Khamis, 30 Julai 2009

Baca sejenak

http://www.thenutgraph.com/defending-the-monarchy
Defending the monarchy
Translation by Shanon Shah
shanonshah@thenutgraph.com

PROMINENT stories in the Malay-language press between 9 and 15 Feb 2009 revolved around the monarchy, Pakatan Rakyat (PR)-lynching, and the impending Bukit Selambau and Bukit Gantang by-elections.

On 10 Feb, Utusan Malaysia got no less than Foreign Minister and Umno supreme council member Datuk Seri Dr Rais Yatim to write on the Barisan Nasional (BN)’s Perak takeover.

In the piece, Kemelut pelantikan MB Perak, Rais dissected public dismay at the Sultan of Perak’s decision not to dissolve the state assembly. He wrote: “Openly inviting hatred towards the ruler clearly violates the Rukunegara and is a prosecutable crime of sedition.”

Rais Yatim (© British Foreign and Commonwealth Office)Rais recommended that the attorney-general “studies all abusive and seditious statements by various quarters against the Perak Sultan, especially bloggers and the press who are behaving as though the country no longer has rule of law.”

In a follow-up on 11 Feb, titled Isu Karpal: Peguam Negara masih membisu, Utusan Malaysia reported that Attorney-General (AG) Tan Sri Abdul Gani Patail “remains mute” over legal action on DAP chairperson Karpal Singh’s “threats” to sue the Perak ruler.

In another story Akta Hasutan paling sesuai dikenakan, the same paper quoted the president of the Malaysian Muslim Lawyer’s Association, Tan Sri Abu Zahar Ujang, as saying the Sedition Act should be used against Karpal. Utusan also ran a table tallying the number of police reports lodged against Karpal between 8 and 10 Feb: 83 nationwide.

In the same issue, the paper ran a guest column by another Umno heavyweight, incoming Wanita deputy chief Datuk Kamilia Ibrahim, who also defended the Perak palace.

In the piece Sultan tentukan siapa MB, Kamilia wrote: “What is clear is that Perak subjects need to understand the high position of the Sultan, and that the Sultan’s orders must be obeyed without question or doubt. We cannot drag the institution of the sultanate to the streets.”

On 13 Feb, Mohd Shauki Abd Majid quoted in Utusan Malaysia a hadith of Prophet Muhammad’s on whether citizens can rebel against their ruler: “Never, as long as he prays with you. Know that those who are governed by a ruler and witness the ruler committing evil towards Allah, they should hate the sin towards Allah but never become disloyal towards their ruler.”

In the piece, Derhaka bukan penyelesaian bijak dan adil, in the paper’s Islamic Discourse column, Shauki argued: “In the context of a stable state, citizens are obliged to stand affirmed that the ruler has the right to command the loyalty of his or her subjects.”

PR-lynching
Closely related to the defence of the monarchy was the widespread lynching of PR leaders. Dakwa segera Karpal, screamed Utusan Malaysia’s 10 Feb front page. Anwar perlu minta maaf, the paper’s 13 Feb front page said.

Of the PR leaders, Karpal was the lightning rod for these attacks. Utusan’s 10 Feb editorial, Bertindak sebelum gelombang kemarahan bertambah buruk, claimed that Karpal had been up to mischief since immediately after the 8 March 2008 elections.

On 12 Feb, Berita Harian ran an opinion piece by former Bernama editor-in-chief Datuk Rahman Sulaiman, Pakatan Rakyat Perak terjebak jerat sendiri. Rahman wrote: “The unexpected success [of PR in the 8 March 2008 elections] has made them hysterical and apparently power crazy.

Headed by Parti Keadilan Rakyat (PKR) advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim, PR has launched psychological warfare in many ways.”

Rahman claimed it was an open secret in Perak that PKR had wanted the menteri besar position for itself, considering itself more entitled than PAS. Rahman suggested that the crisis in Perak was not faced by the BN or the people of Perak, but by PR.

(© BSK / sxc.hu) He said the majority of Perak’s voters chose the opposition in the March 2008 elections because they were angry with the BN. But he added that in future, voters would think twice about punishing the BN, since even opposition representatives could jump ship at any time.

