Ahad, 26 Oktober 2008

Three Stoges bertemu di gelanggang

Ketua Pemuda UMNO: Mukhriz vs Khairy vs Khir Toyo

Walaupun ramai yang mengidam hendak tengok pertandingan satu lawan satu antara Datuk Mukhriz Mahathir dengan Khairy Jamaluddin, tetapi Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo tetap bersemangat hendak menjadi orang ketiga.

Debaran mengejar pencalonan oleh Khairy dan Mohd Khir berakhir pagi ini apabila bekas Menteri Besar Selangor itu sudah sah dan layak menyertai Ahli Parlimen Jerlun dan Rembau merebut jawatan nombor satu Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang dikosongkan oleh Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.

Beliau mendapat pencalonan dari Pemuda UMNO Bahagian Balik Pulau dan Pemuda UMNO Tanjong Karang menjadikannya 40 pencalonan iaitu lebih satu dari kuota 39.

Sepanjang Sabtu, beliau berjaya merangkul lapan pencalonan menjadikannya 38 iaitu kurang satu untuk mencukupkan kuota 39.

Ramai yang berminat mengikuti satu per satu pencalonan mesyuarat Pemuda UMNO Bahagian pada Sabtu lalu kerana hendak mengetahui sama ada Dr Mohd Khir mampu atau tidak sampai ke garisan penamat.

Sepanjang hari itu, Dr Mohd Khir mendapat pencalonan dari Pemuda Sandakan, Parit, Petaling Jaya Utara, Maran, Lumut, Kluang, Sipitang dan Seputeh.

Sehingga kini, Mukhriz yang mendahulu dua calon itu sudah mendapat 65 pencalonan manakala Khairy pula 44.

Pertandingan antara ketiga mereka dijangka menjadi perhatian dalam pemilihan UMNO Mac tahun depan, selain dari perebutan jawatan Naib Presiden UMNO dan mungkin Timbalan Presiden.

Tiada ulasan: