Khamis, 30 Oktober 2008

Berita baik untuk lelaki

LONDON: Satu kajian terbaru mendakwa amalan beristeri ramai atau poligami boleh memanjangkan usia lelaki yang mengamalkannya.

Penyelidik Universiti Sheffield, Virpi Lummaa berkata, kajian itu melihat perbezaan sosio ekonomi membabitkan lelaki berusia lebih 60 tahun dari 140 negara.

Apa didapati, lelaki yang mengamalkan poligami terbukti mempunyai usia purata 12 peratus lebih panjang, berbanding lelaki di 49 negara yang kebanyakannya hanya berkahwin sekali.

“Hasil kajian itu berkemungkinan menjawab teka-teki biologi manusia. Bagaimanakah manusia mampu panjang umur dan persoalan itu ternyata wajar apabila melihat wanita yang boleh hidup melewati tempoh selepas menopaus.

“Ini dikenali sebagai ‘kesan nenek’ yang mana bagi setiap 10 tahun seorang wanita mampu hidup melewati menopaus, dia mendapat dua cucu baru.

“Keadaan sebaliknya bagi lelaki kerana tenaga batin mereka masih berfungsi melangkaui usia 60-an, 70-an dan 80-an. Ramai penyelidik beranggapan, faktor tenaga batin itu menjadi kunci usia panjang mereka,” kata Lumaa.

Awas lelaki ini...






Saya menerima email sahih daripada rakan yang mahu saya dan rakan-rakan blogger mendedahkan gambar seorang lelaki yang dikatakan suka menipu dan telah ramai menjadi mangsa penipuannya. Berikut saya paparkan serba ringkas biodata lelaki ini untuk dijadikan pengajaran dan peringatan kepada semua:-

nama penuh:
SHAMSUL BIN ABDUL MUMID

alamat emel digunakan:
YM ID & e-mail
oshems@yahoo.com

h/p digunakan sebelum ini:
017-2097381

k/p:
711026-11-5131

antara nama syarikat yang digunakan:
1. millennium
2. millennium venture resources

antara alamat syarikat yang digunakan:
36th Floor Menara Maxis
KLCC Ampang 50450 Kuala Lumpur

No telefon pejabat yang digunakan:
03-21697368

Umur: 37 tahun
Ketinggian: 5' 5' (tidak tinggi) berkulit coklat, badan sederhana
maybank account: 563082001517

antara alamat yang pernah digunakan:
1. Lot 6604, Jalan Kenanga, 23000 Dungun, Terengganu
2. 336 Jalan Medan 22, Taman Medan, 46000 PJ, Selangor
3. 22-1-4 Bamboo B, Taman Keramat Wangsa, KL
4. Lot 1367, Jalan Taman Bersekutu, 23000 Dungun, Terengganu
5. No 8, Jalan TPS 3/11, Taman Pelangi Semenyih, 43500 Semenyih, Selangor

antara no telefon yang pernah digunakan:
1. 09 - 827 2341
2. 012 - 901 1553
3. 013 - 942 5531
4. 03 - 8766 7941 pejabat lama

majikan/pernah bekerja di
1. Al Walid Supplies S/B - dari 01.05.2005
2. Eastern Pretech (M) S/B - dari 01.02.2007 - 01.10.2007

lelaki ini akan menipu mangsa dengan pelbagai cara antaranya

PINJAMAN KEWANGAN
FOREX (SAHAM)
KOMUNITI KEBAJIKAN RAKYAT
PKUMMAH
dan lain-lain

lelaki ini akan mengaitkan pelbagai bahan cerita melibatkan orang lain/syarikat lain/negeri lain/negara lain

maklumat di atas juga dapat dikesan sehingga yang terkini dan lelaki ini berkemungkinan akan sentiasa mengubah maklumat supaya tidak dapat dikesan, tetapi dengan kecanggihan teknologi online segala maklumatnya akan tetap dikesan sama ada maklumat yang diberikan TEPAT/TIPU

diharap sesiapa sahaja yang menerima maklumat ini dapat memberikan kerjasama untuk menyebarkan kepada sesiapa jua supaya kegiatannya tidak berleluasa dan sila lihat gambar lelaki itu untuk rujukan dan jika terjumpa beliau dimana-mana sila laporkan kepada polis terdekat untuk penangkapan beliau atas kes penipuan wang.

Rabu, 29 Oktober 2008

Sketsa i

Niu:
Tentu BZ maklumlah... musim politik tengah hangat. Walau apa pun tulisan demo cukup pedas dan mempunyai makna yang mendalam. Kawe sentiasa baca tulisan demo walaupun jauh di sana. Teruskan usaha murni tuan ok...

Pemerhati:
Terlebih dahulu tahniah kerana telah dinaikkan pangkat... so editor edisi utaralah noo... atau pangkat yang lebih tinggi lagi. Walau kat mana tuan berada sekalipun, pena tuan cukup tajam untuk orang politik. Bidasan pedas tuan, boleh menggoncang dunia politik. Tabik spring, kerana pengalaman tuan di lapangan selama ini cukup berharga. Tapi harap tuan tidak lupa untuk terus memartabatkan warga Kelantan. Di mana bumi dipijak, di situ langit di junjung. Pabila mendongak ke langit, jangan lupa rumput di bumi.

Yang merinduimu:
Bila agaknya nak balik Kelantan. Incharge untuk SH Edisi Kelantan agar lebih hangat lagi. Seronok ker jadi warga kota... entah-entah dah ada rumah lain kot ? Ok see u. ada masa email-emaillah kalau ada perkembangan terbaharu.

Selasa, 28 Oktober 2008

Edisi Utara dilancar




















Tepat jam 10 malam tadi, semua team Edisi Utara di ibu pejabat Shah Alam berkumpul di kilang percetakan untuk menyaksikan Sinar Harian Edisi Utara (SHEU) dicetak.

Turut hadir menyaksikan ialah Pengarah Urusan Karangkraf Sdn Bhd, Datuk Haji Husamuddin Haji Yaakob; Timbalan Pengarah Urusan KKSB, Haji Mohd Nasir Hamzah; Ketua Pengarah Kumpulan, Haji Jalil Ali; Pengarang Kumpulan, Sri Diah; Editor Edisi Utara, Mazlinda Mohd Nor dan Penolong Editor Edisi Utara, Fauzan Uda Ahmad.

Operasi percetakan SHEU berjalan lancar. Semua pekerja (percetakan) bertungkus lumus memastikan SHEU selesai dicetak untuk edaran percuma kepada pembaca di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis esok (29hb Okt 2008).

Sebagai orang yang turut bertanggungjawab di Edisi Utara, saya berasa bangga kerana SHEU telah selamat dilancarkan dan berada di pasaran mengikut jadual.

Sketsa Pesisir - ii

Ediramle Ismail:
Sepertinya agak kurang aktif mengirimkan kata bicara ke egroups. Begitupun bukan dikeranakan punca kesihatan fizikal maupun kekurangan komitmen. Tapi sepertinya kini telah kembali ke dalam kelazatan membaca yang juga selain buku-buku bercetak juga e-buku dan tulisan-tulisan di internet yang berkaitan terutamanya dengan kegemaran baru yang mula dirasakan keindahan dan keserasiannya.
Dengan adanya kegemaran baru, bukan bererti kegemaran lama dikesampingkan, ianya tetap juga diteruskan kerana antaranya saling berkaitan, saling genap mengenapi.
Hidup menjadi lebih bererti sekiranya ruang-ruang fikiran negatif diisi dengan fikiran positif dan ruang-ruang kejemuan diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaat.

Supian Hassan:Semua warga Pesisir patut membaca akhbar Berita Harian hari ni, ruangan Sastera muka surat 19.

Manzaidi MohdAmin:
Salam... Terima kasih banyak2 kpd sdr Nazmi. Sdr telah menaikkan nama Pesisir di seluruh negara. Pesisir kini ditatap dan disebut oleh jutaan pembaca. Tahniah dan syabas kepada warga Pesisir terutama sdr Nazmi.

hashim latiff:
Saya dah baca tulisan sdr. nazmi. Moga keakraban terjalin kukuh spt isi dengan belulang.

Samhani ismail:
Assalamualaikum... Saya terlepas membaca ruangan tersebut di BH semalam. Harapnya En Nazmi boleh memasukkan entri tersebut di dalam blog ya.. terima kasih..
Satu lagi, saya nak tahu tentang teknik2 mengambil gambar dengan baik... kalau ada sesiapa yang bisa membantu saya? Walaupun saya jarang mencelah dalam group pesisir, tetapi rakan2 dalam pesisir ini umpama guru saya. Saya suka membaca perbincangan2 kalian..

Manzaidi MohdAmin:
Salam... Bab teknik ni kena tanya sifu kita sdr Ediramle. Dia mahir mengenai apa saja pasal kamera. Sungguhpun gitu, pencelahan Samhani dalam group ini amat dialu-alukan. Sekurang-kurangnya makin ceria dan banyak ilmu baru akan diperoleh.

Ediramle Ismail:
Tentang teknik ambil gambar saya pun belum mahir lagi, bagaimanapun elok juga kiranya pesisir sekali lagi anjurkan kursus fotografi. Sdr. Ramo,(Pengerusi Unit ICT Pesisir) ada pengalaman dalam perkara ini, begitu juga beberapa orang rakan di Pesisir ada yang mahir dalam teknik fotografi termasuk yang artistik.
Mohon pandangan, apakah kita perlu adakan sekali lagi kursus fotografi?

elqudus:
Apakah yang dimaksudkan dengan ‘teknik mengambil gambar yang baik’? soalan samhani terlalu umum.

Aziz Mohd Nor:
Ada banyak faktor untuk menjadikan gambar itu bagus, misalnya komposisi, “angle of view”, “exposure” dan banyak lagi. Jenis kamera yang digunakan juga merupakan salah satu faktor, ada kamera kompak (compact), prosumer @ bridge, dan (d)slr. antara kamera yang selalu digunakan untuk mengambil gambar yang bagus adalah (d)slr, sebab keupayaannya yang tinggi dan flexiable untuk menjadikan gambar yang diambil bagus element2 ini mesti ada walau pun tidak memenuhi semua faktor itu. harap ini dapat membantu sedukit sebanyak

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Bijak juga saudara Aziz kita ni dalam hal dan teknik mengambil gambar. Apa-apa pun Selamat Hari Raya dan dengan pertanyaan: “Bagaimana dengan status pengajian saudara sekarang?”