Rahman concluded: “...[T]he Perak ‘impasse’ will once more tighten the noose around PKR’s neck ... It is clear that their strategies have not been strategic.”

But it was Mingguan Malaysia’s Awang Selamat who actually suggested a plan of action for the authorities on 15 Feb in Kenapa takut bertindak?: “I agree with the actions suggested by various parties. These include the stripping of citizenship, detaining them under the Internal Security Act (ISA), banishing, and charging them for treason.”

Awang went on to ask: “Is it so hard to strip someone of their citizenship? What is the use of having the ISA if you can’t even detain someone for insulting the monarchy?”

By-election jitters
Utusan Malaysia ran a candidate analysis by Siti Mariam Md Zain on the upcoming Bukit Gantang by-election in its 11 Feb edition. In the piece, Faktor calon, perubahan Umno, penentu di Bukit Gantang, Siti Mariam said the field was still wide open for the BN.

The Bukit Gantang parliamentary seat consists of the state constituencies of Kuala Sepetang, Changkat Jering and Trong. Of the three, only Trong is now under Umno/BN.
However, Siti Mariam said the BN’s chances have improved now that Changkat Jering’s Mohd Osman Jailu has resigned from PKR to become a BN-friendly independent.

Additionally, Siti Mariam claimed that Kuala Sepetang’s Tai Sing Ng from PKR is also rumoured to be one of an additional four PKR state assemblypersons interested in crossing over to the BN.

In the same issue, Zaini Hassan in his Cuit column suggested that the BN try to field a non-politician as their candidate in Bukit Gantang. His column title, Pilih saja Harussani Zakaria, mengapa tidak?, said it all.

Perak mufti Haussani Zakaria (Source: mufti.perak.gov.my)Coincidentally, in the same issue, Awang Selamat quoted the incumbent Perak mufti’s advice to the public to accept their divinely ordained destiny in Perak.

Harussani said if a decision had been made by the ruler, the public should abide by it; “just as how we are obliged to abide by the commands of Allah and His messengers.”

Sinar Harian’s assistant editor of its Perak edition, Manzaidi, wrote the paper’s editorial on 14 Feb, Hati rakyat luka, masa untuk rawat. He wrote: “The BN must remember. They cannot begrudge or hate the rakyat. But they have to realise that the people of Perak begrudge and hate them now.”

He concluded: “History shows that each general election reflects the public’s attitudes and attributes. It’s impossible for leaders not to be able to ‘read’ the rakyat’s signals.

Usually, BN and PR leaders have been careless. They forget their roots very easily. They never learn from history.”

Rabu, 29 Julai 2009

Jawapan kepada isu pegang lilin

Kepada tetamu blog yang dihormati. Saya lampirkan jawapan Mufti Perak berhubung tindakan orang Islam memegang lilin.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria meminta mereka yang pernah hadir dalam perhimpunan lilin bagi memperingati kematian segera bertaubat kerana perbuatan tersebut jelas bertentangan dengan Islam.

Beliau berkata, Islam tidak pernah berkompromi dalam perkara-perkara yang boleh menjejaskan akidah kerana ia merupakan tunjang kepada keimanan dan keislaman seseorang.

"Kita harus jelas tentang perkara ini iaitu setiap majlis yang dianjurkan oleh orang bukan Islam bagi memperingati kematian dalam apa jua bentuk sekalipun adalah haram bagi seseorang Islam menyertainya.

"Kita (Muslim) hanya dibenarkan melakukan ziarah sahaja. Perkara ini jangan dipandang ringan kerana mereka yang melakukannya boleh jatuh syirik. Saya amat berharap umat Islam mengambil berat tentang perkara ini.

Harussani berkata, Rasulullah dalam satu hadisnya pernah memberitahu bahawa sesiapa yang menyerupai satu-satu kaum itu, dia akan termasuk di dalam kaum tersebut.

