizinkan saya berfungsi sebagai ahli akademik yang komited kepada ideal kebebasan akademik,” kata beliau dengan merujuk kepada perkembangan sejak beberapa bulan lalu.

“Kemungkinan, saya merupakan tenaga akademik pertama menjadi mangsa disebabkan persekitaran seperti ini, berhadapan dengan tekanan kerana memberi komen hanya berdasarkan kepakaran saya.

“Memang ada tenaga akademik yang pernah berhenti kerana bercakap atas platform menggunakan pertubuhan bukan kerajaan, tetapi saya memberi pandangan mengenai isu-isu semasa menggunakan kepakaran saya,” kata beliau lagi.

Awal bulan ini, beliau tidak menafikan beliau akan meninggalkan UIA ekoran siri tekanan termasuk siasatan berkenaan kenyataan beliau menyentuh titah Sultan Selangor dalam kes Jabatan Agama Islam Selangor (Jais)-gereja.

“Saya sedang mempertimbangkan perkara ini, ada beberapa opsyen,” kata beliau ketika itu.

Aziz berkata, walaupun ada beberapa pilihan tetapi jika boleh mahu terus kekal berkhidmat dalam bidang akademik.

Bulan lalu, Sultan Selangor secara langsung dan terbuka telah menyebut nama Aziz berhubung isu audit Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Pada Oktober itu, Aziz menerima surat tunjuk sebab berhubung isu titah Sultan Selangor - yang ketiga sepanjang berkhidmat dengan UIA.

Menurut surat tunjuk sebab UIA itu, Aziz didakwa telah memudaratkan imej universiti.

Setakat ini, kata Aziz, hasil siasatan UIA belum diketahui.

Beliau juga disiasat oleh polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Aziz, 52, telah berkhidmat lebih dua dekad di Kuliah Undang-undang UIA dan sering dilantik sebagai pemeriksa luar bagi ijazah lanjutan baik di dalam maupun di luar negara.

The Malaysian Insider difahamkan Aziz juga telah disenaraikan untuk kenaikan pangkat sebagai profesor gred ‘A’.

Ditanya perasaannya, Aziz berkata, beliau rasa berat dan sedih meninggalkan universiti, khususnya para pelajar yang berebut-rebut mahu mendaftar mengikuti kursusnya.

Beliau juga tidak dapat berbuat apa-apa dan meninggalkan beberapa orang pelajar pengajian doktor falsafah.

Mengulas mengenai rancangan masa depan, Aziz berkata, “saya masih ada kertas peperiksaan yang perlu ditanda selain memastikan para pelajar PhD saya selamat dan tidak ditolak ke sana ke mari. Buku-buku saya juga banyak dan ini semua perlu diangkut balik dan ini semua memakan masa paling tidak sebulan.”

Mengenai spekulasi yang beliau akan memasuki politik, Aziz memberitahu, “politik sebagaimana akademik adalah medan yang perlu untuk perubahan dalam masyarakat.”

“Tetapi politik bukan bidang yang akan jadi profesyen saya sebagaimana akademik. Saya tetap akan berfungsi sebagaimana sebelumnya, khususnya memberi pandangan, menulis dan seumpamanya. Saya harap saya akan kembali ke dunia akademik meskipun tidak semestinya di UIA,” katanya lagi.

Difahamkan Aziz sedang menyiapkan buku ke-10 beliau, yang menyentuh mengenai kedudukan dan peranan raja berperlembagaan di Malaysia.

Ahad, 25 Disember 2011

Kan aku dah kata... Bro tak nak dengar, tak nak sabar

NOTE: Kan aku dah kata, relaks la bro...jangan melenting-lenting. Apa yang berlaku tu kesilapan teknikal je... benda kecik je... boleh settle tak sampai dalam setengah jam. Hanya tunggu dan sabar je. Bukan terus melenting tak tentu pasal sampai buat kenyataan akhbar hentam jabatan tu.

Nampak sangat bro ni tak prosefional. Kerja tinggi. Pengetahuan agama pun tinggi. Kalau tak tinggi, masakan dapat jawatan sebagai mufti kan. So, renung-renunglah. Kena banyak-banyak belajar lagi ni macam mana nak mengenali erti sabar dan bersabar.


PERMOHONAN MYKAD ANAK MUFTI PERLIS DAH SIAP

KUALA LUMPUR: Permohonan Mykad Sumaiyah Syahidah, yang dilapor dikritik bapanya, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya, setelah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendakwa kanak-kanak perempuan itu bukan warganegara Malaysia, telah siap dan sedia untuk dikutip.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Tan Sri Mahmood Adam berkata siasatan di JPN Kuching semalam mendapati ia merupakan masalah komunikasi di kalangan kakitangan kaunter.

"Selepas disiasat, masalah yang berlaku di pejabat JPN Sarawak seperti dibangkitkan Dr Juanda adalah lebih kepada masalah komunikasi kakitangan kaunter yang kurang cekap untuk memberikan penjelasan terperinci berhubung mengapa pengemaskinian rekod peribadi perlu dibuat untuk permohonan dokuman berstatus tertentu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hal tersebut berkaitan dengan arahan berhubung Tatacara Pengendalian Permohonan Kad Pengenalan Kanak-Kanak 12 Tahun Yang Mempunyai Masalah Berkaitan Dengan Taraf Warganegara, yang dikuatkuasakan mulai 11 Jun 2009 bagi perkahwinan antara lelaki warganegara Malaysia dengan wanita rakyat asing, katanya.

Berdasarkan arahan itu, status anak hasil perkahwinan lelaki warganegara Malaysia dengan wanita rakyat asing perlu dikemas kini untuk tujuan permohonan kad pengenalan kali pertama.

Mahmood berkata ibu atau bapa perlu mengemukakan salinan sijil nikah atau sijil kahwin bagi pengesahan sebelum kad pengenalan dikeluarkan.

Dalam kes ini, beliau berkata isteri Dr Juanda adalah warganegara Indonesia dan pasangan itu mempunyai enam anak yang lahir pada 1997,1999,2000,2004,2006 dan 2010.

"Berdasarkan semakan JPN, semua rekod kelahiran mereka kecuali Sumaiyah telah dikemas kini sebelum surat arahan berhubung tatacara tersebut dikuatkuasakan.

"Manakala pengemaskinian rekod kelahiran Sumaiyah (anak ke-2) yang lahir pada 14 Jun 1999, dibuat pada 12 Jun 2009 sehari selepas arahan itu berkuat kuasa," katanya.

Dalam pada itu, Mahmood berkata KDN akan menyemak semula penempatan kakitangan di kaunter perkhidmatan bagi memastikan hanya mereka yang benar-benar cekap serta mahir mengendalikan maklumat, berurusan dengan pelanggan. - BERNAMA

Relaks la bro.. kesilapan teknikal je tu. Jangan melenting-lenting

Dr Juanda selar JPN kata anak perempuan bukan warganegara

KUALA LUMPUR, 23 Dis — Mufti Perlis Dr Juanda Jaya hari ini menyelar kualiti perkhidmatan awam dan Putrajaya selepas Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) memberitahu beliau bahawa anak perempuannya bukan warganegara Malaysia.

Kata Juanda kejadian itu berlaku pada pagi ini semasa beliau, dari keturunan Melanau, mahu membuat kad pengenalan anak perempuannya yang berusia 12 tahun di pejabat JPN Kuching.

Tambah beliau, sistem JPN mengatakan anak perempuannya bukan warganegara Malaysia dan ia amat mengejutkan sambil menambah tidak pernah mendapat “pengalaman baik” sebagai anak kelahiran Sarawak di negeri itu.

“Betul, tertulis status di skrin situ nama anak saya, status anak gadis saya, X Warganegara tetapi bangsa masih tertulis berbangsa Melanau.

“Apa sudah jadi pada sistem negara kita ini? Siapakah yang sudi membantu mendapatkan kewarganegaraan anak gadis saya?,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Juanda (gambar), anak perempuannya Sumaiyah Syahidah yang dilahirkan pada 1999 di Kuching dan kini belajar di Sekolah Kebangsaan Sri Indera, Kangar mendapat keputusan cemerlang 5A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

“Apakah perasaan anda sebagai bumiputera negara ini yang jelas disebutkan bangsanya dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai bangsa asal dan warganegara tulen negara tercinta ini serta telah dijamin mendapat segala hak yang termaktub dalam Perlembagaan negara ini tetapi tiba-tiba hak itu dinafikan oleh sistem negara yang anda cintai itu.

“Hak yang paling minima adalah mendapatkan kewarganegaraan. Bukannya hak mendapatkan lesen balak atau projek atas angin. Namun hak itu dinafikan oleh sistem yang ada. Saya berbangga berbangsa Melanau dan tetap memastikan anak-anak saya kekal mewarisi bangsa yang saya cintai ini. Malangnya, bangsa ini hanya wujud di wilayah ini sahaja,” katanya.

Tambahnya, walaupun isterinya merupakan rakyat Indonesia namun ia bukan alasan menjadikan anak perempuannya mangsa terutamanya sejak JPN memiliki rekod kelahiran anak-anak berketurunan Melanau.

“Tetapi kenapa anak gadis saya yang tiada dosanya jadi mangsa? Dia bukan warganegara Indonesia. Kami baru sahaja ke Jakarta awal Disember lalu untuk menziarahi keluarga di sana menggunakan passport Malaysia.

“Tetapi kenapa bila saya hendak membuat kad pengenalannya dalam sistem JPN dinyatakan anak saya itu bukan warganegara? Anak saya stateless! Sistem apa ini? Apakah kita di Afrika atau di Zimbabwe yang tengah huru hara?

Pada saat ramai orang asing dikatakan diberikan hak warganegara, tiba tiba anak gadis saya yang berbangsa bumiputera asal Sarawak, Melanau, yang jelas nama bangsanya disebut dalam Perlembagaan Persekutuan dijamin hak warganegaranya tiba-tiba dinyatakan bukan warganegara Malaysia,” katanya.

Sabtu, 24 Disember 2011

RAFIZI - lembu PKR

Saya ketawa besar apabila melihat kenyataan akhbar Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli mengenai pinjaman Bank Dunia.

Hairan, bagaimana la PKR boleh mempunyai seorang pengarah strategik yang bodoh, lagi bengap kerana gagal membuat kajian yang terperinci dan memahami konteks Krisis Mata Wang pada tahun 1998.

Andaian saya satu sahaja, pada waktu itu Rafizi baru berumur 21 tahun, masih belajar dan tidak berada di Malaysia untuk benar-benar memahami apa yang berlaku.

Biarlah kita jelaskan kepada Rafizi bahlol ni, pertamanya - Malaysia telah menerima bantuan teknikal dan pinjaman-pinjaman untuk sektor sosial dan pendidikan dari Bank Dunia sejak tahun 1970-an lagi kerana pada waktu itu Bank Dunia memberi pinjaman bernilai tinggi kepada negara-negara yang sedang membangun.

Pada tahun 1999, Malaysia masih menerima bantuan teknikal yang sama dan juga pinjaman yang sama dari World Bank, tanpa sebarang syarat yang boleh menyebabkan negara tergadai.

Apabila berlaku Krisis Mata Wang Asia pada tahun 1997, IMF mengumpul dana dari pelbagai sumber rasmi termasuk dari IMF sendiri, Bank Dunia dan negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Jepun dan sebagainya dan menawarkan bantuan kewangan ini dengan syarat-syarat yang 'menggadaikan negara' - ini yang dimaksudkan sebagai menjadikan 'negara terjajah semula secara ekonomi'.

Tawaran ini dikenali juga sebagai 'Rescue Package' ataupun Pakej Penyelamat yang ditaja oleh IMF.

Ketika negara-negara jiran sudah mula menerima tawaran IMF ini kerana tidak mampu bertahan dengan serangan spekulator mata wang asing, Malaysia di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohammad masih bertahan kerana tidak mahu menggadaikan negara ke tangan kapitalis dunia, walaupun diberitakan Menteri Kewangan ketika itu (Anwar Ibrahim) berulang kali mencadangkannya dan memuji-muji tawaran IMF ini.

Sebaliknya Tun Dr Mahathir mengambil langkah yang berbeza, iaitu;

1. Memperkenalkan 'currency pegging' yang menambat nilai mata wang Ringgit Malaysia kepada nilai tertentu agar kegiatan spekulasi mata wang dapat dihalang.