Manzaidi Mohd Amin:
Salam Tuan Ipul, Saya masih bercuti sederhana (tak panjang, tak pendek), esok baru saya masuk ofis. Esok saya akan beri perhatian mengenai promosi program Tuan dalam paper Sinar. Dan untuk makluman rakan-rakan semua, Saya bertugas di Edisi Selangor & KL sehingga Rabu lusa. Mulai Khamis tulat, saya bertugas di Edisi Utara, tetapi masih di meja, kerusi dan komputer yang sama, cuma tugas berlainan dan serba baru. Saya akan berdepan dengan wartawan baru, gaya penulisan baru, feel perangai skuad yang baru, dan serba baru... termuntah pula lah saya. Baru dapat bernafas setelah jaga Kelantan 2006, dipertanggungjawabkan pula ke Edisi Selangor (awal 2008)... bila dah stabil, diletak pula ke Utara (tulat)... Pendek kata, saya akan sentiasa berdepan dengan benda-benda baru... cuma isteri saja belum ada yang baru. (Syyyyy jangan bising-bising tau).

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Salam kembali,
Terima kasih banyak atas perhatian yang tuan berikan. Apepe pun TAHNIAH saya ucapkan kepada Tuan Man atas kejayaan yang sentiasa bersama dengan Tuan, begitulah kalau orang yang bekerja dengan jujur dan ikhlas, akan diberi kepercayaan walau di mana sekalipun kita berada, yang pasti KEPERCAYAAN begitu bukan mudah diraih, namun sekiranya kita menaruh kepercayaan kepada diri kita nescaya orang lain akan dapat menilainya dan memberikan kepercayaan yang sama sebagaimana KEIKHLASAN yang Tuan amalkan itu. Semoga Tuan akan terus berjaya dalam bidang yang ditekuni.

Manzaidi MohdAmin:
Terima kasih kembali. Begitu tinggi puji-pujian Tuan Ipul, tak termampu oleh hamba hendak menerimanya. Apapun, berita mengenai persidangan itu Insya-Allah akan disiarkan lusa (24hb Okt 08). Esok saya off. Rehat sebab nak berdepan dgn suasana baru. Macam faham-faham je bos bagi cuti kat saya sebab dia tahu, lusa saya akan bergelumang dengan staf yang baru merangkak dalam bidang kewartawanan.

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Terima kasih lagi sekali atas keprihatinan tuan. Apepe pun kembali tentang pujian tu sebenarnya adalah perangsang. Namun apa yang pasti saya yakin dan percaya Tuan lebih mengenali diri Tuan kan? Dan sampai bila pun Tuan adalah Tuan, dan Tuan bukannya orang lain... Oleh hal yang demikian kalau pengiktirafan itu layak kita terima, maka terimalah dengan seadanya. Apa yang lebih penting ialah, berusahalah mempertingkatkan kejayaan dalam apa jua bidang yang diceburi. Jangan lupa untuk merealisasikan KEIKHLASAN & KEJUJURAN dalam kehidupan ini mesti. direalisasikan.

Manzaidi Mohd Amin:
Salam Tuan Ipul. Saya nak minta maaf sebab tersilap inform kat Tuan mengenai berita persidangan antarabangsa pengajian Melayu tu. Oleh kerana saya off semalam, maka berita itu tidak dijumpai oleh petugas yang bekerja. Hari ni saya baru masuk kerja dan telah memasukkannya dalam muka surat S13. Maka dengan rasminya esok (25hb Okt) berita tu keluar. Saya sudah pastikan dengan cerak berita tu akan siar esok. Saya benar-benar minta maaf sebab mungkin Tuan Ipul telah membeli paper Sinar hari ni dan mendapati berita itu tidak ada (tidak disiar). Jadi, esok betul-betul siar. Begitulah manusia, apa yang dirancang tidak akan menjadi kenyataan tanpa dengan izin Yang Maha Kuasa.

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Salam kembali buat Tuan Man.
Saya pun ingin memohon berbanyak maaf daripada Tuan Man kerana gak lewat memberikan respon tentang liputan tersebut, sebenarnya saya pun membeli edisi 25hb tu dalam perjalanan saya untuk pulang ke Kota Bharu untuk menyampaikan kuliah di PPL/UPM, Cawangan Kota Bharu. Dan kerana kesibukan, maka pada pagi ini setelah masuk ke opis barulah sempat membalas e-mel Tuan.
Tak apa, jutaan terima kasih saya ucapkan kepada Tuan atas kerjasama dan penyiaran berita tentang seminar antarabangsa yang telah tuan siarkan itu. Di sini ternyatalah kepada saya bahawa Tuan sememangnya orang yang bertanggungjawab. Saya mendapati bahawa segala tanggapan dan tohmahan negatif terhadap insan yang bergelar wartawan seperti Tuan tidak sebagaimana yang digambarkan. Memang kita hanya merancang, tetapi Allah SWT yang menentukan, kerana usaha dan ikhtiar tidak akan mampu mengatasi ketentuan yang berasaskan qada dan qadar. Semoga dengan penyiaran berita tersebut akan menyemarakkan lagi persidangan antarabangsa yang dijangkakan itu, nanti saya akan terus berhubungan lagi dengan Tuan.

Saiful,
Jabatan Bahasa Melayu,
Akademi Pengajian Melayu,
Universiti Malaya.

Sketsa Pesisir - i

Mohd Rozlan Mohamed Noor:
Sketsa persis menjentik hati, mungkinkah Rani Mukherjee akan turut bergelar Datuk? Seorang sahabat berSMS dengan saya dari Terengganu.

Ediramle Ismail:
Pada saya apa salahnya Shah Rukh Khan bergelar Datuk kerana dia memang layak. Lagi pula satu pemilihan yang kreatif oleh pihak yang menganugerahkannya. Mungkin separuh orang orang di dunia ni kenal nama dia. Itu bermakna dia ada kehebatannya yang tersendiri. Kalau Rani Mukarjee dapat datuk pun elok juga. Sekadar pandangan.

azle abdullah:
PAKSI akan menganjurkan Program Penghayatan Seni di Kuala Pahang, Pekan Pahang pada 01 Nov. 2008 mulai jam 8.00 pagi - hingga malam. Semua teman yang berminat di jemput hadir. terutama yang berada di Pahang, juga semua AJK dan Ahli Persatuan Sasterawan Pahang. (inderapura) Program ini mendapat kerjasama sepenuhnya dari Inderapura.

Manzaidi MohdAmin:
Alahhh apa nak herankan... pingat banyak. Tak ada had. cakap jer tahun ni nak bagi berapa, mereka buatlah jumlah yang nak diberikan. Lagipun, sama ada Shah Rukh atau Rani dapat atau tidak, tak rugi apa-apa pun. Hanya satu atau dua butir jer... kalau dua-dua artis tu tak dapat, pingat tu tak ke mana pun. Bukannya mereka nak hulurkan pada kita. Malah kalau rakyat kita yang dapat anugerah sekali pun bukannya mereka kenal kita. Orang luar dapat pun, kita macam ni juga, sama telah orang kita dapat, pun macam ni juga kedudukan kita. So, tak payahlah kita nak habiskan masa bincang pasal pingat memingat ni. Mereka ada prosedur nak pilih yang layak dapat pingat. kalau kita nak jugak, hah! cepat-cepat cari menantu. Tunggu setahun, dapatlah anugerah Datuk. Tak gitu kek nih rakan-rakan?

azle abdullah:
idea yang kreatif. betul tu, kita fikirkan tentang periok nasi kita lebih baik, tentang dunia sastera kita lebih baik. buatlah kerja kita. selama ini pun bukan orang nilai kita, edi yang dah teruk jaga pesisir, cikgu pengerusi yang dah pimpin pesisir begitu lama pun masih ada yang pertikai jasanya, peranannya, apa lagi sebut pasal bagaimana nak balas jasa dan budinya pada pesisir. tetapi kita bekerja bukan untuk anugerah! paling-paling tidak dapatlah sekeping sijil....

Supian Hassan:
Kita ni kadang-kadang jadi sibuk dengan kerja orang, buat kerja kita sebaik dan seikhlas mungkin, ganjaran serah saja pada tuhan, pasti balasannya adil dan saksama.

Ahad, 26 Oktober 2008

Three Stoges bertemu di gelanggang

Ketua Pemuda UMNO: Mukhriz vs Khairy vs Khir Toyo

Walaupun ramai yang mengidam hendak tengok pertandingan satu lawan satu antara Datuk Mukhriz Mahathir dengan Khairy Jamaluddin, tetapi Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo tetap bersemangat hendak menjadi orang ketiga.

Debaran mengejar pencalonan oleh Khairy dan Mohd Khir berakhir pagi ini apabila bekas Menteri Besar Selangor itu sudah sah dan layak menyertai Ahli Parlimen Jerlun dan Rembau merebut jawatan nombor satu Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang dikosongkan oleh Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.

Beliau mendapat pencalonan dari Pemuda UMNO Bahagian Balik Pulau dan Pemuda UMNO Tanjong Karang menjadikannya 40 pencalonan iaitu lebih satu dari kuota 39.

Sepanjang Sabtu, beliau berjaya merangkul lapan pencalonan menjadikannya 38 iaitu kurang satu untuk mencukupkan kuota 39.

Ramai yang berminat mengikuti satu per satu pencalonan mesyuarat Pemuda UMNO Bahagian pada Sabtu lalu kerana hendak mengetahui sama ada Dr Mohd Khir mampu atau tidak sampai ke garisan penamat.

Sepanjang hari itu, Dr Mohd Khir mendapat pencalonan dari Pemuda Sandakan, Parit, Petaling Jaya Utara, Maran, Lumut, Kluang, Sipitang dan Seputeh.

Sehingga kini, Mukhriz yang mendahulu dua calon itu sudah mendapat 65 pencalonan manakala Khairy pula 44.

Pertandingan antara ketiga mereka dijangka menjadi perhatian dalam pemilihan UMNO Mac tahun depan, selain dari perebutan jawatan Naib Presiden UMNO dan mungkin Timbalan Presiden.