"Orang Islam dilarang meniru cara dan tindak tanduk kaum lain dan ini telah pun dipesan oleh Rasulullah dalam satu hadisnya. Sebagai umatnya, kita wajib menjadikan hadis ini sebagai panduan.

Sementara itu, beliau berkata, orang Islam yang menziarah kematian orang bukan Islam dilarang membaca doa ke atas mayatnya.

Manakala, Dewan Ulama Pas pula menyifatkan majlis yang disertai oleh Mohammad Nizar itu sebagai meragukan dan sepatutnya beliau tidak hadir kerana adanya sifat berkenaan.

Sabtu, 25 Julai 2009

Masya-Allah...makin teruk umat Islam kita

Terima kasih kepada anonymous kerana memaklumkan kepada saya. Dan saya terus membukanya. Masya-Allah. Lidah saya kaku dan kelu untuk berkata-kata. Tetamu lihatlah sendiri: http://www.youtube.com/watch?v=TjeBRTe3UIo

7 Minit

Matinya seorang saksi utama
NASIB seorang saksi penting bagi kes salah guna peruntukan kerajaan Selangor berakhir dengan kematian yang tragis. Teoh Beng Hock ditemui mati di tingkat lima koridor luar bangunan Plaza Masalam, Shah Alam, dipercayai dijatuhkan dari tingkat 14bangunan itu.

Pelbagai kesimpulan dibuat pihak tertentu berhubung kematian Setiausaha Politik kepada seorang anggota Exco Kerajaan Selangor itu. Laporan awal pakar patologi mengatakan mendiang mati antara empat atau lima jam sebelum mayatnya ditemui orang ramai dalam keadaan ngeri itu pada petang Khamis lalu.

Hari ini masuk hari ketujuh kematiannya. Kehilangannya masih diratapi ahli keluarga, tunang dan sahabat taulan serta 'ditangisi' seorang dua pemimpin politik yang mengenali rapat beliau.

Apa pun spekulasi yang bertiup kencang berhubung kematian bakal ayah kepada bayi yang di kandung teman wanitanya itu (bakal mendaftar perkahwinan), sama-sama kita tunggu hasil siasatan yang dilakukan sepasukan anggota polis. Ada antara 40 hingga 30peratus lagi untuk polis siapkan kertas siasatan. Beberapa pemimpin, kenalan rapat mendiang telah dipanggil untuk soal siasat.

Ada juga dalam kalangan mereka dikatakan enggan memberi kerjasama kepada polis. Entah kenapa, tak tahulah. Diharapkan polis dapat merungkaikan misteri keengganan itu. Begitu juga dengan saksi lain, mereka perlu memberi kerjasama penuh jika mahukan punca sebenar kematian Beng Hock diketahui dalam tempoh terdekat.

Jangan cepat melatah menuding jari kepada orang lain. Tilik diri sendiri terlebih dahulu. Beng Hock adalah saksi utama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Tentunya, keselamatan mendiang atau sesiapa sahaja saksi akan dijaga sebaik mungkin. Seboleh-bolehnya pihak berkuasa tidak mahu setiap saksi mereka menerima atau menghadapi tekanan kerana ia akan mengganggu siasatan.

Begitu halnya dengan SPRM. Tidak logik untuk mengaitkan badan berkuasa itu dengan kematian mendiang Beng Hock. Dan secara logiknya, mana ada orang yang diperlukan untuk mendapatkan maklumat bagi membantu siasatan dianiayai oleh badan itu. Tidak munasabah dan memang tidak masuk akal.

Bagi penulis, pihak yang membuat bising secara keterlaluan atau yang menuduh secara membuta tuli juga harus diberi perhatian dan diambil keterangannya untuk mendapatkan maklumat. Tidak banyak, sedikit pun maklumat yang diperlukan pasukan penyiasat ada dengan mereka ini.

Kita jangan menjadi orang biadab yang melepaskan angin busuk (kentut) ketika berada dalam khalayak. Selepas itu bising dan riuh serta merungut akan bau yang dilepaskannya itu. Tidak cukup dengan itu, siap menuding jari lagi kepada rakan sebelah dengan melontarkan pertanyaan, "awakkah yang melepas ini? Kurang asam (kurang ajar)."