2. Memperkenalkan kawalan modal.

3. Menurunkan kadar faedah bank ketika itu yang menyebabkan begitu banyak syarikat milik warga Malaysia bankrap dan berada dalam keadaan tenat.

4. Melaksanakan langkah-langkah susulan untuk meningkatkan semula pertumbuhan bidang ekonomi yang indikator utama ekonomi negara ketika itu.

Semua ini dilakukan dalam keadaan penuh kepayahan kerana Malaysia menolak paksaan kapitalis dunia yang mahu menjajah negara menggunakan senjata ekonomi dan globalisasi yang masih belum difahami ketika itu.

Jangan kita sekali-kali lupa pada tahun 1997, apabila ringgit Malaysia diserang oleh penyangak mata wang sehingga ia jatuh menjunam dan memiskinkan semua pihak di dalam negara, pada 21 Ogos 1997 Standard and Poor's menurunkan rating hutang Malaysia.

Seminggu kemudian, agensi rating tersebut menurunkan rating Maybank, bank terbesar Malaysia. Pada hari yang sama, Bursa Saham Kuala Lumpur jatuh 856 mata, titik terendahnya semenjak 1993.

Pada 1998, pengeluaran di pelbagai sektor menurun iaitu sektor pembinaan menyusut sebanyak 23.5 peratus, pengeluaran menyusut 9 peratus dan pertanian 5.9 peratus.

Keseluruhan GDP negara menurun sebanyak 6.2 peratus pada tahun 1998. Tetapi Malaysia masih merupakan negara terpantas pulih daripada krisis ini dengan menolak bantuan IMF.

Semua ini hasil kebijaksanaan Tun Dr Mahathir dan keberanian beliau menggunakan kaedah un-orthodox bagi menyelamatkan negara.

Anwar Ibrahim? Kenyataan dan tindakan ketika itu menyebabkan ramai yang menganggapnya tidak lebih dari boneka pihak tertentu.

(Baca artikel ini untuk menghayati kebijaksanaan Tun Dr Mahathir.)

Bagaimana saya tahu semua ini? Berbeza dengan Rafizi yang masih belajar di luar negara, ketika itu saya sudah bekerja dan dapat melihat sendiri kesan terhadap ekonomi dan perniagaan di dalam negara, termasuk syarikat tempat saya bekerja, sebelum dan selepas Tun Dr Mahathir mengambil alih portfolio Menteri Kewangan dari seorang Menteri yang tidak kompeten dan mahukan preskripsi IMF digunakan.

Di mana kegagalan Rafizi?

1. Tun Dr Mahathir tidak pernah menyatakan bahawa Malaysia tidak pernah menerima pinjaman Bank Dunia, tetapi pinjaman yang secara tradisinya telah diterima sejak tahun 1970-an tanpa syarat-syarat yang boleh menyebabkan negara terjajah semula.

2. Rafizi gagal membezakan di antara 'pinjaman tanpa syarat yang menekan' dan Rescue Package IMF/Bank Dunia/negara maju dengan pelbagai syarat yang boleh menggadaikan negara.

3. Tun Dr Mahathir tidak pernah menulis surat memohon dan menerima Rescue Package, seperti yang dilakukan oleh sejumlah Presiden dan Perdana Menteri negara-negara Asia ketika itu. Jika surat sedemikian ada - SILA MINTA Anwar Ibrahim tunjukkan kerana sebagai penasihat kepada Bank Dunia sudah pasti Anwar boleh mendapatkannya dengan mudah!

Rasanya lebih mudah mencari surat itu, berbanding mencari JAM OMEGAnya yang hilang baru-baru ini.


IMF BENTANG LAPAN SYARAT UNTUK KOREA
Oleh Martin Feldstein (Profesor Ekonomi di Universiti Harvard dan Presiden Biro Kajian Ekonomi Nasional)

SITUASI di Korea berbeza dengan empat negara Asean dan lebih penting lagi kerana ia adalah ekonomi ke-11 terbesar di dunia.

Masalah Korea bukannya kerana nilai mata wangnya terlalu tinggi atau defisit akaun semasa yang terlalu besar.

Nilai won Korea tidak ditetapkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini tetapi diselaraskan secara beransur-ansur untuk mengekalkan daya saing Korea.

Kejatuhan pasaran bagi semikonduktor, eksport utama Korea, menyebabkan defisit akaun semasa Korea meningkat daripada 1.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 1995 kepada 4.7 peratus daripada KDNK 1996.

Tetapi menjelang pertengahan 1997, kadar itu telah menurun kembali kepada 2.5 peratus dan terus menurun.

Prestasi ekonomi Korea amat baik sebelum ini: KDNK sebenar meningkat pada kadar lapan peratus setahun pada tahun 1990-an, sebagaimana yang dicatat pada 1980-an, inflasi berada di bawah kadar lima peratus dan kadar pengangguran berada di bawah tiga peratus.

Meskipun ada konglomerat perniagaan kecil dan bank perdagangan yang muflis baru-baru ini, Korea jelas adalah sebuah ekonomi yang diinginkan oleh negara lain.

Korea mula mengalami masalah pada pertengahan 1997 kerana syarikat perniagaan dan institusi kewangannya telah memiliki beban hutang asing jangka pendek yang jauh melebihi aset tukaran asing Korea.

Menjelang Oktober, bank komersil Amerika Syarikat menganggarkan bahawa hutang jangka pendek Korea berjumlah AS$110 bilion - tiga kali lebih banyak daripada rizab tukaran asing Korea.

Dengan pelabur semakin gentar terhadap keadaan keseluruhan ekonomi negara membangun khususnya di Asia, tidak hairanlah won Korea menghadapi serangan.

Memandangkan jumlah keseluruhan hutang Korea hanya kira-kira 30 peratus daripada KDNK (antara yang terendah di kalangan negara-negara membangun), masalah di negara itu hanyalah disebabkan ketidakcairan sementara dan bukannya ketidakupayaan membayar hutang yang asas.

Tambahan pula, memandangkan defisit akaun semasa yang sangat kecil dan terus mengecil dengan pantas, dasar tradisi IMF supaya perbelanjaan kerajaan dikurangkan, cukai dinaikkan dan kredit dikekang tidak perlu dilaksanakan.

Begitupun, usaha perlu dilakukan untuk menghentikan kerugian tukaran asing dan mengekalkan pinjaman bank kepada Korea dan syarikat-syarikatnya yang sememangnya sihat.

Oleh kerana ia memiliki liabiliti jangka pendek asing yang berlebihan, setiap bank asing yang bertindak dan tidak mempunyai insentif untuk menjadualkan semula pinjamannya.

Khuatir terhadap pengaliran keluar rizab Korea dan won yang semakin tertekan, pelabur terdorong untuk menjual won serta merta.

Tetapi apa yang diperlukan Korea hanya untuk bank-bank peminjam menyelaraskan tindakan mereka menstruktur semula hutang jangka pendek mereka dan memanjangkan tempoh matang dan memperuntukkan kredit tambahan sementara untuk membolehkan ia memenuhi tuntutan pembayaran kadar faedahnya.

Piutang sepatutnya bertindak demikian daripada membiarkan peminjam gagal untuk memenuhi tanggungjawab membayar hutang mereka, sebagaimana yang dilakukan oleh piutang 15 tahun lalu dalam perbincangan dengan peminjam-peminjam Amerika Latin.

Kadar faedah yang diperlukan untuk menarik pinjaman asing jangka panjang seperti itu secara sukarela - dan sekali gus mengelakkan penarikan semula pinjaman persendirian yang diberikan kepada lain-lain negara baru muncul - hanya kira-kira empat mata peratus melebihi kadar faedah Bon Perbendaharaan Amerika Syarikat. Kadar ini adalah dalam lingkungan keupayaan Korea untuk membiayainya menerusi hasil eksportnya.

Menjelang November, kadar faedah ke atas bon AS$10 yang dikeluarkan oleh Bank Pembangunan Korea adalah di antara dua mata peratus kepada empat peratus melebihi bon perbendaharan Amerika Syarikat.

Malah, premium empat mata peratus ke atas hutang asing Korea yang sudah distruktur semula sepenuhnya hanya menyamai satu mata peratus daripada KDNK Korea dan kira-kira empat peratus daripada jumlah eksportnya.

IMF seharusnya boleh membantu memperuntukkan pinjaman penyambung sementara dan kemudian menyelenggara bank menjadi kumpulan perunding. (Sebenarnya, IMF melakukan perkara itu pada penghujung Disember dengan dibantu bank pusat nasional setelah pelan asalnya menemui kegagalan).

Sebaliknya, IMF mengumpul wang sebanyak AS$57 bilion daripada sumber rasmi - IMF, Bank Dunia, Amerika Syarikat dan Jepun dan lain-lain kerajaan - untuk meminjamkan kepada Korea supaya peminjam korporat swastanya boleh memenuhi obligasi mata wang asing kepada bank AS, Jepun dan Eropah.

Sebagai tukaran kepada dana itu, IMF menuntut supaya asas ekonomi Korea di perbaiki semula dan melaksanakan dasar makroekonomi menguncup bagi meningkatkan cukai, mengurangkan perbelanjaan dan mengenakan kadar faedah yang tinggi.

Program IMF menekankan lapan masalah struktur ekonomi Korea yang dikatakan perlu diubah.

Pelabur asing tidak boleh memiliki perniagaan Korea dengan membeli saham mereka atau memiliki saham majoriti dalam perniagaan Korea.

Pasaran Kewangan Domestik Korea tidak sepenuhnya dibuka kepada bank atau syarikat insuran asing.

Import sesetengah produk industri masih lagi dihadkan, terutamanya kereta Jepun.

Bank Korea tidak mengamalkan standard perbankan Barat yang baik bagi penilaian kredit tetapi mencontohi apa yang dikatakan model Jepun, di mana kerajaan meminta bank meminjamkan wang kepada industri yang disukai sebagai ganti kepada jaminan yang diberi kepada pinjaman itu.

Bank of Korea tidak bebas dan kestabilan harga bukan satu-satunya matlamatnya. Struktur korporatnya membabitkan konglomerat yang besar (Chaebols) terlibat dengan pelbagai aktiviti serta mengamalkan sistem akaun kewangan tidak telus.

Firma Korea biasanya mempunyai nisbah hutang kepada modal yang tinggi yang menjadi mereka golongan berhutang yang berisiko bagi piutang domestik dan asing.

Undang-undang buruh Korea pula menetapkan syarat amat ketat untuk mengurangkan pekerja dan menjadi penghalang yang kuat bagi penghijrahan pekerja di kalangan syarikat-syarikat.

IMF menegaskan bahawa ia akan memperuntukkan kredit hanya setelah Korea mengubahsuai ciri-ciri utama ekonominya itu. Ia menjangka pertumbuhan ekonomi pada 1998 hanya separuh daripada tahap yang dicapai pada 1997 dan kadar pengangguran akan bertambah dua kali ganda. Keadaan ini akan diburukkan lagi dengan tuntutan IMF bagi mengenakan kadar faedah yang tinggi dan dasar fiskal yang lebih ketat bagi mengurangkan defisit belanjawan di antara 1997 dan 1998.

Ramai pemerhati persendirian menganggap kesan buruk terhadap pengeluaran dan pengangguran akan bertambah teruk.


DR. MAHATHIR - PENYELAMAT NEGARA
Oleh Nor Mohamed Yakcop


Dalam artikel ini, saya ingin menghuraikan serba sedikit mengenai satu keputusan yang begitu bermakna, berani dan bijaksana yang telah diambil oleh Dr Mahathir Mohamad pada 1 September 1998.

Pada tarikh tersebut, Dr. Mahathir Mohamad, sebagai pemimpin Malaysia, dengan penuh keyakinan, telah mengambil keputusan untuk melaksanakan rejim kawalan pertukaran asing terpilih (selective exchange control regime).

Peluang yang terbuka ekoran langkah-langkah 1 September 1998 bukan sahaja memberi kekuatan kepada Malaysia untuk terus mengharungi krisis ekonomi yang melanda negara, malah Malaysia muncul sebagai negara yang semakin kuat dan mantap.

Adalah tidak sukar untuk meramalkan apa agaknya yang akan terjadi kepada negara tercinta sekiranya langkah-langkah tersebut tidak dilaksanakan.