Happy Deepavali

Selamat menyambut Deepavali kepada kawan, rakan, sahabat dan teman yang berada di dalam negara dan luar negara. Semoga Deepavali tahun ini dapat mengeratkan silaturahim antara kawan dengan rakan, sahabat dengan teman.

Sabtu, 25 Oktober 2008

Surat seorang ibu

video

Sekilas Pandang

MANZAIDI
Penyunting Edisi Utara

Cadangan tender: Siapa menghina siapa

AHLI Majlis Tertinggi UMNO (MT), Datuk Seri Dr Rais Yatim dikatakan telah menghina parti apabila mencadangkan agar semua jawatan tertinggi parti itu dipertandingkan secara ‘tender’ pada musim pemilihan akan datang.

Beliau mengemukakan cadangan itu setelah mendapati UMNO kini dalam keadaan bahaya dan akan musnah bila-bila masa jika tiada usaha diambil untuk mengekang gejala politik wang. Kebimbangannya itu pernah disuarakan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah sebelum ini, tetapi dipandang sepi.

Sehingga kini, hanya Menteri Luar itu yang berani mengemukakan cadangan. Tetapi diperlekehkan. Cadangan itu dikatakan menghina parti. Pemimpin lain nampaknya menyepi diri. Mungkin takut cadangan atau pandangan mereka dibidas secara melampau.

Ada juga yang mengambil sikap tunggu dan lihat atau menunggu reaksi daripada ketua terlebih dahulu, sebelum bangkit dengan pandangan dan formula masing-masing.

Seharusnya, setiap cadangan pemimpin yang berkaitan usaha hendak menghapuskan amalan politik wang diambil positif. Bukan merendah-rendah atau mempersendakannya. Ini akan memburukkan lagi keadaan dan seolah-olah membenarkan politik wang diamalkan.

Niat Dr Rais jujur. Beliau antara pemimpin yang dilihat sebagai bimbang dengan amalan politik wang sejak mutakhir ini dan seakan menjadi darah daging atau kemestian kepada calon bertanding (tidak semua calon).

Bagaimanapun, bidasan berbisa bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dua hari lalu, secara tidak langsung telah melunturkan semangat pemimpin lain yang bersedia dengan pandangan dan cadangan masing-masing.

Sama ada Shahidan bergurau atau sebaliknya, dia tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan secara terbuka kepada media, menganggap saranan Dr Rais itu sebagai menghina UMNO.

Tentu Dr Rais rasa terhina apabila Shahidan dilaporkan pula berkata, "jika beliau diminta menilai Dr Rais secara tender, maka nilai yang akan diberikan kepadanya hanya RM1."

Apa motif Shahidan berkata demikian kepada Dr Rais. Pada mulanya saya menganggap Shahidan tidak berkata begitu. Mungkin wartawan tersalah dengar. Tetapi setelah meneliti beberapa akhbar lain, ternyata Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis itu tidak tersilap.

Beliau secara sinis menyatakan, gejala politik wang tidak akan dihapuskan melalui sistem tender kerana akan menenggelamkan amalan demokrasi. Katanya, kalau marah kepada politik wang, jangan sampai nak adakan sistem tender dalam UMNO.

Jika dibandingkan cadangan Dr Rais dengan kenyataan Shahidan, siapa menghina siapa. Banyak lagi alasan lain yang boleh digunakan Shahidan jika tidak bersetuju dengan cadangan itu. Lagipun maksud Dr Rais adalah jelas. Tiada kaitan dengan pemimpin berwang membiayai mesyuarat rasmi parti.

Yang dimaksudkan Dr Rais, ada pemimpin atau calon bertanding menyogok sejumlah wang kepada perwakilan agar memberi undi kepadanya. Itu yang berlaku di setiap bahagian, negeri dan pusat. Sedangkan kalau dinilai secara fizikal atau mental, calon berkenaan langsung tidak layak menang kerana tidak ada ketokohan kepimpinan.

Tetapi calon itu menang besar. Sebab dia menggunakan wang untuk membeli undi, bukan memancing undi. Itu yang berlaku dalam kebanyakan UMNO cawangan di beberapa negeri. Mesyuarat cawangan diadakan secara ‘bungkus’.

Ahli tidak dipanggil menghadiri mesyuarat. Tiba-tiba dimaklumkan mesyuarat sudah selesai dan memilih si polan sebagai calon merebut jawatan sekian-sekian. Ini yang menimbulkan huru-hara dalam parti.

Di Pasir Mas, contohnya, beberapa perwakilan mengakui menerima telefon bimbit percuma daripada seorang calon yang kaya raya. Mereka memaklumkan, ketika calon berkenaan menyerahkan 'sagu hati' itu, dia ada berbisik “undi saya” ke telinga penerima.

Itu yang dikatakan politik wang, bukan membiayai mesyuarat disifatkan sebagai politik wang. Tidak ada dalam mana-mana perlembagaan parti melarang pemimpin membiayai mesyuarat rasmi parti, kecuali jika pemimpin itu mempunyai niat membeli undi. Itu dianggap salah.

Shahidan harus faham, dan saya pun yakin beliau bukan tidak tahu apa yang dimaksudkan oleh Dr Rais. Mungkin juga Shahidan hendak mencari publisiti, walaupun dia sudah menarik diri daripada hasratnya bertanding jawatan Naib Presiden UMNO.

Politik wang berlaku dalam semua parti. Baik UMNO mahupun Pas. Bahkan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) mahupun parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) pun berlaku amalan itu.

Cuma hendak mensabitkan kesalahan atau membuktikan seseorang itu mengamalkan politik wang agak sukar kerana mereka yang memberi bijak beralasan (menafikan), walaupun yang menerima membuat pengakuan disogokkan sejumlah wang bagi tujuan memberi undi kepadanya. - Sekilas Pandang siaran 25hb Oktober 2008 N6.

Isnin, 20 Oktober 2008

Jangan marah Pak Lah, nanti kena jual

Manzaidi menulis:
Apabila kita diberi amanah dan tanggungjawab untuk memimpin sesebuah organisasi, parti, pertubuhan atau kerajaan, kita tidak boleh meletakkan diri kita sebagai orang yang serba pandai dan serba tahu.

Sebagai khalifah, kita tidak semestinya lengkap. Kita perlu sentiasa mengamalkan sikap hendak belajar, menerima teguran, pandangan dan nasihat. Kita tidak boleh melenting tidak tentu pasal.

Ada sebab kalau orang lain menegur atau mengkritik kita. Ada sesuatu kelemahan pada diri kita jika orang lain menghulurkan teguran atau nasihat. Tidak salah untuk kita mendangar pandangan itu.

Jangan cepat melenting. Ini bukan sifat dan sikap seorang pemimpin berwibawa dan berwawasan. Mana-mana teguran atau nasihat yang kita fikir baik, apa salahnya kita ambil dan lakukan perubahan. Kita ada kuasa, kita boleh melakukannya untuk kebaikan bersama.

Inilah halnya apa yang berlaku kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Beliau melenting dan marah benar dengan bekas Perdana Menteri sebelumnya, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, Tun tidak perlu menjadi orang yang suka menjaga tepi kain orang. Kalau sudah keluar dari UMNO buatlah seperti orang yang keluar dari parti. Jangan sibuk2 hendak mencampuri urusan parti yang tidak ada kena mengena dengannya lagi.

Begitulah lebih kurang persepsi Pak Lah terhadap Tun Mahathir. Kenyataannya agak keras, sekeras batu tumpat. Sebelum ini Pak Lah tidak seagresif ini. Beliau dilihat sebagai seorang yang penyabar dan sentiasa tersenyum setiap kali tuduhan atau kritikan dilontarkan kepadanya.

Tetapi entah kenapa, tetiba sahaja hari ni Pak Lah cukup melenting. Seperti ada sesuatu yang tidak kena dalam jiwanya sekarang. Mungkin Pak Lah tertekan tahap dewa dengan kemelut politik hari ini.

Yalah, mana nak handle karenah MCA lagi, MIC lagi, Gerakan lagi dan krisis dalam UMNO sendiri yang lebih teruk daripada rakan-rakan Barisan Nasional (BN) yang lain. Tambahan pula, menantu harapannya Khairy sehingga kini masih gagal mendapat jumlah pencalonan untuk melayakkan dia bertanding jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.

Ditambah pula dengan pelbagai kenyataan daripada Tun Mahathir sejak akhir-akhir ini yang seolah memperlekehkan Pak Lah, tentulah dia berasa tertekan dan melenting. Harap Pak Lah tidak marah-marah lagi, takut nanti kena jual macam nasib Tiga Abdul.

Walauapapun Pak Lah harus bertenang. Pak Lah kan ada Tuan Penasihat, kenapa tidak sahaja guna khidmat Tuan Penasihat untuk kaji dan nilai setiap komen orang luar terhadap diri kita. Kalau Tuan Penasihat tidak boleh memberi nasihat, buat apa lantik atau pelihara Tuan Penasihat. Buang sahajalah ke dalam longkang.

Pak Lah tidak wajar melenting. Kenyataannya hari ini cukup menggambarkan kepada rakyat siapa Pak Lah sebenar. Topeng Pak Lah telah tertanggal. Rakyat sudah nampak siapa Pak Lah sebenarnya.

Walaupun ada yang bersimpati dengan nasib Pak Lah, tetapi tidak sedikit mula sangsi dengannya. Rakyat sangsi kerana apa yang diperkatakan oleh Tun Dr Mahathir itu ada kebenarannya. Tun Mahathir tidak akan bercakap kalau tidak ada bukti. Itulah perangai Tun Mahathir.

Sepatutnya Pak Lah panggil Tun Mahathir dan bincang empat mata. Tanya Tun Mahathir, betul ke apa yang dia cakap tu. Kalau betul, Pak Lah kena minta pandangannya bagaimana nak elak, tangani atau atasinya. Bukan terus hentam keromo tak tentu pasal.

Sebagai Perdana Menteri yang dilantik menerusi peralihan kuasa pada tahun 2003, Pak Lah tidak boleh mengetepikan begitu sahaja pandangan, teguran atau kritikan bekas ketuanya (Tun Mahathir).