Cuma yang melepaskan kentut itu bernasib baik kerana tidak ada seorang pun dalam kelompok berkenaan bertanya, "Siapa yang lepaskan kentut, angkat tangan." Tidak perlulah penulis hurai panjang lebar contoh ini kerana semua pun tahu makna dan maksudnya.

Kepada anggota polis yang terlibat dengan siasatan kematian Beng Hock, selamat menyiasat. Jangan pedulikan suara-suara sumbang yang mempertikai dan mempersoalkan siasatan, kerana apa yang mereka 'pertikai' dan 'persoalkan' itu tidak lebih sebagai taktik untuk mereka mengetahui adakah nama mereka tersenarai dalam kertas siasatan itu. Siaran 23 Jul 2009

Ahad, 19 Julai 2009

Bekas menteri Japanese Encephalitis (JE) sertai PKR

Sesuatu yang tidak mengejutkan kalau ada dalam kalangan pemimpin atau bekas pemimpin dalam Barisan Nasional (BN) keluar parti untuk menyertai parti pembangkang. Mungkin ada yang tak kenalah tu sehingga membuka pintu hati mereka untuk meningalkan parti yang mereka dokong selama ini.

Selepas bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim lompat parti, hari ini umum dikejutkan dengan tindakan bekas Menteri Kesihatan, Datuk Seri Chua Jui Ming pula lompat parti.

Dulu ramai yang mengatakan Datuk Ibrahim Ali sebagai katak. Lompat sana lompat sini, sekarang dah ramai ikut jejaknya. Melompat.

Jui Ming adalah bekas menteri yang paling mencabar. Dia banyak menangani masalah kesihatan yang melanda negara ini melalui serangan nyamuk yang meludahkan racun bernama Japanese Encephalitis (JE) tidak lama dulu.

Dia juga bekas pemimpin MCA yang disegani. Dan entah kenapa dia tinggalkan MCA untuk sertai Kit Siang dan Guan Eng berada dalam Pakatan Rakyat. Mungkin dia menganggap dengan berada dalam parti PKR, dia akan diberi peluang untuk bertanding dalam pilihan raya dan sekali gus kalau PR menang besar, akan dilantik sebagai menteri.

Saya nampak, itu yang dilihat oleh kebanyakan bekas pemimpin dalam BN, mengenai faktor utama mereka menyertai PR. Untuk berjuang kepada bangsa mereka? Dalam BN pun mereka boleh berjuang, tak perlu sertai PR.

Untuk rebut jawatan? Itu ada kemungkinannya. Habis tu kalau tidak kerana tamakkan jawatan, kenapa dia boleh lompat parti? Memang tidak ada sebab lain untuk dia berbuat demikian.

Dan dalam tempoh sebelum PRU ke 13 ini, ada ramai lagi bekas pemimpin dalam BN akan lompat parti. Itu senarionya yang BN perlu tahu dan ambil kira.

Datuk Zaid Ibrahim lompat parti bukan kerana perjuangannya nak hapuskan ISA ditolak, tetapi jiwanya sudah lama berada dalam PKR, cuma jasadnya dalam 'UMNO'. Kemudian penolakan ISA oleh kerajaan dijadikan alasan untuk beliau lompat parti.

BN dan PR dalam bahaya. Itu yang dapat saya buat kesimpulan dengan keadaan politik ketika ini. Tindakan beberapa pemimpin dan bekas pemimpin lompat parti juga memperlihatkan negara berada dalam keadaan yang amat bahaya.

Apa bahayanya, sama-samalah fikirkan.

Tiga bayi dibuang di negeri tadbiran Islam

HEBATNYA Kelantan, negeri pimpinan ulamak yang mendakwa pula negeri serambi Mekah dan membangun bersama Islam. Dalam tempoh satu setengah bulan dari 1 Jun sehingga hari ini sudah tiga kes buang bayi dilaporkan.