Pada masa itu, saya berjumpa dengan Dr. Mahathir Mohamad hampir setiap hari dan setiap kali pertemuan saya dengan beliau, raut wajah dan perwatakkan beliau menampakkan keresahan kerana memikirkan situasi ekonomi yang tidak menentu.

Ini adalah disebabkan beliau berasa hairan kerana pada waktu itu asas-asas ekonomi negara begitu kukuh sekali. Beliau sedar bahawa krisis luar biasa itu adalah berpunca daripada konspirasi penyangak-penyangak matawang, dengan sokongan bank-bank antarabangsa, yang telah lama membuat perancangan yang begitu rapi untuk meruntuhkan ekonomi Malaysia.

Kesedaran itulah yang mendorong Dr Mahathir Mohamad mengerah segala usaha dan keringatnya untuk mencari jalan terbaik bagi menghentikan kegiatan manipulasi dan serangan spekulasi matawang asing yang begitu kompleks serta mencabar.

Beliau juga sedar bahawa tindak balas yang tidak tepat akan hanya menjerumuskan Malaysia ke dalam kitaran ganas kemiskinan. Bak kata pepatah, tersilap langkah, antan patah lesung hilang.

Dalam keadaan yang begitu genting, saya sering melihat Dr. Mahathir Mohamad, walaupun dalam keadaan kesihatan yang kurang sihat, seperti demam dan batuk-batuk, begitu tabah dan terus berusaha siang dan malam, tanpa mengenal erti jemu, untuk mencari formula demi menyelamatkan ekonomi negara.

Selepas pelan tindakan dilaksanakan pada 1 September 1998, Dr Mahathir Mohamad tidak berehat. Sebaliknya, beliau terus mempengerusikan mesyuarat Exco Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) setiap hari bagi membincangkan, menghalusi dan memantau keadaan ekonomi serta menyusun langkah-langkah ke arah mengukuhkan ekonomi.

Petunjuk dan data-data ekonomi penting seperti pelaburan, perbelanjaan, eksport dan import serta banyak lagi data-data dianalisis pada setiap hari. Tidak ada pemimpin di negara membangun mahupun sedang membangun yang pernah melakukan tindakan seperti ini.

Ini membuktikan kelebihan Dr. Mahathir. Hakikatnya, Dr. Mahathir menyelamatkan Malaysia, bukan sahaja melalui keberanian beliau melaksanakan pelan tindakan unorthodox pada 1 September 1998, tetapi juga melalui kerajinan dan kecekapan beliau dalam memantau situasi ekonomi setiap hari, supaya tindakan segera dapat diambil untuk menangkis sebarang ancaman dan memperbaiki keadaan, jika perlu.

Sekiranya Malaysia tidak melaksanakan langkah-langkah unorthodox pada bulan September 1998, sebahagian besar syarikat perniagaan akan menjadi muflis. Kadar faedah yang tinggi akan meningkatkan tanggungan hutang mereka.

Apabila mereka jatuh seperti domino, bank-bank dan institusi kewangan akan runtuh kerana hutang tidak berbayar (NPL) yang terlalu besar. Apabila bank-bank runtuh, kekangan kredit akan menjadi lebih parah, menyebabkan syarikat-syarikat yang sedia maju tidak mendapat pinjaman.

Perniagaan mereka akan menguncup dan akhirnya mereka juga akan terjejas teruk. Seterusnya Kerajaan pula tidak akan dapat memungut hasil yang mencukupi untuk membiayai perbelanjaan.

Akibat kegagalan bank dan korporat, kadar pengangguran akan meningkat dengan ketara dan seterusnya satu lagi kitaran kegagalan syarikat dan bank akan menyebabkan satu lagi pusingan pengangguran.

Inilah apa yang dikatakan kitaran ganas. Apabila jumlah pengangguran meningkat, jalinan sosial di Malaysia akan terungkai dan seterusnya menyebabkan kegawatan sosial dan politik. Ini akan menyebabkan dana dari luar tidak masuk ke Malaysia, kerana pelabur asing tidak akan masuk ke dalam negara yang tidak menentu kestabilan sistem politiknya.

Dalam tahun 1997 dan 1998, senario ini adalah satu bencana yang menunggu masa untuk berlaku. Namun, ia tidak berlaku kerana kebijaksanaan Dr. Mahathir melaksanakan pelan tindakan unorthodox pada 1 September 1998.

Negara-negara jiran kita juga kembali pulih kerana Malaysia melaksanakan kawalan pertukaran asing terpilih. Beberapa bulan sebelum 1 September 1998, pengurus hedge funds telah merancang untuk melemahkan kadar ringgit kepada RM5 bagi setiap AS$1, dan mengambil tindakan yang sama terhadap mata wang Thailand, Indonesia dan Korea Selatan.

Mereka telahpun mula melaksanakan rancangan ini sedikit demi sedikit. Apabila Malaysia secara mengejut melaksanakan pelan tindakannya pada 1 September 1998, mereka panik dan bukan sahaja membeli semula ringgit, tetapi juga mata wang negara-negara rantau ini. Paling penting, mereka terpaksa membatalkan rancangan serangan tersebut dan tidak berani membuat serangan sedemikian sehingga sekarang.

Mungkin tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa langkah Dr. Mahathir melaksanakan pelan tindakan unorthodox pada bulan September 1998 bukan sahaja telah menyelamatkan Malaysia tetapi juga negara-negara di rantau ini.

Satu lagi kesan positif kepada Korea Selatan, Thailand dan Indonesia berikutan langkah-langkah kawalan pertukaran asing yang dilaksanakan Malaysia ialah sikap IMF dan negara-negara Barat.

Atas sebab-sebab yang telah kita ketahui, IMF dan lain-lain negara Barat tidak mahu kawalan mata wang asing Malaysia berjaya kerana kejayaan langkah berkenaan akan menjejaskan kredibiliti dasar globalisasi dan pasaran bebas yang mereka perjuangkan.

Oleh itu, bagi IMF adalah penting untuk memastikan Korea Selatan, Thailand dan Indonesia, yang tidak melaksanakan kawalan pertukaran asing dan sebaliknya menerima bantuan IMF, menghasilkan kejayaan yang jauh lebih baik daripada Malaysia.

Ini dilakukan, bukan kerana IMF benar-benar mahu negara-negara tersebut berjaya, tetapi hanya untuk menunjukkan bahawa cara yang dipilih oleh Malaysia adalah salah.

Bagi Malaysia, lebih banyak bantuan yang diberikan oleh IMF kepada negara-negara ini adalah lebih baik. Ini bukan sahaja dari segi kemanusiaannya, iaitu ingin melihat jiran kita makmur, tetapi juga dari segi kepentingan Malaysia sendiri, kerana kemakmuran jiran-jiran kita akan meningkatkan perdagangan serantau dan kestabilan politik serantau yang akan menguntungkan Malaysia.

Kemenangan Malaysia
It was the worst of times. It was the best of times. Ungkapan ini mungkin diucapkan oleh penyair untuk menggambarkan tempoh dua tahun yang diharungi negara mulai Julai 1997, apabila krisis kewangan di Asia mula menunjukkan belangnya. Ia adalah satu tempoh yang paling perit berikutan penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia semasa melalui tempoh ini.

Ia juga adalah satu tempoh yang paling menarik kerana ia menampakkan beberapa kualiti terbaik Dr. Mahathir Mohamad khasnya dan rakyat Malaysia amnya untuk membuktikan kepada masyarakat antarabangsa bahawa Malaysia adalah satu jalinan masyarakat yang kukuh yang mempunyai kemampuan dan keupayaan untuk menerima gegaran serta kejutan, bahkan tabah menghadapinya.

Dr. Mahathir Mohamad telah beberapa kali menegaskan bahawa satu pengajaran dari krisis 1997 - 1998 ialah kita perlu mempersiapkan dan memperlengkapkan diri supaya kita mempunyai daya ketahanan yang cukup kuat untuk menangkis dan menangani krisis-krisis kewangan dan serangan ekonomi yang berlaku pada masa hadapan.

Kita perlu sedar bahawa kebanyakan krisis kewangan dan krisis ekonomi adalah di luar kawalan kita. Ia muncul dengan tiba-tiba dalam bentuk dan pola yang sukar diramalkan. Apa yang mustahak, mengikut pendapat Dr. Mahathir, ialah jika berlaku krisis, kita mesti mempunyai keyakinan yang kuat untuk melakukan sesuatu yang dianggap mustahil, dengan syarat ia dilakukan untuk kepentingan rakyat keseluruhannya.

Kita akan berjaya sekiranya kita bijaksana, berakhlak dan berani sepertimana yang ditegaskan oleh filasuf Kung Fu Tze: Yang bijaksana tidak keliru, yang berakhlak tidak gundah gulana, yang berani tidak gentar.

Kita tidak harus mengharapkan apa-apa pujian daripada negara-negara barat atau media-media mereka kerana kita melakukannya bukan untuk mendapat pujian atau untuk memuaskan hati mereka. Kita melakukannya kerana kita tahu bahawa apa yang kita lakukan adalah langkah yang tepat demi kesejahteraan dan kemakmuran rakyat keseluruhannya.

Dalam melaksanakan pelan unorthodox pada bulan September 1998, Dr Mahathir telah membuktikan bahawa sekiranya kita berusaha bersungguh-sungguh secara teratur, berpasukan, berstrategi dan terancang, adalah tidak mustahil untuk menentang lawan kita yang jauh lebih gagah dan perkasa daripada kita dengan cara kita sendiri.

Satu lagi pengajaran, khasnya daripada krisis kewangan 1997 - 1998, yang selalu ditekankan oleh Dr. Mahathir Mohamad, ialah proses globalisasi tidak semestinya membawa kemakmuran kepada kesemua negara di dunia ini. Di peringkat awal, pelonggaran halangan perdagangan, dasar perniagaan mata wang yang bersifat antarabangsa dan aliran modal jangka pendek yang tidak terbatas dianggap satu perkara yang membawa manfaat kepada negara maju dan negara membangun. Namun apa yang dianggap baik kepada negara maju tidak semestinya baik untuk negara membangun.

Krisis kewangan, yang hanya membabitkan negara yang mengamalkan ekonomi terbuka, membuktikan tesis ini dengan jelas. Ini bermakna proses globalisasi yang dicanangkan oleh Barat perlu diselidiki serta dikaji secara halus dan bijaksana sebelum kita menerimanya bulat-bulat.

Sungguhpun kita telah berjaya memulihkan ekonomi negara, Dr. Mahathir Mohamad telah menyedarkan kita bahawa kita tidak boleh berlapang dada dan merasa lega. Perjalanan kita masih jauh. Tugas kita masih banyak lagi. Kita perlu memakmurkan kembali Malaysia agar ia dapat mencapai taraf negara maju, membasmi kemiskinan hingga ke akar umbi, dan menjana satu budaya bangsa yang murni, sanggup bekerja keras dan sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hidup untuk semua lapisan rakyat Malaysia.

Kejayaan kita dalam pertembungan antara globalisasi dan kawalan modal adalah satu pencapaian yang boleh kita banggakan, kerana kita, melalui kepimpinan dan kebijaksanaan Dr. Mahathir Mohamad, dapat mengelak daripada menjadi negara penerima Dana IMF. Tetapi kita harus bersedia setiap masa dan sentiasa beringat setiap waktu supaya krisis yang sama, sekiranya datang kembali, boleh ditangani dengan pendekatan dan langkah-langkah yang matang, kreatif dan bijaksana.

Kesimpulan
Dalam kehidupan setiap pemimpin, ada beberapa ketika yang merupakan saat-saat penuh genting, bererti dan bermisteri. Saat-saat di mana seseorang pemimpin membuat keputusan penting yang akan mencorakkan kehidupan bangsanya di kemudian hari.

Dr Mahathir Mohamad sudah tentunya telah melalui banyak saat-saat seperti ini dalam masa 22 tahun beliau memimpin negara tercinta. Antara saat-saat seperti ini, 1 September 1998 merupakan saat yang penuh rahmat untuk bangsa Malaysia.

Pada tarikh tersebut Dr Mahathir Mohamad, sebagai pemimpin Malaysia, telah mengambil keputusan berani untuk melaksanakan pelan tindakan unorthodox dan sekaligus menyelamatkan Malaysia.