Sejarah membuktikan Tun Mahathir antara pemimpin paling lama memegang jawatan Perdana Menteri. Banyak kejayaan yang dilakarkannya sehingga Malaysia dikenali di seluruh ceruk negara-negara di dunia.

Pergilah ke mana-mana negara pun termasuk nama yang tidak pernah kita dengar, kalau kita sebut Mahathir, otomatik rakyat negara yang tidak tersohor itu menyatakan: "Oh Mahathir" (dalam bahasa atau loghat pekat negaranya).

Jadi kenapa Pak Lah hendak sisihkan Tun Mahathir?

Tidak salah kalau kita belajar dari bekas bos kita. Sebelum kita memegang jawatannya, kita sanjung dan puja bos kita, tetapi kenapa jika mengambil tempatnya dan dia sudah tidak lagi memegang jawatan itu, kita harus sisih dan membelakangkan setiap idea dia?

Ini yang menyebabkan UMNO sentiasa berada dalam krisis. Sikap tidak mahu mendengar pandangan orang lain menyebabkan UMNO sentiasa berada diambang perpecahan dan tidak pernah aman.

Kemasukan pemimpin-pemimpin baru yang langsung tidak ada semangat perjuangan, terlalu mentah dalam politik dibenarkan untuk menerajui parti di peringkat bahagian, negeri dan negara tanpa ditapis.

Apabila seseorang yang kurang mahir diberi tanggungjawab menerajui parti, maka perpecahan dan kehancuranlah yang terjadi. Inilah yang ditegur oleh kebanyakan orang luar termasuk Tun Mahathir.

Mereka menegur bukan untuk kepentingan diri, tetapi untuk masa depan parti, bangsa Melayu, agama dan negara. Mereka tidak mahu nanti Melayu akan menjadi kaum minoriti di negara sendiri. Negara Tanah Melayu.

Ahad, 19 Oktober 2008

Pak Lah marah nampak!!!

Lama sungguh Pak Lah menyepi diri. tutup mulut dan buat dono akan setiap tuduhan serta tohmahan yang dilemparkan kepadanya. Sikap dan sifatnya yang sentiasa 'cool' setiap kali diajukan persoalan berkaitan kemelut atau krisis yang berlaku dalam UMNO dan Barisan Nasional (BN), meletakkan dirinya disanjung, dipijak dan diperkotak-katikkan.

Namun, sebagai manusia, sejauhmana seseorang itu dapat menahan sabar, senyum dan terus tersenyum jika bala sudah hampir mengena diri. Itulah Pak Lah apabila tiba-tiba sahaja menampilkan siapakah dia sebenar.

Berdasarkan kenyataannya hari ini, nampak sangat Pak Lah sudah hilang sabar. Dan dia melepaskan segala yang terbuku selama ini. Hasilnya, seluruh rakyat terkejut dengan kenyataan Pak Lah yang boleh dikatakan agresif.

Ikuti kenyataan akhbar Pak Lah hari ini:-

PM bidas Mahathir
KOTA KINABALU 18 Okt – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini membidas bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahahir Mohamad yang menurutnya berlagak seolah-olah pengarah pilihan (pemilihan) parti yang menentukan “siapa yang perlu berada dalam parti UMNO dan siapa yang perlu dikeluarkan”.

Perdana Menteri berkata, UMNO tidak pernah memerlukan arahan daripada pemimpin yang tidak berada dalam parti itu.

“Siapakah Tun yang dah keluar parti UMNO itu nak cuba membuat arahan kepada orang UMNO apa yang patut dilakukan?

“Dia berlagak seolah-olah menjadi pengarah kepada pilihan parti, menentukan orang itu memegang jawatan itu... orang ini pula memegang jawatan ini, siapa yang perlu ada dalam parti, siapa yang perlu dikeluarkan. Apa hak dia buat begitu?,” katanya pada persidangan akhbar di Terminal 2 Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, di sini malam ini.

Abdullah mengulas kenyataan Mahathir yang mahu perwakilan UMNO “mengusir orang-orang Abdullah” dalam pemilihan parti itu Mac depan.

“Sebenarnya beliau mahu menimbulkan pergolakan, kemarahan dan kebencian. Apakah salah sangat orang-orang yang bekerja dengan saya. Apakah kalau mereka itu tidak bercakap atau tidak riuh-rendah maka itu mesti dianggap sebagai orang yang tidak baik...orang yang tidak pernah membuat baik untuk UMNO dan kerajaan.

“Siapa dia yang membuat penentuan seperti itu. Ini akan menimbulkan kebencian sesama ahli UMNO, mengajar ahli UMNO bergaduh sesama sendiri,” katanya.

Abdullah berkata, beliau mengambil keputusan untuk tidak bertanding jawatan Presiden UMNO bagi mengelakkan perbalahan sesama anggota parti.

“Oleh sebab adanya pertandingan sebagaimana yang biasa berlaku terutama di peringkat atasan berpecah belah. Kita patut belajar daripada apa berlaku dulu.

“Cakap macam ini akan menimbulkan kemarahan kepada mereka yang dianggap tidak boleh terima, mesti diketepikan. Saya menganggap apa yang Tun telah lakukan sebenarnya menimbulkan perkelahian di dalam UMNO,” kata Abdullah.

Menurut Perdana Menteri, gesaan Mahathir itu tidak akan mendatangkan kebaikan.

“Inikah “reform” yang diharapkan...Kita ada kebebasan, tiap-tiap ahli UMNO ada kebebasan untuk bertanding.

“Saya dengar kata Ali Rustam (Ketua Menteri Melaka) yang nak bertanding timbalan presiden dicuba orang tertentu memaksa dia untuk tarik balik...Mengapa suruh Ali tarik balik? Apa tak eloknya Ali?.

“Tak boleh diberi saja kebebasan untuk bertanding... tentu ada orang yang mahu sokong mahupun yang tak sokong. Jadi biarlah dia bertanding dan biarlah orang UMNO menentukannya,” katanya.

Dalam hal ini, anggota UMNO tidak perlu orang daripada luar untuk memberi arahan.

“Adalah lebih baik Tun tak cakap langsung pada hari ini,” katanya.

Sementara itu, Abdullah juga kecewa apabila Naib Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, tidak mengendahkan keputusan peralihan kuasa yang dipersetujui antara beliau dan Najib pada Mac tahun depan.

“Sebenarnya dialah (Muhyiddin) yang menimbulkan isu mempercepatkan peralihan kuasa dilakukan dengan membuat kenyataan-kenyataan di luar, di Singapura.

“Semua orang dah bersetuju. Mereka sendiri tak kata tak bersetuju. Datuk Seri Mohd. Najib dengan saya dah ada persetujuan yang direstui dan dipersetujui oleh ahli-ahli Majlis Tertinggi UMNO,” katanya.

Abdullah berkata, beliau telah menerangkan sebab beliau memerlukan masa yang dipersetujui antara beliau dan Najib, antaranya, terdapat perkara berkaitan dengan reform yang beliau hendak laksanakan dan dibawa ke persidangan Dewan Rakyat.

“Apakah dia takut reform? Apakah dia tidak mahu reform? Apakah ini sebagai satu langkah untuk menggagalkan usaha-usaha sedangkan reform itu dikehendaki oleh rakyat.

“Saya dimarah oleh rakyat kerana tidak memenuhi janji. Sebab itu ada dalam manifesto 2004 apabila saya bertanding, apabila kita memenangi pilihan raya pada 2004 dengan sokongan yang kuat.

“Mengapa pula dia mencadangkan seperti itu? Ertinya nak menggagalkanlah.

Nak menggagalkan saya atau menghalang saya mengambil tindakan-tindakan yang saya telah usahakan.

“The point is that there is an agreement. Dah setuju. Mengapa mengungkit lagi?

Tak sabar agaknya nak jadi Timbalan Presiden. Itupun kalau ada cukup orang nanti nak menyokong dia,” katanya. – Bernama

Sabtu, 18 Oktober 2008

Sekilas Pandang

Nasib Khairy, rezeki Mukhriz
SEORANG rakan menghubungi saya bertanyakan perkembangan terkini persidangan Pergerakan Pemuda UMNO di peringkat bahagian dan negeri di seluruh negara.

Saya kata kepadanya, semuanya ok. Berjalan lancar. Tidak ada kejadian tumbuk menumbuk. kecuali ada sikit-sikit unsur cah keting.

Rakan itu bertanya lagi, kenapa Khairy Jamaluddin yang menawarkan diri bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO belum cukup pencalonan, sedangkan beliau antara pemimpin sayap kanan parti yang paling popular, tersohor dan berpengaruh sebelum ini?

Katanya, mengikut senario semasa ketika itu, Khairy seolah-olah akan menang tanpa bertanding jawatan nombor satu Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia berbanding pencabarnya, Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir dan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo.

Bagaimanapun, menurut rakan itu lagi, sebaliknya pula berlaku apabila keputusan yang direkodkan sehingga kini menunjukkan Khairy belum lagi melepasi jumlah pencalonan ditetapkan, manakala pencabarnya, Mukhriz yang sebelum ini disindir dan dikecam hebat oleh barisan kepemimpinan Pemuda peringkat negeri dan bahagian telah melepasi kuota.

Saya kata, dalam parti, hal-hal demikian adalah biasa. Kalau tidak ada perkara luar biasa dalam parti, itu bukan politik namanya. Semuanya tidak terjangka dan terduga.
Hari ini kita disanjung, dipuja, dipuji, diangkat dan diampu, esok belum tentu kita diagung-agungkan seperti itu lagi.

Kehidupannya sama seperti 'congek cakdong' atau jongkang-jongkit. Sekejap di atas, sekejap di bawah.

Begitulah nasib Khairy atau pemimpin-pemimpin yang menumpang tuah orang lain. Ini bahaya. Ketika orang itu ada kuasa, kita dengan mudah diangkat naik dari paras bumi ke tingkat 50 dalam sekelip mata.

Sekarang, bila orang yang kita bergantung harap itu sudah hilang kuasa, dalam sekelip mata juga kita boleh jatuh.

Apabila sudah jatuh, jangan harap kita hendak mendapat sokongan atau mendengar kata-kata semangat berbaur ampu atau bersifat puji-pujian lagi, kerana ia juga turut hilang dalam sekelip mata.