Bukan bayi haiwan atau bayi binatang, tapi bayi manusia. Bayi yang dilahirkan oleh seorang perempuan yang mengandung. Perempuan itu mengandung kerana dia telah melakukan zina dengan lelaki bukan muhrim.

Persoalannya, bolehkah pasangan bukan muhrim berzina di Kelantan? Ada peluangkah mereka hendak melakukan maksiat? Sebab Kelantan dipimpin oleh tok guru yang disanjung tinggi oleh para penyokongnya sebagai ulamak-umarak.

Atau pun mereka lakukan benda terkutuk itu di Kuala Lumpur? Lalu bila termengandung, mereka lari pulang ke kampung di Kelantan sementara tunggu anak haram itu dilahirkan dan dibuang, dengan harapan nama Kelantan akan tercemar? Boleh jadi juga.

Lagipun baru dua minggu lepas ketika berkempen di Manek Urai, tok guru kata, "tak ada sebab UMNO nak lawan Pas sebab Pas adalah Islam dan Kelantan telah ditadbir secara Islam sepenuhnya.

Tapi tok guru, mustahil ketiga-tiga 'ibu muda' itu sepakat melakukan maksiat di Kuala
Lumpur dan kemudian sepakat pula untuk buang bayi mereka di kampung halaman di Kelantan.

Kuala Lumpur pun bukan UMNO yang memerintah sekarang. Negeri itu telah ditadbir sepenuhnya oleh Pakatan Rakyat (PR). Dan dalam PR ada Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP. UMNO hanya minoriti saja.

Dan di Kuala Lumpur sekarang ini semakin banyak pusat-pusat hiburan diwujudkan. Malah restoran yang menyediakan pelayan bogel pun banyak. Apa yang Datuk Hassan Ali dan Khalid Samad buat dalam kerajaan PR?

Mustahil mereka tak sedar?

Sabtu, 18 Julai 2009

Mati pun orang lain kena tuduh

Yang dah mati tu kira matilah. Cara macamana dia mati, itu tak perlu persoalkan. Kalau was-was ada unsur jenayah, elok sangat buat laporan polis, biar polis siasat. Jangan melatah atau cepat2 tuding jari salahkan orang lain.

Kalau kes liwat pun, orang lain dituduh kononnya nak khianat, ini kes mati jatuh bangunan pun nak dituduh pada orang lain juga, kononnya kematiannya angkara orang lain, bukan diri sendiri.

Saya bersimpati dengan kematian Setiausaha Politik kepada seorang Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor, Beng Hock, tapi kematiannya biarlah polis yang siasat. Tunggu keputusan siasatan dulu, barulah buat kesimpulan. Jangan sekali-kali jahatkan orang lain.

Mendiang Beng Hock dipanggil SPRM sebagai saksi kerana ada dakwaan mengatakan ADUN dan Exco Pakatan Rakyat Selangor salahgunakan peruntukan kerajaan negeri. Mungkin kerana bimbang dengan Beng Hock yang ada banyak maklumat dan mungkin kerana tak mahu maklumat itu pecah hingga tertangkapnya ADUN atau Exco Kerajaan Negeri makanya, Beng Hock menemui ajal dalam keadaan tragis.

Kenapa kita tak fikirkan hal ini? Kenapa dengan pantas seperti kilat, iaitu ketika belum pun roh Beng Hock naik ke langit tujuh, dah banyak tuduhan daripada pemimpin PR mempertikaikan kematiannya.

Saya selalu tonton filem jenayah yang memaparkan kisah pembunuhan saksi. Kebanyakan jalan cerita memaparkan kisah kematian saksi disebabkan rancangan orang yang dikenali rapat.

Saksi dibunuh oleh mereka yang terlibat dalam jenayah rasuah, bunuh dan sebagainya. Orang itu tidak mahu kegiatannya dibongkar atau sampai kepengetahuan pasukan keselmatan, orang itu mencari jalan untuk menghapuskannya. Orang lain yang suku sakat tak akan terlibat.

Tapi dalam kes kematian Beng Hock, orang lain yang kena tuduh. Sampai ada seorang wakil rakyat pergi terjah pintu rumah mayat yang menempatkan mayat Beng Hock di sebuah hospital.