KRISIS EKONOMI KOREA DAN IMF
(Hamidon Khalid, Sarjana Pengurusan, UM) Rencana ditulis pada 1998


Di Asia telah muncul beberapa negara perindustrian baru (NIC) yang dikenali sebagai Harimau Asia (Asian Tigers). Negara tersebut adalah Korea Selatan, Taiwan, Hongkong dan Singapura. Jepun sudahpun dikenali sebagai negara maju. Negara-negara lain cuba memajukan negara sendiri supaya rakyat dapat menikmati kemajuan.

Pada pertengahan tahun 1997 telah muncul satu suasana yang tidak diduga iaitu krisis ekonomi yang telah melanda banyak negara di Asia. Krisis ini sama seperti yang telah dialami oleh Mexico pada 1995. Negara Korea telah mengalami krisis mata wang yang teruk yang disebabkan oleh defisit kerajaan yang melebihi 22 bilion yang tidak terbayar olehnya. Keadaan ini ditambah oleh kegagalan Cheabols (konglemerat) seperti Hyundai, Halla (6 bilion) , Kia Motor (6 bilion) dan Hanba (5 bilion) dan lain-lain lagi yang mengalami kerugian berbilion dolar dan tidak terbayar.

Syarikat-syarikat gergasi ini tidak diurus dengan betul dan telah membuat pelaburan yang sangat besar dengan pinjaman bank-bank tempatan dan luar negara. Kesemua hutang ini dibuat oleh pemodal yang tidak mengambil kira keadaan masa hadapan tetapi lebih kepada peningkatan pelaburan semata-mata. Keadaan ini telah ditambah oleh penurunan nilai mata wang Korea (Won) berbanding dengan nilai dolar Amerika.

Pada Julai 1997 nilai Won ialah 890 berbanding I dolar Amerika dan pada Disember 1997 1700 Won berbanding dengan 1dolar Amerika di mana penurunan adalah hampir 50 peratus. Penurunan yang besar ini telah memberikan kesan yang kuat pada ekonomi kerajaan Korea terutamanya pada syarikat-syarikat dan rakyat seterusnya.

Sebagai ekonomi yang kesebelas terbesar di dunia, Korea Selatan yang sebelum ini dilaporkan selama 10 hari berkeras untuk tidak menerima syarat-syarat yang dikenakan oleh IMF (Dana Kewangan Antarabangsa) akhirnya tunduk kepada tekanan antarabangsa selepas rundingan selama 14 jam.

Dalam satu sidang berita, Menteri Kewangan Korea Selatan, Lim Chang-Yeul berkata, "Memandangkan kepentingan Korea dalam ekonomi dunia, saya akan meminta lembaga pengarah IMF supaya menyokong program bantuan sebanyak AS$21 bilion." Pakej penyelamat itu turut melibatkan Amerika Syarikat yang menyumbang sebanyak AS$5 bilion, Jepun AS$10 bilion, Bank Dunia AS$10 bilion, Bank Pembangunan Asia AS$4 bilion dan selebihnya diberikan oleh Australia, Britain, Jerman, Kanada dan Peranchis.

Akhbar berbahasa Inggeris di Korea Selatan, Korea Times memberikan gambaran suram mengaitkan dengan era bermulanya penjajahan ekonomi dan cuba memberikan semangat kepada rakyat supaya berhemat dan berjimat cermat untuk membantu kerajaan membayar pinjaman secepat mungkin. Persoalan yang begitu dibimbangi oleh rakyat Korea terutamanya oleh kesatuan buruh yang aktif dengan tradisi mogok dan bersuara lantang ialah syarat yang dipersetujui oleh kerajaan mereka untuk menerima IMF.

Ini adalah disebabkan syarat-syarat IMF tidak diumumkan secara terbuka kerana ia merupakan sebahagian daripada agenda rahsia IMF dan biasanya dilakukan di Indonesia dan Thailand dengan penutupan institusi perbankan dan kewangan. Menurut International Herald Tribune atau ringkasnya IHT (5 Disember 1997) agenda utama daripada syarat IMF ialah pengurangan kadar pertumbuhan kepada suatu kadar yang dibenarkan iaitu pada 3 peratus.

Penurunan kadar pertumbuhan ke atas sebuah negara yang mengalami pertumbuhan biasa sebanyak 8 peratus setahun sejak perang Korea akan membawa kepada pembuangan kerja secara besar-besaran dan kerugian kepada banyak korporat. IHT juga memetik pandangan Kim Fung Sang, pengurus cawangan Morgan Stanley yang mengatakan Amerika Syarikat adalah perunding sebenar, bukannya IMF dan bertanggungjawab kepada syarat-syarat ketat yang mana Seoul harus membuka pasarannya dan menutup bank-bank dan institusi kewangan yang terlalu banyak hutang. Laporan Korea Times juga mengatakan meskipun pengumumam rasmi telah dibuat antara kerajaan dan IMF, beberapa berita yang tidak dapat ditentukan kesahihannya telah tersebar di sekitar Seoul.

Antaranya ialah Korea Selatan diminta supaya mengurangkan perbelanjaan dalam pertahanannya. Tetapi pegawai kerajaan berkata disebabkan oleh penurunan nilai mata wang, belanjawan pertahanan akan dikurangkan sebanyak 5,000 bilion won secara automatik menjelang 1998. Pemotongan belanjawan akan dilakukan dalam bidang-bidang lain seperti pendidikan, pertanian dan perikanan.

Tersebar juga berita yang mengatakan bahawa presiden yang menang dalam pilihanraya baru-baru ini mahu merundingi semula dengan pihak IMF supaya tidak terlalu keras dengan syarat-syarat yang dikenakan itu atau batalkan sahaja kesemuanya atau sebahagian daripada program pengstrukturan semula ekonomi. Tetapi ramai pemerhati politik beranggapan ia adalah angan-angan kosong kerana IMF tidak akan bertolak ansur.

Selain itu, ada juga yang mendakwa dana Multilateral (IMF) itu telah meminta supaya Bank Korean First dan Seoul Bank diisytiharkan bankrap kerana ia adalah syarikat-syarikat kewangan yang tidak lagi berdaya maju. Walaupun banyak berita yang tidak dapat disahkan kesahihannya itu dan tersebar sebagai khabar angin, terdapat juga kebenarannya.

Sehingga kini banyak bank-bank dan syarikat-syarikat besar di Korea telah diisytiharkan bankrap. Salah satu syarikat tersebut ialah Kumpulan Halla di mana pengerusinya adalah adik kepada Chung Ju Yung, pengasas dan Pengerusi Hyundai, syarikat terbesar di Korea Selatan dari segi asetnya dan yang kedua terbesar dari segi jualannya. Kumpulan Halla dikatakan pada awalnya dapat bertahan kerana mendapat bantuan Hyundai.

Selain daripada Halla, Kumpulan Ssangyong, Chaebol keenam terbesar dikatakan mengalami kerugian berbilion dolar berikutan pembabitannya dalan industri automobil. Laporan Reuters menyatakan syarat lain IMF termasuklah gesaan agar Seoul memperkukuhkan pertumbuhan ekonomi dengan ketara, memotong perbelanjaan kerajaan, merapatkan defisit akaun semasa , membuka pasaran kewangannya dengan luas dan menamatkan sekatan dagangan.

Apakah kegawatan ekonomi dan masalah demi masalah yang melanda di Korea Selatan ini akan dialami oleh negara kita? Berdasarkan laporan media asing ke atas Korea Selatan, Malaysia seharusnya sudah menyiapkan master plan untuk menyelamatkan negara daripada bantuan IMF.

Buruh Dalam Pertumbuhan Asia
* Peranan buruh dalam mempertahankan pertumbuhan ekonomi di Asia Timur - Buruh memainkan peranan penting dalam pertumbuhan Asian kerana tidak ada sumber semulajadi dan faktor utama adalah sumber manusia. Pertumbuhan bermula dengan industri intensif buruh ke industri intensif kemahiran dan industri teknologi tinggi.
* Tenaga buruh di Asia Timur - Tenaga buruh di Asia Timur telah mendapat manfaat daripada pertumbuhan misalnya agihan pendapatan yang lebih baik. Di samping itu, struktur guna tenaga telah dipertingkatkan iaitu dari sektor pertanian kepada sektor yang produktif. Perkembangan yang berterusan dalam bidang guna tenaga telah menyebabkan buruh asing diambil untuk mengatasi kekurangan tenaga buruh di "empat harimau ekonomi "iaitu Hong Kong, Korea, Taiwan dan Singapura. Di samping itu, produktiviti buruh yang terus meningkat telah memperbaiki kadar upah benar yang seterusnya melahirkan kumpulan kelas pertengahan yang kuat. Keadaan ini bukan sahaja telah mewujudkan pasaran yang luas untuk kestabilan ekonomi malahan memperkukuhkan kestabilan sosial.
* Perkembangan institusi buruh di pertumbuhan Asia - Perkembangan institusi buruh di “empat harimau ekonomi” adalah berbeza. Antaranya dari segi polisi buruh, penentuan upah dan upah minimum, kuasa pasaran merupakan faktor utama. Campurtangan kerajaan dalam hal ini adalah minimum. Dari segi undang-undang untuk melindungi pekerja khasnya “Labor Standard Law’ tidak dilaksanakan sepenuhnya pada peringkat awal. Peruntukan keselamatan sosial juga berbeza di antara kempat-empat negara ini dan setiap negara mempunyai program masing-masing. Akhir sekali dari segi kesatuan, pergerakan kesatuan memperjuangkan hak pekerja dan sebagainya.Dicadangkan juga perlunya dialog antara 3 pihak iaitu kerajaan, peniaga dan pekerja untuk menangani krisis ekonomi ketika ini.
* Pembangunan sumber manusia di pertumbuhan Asia - Kempat-empat negara itu melabur dengan banyak dalam sumber manusia misalnya dalam bidang pendidikan, dari sekolah rendah ke vokasional dan pengajian tinggi. Sektor swasta juga memainkan peranannya dalam membantu memajukan bidang pendidikan untuk melahirkan pekerja yang berkemahiran.

Krisis Mata Wang Di Malaysia Dan Kemelesetan Ekonomi

Penyebaran berita dan analisis ekonomi yang tidak tepat oleh spekulator dan manipulator mengenai rantau Asia Tenggara bukan sahaja mengkucar-kacirkan ekonomi Indonesia dan Thailand malah Malaysia juga turut merasai kehangatannya.Spekulasi ekonomi yang tidak berasas ini menyebabkan BSKL turut terjejas. Sehingga 15 Disember 1997 BSKL mengalami kerugian sebanyak RM432 bilion atau 54 peratus. Semua sektor lain turut terjejas dengan kuasa membeli mula merosot dan memperlahankan ekonomi negara hingga timbul istilah bahawa BSKL bukan lagi lombong emas sebagaimana tahun-tahun sebelum ini.

Menteri Kewangan kita Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengumumkan strategi memperkukuhkan kestabilan ekonomi dan kewangan negara supaya keadaan mata wang serta bursa saham dan kedudukan institusi perbankan negara akan sentiasa kukuh. Langkah ini tentulah bagi mengelakkan krisis mata wang dan ekonomi menjunam lebih teruk lagi dan tidak mahu meminta sebarang bantuan kewangan dari IMF. Tetapi sehingga kini penurunan nilai ringgit terus merosot ke paras terendah iaitu RM 4.50 disisi AS$1. Jika sesuatu tidak dilakukan oleh kerajaan dan rakyat, kita mungkin menghadapi senario yang sama seperti Korea Selatan!

Belanjawan mini yang diumumkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 5 Disember 1997 mengejutkan banyak pihak. Tiada siapa menyangka kerajaan akan mengambil langkah yang drastik dan tegas. Langkah-langkah berani itu adalah penawar yang diperlukan untuk mengubati penyakit ekonomi yang kita hadapi sekarang. Krisis kewangan yang serius ini memerlukan pengorbanan yang besar dari kerajaan dan rakyat. Sebelum ini kerajaan cuba menafikan krisis yang dihadapi dengan menyalahkan pihak lain.