Namun, Khairy dan Mukhriz iaitu dua pemimpin berwibawa dan berwawasan ini tidak semudah itu boleh diperkotak-katikkan. Mereka tentu arif dengan mainan politik anak buah.

Sebab itu perlu diingatkan, dalam kita menerima puji-pujian melangit, jangan sampai kita lupa diri, bangga diri dan hidung tinggi.

Kita harus sentiasa ingat bumi tempat kita pijak, langit tempat kita junjung.
Walaupun pihak musuh menyatakan 'saham' Khairy merudum kerana bapa mertuanya bakal kehilangan jawatan Perdana Menteri dan Presiden UMNO, tetapi sehingga laporan ini ditulis, ia ditutup bercampur-campur. Maknanya, ada juga yang berminat membeli 'saham' itu, walaupun tidak seratus peratus berbanding sebelumnya.

Namun, saya bersetuju kalau ada suara-suara menyatakan majoriti daripada pemimpin UMNO sekarang adalah dalam kalangan mereka yang tidak ada pendirian atau dengan kata lebih mudah, hipokrit dan retorik.

Sudah lama saya menyedari senario itu. Mereka adalah dari golongan ikut musim atau ikut keadaan. Siapa yang mereka rasakan kuat, ada pengaruh dan kuasa, pemimpin itu yang mereka sokong, dukung, pikul dan ampu.

UMNO dalam keadaan bahaya jika tiada usaha dilakukan untuk membersihkan parti itu daripada virus berkenaan. Sudah sampai masanya UMNO melakukan anjakan paradigma atau perubahan di peringkat dalaman dan luaran.

Buang yang berjiwa kewangan, tamak projek dan kepentingan diri. Ganti kepada yang berjiwa perjuangan, mementingkan agama, bangsa dan negara. (Siaran 18 Okt 2008)

Rabu, 15 Oktober 2008

Wartawan dakwa ditipu Ketua Pemuda UMNO Pasir Mas - Harakahdaily

Petikan HARAKAH
Wartawan dakwa ditipu Ketua Pemuda Umno Pasir Mas
Lanjusoh
Mon | Oct 13, 08 | 1:29:57 pm MYT

KOTA BHARU, 13 Okt (Hrkh) - Jika kerbau dipegang talinya, maka manusia dipegang pada janjinya. Mungkin inilah nasib malang menimpa seorang wartawan apabila mendakwa ditipu seorang pemimpin Umno Pasir Mas.

Penyunting Sinar Harian, Manzaidi Mohd Amin, yang kini bertugas di Shah Alam mendakwa dianiayai calon jawatan Timbalan Ketua Umno Pasir Mas, Ahmad Rosdi Mahmad berhubung penjualan sebuah rumah di Lubok Jong, Pasir Mas.

Katanya, pada pertengahan 1999 beliau menjual rumah itu kepada Ahmad Rosdi dan dia bersetuju meneruskan bayaran ansurannya untuk tempoh 13 tahun setengah.

Beliau membeli rumah kos sederhana tersebut dengan harga RM32,000 dan kadar bayaran ansuran bulanan RM301.13.

Menurutnya, beliau menjual rumah tersebut kerana tidak mampu meneruskan bayaran ansuran ketika itu disebabkan kegawatan ekonomi.

“Saya mahu menukar nama milik rumah itu, tetapi Ahmad Rosdi yang juga Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pasir Mas tidak mahu. Sebaliknya dia mahu saya mempercayainya dan berjanji secara lisan akan terus membayar ansuran rumah sehingga tamat tempoh pinjaman.

“Kerana mempercayainya saya setuju proses tukar nama ditangguhkan kepada tarikh yang tidak ditetapkan. Urusan jual-beli dibuat di pejabat Ahmad Rosdi di Jalan Kuala Krai, Kota Bharu,” katanya di sini.

Bagaimanapun tambah beliau, pada akhir 2005 ketika mengemukakan permohonan pinjaman membeli sebuah kenderaan di Bank Bumiputera Commerce permohonannya ditolak.

Tidak lama kemudian katanya, beliau kemukakan pula permohonan pinjaman di Bank Muamalat juga ditolak dengan alasan namanya disenaraihitam Bank Negara Malaysia (BNM) kerana tidak membayar ansuran rumah.

“Saya terkejut dan menghubungi Ahmad Rosdi. Dia kemudian memaklumkan akan memberitahu hal itu kepada adiknya bagi diselesaikan memandangkan rumah tersebut telah diberi kepadanya.

“Pada Ogos lalu saya menerima surat saman daripada Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas meminta hadir ke pejabat itu untuk siasatan gadaian pada 10 September 2008.

“Dan surat saman juga diterima daripada peguam RHB Islamic Bank Berhad yang meminta saya hadir ke Mahkamah Sesyen Kota Bharu pada 15 September 2008,” katanya.

Berikutan itu, Manzaidi berkata, beliau memaklumkan kepada adik Ahmad Rosdi, Jafri supaya menyelesaikan jumlah tunggakan RM12,849.18 sebelum 5 September 2008 bagi mengelaknya dikenakan sebarang tindakan oleh pihak terbabit.

Namun katanya, sehingga 5 September lalu, Jafri belum menjelaskan tunggakan itu menyebabkan beliau berdepan dengan saman dan siasatan.

Oleh itu, kata beliau, disebabkan kedegilan Jafri dan Ahmad Rosdi beliau membuat keputusan menyerahkan rumah itu untuk dilelong pada 11 Januari 2009 pada harga RM20,000.

Jumlah keseluruhan hutang yang terpaksa ditanggungnya sebanyak RM38,754.96 tidak termasuk kos mahkamah.

“Saya sedih telah dianiaya dan ditipu Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pasir Mas yang kini giat berkempen untuk bertanding jawatan timbalan ketua Umno bahagian itu,” katanya. - mj/mks.


From: “Manzaidi MohdAmin”
Subject: Wartawan dakwa ditipu Ketua Pemuda Umno Pasir Mas
Date: Mon, 13 Oct 2008 18:40:40 +0800 (SGT)

Ya, begitulah kisahnya. Anak bilis menjadi mangsa kepada jerung. Ini yang menjadi punca saya benci kepada UMNO, walaupun saya tahu UMNO (parti) tidak bersalah.

Tetapi kerana pemimpin berkenaan terlibat secara langsung dalam parti, ia secara otomatik saya membenci kedua-duanya (parti dan pemimpin).

Suka saya ingatkan rakan-rakan agar berhati-hati berkawan dengan pemimpin UMNO. Sungguhpun ia ibaratkan seekor kerbau membawa lumpur, habis terpalit pada kerbau-kerbau lain, namun begitulah hakikatnya.


From: “Lokman Ismail”
Subject: Kawan makan kawam
Date: Tue, 14 Oct 2008 10:16

Assalamualaikum... Sepatutnya kawan tolong kawan. Paling tidakpun, kawan jangan susahkan kawan. Kalau nak jadi orang politik, jangan buat tahi. Harap bersabar. Kebenaran akan tetap menyebelahi orang yang bersabar.


From: “Mohd Rozlan Mohamed Noor”
Subject: Re: Wartawan dakwa ditipu Ketua Pemuda Umno Pasir Mas
Date: Tue, 14 Oct, 2008 07:24

KISAH SEEKOR KERBAU YANG MEMBAWA LUMPUR (www.celikhuruf. blogspot. com) Terkilan, sedih dan sengsara, demikian kisah seorang sahabat yang teraniaya kerana diperdaya oleh seseorang yang boleh diibaratkan seekor kerbau yang membawa lumpur.

Ekoran daripada peristiwa itu beliau hilang kepercayaan kepada sekawanan kerbau-kerbau yang lain. Sahabat yang berasal dari negeri pantai timur itu sekarang bekerja dalam bidang media di Shah Alam, Selangor mengaku serik dengan sekawanan ‘kerbau’ ini meskipun hanya seekor yang memalitkan lumpur kepada ‘kerbau-kerbau’ yang lain.

Kepada sahabat, banyakkan bersabar. Mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Saya juga pernah berurusan dengan ‘kerbau’ dari spesis ini. Ternyata bukan seekor yang suka membawa lumpur. Jadi kepada sahabat-sahabat yang lain, berhati-hatilah.

Kerana ‘kerbau’ yang membawa lumpur wujud lebih seekor di muka bumi ini. p/s: Tunggu raya korban nanti, kita korbankan saja kerbau berlumpur ini! www.celikhuruf. blogspot. com


From: “hashim latiff”
Subject: Re: Wartawan dakwa ditipu Ketua Pemuda Umno Pasir Mas
Date: Tue, 14 Oct, 2008 09:29

Terpanggil juga saya untuk melontarkan pendapat berkenaan dengan kisah kerbau ni. Kalau di pahang, orang suka makan daging kerbau dari daging lembu, walapun kerbau itu membawa lumpur.

Daging kerbau manis tidak seperti daging lembu. Kalau ditinjau dari segi kegagahan, di Thailand dan Vietnam, petani masih menggunakan kerbau buat membajak sawah, menarik kayu waima bersiar-siar.

Sama juga dengan Sabah yang masih lagi mengadakan pertandingan kerbau, bukan lembu. Ada hebatnya kerbau ni, walaupun ada misterinya. Cuma satu saya nak ingatkan, dalam seekor kerbau tu ada kehebatannya walaupun ianya membawa lumpur.

Nak tahu kehebatan kerbau? Tulang kipas kerbau bolah dibuat sarung golok. Apa pun kisah teman kita ni, saya no komenlah. Cuma berhati-berhatilah di perian lain.

Manusia ni banyak pakai topeng. Ada topeng anjing, ada topeng serigala. Ada topeng musang ada topeng ayam ada juga topeng mr. bean. Topeng tok alim pun ada.

Saya pernah alami kisah topeng tok alim ni. Lain kali saya ceritakan. Kalau berterusan kerbau itu membawa lumpur, ambil tanduknya, buat cagak bidas, bidas balik pada kerbau yang bawa lumpur tu. Insya-Allah ia takkan bawa lumpur lagi.