Apa kejadah dia pergi terjah pintu rumah mayat? Tak mahu mayat Beng Hock dibedah siasat? Atau ada rancangan nak ganggu siasatan supaya segala bukti dapat dihapuskan dan memudahkannya untuk menghala kejahatan kepada orang lain?

Kalau kita tak bersalah, kenapa kita perlu gelabah? Releklah bro... Berilah peluang kepada polis lakukan siasatan. Kan kumpulan bro dah ada alasan kuat untuk tepis diri daripada dituduh oleh rakyat sebagai manusia yang terlibat?

Tengok saja ketua mereka. Seronok mendatangi kaum sejenis dari belakang, bila mangsa buat laporan, dia kaitkan mangsa ada agenda politik. Sedap dan seronoklah macam tu. Habis manis, sepah dibuang. Kesian si mangsa. Tak pasal-pasal dapat lebam kat belakang. UMNO jugak dapat nama busuk.

Banyak fakta kes yang berlaku dalam negara ini, bila sesuatu kes itu melibatkan pemimpin, mereka cepat-cepat menuding jari kepada orang lain. Kononnya musuhnya ada agenda nak menjatuhkannya dalam politik.

Kes kematian Beng Hock pun macam tulah. Tak pasal-pasal SPRM dan UMNO dikaitkan.

Khamis, 16 Julai 2009

Naik tambang, hadiah Najib kpd rakyat

Cuba Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz umumkan kenaikan kadar tambang baru pengangkutan awam seminggu atau dua hari atau sehari atau pada hari mengundi DUN Manek Urai... apa akan jadi? Rasa-rasanya mahu calon BN hilang wang pertaruhan.

Tapi inilah hakikatnya, apabila semuanya dah selesai...macam-macam projek yang menyeksakan rakyat menyusul.

Sebelum ini, anak perantau hanya perlukan RM100 untuk berulang alik dari Kelantan ke Kuala Lumpur. Tapi sekarang kalau tak ada RM200 dalam poket, jangan harap mereka dapat naik bas ekspress nak balik Kelantan atau datang ke Kuala Lumpur.

Apa perasaan kerajaan dengan menaikkan kadar tambang yang dianggap keterlaluan dan membebankan rakyat ini? Tentulah mereka tak ada perasaan. Kalau ada, mereka tak akan menaikkan kadar tambang sehingga 40 peratus sewenang-wenangnya.

Minggu lalu, selepas dapat gaji, ada jugak rancang nak balik kampung minggu ini, tetapi setelah kerajaan umumkan kenaikan tambang pengangkutan awam, termasuk bas ekspress yang selalu aku guna perkhidmatannya setiap bulan sejak satu setengah tahun lalu, niat hendak balik kampung sudah terbantut.

Rasa rindu pada anak, hanya Tuhan saja yang tahu, tapi apakan daya...duit tak cukup. Kena ada RM200 baru boleh balik. Itu termasuk tambang dari rumah sewa ke stesen bas, makan minum sementara tunggu bas sampai dan makan minum di hentian bas di Merapoh.

Hentian bas ini pula, makanannya lebih mahal dari jin. Nak masuk tandas cuci muka atau kumur pun kena bayar 50 sen. Tu belum perkenakan burger kering RM4, mineral water botol kecil RM2, nasi lauk hampir basi RM7.

Tu pun belum lagi kira tambang dari stesen bas Kota Bharu ke rumah di Pasir Mas. Biasanya bas ekspress sampai di Kota Bharu dalam sekitar 5 pagi. Mana ada bas nak balik ke Pasir Mas. Kereta sewa memang banyak, tapi mahu RM50 sekali hantar. Mampusss...

Kerajaan fikir ke semua masalah yang dihadapi golongan berpendapatan rendah dan sederhana seperti saya ini? Gerenti tak fikir. Tidak ada sebab mereka nak sakitkan kepala fikirkan semua ini.