Kerajaan berulangkali mengatakan ekonomi kita masih kukuh sedangkan kita tahu kedudukan ringgit saban hari merosot dan pasaran saham terus jatuh. Kerajaan mengumumkan satu belanjawan negara yang `lembut` bagi mengatasi krisis kewangan pada Oktober 1997 bagi mengembalikan keyakinan pelabur. Ternyata strategi kerajaaan ini memakan diri dan akhirnya terpaksa tunduk kepada keadaan. Kerajaan akhirnya menerima realiti bahawa keadaan semakin teruk dan ini diakui sendiri oleh Anwar Ibrahim pada 5 Disember yang lalu. Keadaan ekonomi serantau yang semakin parah mengejutkan kita yang sedang menikmati arus kemewahan. Korea Selatan yang terkenal gah dengan kemajuan ekonominya tiba-tiba tersungkur hingga terpaksa 'diselamatkan' oleh IMF, Sanyo Securities dan Yamaichi Securities, dua firma broker saham terkemuka Jepun diisytihar muflis. Ini membangkitkan kita supaya mengambil langkah segera dan tegas bagi mengelakkan negara kita turut mengalami nasib seperti Thailand, Indonesia dan Korea Selatan.

Antara Kesan Kejatuhan Nilai Ringgit

* Kegawatan ekonomi serantau menyebabkan pasaran saham lengang dan BSKL seolah-olah 'mati'. Harga-harga saham berada pada paras yang sangat rendah. Golongan yang bertindak melawan arus tidak melepaskan peluang membeli saham pada waktu ini. Tetapi bagi golongan mengikut arus, termasuk para pelabur dan institusi kewangan enggan memasuki pasaran saham bukan kerana takut harga saham terus jatuh tetapi kerana kekurangan modal.
* Sektor swasta dan kilang-kilang banyak yang telah memberhentikan operasi kerana kekurangan wang untuk membayar gaji pekerja. Ini menyebabkan ramai pekerja-pekerja yang terpaksa diberhentikan dan bertambahnya kadar penggangguran di negara kita. Kerja lebih masa juga dibekukan bagi setengah-setengah sektor swasta.
* Semua sektor lain seperti pembuatan, perindustrian dan pembinaan akan terjejas disebabkan kuasa membeli merosot.
* Sistem perbankan juga mengalami keperitan kerana tidak cukup modal untuk beroperasi dan membekukan pinjaman ke atas projek yang tidak produktif seperti hartanah.
* Pemaju kini tidak boleh lagi sesuka hati membina rumah dan kondominium mewah tetapi digalakkan membina rumah-rumah kos rendah dan sederhana.
* Kos import barang-barang luar negara meningkat dan menyebabkan harga barang import ini semakin tinggi.
* Kegawatan ekonomi juga merebak kepada peniaga-peniaga kecil dan pasaraya yang menyebabkan kenaikan harga barang-barang keperluan harian seperti gula, tepung, minyak dan sayur-sayuran. Kesan ini semakin terasa dengan kedatangan serentak dua perayaan utama iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Tahun Baru Cina. Keadaan panik oleh sesetengan golongan tentang kenaikan harga ini menimbulkan masalah lain di mana mereka membeli barang-barang keperluan tersebut pada kadar yang banyak iaitu melebihi biasa sehingga seluruh negara mengalami kekurangan stok barangan tersebut. Dan kini bahang inflasi mula dirasakan.

Langkah-langkah mengatasi krisis ekonomi di Malaysia

Bagi mengatasi masalah ekonomi yang kita hadapi ini, tiga kuasa utama pasaran iaitu kerajaan, pihak swasta dan pengguna (rakyat), mesti berganding bahu dan menjalankan tanggungjawab masing-masing secara bersepadu.

Antara langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan;
* Pihak kerajaan mengkaji semula pertumbuhan ekonomi dengan memperlahankannya pada paras 6.7 peratus daripada 8 peratus yang dijangkakan dalam belanjawan 1998 pada Oktober 1997.
* Kerajaan memotong perbelanjaan sebanyak 18 peratus berbanding 2 peratus sebelumnya. Semua import barangan lumpy seperti kapal terbang, kapal laut dan lain-lain barang yang mahal dijadualkan semula.
* Projek-projek mega yang sedang berjalan tetapi tidak strategik bagi pembangunan ekonomi ditangguhkan. Walau bagaimanapun projek infrastruktur seperti LRT masih diteruskan.
* Pelaburan luar negara dihentikan terutamanya projek-projek yang memerlukan pembiayaan pinjaman yang besar. Pada tahun 1997 sahaja sebanyak RM7 bilion telah dilaburkan oleh para pelabur Malaysia di negara-negara lain.
* Penghantaran pelajar-pelajar ke luar negara ditangguhkan dan mereka ini ditempatkan di universiti-universiti tempatan.
* Bank-bank akan bertindak tegas ke atas pinjaman-pinjaman yang tidak dibayar. Kerajaan tidak akan menyelamatkan mana-mana individu atau syarikat yang menghadapi masalah pembayaran pinjaman bank.
* Semua aktiviti-aktiviti korporat yang melibatkan penyenaraian saham-saham baru, penerbitan saham terbitan hak dan penyusunan semula syarikat dibekukan. Tindakan ini adalah untuk mengembalikan keyakinan pelabur terutama pelabur asing kerana ia menunjukkan ketegasan kerajaan mengawal penyalahgunaan atau penyelewengan dan menjaga kepentingan pemegang saham minoriti. Walaupun ia pahit untuk diterima, tetapi kita terpaksa melakukannya bagi mengelakkan keadaan bertambah teruk. Kita tidak mahu projek-projek hartanah terbengkalai. Kepentingan rakyat, pengguna, pendeposit dan pemegang saham mesti dilindungi.
* Kerajaan juga memutuskan tidak akan melanjutkan Pas Laksana Kerja Sementara (PLKS) kepada kira-kira 150,000 pekerja asing dalam pelbagai sektor perkhidmatan selepas pertengahan Ogos 1998. Sebaliknya mereka diberi pilihan sama ada untuk bekerja di sektor perladangan dan perkilangan atau dihantar pulang. Sebelum ini kerajaan mengumumkan untuk menghantar pulang kira-kira sejuta pekerja asing di sektor tertentu ke negara asal mereka bagi mengatasi masalah ekonomi.

Menurut Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Tajol Rosli Ghazali, kerajaan akan mempertimbangkan lanjutan pas kerja pekerja asing di sektor pembinaan, jika majikan dapat membuktikan mereka mempunyai kontrak pembinaan yang perlu disudahkan. Selain itu KDN akan mendapatkan nasihat Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) sama ada perlu melanjutkan pekerja asing sesuatu syarikat atau tidak. Jika dipersetujui dilanjutkan, KDN akan lanjutkan sehingga enam tahun dan yang gagal diberi pilihan dihantar pulang atau berpindah ke syarikat lain. Kerajaan masih membenarkan lanjutan pas kerja pekerja asing di sektor perhotelan asalkan mereka tidak bekerja di bahagian hadapan atau sebagai penyambut tetamu. Menurut Datuk Tajol Rosli, pekerja asing di sektor kebun sayur dan ternakan akan dilanjutkan pas kerana industri berkenaan dapat mengurangkan pergantungan negara kepada bahan makanan yang diimport.
* Sekatan import barang barang mewah - Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) mahu supaya import barangan mewah seperti pakaian, kenderaan pacuan empat roda, perabot dan tembakau terus disekat walaupun ada permintaan. Selain itu, import produk makanan seperti keju, emping jagung, epal, anggur, brokoli, wain dan air mineral perlu dihentikan segera kerana banyak produk tempatan yang mampu menggantikannya. Menurut presidennya Prof. Mohd. Hamdan Adnan, "Apabila barang berkenaan 'hilang' dari pasaran, pengguna akan lebih menghargai barangan tempatan".

Mengenai kempen 'Cintai Malaysia' dan 'Belilah barangan buatan Malaysia', beliau menyarankan pihak berkuasa dan pemimpin lebih ikhlas dan telus dalam melaksanakannya.
* Pemotongan gaji menteri sebanyak 10 peratus diikuti dengan pegawai-pegawai kerajaan peringkat Jusa yang seramai 38 orang. Manakala pegawai-pegawai kumpulan A dan B tidak dibenarkan kenaikan gaji tahunan serta pemotongan elaun keraian dan elaun khidmat awam.
* Mengawal harga barangan keperluan harian seperti minyak masak, tepung, susu, gula dan lain-lain. Ini adalah kerana barang-barang kegunaan harian walaupun buatan Malaysia tetapi komponenya adalah barangan import.
* Memberi pinjaman kepada pengusaha yang mengeluarkan barangan untuk dieksport dan barangan untuk digunakan dalam negeri yang boleh menggantikan barangan import.
* Tidak digalakkan pelaburan di dalam hakmilik dan melancong ke luar negara bagi mengelakkan aliran ringgit keluar dari Malaysia.
* Menggalakkan gabungan bagi institusi-institusi kewangan, syarikat-syarikat sekuriti seperti bon dan saham dan gabungan syarikat-syarikat gergasi di Malaysia.
* Membuat kawalan terhadap penukaran wang asing
* Menggalakkan orang ramai membeli saham supaya harga saham akan naik di pasaran.

Antara langkah-langkah yang perlu di ambil oleh rakyat
* Berjimat cermat dan menabung di institusi kewangan dan bank-bank supaya wang itu dapat dilaburkan oleh kerajaan untuk mendapatkan lebih banyak wang. Inflasi tidak akan berlaku jika jumlah bekalan wang di pasaran seimbang dengan jumlah barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan.
* Menyahut seruan kerajaan supaya membeli barangan buatan Malaysia, tidak melancong ke luar negara, bercucuk tanam, membeli saham-saham tempatan dan mengurangkan perbelanjaan pada barang-barang yang kurang perlu seperti pakaian baru berjenama dan perabot-perabot.
* Para pengimport boleh membantu menstabilkan kenaikan harga barang-barang import dengan menyerap sedikit kenaikan kos melalui pengurangan keuntungan.
* Peningkatan produktiviti juga boleh menyumbangkan ke arah meredakan tekanan terhadap kemelesetan ekonomi. Untuk meningkatkan produktiviti bermakna kita bekerja dengan lebih rajin dan lebih cekap bagi menghasilkan jumlah barangan yang lebih banyak dengan kos yang sama atau kurang. Dengan ini harga barang dapat dikurangkan.
* Bagi golongan yang mempunyai aset di luar negara seperti rumah dan hartanah, mereka digalakkan menjualkannya supaya dapat mengembalikan ringgit Malaysia.

Antara langkah-langkah yang perlu di ambil oleh pihak swasta dan majikan
* Pihak swasta terutama pengeluar perlu menjimatkan perbelanjaan untuk mengurangkan kos pengeluaran dengan niat untuk menurunkan harga dan bukannya untuk menggandakan keuntungan.
* Memotong gaji dan elaun pegawai eksekutif atasan dan pertengahan seperti yang disarankan oleh kerajaan dan mengurangkan bonus.
* Mencari bahan mentah dari sumber yang murah.
* Memberhentikan khidmat pekerja asing dan mengambil pekerja-pekerja tempatan. Apa yang perlu dilakukan ialah mencari jalan bagaimana untuk menarik pekerja tempatan. Ini mungkin boleh dilakukan melalui struktur ganjaran yang setimpal atau jaminan faedah sampingan yang berpatutan.

Liberalisasi Pasaran Perkhidmatan Insuran Di Malaysia

Berikutan dengan masalah krisis nilai mata wang, Malaysia juga menghadapi masalah liberalisasi pasaran perkhidmatan insuran. Sebagai negara membangun, kita juga perlu membina kekuatan dan daya saing dalam setiap bidang termasuk sektor insuran yang menjadi pertikaian Amerika terhadap negara kita sekarang. Insuran adalah sebahagian dari sektor perkhidmatan kewangan yang menjadi nadi pembangunan ekonomi mana-mana negara. Jika ia telah dikuasai atau dikawal oleh pihak asing, bercelarulah jadinya struktur pertumbuhan negara itu. Inilah yang kita bimbangkan jika ia terjadi di Malaysia.