Ahad, 12 Oktober 2008

Nasib Khairy, rezeki Mukhriz

SAYA bersetuju kalau ada suara-suara menyatakan majoriti daripada pemimpin UMNO sekarang adalah dalam kalangan mereka yang tidak ada pendirian, atau dengan kata lebih mudah, hipokrit dan retorik.

Sudah lama saya menyedari senario itu, tetapi tidak boleh berbuat apa-apa melainkan mampu mengeleng kepala dan mengeluh melihat setiap keletah, feel dan perangai mereka.

Mereka ini kebanyakannya adalah dari spesies IKUT MUSIM atau IKUT KEADAAN. Siapa yang mereka rasakan kuat, ada pengaruh dan kuasa, pemimpin itu yang mereka sokong, dukung, pikul, jilat punggung, cium tangan dan ampu sampai ke bulan.

Kalau disuruh hidu kentut pemimpin berkenaan pun mereka sanggup dan kata wangi. Apatah lagi, kalau disuruh mencium punggung pemimpin itu. Malah, apa saja disuruh, mereka sanggup.

Lagaknya tidak ubah seperti pasangan yang sedang mabuk bercinta. Lautan api sanggup direnangi, apatahi lagi kalau girlfriend suruh panjat gunung berapi. Tidak ditolaknya.

Begitulah halnya dengan kebanyakan pemimpin UMNO. Rakan yang dicaci, dikeji, dimaki dan dituduh bukan-bukan selama ini tiba-tiba diangkat sebagai kawan. Inilah yang jelas nampak berlaku antara Datuk Mukhriz Mahathir dengan Khairy Pak Lah.

Sebelum ini iaitu sebelum Pak Lah mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatannya sebagai Presiden UMNO, rata-rata pemimpin UMNO terutama dari sayap Pemuda memuja, memuji dan membuat kenyataan memberi sokongan kepada Khairy yang menyatakan hasrat bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Pada masa sama, Datuk Mukhriz pun menyatakan hasrat itu. Hendak bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Itu baru menyatakan hasrat, dia belum mengumumkan lagi, tetapi sudah kedengaran suara-suara termasuk kenyataan rasmi dalam akhbar daripada pemimpin Pemuda bersifat mengecam, memperlekeh dan mempersendakan hasrat Mukhriz.

Semua pemimpin Pemuda di seluruh negara sudah menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Khairy. Malah, tidak sedikit memberi nasihat kepada Mukhriz agar melupakan sahaja hasrat itu.

Tidak cukup dengan itu, ada juga dalam kalangan mereka menuduh Mukhriz tidak layak bertanding jawatan nombor satu sayap Pemuda kerana selalu menentang arus dan mengkritik pentadbiran Pak Lah.

Takut rasanya mendengar komen dan kenyataan yang berpihak kepada Khairy, memperlekehkan Mukhriz. Sehingga saya membuat kesimpulan, harapan Mukhriz untuk mendapat jumlah pencalonan agak tipis dan tentunya Khairy akan menang besar, atau setidak-tidaknya menang tanpa bertanding.

Itulah tanggapan saya dan pemerhatian saya kepada perkembangan politik UMNO. Saya tidak berminat untuk mengambil tahu kisah dalaman parti MIC, MCA dan PPP kerana kemelut yang berlaku dalam parti berkenaan tidak sehangat dan sepanas UMNO.

Pemimpin parti itu tidak segila-gila pemimpin UMNO. Cina bergaduh akan bersatu, MIC berbalah akan bercantum, PPP bertengkar akan bertaut, tetapi UMNO bercakaran membawa rebah.

Kenapa boleh berlaku begitu? Kerana gila kuasalah. Mereka kan suka kepada pemimpin yang ada kuasa. Begitu juga mereka suka menjatuhkan pemimpin yang lemah. Tetapi, mereka akan cepat-cepat mengangkat pemimpin yang dijatuhkan itu jika mereka dapat menghidu pemimpin itu bakal memiliki kuasa suatu hari nanti.

Begitulah yang berlaku antara Mukhriz dan Khairy. Setelah Pak Lah mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatan Presiden UMNO pada Perhimpunan Agung UMNO Mac tahun depan, sepantas kilat itu juga sokongan yang dihamburkan kepada Khairy tiba-tiba beralih kepada Mukhriz.

Mereka tahu, jika Pak Lah tidak mempertahankan jawatan Presiden, manakan mungkin Pak Lah akan dapat mengekalkan jawatan Perdana Menteri pada masa akan datang. Dengan itu juga, secara otomatik, kuasa yang ada atau dimiliki oleh Khairy mula hilang. Jadi, siapalah Khairy selepas ini.

Sebab itu, dengan muka tidak malu, mereka terus sahaja memberi sokongan kepada Mukhriz. Bermacam-macamlah kata-kata yang berbentuk puji-pujian diberikan kepada Mukhriz, seolah-olah pemimpin itu tidak pernah membuat salah selama ini.

Dalam sekelip mata sahaja mereka sudah lupa caci nista yang dilontarkan kepada Mukhriz sebelum ini. Malah ayah Mukhriz, Tun Dr Mahathir pun dikecam dan dihinanya. Seolah orang tua itu tidak pernah membuat jasa kepada negara, agama dan bangsa.

Mereka sanggup menjadi penderhaka kepada bekas pemimpin terdahulu hanya kerana ketika itu mereka buta mata hati dan kiblat mereka ialah kepada Khairy iaitu menantu Pak Lah yang ketika itu mempunyai kuasa lebih hebat daripada Power Ranger atau Dragon Ball.

Sekarang, tiba-tiba sahaja yang dicela dan dicaci disanjung. Yang dipuji dan dipuja dibuang. Begitulah dua nasib berbeza yang dialami oleh Mukhriz dan Khairy.

Dalam mesyuarat perwakilan di peringkat Pemuda UMNO Bahagian di seluruh negara ketika ini, undi terbanyak mula berpihak kepada Mukhriz, bukan Khairy lagi. Sehingga kini, Mukhriz sudah mendapat 39 pencalonan iaitu yang melayakkan dia untuk bertanding merebut jawatan Ketua Pemuda.

Khairy dan seorang lagi calon, Datuk Seri Mohd Khir Toyo masih berputih mata ke sana ke mari melobi perwakilan untuk mendapatkan jumlah pencalonan bagi melayakkan mereka bertanding.

Sepatutnya, berdasarkan sokongan yang diberikan kepada Khairy, ketika bapa mentuanya belum mengumumkan keputusan tidak mempertahankan jawatan Presiden, Khairy sudah mendapat jumlah pencalonan yang mencukupi, malah terlebih jumlah, tetapi sebaliknya pula berlaku.

Yang mencukupi sehingga hari ini ialah Mukhriz, bukan Khairy. Begitulah senario politik Malaysia hari ini. Segala-galanya mungkin berlaku. Hari ini kita di atas, esok jatuh terpenyek.

Kelmarin kita rebah, hari ini diangkat dan diampu. Semuanya tidak terduga belaka. Selagi UMNO mempunyai pemimpin dari jenis tidak berpendirian, selagi itu UMNO tidak akan tenang dan aman.

Sabtu, 11 Oktober 2008

Rosdi-Budak jijik lagi kotor

Hari ni, saya menerima dua tiga panggilan telefon daripada beberapa rakan di Kelantan. Mereka tiba-tiba melenting marah-marahkan saya. Mereka bertanyakan saya, kenapa saya anti sangat kepada UMNO.

Saya yang mulanya terkejut dengan pertanyaan itu, cuba menenangkan diri dan menjawab setiap soalan yang diajukan.

Saya beritahu mereka, saya tidak sesekali anti-UMNO dan saya tidak pernah bencikan UMNO. UMNO adalah parti yang ditubuhkan untuk membela orang Melayu/Islam. Oleh kerana saya orang Melayu/Islam, saya sayang kepada parti UMNO.

Jawapan saya yang ringkas itu menyebabkan rakan terdiam dan nadanya mula lembut. Dengan suara yang perlahan, dia bertanyakan saya: "Habis tu kenapa tulisan mu (sayalah tu) berbaur kebencian dan anti kepada UMNO?"

Saya kata, ia bukan berbaur kebencian atau anti, tetapi sekadar teguran, pandangan dan cadangan. Kalau teguran, pandangan dan cadangan itu berbaur kebencian atau anti, itu adalah pada pandangan pembaca.

Saya tidak pernah marahkan UMNO. Kalau berlaku kekhilafan dalam parti, saya cepat-cepat menegur atau memberi peringatan. Itu sahaja. Siapalah saya hendak marahkan UMNO. Bencikan UMNO atau antikan UMNO. UMNO banyak membantu orang Melayu/Islam dan saya adalah salah seorang daripada orang Melayu/Islam itu. Maka kerana itu saya berterima kasih kepada UMNO. Saya tidak bencikan UMNO.

Mendengar jawapan itu, rakan bertanya lagi soalan, "Aku dengar mu baloh (gaduh) dengan Rosdi (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pasir Mas)?"

Saya kata, saya tidak bergaduh. Cuma saya berasa jijik untuk memanggil atau menyebut namanya. Saya rasa kotor untuk melihat wajahnya atau mendengar namanya. Itu saja.

Rakan bertanya, "Kenapa begitu sekali? Apa dia dah buat pada mu?"

Saya tanya pada rakan itu, kalau dia sanggup mendengar, saya bersedia untuk bercerita. Rakan itu kata, dia bersedia mendengarnya. Lagipun, katanya, selama ini dia hanya mendengar (kisah aku dan dia) daripada pihak Rosdi. Dan hari ini akan mendengar daripada saya pula.

Saya kata, oklah kalau kau bersedia mendengarnya.

Saya pun memulakan cerita. Kisahnya begini:

"Aku mengenali ketua pemuda itu pada tahun 1996. Ketika itu aku bekerja di Berita Harian, Kota Bharu dan banyak membuat liputan mengenai politik Kelantan. Dia datang berjumpa aku di pejabat untuk sesi suaikenal dan mahu mengeratkan persahabatan.

Tanpa ragu, aku terus menyambutnya. Lagipun, perangai aku memang aku akan berkawan dengan sesiapa sahaja. Dari Menteri, pegawai kanan, pegawai kiri, pegawai rendah, buruh, balaci dan hatta orang gila pun. Semuanya kawan, rakan dan sahabat aku. Aku tidak pernah memilih bulu dalam berkawan.