Amerika menutup tirai 1997 dengan memberi amaran akan mengenakan diskriminasi atau sekatan ekonomi ke atas Malaysia. Ancaman daripada wakil perdagangan Amerika, Charlene Barshefsky ini dibuat berikutan Kuala Lumpur bertegas tidak mahu menggugurkan dasar supaya syarikat insuran asing di Malaysia mengurangkan ekuiti 100 peratus kepada 51 peratus. Nampaknya Amerika Syarikat mahu membolot 100 peratus ekuiti walaupun kuasa 51 peratus itu sudah memadai bagi menentukan sebarang keputusan. Amerika masih tidak berpuas hati dengan keputusan Malaysia, walaupun persidangan Pertubuhan Perdagangan (WTO) telah bersetuju dengan syarat pembukaan ekuiti asing Malaysia sebanyak 51 peratus. Di bawah perjanjian WTO, Malaysia menawarkan 51 peratus pemilikan asing dalan syarikat insuran yang diperbadankan di Malaysia berbanding dengan 30 peratus pada masa kini. Amerika International Group (AIG) ialah sebuah korporat insuran terbesar Amerika yang berpusat di New York memiliki 100 peratus dalam American International Assurance (AIA) sejak 50 tahun lalu. Ia kini enggan menjual ekuitinya sebanyak 49 peratus kepada pihak tempatan dan enggan menggugurkan dasar pengurangan ekuiti asing. Keengganan AIG ini telah mempengaruhi kerajaan Clinton mengenakan tekanan ke atas Malaysia supaya menggugurkan sahaja cadangan penjualan ekuiti sebanyak 51 peratus itu.

Jika diteliti daripada tindakan yang diambil oleh Amerika itu, dapatlah dilihat betapa kuatnya pengaruh AIG dalam rundingan sektor perkhidmatan kewangan yang berada di bawah naungan WTO di Geneva yang tamat pada 13 Disember 1997. Malah AIG merupakan faktor utama yang memainkan peranan dalam liberalisasi sektor perkhidmatan kewangan seperti insuran. Financial Times menyebut bahawa AIG telah meningkatkan dana prasarananya kepada AS$1.5 bilion untuk melabur di Asia sebagai usaha bantuan ekonomi Asia. Sementara GIC Infrastructure sebuah syarikat pelaburan gabungan dengan kerajaan Singapura merupakan pelabur utamanya.

Di Malaysia AIA adalah satu-satunya syarikat milik Amerika yang tidak digabungkan dengan ekuiti tempatan. Sebab itulah apabila kerajaan kita mengumumkan pengurangan dalam pemilikan ekuiti oleh syarikat asing, AIG membantah kerana ia merasakan keuntungannya akan berkurangan. AIG juga bimbang tindakan Malaysia akan diikuti dan dicontohi oleh negara-negara lain di Asia pula.

Rumusan

Tidak ada golongan yang boleh disebut pakar ekonomi kerana seperti pakar kaji cuaca, pakar ekonomi boleh menafsir dan meramal, namun tafsiran-tafsiran dan ramalan mereka bergantung kepada andaian masing-masing. Dalam kebayakan keadaan, andaian ini dikatakan tidak betul sehingga menjadikan tafsiran dan ramalan ahli ekonomi sebagai satu mitos.

Padah daripada kesan kemelesetan ekonomi jelas dirasai oleh kerajaan dan rakyat terutamanya negara-negara Thailand, Indonesia dan Korea Selatan. Di Malaysia, kehangatan ini dirasai juga walaupun dikatakan belum menyeluruh. Nilai ringgit jatuh lebih daripada 40 peratus berbanding dolar Amerika yang menjadi benchmark mata wang kebanyakan negara di dunia. Ini menjadikan taraf hidup penduduk secara relatifnya juga turun sebanyak 40 peratus. Dianggarkan jika pasaran hartanah menurun sebanyak 30 peratus sektor perbankan akan mengalami tahap kemelesetan serius. Kadar non-forming loans akan naik sehinggga 15 peratus dan ini akan menjadikan suasana panik yang mungkin boleh terjadi hampir sama seriusnya dengan situasi di Indonesia dan Thailand. Bagaimanapun asas kedudukan ekonomi itu diheret oleh kehilangan keyakinan terhadap ekonomi Malaysia disebabkan perubahan sikap penganalisis ekonomi terhadap dasar dan asas pentadbiran ekonomi negara ini. Keyakinan ekonomi menjadi penentu pelaburan asing khususnya dalam pasaran saham kita BSKL. Kebanyakan dana pelaburan yang dulunya dilaburkan dalam pasaran saham tempatan keluar dan pergi ke pasaran yang dianggap selamat. Inilah faktor yang menyebabkan pasaran saham kita secara mendadak mengalami kejatuhan besar. Kebanyakan dana pelaburan tersebut adalah dana pelaburan jangka pendek daripada pemain spekulatif dalam pasaran saham antarabangsa. Bank dan firma kewangan akan menghadapi krisis besar jika krisis keyakinan itu tidak dibendung dengan cepat.

IMF perlu mengkaji semula strategi dan syarat-syaratnya. Datuk Seri Dr. Mahathir berkata pemimpin ASEAN yang hadir pada sidang kemuncak tidak rasmi kedua Asia berpendapat beberapa syarat yang dikenakan IMF adalah sukar untuk dilaksanakan dengan berkesan. IMF hanya melihat dari sudut ekonomi makro dan tidak kepada kesan (daripada peraturan dan syarat dikenakan) ke atas negara penerima. Menaikkan cukai dan kadar faedah bulanan mengakibatkan syarikat, malah syarikat berwibawa turut muflis. Situasi ini hanya akan lebih memburukkan keadaan. Bantuan IMF kepada beberapa negara Asia hanyalah untuk mengembalikan keyakinan pelabur, bukan bagi mengatasi kerugian besar mereka akibat krisis kewangan yang melanda di rantau ini.

Walaupun banyak kesan negatif yang telah dibincangkan akibat krisis mata wang dan kemelesetan ekonomi di rantau Asia, tetapi juga kesan-kesan positif yang dapat dibuat ikhtibar dari peristiwa ini. Salah satu kesan positif daripada krisis ekonomi yang melanda rantau Asia ialah peningkatan perasaan keserantauan dengan masing-masing negara menurunkan sebarang sentimen keangkuhan. Setiap kerajaan di rantau Asia seolah-olah merasakan bahawa bagaimana kuat pun kemajuan ekonomi negara, mereka tidak akan terlepas daripada sebarang kesan buruk daripada kejatuhan nilai mata wang. Dua negara utama dalam rantau Asia Timur iaitu China dan Jepun menunjukkan tanda-tanda rendah diri dan keihklasan untuk bekerjasama dengan negara-negara lain di rantau ini bagi mencari jalan supaya dapat melepaskan rantau ini daripada cengkaman kegawatan ekonomi. Kedua-dua negara ini menunjukkan perkembangan positif untuk membantu ASEAN menangani krisis ekonominya apabila kesediaan mereka memberikan pelbagai insentif pinjaman kepada negara serantau. Kenyataan ini diakui sendiri oleh Perdana Menteri kita, Datuk Seri Dr. Mahathir.

Begitu juga bagi pihak masyarakat Malaysia, kita rasa bersyukur kerana keadaan ini menyedarkan kita bahawa kemewahan bukanlah untuk selama-lamanya. Sebelum kita ditenggelami oleh arus kemewahan, kita disedarkan agar menjalani kehidupan secara sederhana dan menghindarkan kita dari bersifat tamak dan angkuh dengan kejayaan kita. Yang kaya dan mewah dilindungi dari tenggelam terus dengan kemewahan dan kesombongan mereka. Justeru itu, hubungan antara masyarakat kembali erat dan faham memahami keadaan masing-masing. Ia menuntut supaya langkah berjaga-jaga diambil bagi sebarang kemungkinan. Keadaan di Malaysia tidak terlalu buruk kerana kestabilan politik masih boleh dipertahankan. Mungkin kita dapat berbangga kerana konsep permuafakatan antara parti di dalam satu parti masih dapat bertahan dan berperanan, dan dengan itu penguasaan majoriti di dalam Parlimen terus kukuh.

Rujukan
1. Berita Harian, 16 Dis 1997. IMF perlu kaji semula strategi
2. Berita Harian, 17 Dis 1997. Analisis kemelesetan ekonomi daripada perspektif kewangan
3. Berita Harian, 9 Jan 1998. Niaga guna mata wang serantau
4. Berita Harian, 9 Jan 1998. Sekat import barang mewah
5. Berita Harian, 9 Jan 1998. PLKS 150,000 pekerja asing tidak dilanjutkan
6. Berita Harian, 10 Jan 1998. Wawancara bersama Perdana Menteri - Bersama gembleng tenaga pulihkan ekonomi

AL-FATIHAH: Perginya seorang pemimpin yang aku kenali


KUALA LUMPUR: Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman, 72, meninggal dunia semalam dipercayai akibat serangan angin ahmar.

Allahyarham yang bertugas sebagai Penasihat Maju Holdings Sdn Bhd meninggal dunia kira-kira jam 4.45 petang ketika sedang menjalankan urusan kerja di pejabatnya di Maju Junction di sini.

Pegawai peribadinya, Nor Azhar Yusof, berkata sebelum serangan itu beliau kelihatan sihat namun tiba-tiba mengalami kesukaran bernafas.

“Kakitangan pejabat memanggil saya apabila melihat Allahyarham mengalami sesak nafas dan kami semua cuba memberi bantuan kecemasan termasuk bantuan pernafasan namun lima minit kemudian Tan Sri telah tiada.

“Allahyarham mempunyai sejarah penyakit lain iaitu sakit jantung dan diabetis,” katanya ketika dihubungi.
Beliau berkata jenazah Abdul Hamid dibawa pulang ke kediamannya di Taman Tenaga, Batu 9, Jalan Puchong.

Penasihat Agung Pusat Kebajikan Wanita dan Keluarga (KEWAJA) itu meninggalkan seorang isteri, Puan Sri Jamilah Mohd Said, 68, seorang anak, Wafi Nazrin serta lima orang cucu.

Allahyarham yang dilahirkan pada 21 Julai 1939 di Kampung Kemelong, Mukim Sik, Kedah pernah mengetuai Pusat Islam Malaysia di Jabatan Perdana Menteri sebagai Ketua Pengarah, Bahagian Hal Ehwal Islam.

Abdul Hamid memegang jawatan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dari 1995 sehingga 1999. Sebelum itu pada tahun 1990 beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Pada 2001, Abdul Hamid dilantik sebagai Penasihat Agama kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dan kemudian Penasihat Agama kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dari 2005 hingga 2009. – BERNAMA

PM ziarah jenazah Hamid Othman

Datuk Seri Najib mengucapkan takziah kepada Wafi Nazrin (kiri) dan Jamilah (dua dari kiri), ketika menziarahi jenazah Abdul Hamid di rumahnya, malam tadi.






KUALA LUMPUR: Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman, 72, meninggal dunia semalam dipercayai akibat serangan angin ahmar.

Allahyarham yang bertugas sebagai Penasihat Maju Holdings Sdn Bhd meninggal dunia pada jam 4.45 petang ketika sedang menjalankan urusan kerja di pejabatnya di Maju Junction di sini.
Sementara itu, Datuk Seri Najib Razak, menyifatkan negara kehilangan tokoh agama dan ulama yang banyak berjasa.

Perdana Menteri berkata, kematian mengejut Abdul Hamid juga satu kehilangan kepada negara kerana Allahyarham banyak membantu dalam memperkukuhkan pentadbiran Islam di negara ini.

Arwah yang pernah berkhidmat sebagai Penasihat Agama di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi, meninggal dunia di pejabatnya di ibu negara, jam 4.30 petang semalam. Allahyarham meninggalkan balu, Puan Seri Jamilah Mohd Said, 69, dan seorang anak serta lima cucu.

Jenazahnya dibawa ke rumahnya di Taman Tenaga, Puchong , kira-kira jam 7 malam tadi dan dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Bohol, Jalan Klang Lama, selepas Zuhur, hari ini.

“Beliau banyak membantu dalam hal ehwal pentadbiran agama baik dalam kerajaan atau pun UMNO,” kata Perdana Menteri yang meluangkan masa menziarahi Allahyarham di kediamannya, malam tadi.

Sementara itu, anak Allahyarham, Dr Wafi Nazrin, 43, berkata bapanya, tidak menunjukkan tanda sakit ketika berada di pejabat.

KESIAN: Tapi salah tetap salah

SHAH ALAM: Bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo dihukum penjara setahun oleh Mahkamah Tinggi di sini, semalam, selepas didapati bersalah mendapatkan untuk dirinya dan isteri dua lot tanah dan sebuah banglo bernilai RM6.5 juta dengan harga RM3.5 juta, empat tahun lalu.

Hakim Datuk Mohtarudin Baki dalam keputusannya di akhir kes pembelaan, turut mengarahkan dua lot tanah dan rumah Nombor 8 dan 10 di Jalan Suasa, Seksyen 7, di sini dilucut hak dan diserahkan kepada kerajaan.

Beliau bagaimanapun membenarkan permohonan peguam bela, M Athimulan untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman dan pelucutan hak harta terhadap Dr Mohamad Khir sehingga rayuan diputuskan mahkamah.

Ketika menjatuhkan hukuman, Mohtarudin berkata, keterangan menunjukkan Dr Mohamad Khir merancang memiliki hartanah itu dari 2004 hingga 2007. Sehubungan itu, hukuman berbentuk pencegahan perlu dikenakan bagi memberikan pesanan jelas kepada orang awam bahawa mahkamah tidak akan bertolak ansur dengan kesalahan itu.

"Denda tidak sesuai dijatuhkan. Penjara terhadap seseorang yang memegang jawatan eksekutif tertinggi perlu diberikan," katanya.

Mohtarudin berkata, mahkamah mengarahkan hartanah itu dilucut hak kerana Seksyen 36(1) Akta Pencegahan Rasuah 1997 memperuntukkan perintah pelucutan apa-apa harta oleh mahkamah dalam kesalahan yang sudah dibuktikan terhadap tertuduh.

Dr Mohamad Khir, 45, didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan, menerima barangan berharga tanpa balasan iaitu mendapatkan bagi dirinya dan isterinya, Zahrah Kechik, 45, dua lot tanah dan sebuah rumah di Nombor 8 dan 10, Jalan Suasa 7/1L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah syarikat berkenaan, Shamsuddin Hayroni, 52, dengan harga RM3.5 juta sedangkan hartanah berkenaan dibeli syarikat terbabit dengan harga RM6.5 juta pada 23 Disember 2004.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada 29 Mei 2007, di kediaman rasminya ketika itu, di Jalan permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, sedangkan dia mengetahui hartanah dibelinya tidak setimpal harga dibayar manakala Shamsuddin pula mempunyai hubungan dengan kerja rasminya.

Terdahulu dalam penghakimannya, Mohtarudin berkata, selepas menimbangkan semua keterangan bukti dan hujah pendakwaan serta pembelaan, mahkamah mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap kes berkenaan.

Mohtarudin berkata, ada tiga perkara dalam kes itu, iaitu tertuduh seorang penjawat awam pada tarikh pertuduhan; tertuduh membeli hartanah yang menjadi hal pertuduhan daripada saksi kedua pendakwaan iaitu Shamsuddin dengan balasan yang diketahui tertuduh tidak mencukupi; dan tertuduh juga mengetahui Shamsuddin mempunyai kepentingan perniagaan dengan tertuduh sebagai penjawat awam.

Beliau berkata, pemilik asal hartanah, Saiful Aznir Shabudin dalam keterangannya memberitahu mahkamah, Datuk Sumadi membawa Dr Mohamad Khir dan isteri selaku 'potential buyer' melawat hartanah itu pada 2004 dan Saiful Aznir juga memaklumkan beliau mahu menjual hartanah berkenaan dengan harga RM7 juta.

Katanya, keterangan menunjukkan dua bulan kemudian, Sumadi membawa Shamsuddin melawat hartanah sama dan selepas perbincangan, mereka bersetuju dengan harga RM6.5 juta.

Mohtarudin berkata, terdapat keterangan bahawa Dr Mohamad Khir menunjukkan minat dengan hartanah itu dan mengarahkan Sumadi membelinya tetapi Sumadi berkata, beliau ada komitmen lain, sehubungan itu tertuduh mengarahkan Shamsuddin membeli hartanah berkenaan.

Beliau berkata, pereka landskap, Nasir Ismail dalam keterangannya pula menyebut mengenai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Sepat, Datuk Dr Karim Mansor yang menyuruhnya ke rumah tertuduh di Nombor 8, Jalan Suasa di Shah Alam dan diperkenalkan dengan tertuduh yang mahukannya mengubah suai hartanah berkenaan mengikut konsep Bali.

Katanya, dalam keterangan itu, pertemuan pada tahun 2006 turut dihadiri Zahrah dan tertuduh dan isterinya yang paling banyak bercakap mengenai rumah berkenaan.

“Saya tidak ada sebab untuk menolak keterangan Nasir walaupun dikatakan tertuduh ada perselisihan faham dengannya yang mana beliau (Nasir) membawa keluar barangan berharga (dari rumah itu) kerana tertuduh enggan membayarnya.

“Saksi itu ditanya dengan panjang lebar (tetapi) hanya satu soalan ditanya mengenai perselisihan faham berhubung bayaran itu," katanya.

Mohtarudin berkata, mahkamah juga mendapati Shamsudin bukan rakan sepenjenayah kerana daripada keterangannya, jelas beliau beranggapan akan mendapat semula wang (dari hasil penjualan hartanah) dan RM1.5 juta iaitu sebahagian kos ubah suai.

Beliau berkata, ada beberapa percanggahan keterangan yang diberikan Shamsudin kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan keterangannya di mahkamah, bagaimanapun peguam bela tidak mengemukakan permohonan mencabar kebolehpercayaan saksi itu.

Sementara itu, dalam rayuan bagi meringankan hukuman, Athimulan memohon mahkamah menggunakan budi bicaranya untuk hanya mengenakan hukuman denda terhadap Dr Mohamad Khir.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Masri Mohd Daud dalam hujahnya berkata, jika tertuduh dikenakan denda dan dia senang hati untuk membayarnya, maka ia tidak mencapai tujuan hukuman berkenaan.

Rabu, 21 Disember 2011

PANJATKAN DOA: Latif Ibrahim kritikal Di IJN


KUALA LUMPUR: Penyanyi veteran Abd. Latif Ibrahim atau Latif Ibrahim, 61, dimasukkan ke Unit Rawatan Koronari (CCU), Institut Jantung Negara (IJN) pada Ahad lalu akibat serangan sakit jantung.

Penyanyi yang juga adiknya, Datuk Khatijah Ibrahim berkata Latif kini berada dalam keadaan kritikal tetapi stabil.

"Dia dimasukkan ke CCU selepas muntah-muntah dan kini keadaannya agak kritikal.

"Buat masa ini dia berada dalam keadaan tidak sedarkan diri akibat ubat tidur yang diberikan oleh pihak IJN," katanya ketika dihubungi mStar Online di sini, Rabu.

Tambah Khatijah, ini merupakan kali kedua penyanyi tersebut dimasukkan ke IJN akibat penyakit yang sama.

"Dia sudah lama mengidap penyakit jantung dan pernah menjalankan pembedahan 12 tahun lalu akibat serangan jantung," katanya.

Dalam pada itu, Khatijah berkata buat masa ini pelawat yang ingin menziarah tidak dibenarkan masuk atas arahan pihak IJN.

Najib: Tun M hasilkan 3 aspek kepimpinan besar

KUALA LUMPUR 20 Dis. – Datuk Seri Najib Razak berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berjaya menghasilkan tiga aspek kepimpinan penting yang sangat besar dalam pembangunan negara.

Perdana Menteri berkata, tiga aspek itu ialah mewujudkan misi nasional iaitu Wawasan 2020, menyelamatkan ekonomi negara ketika krisis kewangan dunia pada 1997 dan menggalakkan rakyat menanam semangat keyakinan diri yang tinggi melalui slogan ‘Malaysia Boleh’.

“Bila Tun (Mahathir) ungkapkan ucapan visi Malaysia jadi negara maju, ia cetuskan satu semangat di kalangan rakyat dan hari ini kita berdiri di pusingan akhir.

“Saya boleh menyokong apa yang Tun (Mahathir) sebut bahawa dia tentu sekali tidak akan menyerahkan negara kita ini kepada penguasaan IMF dalam apa jua keadaan, sebaliknya kalau ada orang nak tuduh dia (Tun) menulis surat itu, saya fikir itu mengarut belaka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam Gala Tun Dr Mahathir: Legasi Tersohor dan Pelancaran Program Kepimpinan Ulung Mahathir (MDIP) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini.

Majlis turut dihadiri Dr. Mahathir dan isteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohamed Ali serta isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Najib menambah, kesemua usaha yang dilakukan Dr. Mahathir itu memberikan kesan yang besar dan berjaya meletakkan Malaysia ke arah visi negara maju dan memberikan keyakinan kepada rakyat.

Dalam pada itu, Dr. Mahathir dalam ucapannya memberi jaminan akan terus menyumbangkan pengalaman dan pendapatnya untuk kemajuan negara selagi diperlukan.

Sementara itu, MDIP diwujudkan bertujuan memberikan penghormatan atas jasa dan kepimpinan Dr. Mahathir terhadap pembangunan Malaysia.

Program itu memberikan geran penyelidikan kepada golongan profesional berumur 35 tahun ke bawah dari luar negara untuk mengkaji pemikiran Dr. Mahathir dan disebarkan ke negara asal mereka.

Semua pinjaman ketika Anwar Menteri Kewangan


KUALA LUMPUR 20 Dis. - Tun Dr. Mahathir Mohamad (gambar) berkata, semua permohonan pinjaman yang diluluskan Bank Dunia kepada Malaysia pada tahun 1999 bukan dibuat oleh beliau, sebaliknya permohonan itu dibuat lebih awal iaitu pada 1997 ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim masih menjadi Menteri Kewangan.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, rundingan terakhir mengenai permohonan tersebut membabitkan tiga projek iaitu pinjaman untuk sektor pendidikan (AS$244 juta), sektor sosial (AS$60 juta) dan sektor teknikal (AS$100 juta) juga dibuat pada tahun 1997 (Anwar dipecat pada 1999).

Malah, beliau berkata, pinjaman AS$300 juta untuk program makanan, pendidikan tinggi serta mikro kredit yang ditandatangani pada Jun 1998 antara Bank Dunia dan Malaysia, beberapa bulan sebelum ringgit ditambat juga ketika Ketua Pembangkang itu masih lagi bergelar Menteri Kewangan.

Sehubungan itu, Dr. Mahathir sekali lagi mengulangi kesediaan untuk bersumpah dan mencabar Anwar mengambil tindakan sama jika ketua pembangkang itu gagal mengemukakan bukti yang beliau pernah memohon pinjaman daripada Bank Dunia serta Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

“Krisis mata wang berlaku pada 1997. Secara semula jadi setiap pinjaman tidak akan diluluskan sehingga 1999 bila krisis sudah berakhir. Setiap permohonan pinjaman yang dibuat harus diikuti dengan rundingan dan kelulusan hanya akan diberi selepas segala urutan itu dilalui.

“Semua pinjaman yang dibuat pada 1997 oleh Kementerian Kewangan pada masa itu akhirnya diluluskan pada Mac 1999 tetapi kerajaan telah membuat keputusan untuk menghentikan segala pinjaman tersebut,” kata beliau dalam blognya, http://chedet.cc, hari ini.

Menurut Dr. Mahathir, pada 31 Mac 1999, pinjaman yang dibuat semasa era Anwar menjadi Menteri Kewangan bagi menangani masalah Y2K, projek pendidikan dan sektor sosial telah dihentikan selepas sebahagian daripada dana pinjaman tersebut diserahkan kepada kerajaan Malaysia.

Tambahnya, walaupun Malaysia tidak meminjam daripada IMF, tetapi Anwar semasa menjadi Menteri Kewangan melaksanakan dasar IMF apabila menaikkan kadar faedah dan mengurangkan tempoh pengisytiharan pinjaman tidak berbayar daripada enam bulan kepada tiga bulan.

“Seluruh dunia tahu mengenai perkara ini dan walaupun Anwar tidak menentang langkah kawalan mata wang, tetapi Gabenor Bank Negara dan timbalannya (orang kanan Anwar) enggan melaksanakan dasar tersebut dan meletak jawatan,” katanya.

Selasa, 20 Disember 2011

SYABAS: Hasan Ali tolak konsep Negara Berkebajikan

KUALA LUMPUR: Exco Kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan Ali menolak konsep negara berkebajikan, sebaliknya mendesak PAS kembali ke matlamat asal parti itu bagi menubuhkan sebuah negara Islam.

Menurut beliau, PAS boleh bekerjasama dengan mana-mana pihak asalkan tidak tersasar daripada matlamat utama parti untuk memperjuangkan kepentingan Melayu, mempertahankan Islam dan memartabatkan Institusi Diraja.