Sesiapa sahaja yang hendak berkawan, aku menerimanya dengan senang. Aku kenal atau ada kawan yang bekerja sebagai pengawal keselamatan (Asri) hingga pemilik syarikat security (Bazlan).

Aku ada kawan yang berpangkat konstabel (Ismail Bedak) hingga Asisten Komisioner (Datuk Zul). Prebet (Salleh) hingga Brig Jeneral (Datuk Zulkifli). Budak pejabat (Azhan) hingga Pengarah (Zakaria). Bell boy (Ari) hingga pemilik hotel (Datin dot dot dot).

Aku juga ada kawan yang bekerja sebagai tukang sapu (Ravi), penganggur (Syed), orang gila (Abang Aziz di Telipot Kota Bharu) dan tukang angkat sampah (Abang Yahya).

Aku juga pernah dan berkawan dengan Datuk Shahrir Samad (Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna), Datuk Seri Isa Samad (bekas Ketua Menteri Negeri Sembilan), Datuk Zaid Ibrahim (bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri), Datuk Sazmi Miah (bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Sumber Asli), Datuk Ibrahim Ali (bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri), Datuk Nik Sapeia (ahli korporat), dan banyak lagi. Semua tu kawan, sahabat dan rakan aku.

Jadi, aku terima sesiapa sahaja sebagai kawan termasuklah budak jijik lagi mengotorkan itu. Mungkin kerana krisis yang berlaku antara aku dan budak jijik lagi mengotorkan itu menyebabkan rakan di Kelantan menuduh aku anti UMNO atau aku benci UMNO.

Sebenarnya tidak, aku tidak pernah anti UMNO. Aku sayang kepada UMNO. Tetapi apa boleh buat, hanya kerana budak jijik lagi mengotorkan itu terlibat dalam politik, makanya orang melihat aku bencikan UMNO.

Kenapa aku kata budak jijik lagi mengotorkan? Kerana dia banyak menipu aku. Dia telah merobek kepercayaan aku kepadanya. Dia telah mempolitikkan persahabatan aku dengannya, menyebabkan aku menerima kesan paling teruk dan buruk dalam sejarah kehidupan aku.

Perbuatannya menyebabkan masa depan aku malap. Aku diburu dan disaman oleh bank. Aku diheret ke mahkamah seperti orang bersalah. Aku diminta hadir ke Pejabat Tanah untuk urusan pelelongan harta seolah aku ni muflis. Anak-anak aku merengek tidak cukup belanja sebab tidak sedikit pendapatan bulanan aku digunakan untuk langsaikan hutang bank.

Ini semua kerana budak jijik lagi mengotorkan itulah. Bolehkah sesiapa yang berada di tempat aku menerimanya sebagai sahabat, rakan atau kawan? Pada aku, teramat berat untuk menerimanya lagi. Sudah cukup banyak dia menyeksakan hidup aku.

Mungkin kerana itulah, bila aku menegur UMNO, orang menyatakan aku benci UMNO. Pada aku, UMNO sebuah parti yang sudah lengkap. Cuma para pemimpin dan penerajunya yang meletakkan parti itu dalam keadaan pro dan kontra.

Jadi, aku tidak mahu mengulas panjang hal ini. Cukuplah aku katakan, aku sayang UMNO, tetapi aku benci budak jijik lagi mengotorkan itu.

Selasa, 7 Oktober 2008

Menjadi kaya dengan sedekah

Diceritakan, ketika Nabi Ayub a.s sedang mandi, tiba-tiba Allah SWT mendatangkan seekor belalang emas dan hinggap di lengannya. Baginda menepis-nepis lengan bajunya agar belalang itu jatuh. Lantas Allah SWT berfirman, "Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya?"

Nabi Ayub a.s menjawab, "Ya benar, wahai Sang Pencipta! Demi keagungan-Mu apalah makna kekayaan tanpa keberkahan-Mu."

Kisah di atas menegaskan betapa pentingnya keberkahan dalam rezeki yang dikurniakan Allah SWT. Kekayaan tidak akan membawa erti tanpa ada keberkahan. Dengan adanya keberkahan, harta dan rezeki yang sedikit akan boleh terasakan mencukupi.

Sebaliknya, tanpa keberkahan rezeki yang meskipun banyak akan terasakan sempit dan menyusahkan.

Agar rezeki yang Allah SWT berikan kepada kita menjadi berkah, Rasulullah SAW menganjurkan kepada umatnya untuk memperbanyak sedekah.

Sabda Rasulullah SAW: "Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah."

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW menjelaskan: "Setiap awal pagi, ketika terbit matahari, ada dua Malaikat menyeru kepada manusia di bumi. Yang satu menyeru, "Ya Tuhanku, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerana Allah."

Yang satu lagi menyeru: "Musnahkanlah orang yang menahan hartanya."

Sedekah, walaupun kecil, tetapi amat berharga di sisi Allah SWT. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan rugi di dunia dan akhirat kerana tidak ada keberkahan.

Jadi, sejatinya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab, menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkah dan sebaliknya menahannya adalah celaka.

Sedekah memiliki beberapa keutamaan bagi orang yang mengamalkannya. Pertama, mengundang datangnya rezeki.

Allah SWT berfirman bahwa Dia akan membalas setiap kebaikan hamba-hambaNya dengan 10 kebaikan. Bahkan, di ayat yang lain dinyatakan 700 kebaikan.

Khalifah Ali bin Abi Thalib menyatakan, "Pancinglah rezeki dengan sedekah." Kedua, sedekah dapat menolak bala. Rasulullah SAW bersabda: "Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah boleh mendahului sedekah."

Ketiga, sedekah dapat menyembuhkan penyakit. Rasulullah SAW menganjurkan: "Ubatilah penyakitmu dengan sedekah." Keempat, sedekah dapat menunda kematian dan memanjangkan umur.

Kata Rasulullah SAW: "Perbanyaklah sedekah. Sebab, sedekah boleh memanjangkan umur."

Mengapa semua itu boleh terjadi? Sebab, Allah SWT mencintai orang-orang yang bersedekah. Kalau Allah SWT sudah mencintai seseorang hambaNya, maka tidak ada
persoalan yang tidak boleh diselesaikan, tidak ada permintaan dan doa yang
Allah tidak kabulkan serta tidak ada dosa yang Allah tidak ampuni dan hamba tersebut akan meninggal dunia dalam keadaan husnul khatimah (baik).

Kekuatan dan kekuasaan Allah jauh lebih besar dari persoalan yang dihadapi manusia. Lalu, kalau manfaat sedekah begitu dahsyatnya, masihkah kita belum juga tergerak untuk mencintai sedekah? Wallahu a’lam bis-shawab.

Sabtu, 4 Oktober 2008

Catatan rakan Pesisir

SALAM sejahtera kepada semua kawan-kawan di e-groups Pesisir. Di hari yang mulia ini. Saya ingin mengucapkan selamat menyambut aidil fitri yang mulia dan mohon ampun dan maaf dipinta kpd semua. Semuga hubungan kita semua aman sejahtera hdknya. - EZIZ SHUKMAN.


PETANG kelmarin sebaik sahaja balik dari perjumpaan di Pantai Sri Tujuh sempat singgah di rumah YM Raja Othman di Kg. Tujuh bersama sdr. Hashim Latiff dan keluarga, turut singgah sdr. Ghaffar, Kamal Majid dan Kamarul Baharin. Memandangkan waktu sudah dekat 1 tengah hari kami berjumaat di Masjid Kg. Tujuh.

Selepas jumaat kami singgah sekali lagi di rumah YM Raja Othman dan menikmati kuih muih sempena rumah terbuka beliau. Lepas tu baru balik dan sampai di rumah anak saudara pulak ajak makan laksa dan kemudian jiran pula yang ajak makan.
Hari mulai petang dan hujan agak lebat.

Saya mulai rasai keletihan dan sakit-sakit kepala ringan. Maklum saja ketika di perjumpaan tadi saya menanggung bebanan yang bukan sedikit dalam mengharapkan program lancar dan warga pesisir serta ajk pesisir hadir beramai-ramai.

Sebab tu sepanjang program saya selalu melilau ke arah luar dewan.
Pada awal malam saya proses gambar untuk dimuatkan ke web, dan sempat menempatkan di server pesisir.net kira-kira setengah jam kemudian.

Rasa sakit kepala semakin melarat hingga kena telan dua biji panadol. beberapa ketika kemudian mata mulai mengantuk dan tertidur awal iaitu kira-kira jam 11.30 malam. Kerana tidur awal bangun pun awal juga kurang lebih 5 pagi dah terjaga dan badan dirasakan sihat dan segar kerana proses penyembuhan dilakukan oleh urat saraf ketika tidur.

Bagaimanapun, saya sangat gembira bila rakan-rakan perantau sanggup hadir seperti Sdr. Manzaidi, Supian Hanuman bersama keluarga, Asmui bersama keluarga, Tuan Shafien Mamat, Sdr. Nazmi dan sdr. Zakaria Busu. Tuan-tuan semua sungguh hebat.

Tidak juga kurang hebatnya warga pesisir yang menetap di kampung laman seperti Sdr. Ketua 2 bersama keluarga, sdr. Bendahari (Omardin), Tn Hj Ahmad, Pn Siti Mariam, Azura MZ, Ghaffar Daud, Kamarul Baharin, Kamal Majid, Raja Othman, Sdr Razali, Sdr. Abdul Hadi (SU1 PPK), Sdr. Wan Zin, Sdr. Che Aziz, sdr. Nik Azman, Sdr. Cikgu Fauzi dan isteri.

Kalau sebelum perjumpaan diadakan ramai yang hanya ingin jadi tukang tepuk, tapi di hari pertemuan ramai yang menawarkan diri untuk berikan ucapan dan persembahan. Dan ada yang tak sempat buat persembahan. - EDI RAMLE


ASSALAMUALAIKUM kepada rakan-rakan taulan.
Rasanya, hari ini masih ada lagi rakan perantau kita beraya di kampung halaman. Yang pasti, saya, sdr Hanuman Khan dan sdr Zakaria sudah pun bertolak ke detinasi masing-masing.

Kepada rakan2 yang sedang dan akan bertolak/berkenderaan, saya nasihatkan hati-hati di jalan raya dan sentiasa berhemah. Saya selamat sampai di KL (Shah Alam) tepat jam 6.32 pagi (04hb Okt 08/Sabtu) iaitu genap-genap usia saya 45 tahun.

Saya bertolak dari rumah jam 9 mlm dan terperangkap dalam trafik di Jambatan Tendong, Chabang Empat Tunjung dan simpang tiga Ketereh. Di tiga tempat ini saja sudah ambil lebih dua jam masa saya (Biasanya kalau bukan musim perayaan, dua jam tu dah sampai di bandar Gua Musang).

Yang seronoknya perjalanan saya malam tadi ialah saya sorang-sorang je memandu kereta. Sepatutnya ada seorang lagi rakan (budak Grafik), tapi disaat-saat akhir hantar SMS nyatakan dia 'demam' (biasala... jarang2 balik kampung, dapat cuti pulak tiga hari, mana cukup. Jadi, terpaksalah dapatkan cuti alternatif - mc).

Memandu seorang diri dari Kelantan ke KL adalah suatu pengalaman yang menyeronokkan. Ini bukan pertama kali. Kira dah acap kali la.

Masa mandu tu saya tutup semua tingkap dan 'lockkan' pintu kereta. Pasang modulator dan nyanyi kuat-kuat. Di situ saya boleh test suara saya, best ke tak. Rupa-rupanya, saya ni ada bakat nyanyi. Tapi tak tonjol jer.

Nyesal tak karaoke kat Pantai Tujuh kelmarin. Hahahaha. (motif sebenar nak hilangkan rasa kesik, sunyi atau takut).

Kepada Sdr Zakaria dan Supian, saya doakan selamat sampai ke destinasi. Begitu juga rakan-rakan yang lain seperti cikgu Asmui, Tuan Supritendan Shafie, selamat maju jaya.

Kepada Ayahnda, selamat menimbang cucunda. Panjang umur, kita jumpa lagi. Assamualaikum. - MANZAIDI.


SEMASA hadiri pertemuan Hari Raya PPK pada pagi 4 Oktober 2008 di Gelanggang Seni, Kota Bharu saya sempat rakamkan sebahagian suasana di sana dan boleh dilihat melalui pautan http://pertemuanppk .pesisir. net - EDIRAMLE


SELAMAT kembali bertugas diucapkan kepada rakan-rakan yang telah kembali ke tempat kerja. Hari ini 4 Oktober 2008 saya dan sdr Anuar Musa sempat hadiri pertemuan Persatuan Penulis Kelantan (PPK) di Gelanggang Seni, Kota Bharu (pagi tadi).

Sdr. Nazmi juga hadir untuk ketiga-tiga pertemuan penulis iaitu Pesisir, GEMA (Malam tadi) dan PPK yang kebetulan tahun ini tidak bersimbung waktu. Ramai yang hadir merupakan penulis-penulis yang lama dan dikenali dalam penulisannya.

Turut hadir pada majlis ini ialah suami kepada novelis pn. Zainab Saufik iaitu Sdr. Abd Ghaffar Bahari yang juga seorang penyair dan pelukis terkenal di tanah air. untuk lebih lanjut sila lihat gambar melalui pautan http://pertemuanppk .pesisir. net

Pada majlis pertemuan ini, turut diadakan acara ucapan dan baca puisi. -EDIRAMLE


HARI ni masuk raya kedua. Malam tadi kami beberapa orang ajk memasang 3 buah khemah untuk persiapan program (majlis) Tautan kasih bersama perantau yang kami anjurkan. Dekat sampai 12 malam baru siap dan selepas tu masih sempat berbual-bual.

Pagi ini persiapan tempat masih lagi dijalankan. Program luar dewan begini walaupun kecil , agak banyak juga tugasan yang perlu dibuat.

Pukul 3 petang majlis bermula, pada mulanya tak seberapa orang yang datang , maklum saja hari ni hari raya masih hari kedua dan masing-masing dengan kesibukan menziarahi sanak keluarga dan sebahagiannya persiapan kenduri dan ramai juga yang telah mengadakan majlis berbekwah hari ni.

Tunggu 3.45 kira yang datang walaupun tidak begitu ramai, tapi alhamdulilah kerana warga sasaran iaitu perantau yang balik kira boleh tahan juga memberi sokongan terhadap program ini.

Majlis dimulakan dengan doa dan diikuti ucapan pengerusi wakil penduduk dan juga wakil perantau Mukim Kok Pasir. Satu acara yang telah sekian lama difikirkan ialah memartabatkan sukarelawan kampung untuk dianugerahkan sebagai tokoh sukarelawan peringkat kampung.

Untuk kali pertama ini anugerah sukarelawan mukim Kok Pasir diberikan kepada Allahyarham Hj. Abdullah Yusoff (diterima oleh ahli keluarganya), bekas seorang
aktivis masyarakat kampung yang aktif sebelum ini.

Kami bercadang nak bagi anugerah sukarelawan kampung seorang setiap tahun. Anugerah itu untuk kali pertama ini hanyalah sijil penghargaan dan sedikit hamper dan plug. Mungkin di tahun-tahun akan datang penghargaan itu akan dipertingkatkan.

Jam 4.30 acara sukaneka dimainkan, kami hanya sempat bermain dua acara saja iaitu sepak likung dan main bola awal (mungkin ini mengembalikan kenangan pada tahun-tahun 60-an dulu).

Selepas itu jamuan hari raya dimulakan. Antara kuih yang sempat disediakan ialah yang istimewanya sagung (rujuk gambar yang dipautkan), dodol, putu beras, ketupat daun palas, tapai daun getah, tapai daun pisang, nasi kampit dan satu dua kuih yang agak tradisional.

Untuk minuman kami sediakan air batu sirap dimasukkan biji selasih, senduknya kami guna gayung tempurung kelapa sebagai simbolik untuk mengembalikan kenangan kepada perantau.

Gambar-gambar kenangan sempat saya (Ediramle Ismail) rakamkan dan ditempatkan pada pautan http://tautankasih. pesisir.net (ini kerana ruang di hosting kokpasir.com
dah nak penuh)


HTTP: http://www.menjaras ajar.blogspot. com
Sebuah khazanah yang cukup bernilai dan Penulisnya tidak lain tidak bukan seorang sasterawan pesisir yang sangat dikenali. Semoga akan tetap gagah dalam berkarya.


MEMANG tidak dinafikan lagi saudara Hashim Latiff merupakan seorang sasterawan Pesisir yang hebat. Sejak saya dibangku sekolah lagi amat terpegun dengan karya-karya Hashim Latiff. Bahasa yang digunakan cukup indah. Diolah, disusun, dihias cantik agar ia terpahat dalam dada para pembaca. Saya cukup kagum dengan saudara Hashim Latiff betapa ideanya melewati batas-batas bahasa nan indah... SERULING SENJA


TERIMA kasih di atas lantunan pujian itu. Apa pun Allah memarahi sesiapa yang merasakan dirinya hebat bila berjaya mencipta sesuatu, sedangkan kita hanyalah meminjam kehebatan tersebut. Ingatlah, kita sekadar berusaha dan yang memperkenakan usaha kita itu Allah.

Apa pun saya bersyukur dengan apa yang saya gapai dan miliki ini. barangkali kekecewaan mengajar saya untuk terus mantapkan karya (kalau boleh dikatakan mantap). barangkali juga kerana doa saya mahu menjadi seorang penulis yang... atau mungkin juga doa anak-anak saya atau barangkali juga Tahajjud isteri saya.

Saya kira sdr. Seruling Senja juga hebat. Pernah lonjakkan nama Pesisir dalam sajak. Teruskan kehebatan itu kerana orang lain tidak memiliki apa yang kita ada. Memang benar, hidup kita berbeda dan bergerigis.

Setiap orang memiliki kehebatan tersendiri. Kadang-kdang kita nampak kehebatan mereka dan kita tidak nampak jaguhan kita kerana kita dilindungi oleh ketersohoran mereka.

Ah! Kita sebenarnya hebat! Cemerlang! Contohnya mudah sahaja. Orang lain tidak pandai berenang, tetapi pandai mengayuh perahu di dalam sungai, sedangkan kita pandai berenang, pandai pula mengayuh perahu di dalam sungai, tetapi tidak pandai menyelam.

Sudah ada bedanya. Justeru, teruskan dengan apa yang kita miliki kerana keterusan itu akan menunda kita ke arah hidup tersohor. - HASHIM LATIF


CUBA kita cari makna hebat dalam simpulan bunga cerpen karyawan nusantara. Saya kira saya cukup bahagia dan banyak syukur kerana dihulurkan sedikit benih idea untuk sama-sama taburkan di padang sastera.

Kelak bila berbuah pohon cerpen itu, marilah kita sama-sama menuainya untuk mengisi minda menjaras ilmu. Aroma bunga cerpen menusuk hidung penulis untuk terus menganyam karya hebat dunia. - HASHIM LATIF


APA yang saya miliki bukan mutlak milik saya. saya hanya penumpang yang menumpangi ilmu orang lain. Di kalangan sahabat ada yang hebat dan cemerlang. Justeru, saya menumpangi ilmu mereka. Seperti contoh, sdr. Manzaidi atau Edi, abang Sham atau sesiapa sahaja yang bermukim dalam mukim sastera, mereka adalah guru saya dan saya menumpangi berkat guru.

Sdr. Edi, seorang sifu ICT dan penyair hebat bukan sahaja Kelantan, waima Malaysia. Dia memenangi hadiah penghargaan sayembara novel - satu landasan baru baginya. Lalu saya cuba tumpangi kehebatan Edi.

Sama spt. sdr. Manzaidi. Dia pernah dianugerahi Penulis Sukan Terbaik dan rencana yang pernah menyentuhi jiwa saya. Kalau tidak silap saya tajuk rencana itu, bagaimana seorang forester yang sesat dalam hutan dan hidup dengan ‘memakan’ al Quran.

Saya tumpangi kehebatan itu. Justeru, kalau ada di kalangan kita yang hebat, kita sebenarnya menumpangi kehebatan itu dan hidup saling tumpang menumpangi itu satu kehidupan yang hebat dan penuh misteri. - HASHIM LATIF