"Siapa saja di luar PAS ataupun dalam PAS mesti letakkan parti di pancang asalnya. Perjuangan asas itu tidak boleh dipertikaikan... itu prinsip sebenar kita yang telah berpuluh-puluh tahun dipertahankan.

"Bahkan ketika di awal penubuhan parti, ketiga-tiga prinsip itu adalah perjuangan asasnya...tiangnya itu, dindingnya itu, bumbungnya itu, semuanya itu. Dalam menubuhkan negara Islam, tiangnya adalah al-Quran," katanya pada sidang media di kediamannya di Pinggir TTDI di sini, Selasa.

Bagaimanapun, untuk menubuhkan negara Islam, beliau berkata, masyarakat di negara ini memerlukan golongan ulama yang muktabar, berfikiran jauh dan berupaya menggarap nilai-nilai Islam dalam konteks kehidupan moden hari ini.

Malah, katanya, PAS tidak perlu melaksanakan konsep negara berkebajikan yang telah diamalkan oleh pemimpin-pemimpin di negara hebat seperti Sweden, Norwary, Scandinavia, United Kingdom dan Australia yang terdiri daripada golongan berpendidikan sekular.

"Orang PAS tidak perlu menjalankan konsep ini. Dari pengamatan saya, PAS mula dikuasai golongan profesional yang lebih cenderung mengamalkan politik akomodasi hingga sanggup mengorbankan prinsip perjuangan parti yang dipertahankan sejak penubuhannya.

"Jadi, kita perlu kembali ke matlamat asal yang sudah tersasar. Apa yang saya lakukan adalah untuk mengembalikan perjuangan parti yang berpaksikan al-Quran dan Sunnah," katanya.

Hasan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia berkata, ketiga-tiga prinsip itu perlu didukung untuk mengukuhkan kedudukan PAS supaya parti itu tidak dilihat terumbang-ambing dan tidak konsisten dengan dasar perjuangannya.

Ketika ditanya sama ada PAS perlu keluar daripada Pakatan Rakyat, Hasan tidak pasti mengenai perkara itu dan menyerahkannya kepada pucuk pimpinan parti.

"Perbincangan dengan lebih mendalam perlu dilakukan mengenai perkara ini. Pada saya, isu ini amat penting. Saya bertindak bukan atas sebab peribadi tetapi ingin melihat agama Islam, orang Melayu dan Institusi Diraja dimartabatkan," katanya.

Hasan berkata, beliau tidak berkeseorangan dalam hal itu kerana mendapat sokongan meluas daripada beberapa pemimpin dan penyokong PAS serta rakyat di negara ini.

"Bisikan-bisikan ini bukan datang dari saya seorang...mungkin di dalam PAS tidak ramai yang ingin keluarkan kenyataan ini. Mungkin Allah pilih saya untuk bertindak...saya pun tak tahu," katanya.

Sementara itu, beliau berpendapat, kerjasama yang terjalin dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP untuk membentuk Pakatan Rakyat pada hari ini antara sebahagian faktor yang menyumbang kepada perubahan polisi dan tradisi parti itu.

"Memang benar, beberapa perkara perlu diubah suai apabila kita sertai PKR dan DAP tapi janganlah ubah suai Islam. Mungkin banyak faktor lain tapi apapun itu soal sejarah, saya tak nak sebut balik," katanya.

Saifuddin nafi sokong demonstrasi

KUALA LUMPUR 19 Dis. – Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah menafikan ‘cakap-cakap’ blog yang mendakwa beliau menyokong demonstrasi anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), kelmarin.

Sebaliknya, menurut beliau, kehadirannya di situ hanyalah untuk menerima memorandum bantahan dua pertubuhan itu terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU).

Malah, ujarnya, tindakan liar peserta demonstrasi yang bertindak biadab menggantikan bendera memaparkan gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan bendera perhimpunan mereka adalah perbuatan terkutuk dan merupakan satu kesalahan.

”Sesiapa sahaja boleh memberi tafsiran tetapi kehadiran saya di sana (PWTC) hanyalah semata-mata untuk menerima memorandum. Saya menjunjung kebebasan bersuara dan politik baru yang sihat dan segar dalam mematangkan demokrasi.

”Saya juga menjunjung idealisme perjuangan mahasiswa dan percaya kepada mereka. Tetapi, perbuatan menurunkan bendera itu tidak mewakili apa yang dimaksudkan itu.

”Justeru, saya mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan itu dan menuntut pihak bertanggungjawab memohon maaf kepada Perdana Menteri,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan liar peserta demonstrasi anjuran SMM dan Bebas yang menurunkan bendera Najib di pekarangan PWTC semasa menyerahkan memorandum bantahan berhubung AUKU kepada UMNO.

Saifuddin berkata, ketika kejadian, beliau yang telah dihubungi penganjur demonstrasi itu kemudiannya bersetuju untuk menerima memorandum tersebut kerana mendapat maklumat sumber yang mereka sedang berarak ke PWTC dengan diselia polis.

”Bagi saya, kalau cepat saya menerima memorandum terbabit, maka cepatlah mereka bersurai. Telahan saya betul kerana tidak lama selepas itu mereka bersurai. Namun, saya hanya mengetahui insiden menurunkan bendera berkenaan melalui Twitter kira-kira sejam saya meninggalkan PWTC.

”Saya menghubungi penganjur dan mereka mengakui ia dilakukan oleh seorang anggota mereka tetapi bendera itu telah dinaikkan semula tidak lama selepas itu. Sebelumnya, pada sebelah pagi, saya telah mempengerusikan Meja Bulat Pindaan AUKU di ibu negara dan ia berjalan baik.

”Perundingan itu adalah bagi mendukung hasrat Perdana Menteri untuk meminda AUKU. Insiden menurunkan bendera Perdana Menteri bukan sebahagian daripada demokrasi yang dimaksudkan. Ia menguatkan lagi komitmen untuk menegakkan demokrasi yang sebenar dan ingin dicapai oleh pindaan AUKU,” tegasnya,

Ditanya sama ada peserta demonstrasi yang bertindak membuat kekecohan di PWTC telah dikenal pasti dan tindakan kementerian terhadap mereka yang dikatakan penuntut institusi pengajian tinggi, ujarnya, ia berlaku di luar kampus dan akan menyerahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut.

Ahad, 18 Disember 2011

JIKA IANYA BENAR - Cepat-cepatlah bertaubat

















Al kisahnya begini, baru-baru ini ada seorang bapa meminta pertolongan daripada pihak media arus perdana - Utusan Malaysia - supaya dapat mengesan anak lelakinya bernama Ariff Alfian Rosli yang gagal dihubungi keluarga sejak tiga tahun lalu.

Ariff Alfian adalah pelajar perubatan di Dublin, Ireland.

Bapanya, pesara Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) itu kini dalam keadaan buntu setelah gagal mengesan anak kedua daripada empat beradik itu, termasuk membuat laporan kepada polis, Wisma Putra, Kedutaan Malaysia di Ireland dan Kedutaan Ireland di sini.

Prihatin dengan masalah itu, Pengerusi Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO, Datuk Muhd Khairun Aseh berjanji akan terbang ke United Kingdom (UK) pada 23 Disember ini untuk bertemu dengan Kelab UMNO Luar Negara UK dan Ireland dalam usaha mengesan 'kehilangan' Ariff Alfian.

Muhd Khairun berkata, ketika ini pihaknya masih mengumpul beberapa maklumat mengenai Ariff Alfian supaya usaha menjejaki pelajar perubatan itu dapat dilakukan.

Namun akhirnya disahkan Ariff Alfian berada dalam keadaan selamat di sana.

Duta Malaysia ke Ireland, Datuk Ramli Naam berkata, pihaknya maklum mengenai kehadiran Ariff Alfian di negara itu sejak beliau masih dalam pengajian lagi.

Bagaimanapun, katanya, pihak kedutaan dan Wisma Putra tidak boleh mendedahkan maklumat terperinci bekas pelajar tajaan Petronas itu kerana menghormati Akta Data Perlindungan Peribadi Dublin.

















Tetapi yang lebih mengejutkan, pelajar itu dikatakan telah berkahwin dengan seorang lelaki bernama Jonathan di sana,

Beberapa keping gambar perkahwinannya dengan seorang lelaki warga asing itu tersebar dalam sebuah laman web bigayweddingproject.com.

Apa yang mengejutkan, pada majlis perkahwinan sejenis yang dipercayai berlangsung dalam sebuah gereja di luar negara itu, dia memakai baju Melayu berwarna hitam, lengkap bersamping serta tanjak berwarna emas.

Pasangannya yang dianggarkan berusia lewat 30-an pula mengenakan busana sut lengkap warna hitam yang biasanya dipakai ketika majlis perkahwinan masyarakat Barat.
Laman web yang dipercayai menyokong perkahwinan homoseksual itu telah memuatkan sebanyak 15 keping gambar sepanjang majlis ‘perkahwinan’ itu berlangsung.


















Antara yang disiarkan adalah pasangan itu bergambar di dalam kumpulan dan sedang diraikan setelah selesai menjalani proses bergelar ‘suami-isteri’.

Terdapat dua keping gambar lelaki warga asing itu sedang bersiap sedia melangsungkan perkahwinan sambil dibantu rakan-rakannya.

Turut menarik perhatian ialah gambar yang menunjukkan lelaki Melayu itu disarungkan cincin oleh pasangannya.

Menurut keterangan yang dipaparkan bersama kepingan gambar yang dipercayai dimuatkan pada 20 September itu, pasangan terbabit merupakan klien pertama bagi projek penggambaran majlis perkahwinan golongan homoseksual dikendalikan laman web berkenaan.

Dalam hal ini, yang paling tertekan sudah tentu keluarga Ariff Alfian.
Lelaki itu sudah tentu enak dipeluk ‘suaminya’ tetapi keluarganya terutama ibu dan bapa sudah tentu berendam airmata.

Apa tidaknya, anak yang dibela, diberi didikan agama dan didikan dunia hingga berjaya menjejakkan kaki ke kolej perubatan boleh menconteng arang di muka mereka.
Itu belum dikira hutang yang terpaksa ditanggung disebabkan si anak tidak berjaya menghabiskan pelajaran.

















Dalam hal ini, penulis meminta janganlah disalahkan ibu bapanya 100 peratus…tidak ada ibu bapa di dunia ini yang mahu anak mereka jadi begitu. Bak kata pepatah…bukan salah ibu mengandung.

Mungkin ada kelemahan dalam proses mereka membesarkan Ariff Alfian tetapi sebagai seorang yang terpelajar, dia sudah tentu tahu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.

Penulis tidak tahu apa nak buat kalau berada di tempat ibu dan bapa lelaki berkenaan, ini kerana apa yang berlaku cukup keji dan memalukan bukan saja pada agama kita, tetapi juga pada bangsa dan negara.

Inilah padahnya kalau terlalu berfikiran liberal, semuanya hendak dihalalkan demi kebebasan dan atas nama hak asasi manusia.

Penulis pernah membaca kenyataan peguam Zainul Rijal Abu Bakar. Katanya, hak asasi tersebut sebenarnya tidak boleh bercanggah dengan prinsip utama dalam Perlembagaan.

Hak asasi ini dilihat seolah-olah menghalalkan apa jua amalan mengikut naluri nafsu golongan tertentu.

Mungkin hari ini mereka mahukan hak bagi golongan yang mengamalkan seks sejenis.
Kemudian hari kelak berkemungkinan ada yang memperjuangkan atas nama hak asasi seseorang itu bebas melakukan seks dengan anak kandung sendiri ataupun dengan haiwan.

Ini disebabkan hak tersebut perlu dihormati dan tidak ada orang yang boleh menghalangnya.

Pendekatan sebegini adalah amat terpesong dengan prinsip utama Perlembagaan Persekutuan itu sendiri selain bertentangan dengan ajaran agama Islam.

Namun golongan ini tidak harus dizalimi tetapi didekati supaya mereka diberi peluang untuk balik ke pangkal jalan.

Mendekati golongan ini bukanlah dengan memperjuangkan agar mereka dapat terus mengamalkan amalan hina tersebut tetapi supaya mereka meninggalkannya, Wallahualam.

Najib Razak ditahan

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya dekat ...