Mereka tak pernah keluarkan duit untuk isi minyak kereta atau beli tiket bas atau bayar tambang teksi. Mereka, dari pintu rumah naik Mercedes yang dibawa pemandu. Kereta ada minyak ke tidak, dah service ke tidak, itu bukan dia yang nak fikir. Ada pemandu buat apa kalau semua itu pun tak boleh settlekan.

Apabila rakyat tanya, kerajaan jawab, kononnya kenaikan itu nak elak syarikat pengangkutan bas gulung tikar kerana kos penyelenggaraan lebih besar dari untung. Kenaikan tambang teksi dinaikkan, kononnya teksi terperangkap dalam jem atau kesesakan lalu lintas.

Itulah alasan yang diberikan kerajaan. Sama-samalah kita renung dan fikirkan. Saya kini sedang fikir macam mana nak balik Kelantan minggu ini. Nak naik bas atau kereta api atau kereta sendiri. Adussss peningggg...

Selasa, 14 Julai 2009

Saja nak kongsi2 dgn orang Pas

Artikel ini dipetik dari blog By Pass yang dihantar ke emel saya. Lalu kerana tertarik dan rasa boleh berkongsi dengan tetamu saya, makanya saya petik dan masukkan dalam blog saya. Selamat membaca.

KAYA JUGAK ANAK BERANAK NIK AZIZ NI YE...


catatan blogger PISAU.NET

Hari ini adalah hari terakhir tempoh berkempen untuk Manek Urai, saban hari banyak ceramah di merata tempat menghambur segala "keborbrokan" UMNO, tetapi mereka terlupa satu jari yang menunding orang lain 4 jari lagi menunding diri sendiri.

Ya,ramai penyokong PAS yang begitu taksub dengan Tok Guru, bagi mereka adalah menjadi kesalahan & kesilapan besar jika menyerang tok guru yang wahid ini. Ibaratkan untouchble & maksum.

Buat penyokong PAS di Manek urai, adakah anda akui tok guru maksum? jika dia maksum mana mungkin melakukan sebarang kesilapan. Adakah pendedahan demi pendedahan yang dibuat dikatakan fitnah? mereka yang menutup pemikiran & jumud barangkali akan marah apabila sesuatu yang pincang didedahkan terhadap tok guru.

Penyokong PAS seolah olah mengambarkan pemimpin mereka adalah orang orang suci,tidak terpalit langsung dengan kekotoran & kesalahan. Psy war di mainkan hingga orang UMNO sendiri percaya kempen melondehkan kesalahan & kekhilafan Tok Guru & PAS adalah salah.

Di Manek urai,adalah medan mendedahkan kesalahan mereka yang maksum ini.
STESYEN MINYAK NIK AZIZ BERNILAI RM 1 JUTA

Stesen Minyak Petronas hak milik Nik Mohd Asri Bin Nik Aziz (anak Nik Aziz). Asalnya stesen ini diurus oleh Mesra Makmur Trading yang dimiliki oleh Hood Bin Mohd Isa KP:691119105535.

Beliau berasal dari Selangor bekas pemandu Nik Aziz dan menantu Nik Aziz. Hood selaku pengurus pada masa itu telah berjaya memajukan perniagaan ini. Beliau membantu Nik Aziz dalam pilihanraya 2004 dengan cara memberi petrol percuma pada hari mengundi jika motosikal atau kereta membawa bendera bulan - Pas.

Apabila Stesyen ini maju maka anak- anak Nik Aziz iri hati melihat penguasaan Hood keatas stesyen ini. Perbalahan telah berlaku, Nik Aziz gagal menyelesai krisis dalam keluarganya sehingga Hood telah disingkirkan dan membawa diri ke Trengganu. Sekarang stesyen itu diserahkan kepada Nik Mohd Asri pemilik tunggal As Sobru Jaya Trading.

Hood tahu cerita sebenar mengenai bagaimana tipu helah untuk membina stesyan minyak ini. Nik Aziz telah membeli tanah Lot 550 Kg Pulau Melaka tapak stesyen itu dengan memaklumkan kepada tuan tanah bahawa untuk membina asrama kesiankan pelajar tidak cukop tempat menginap.

Tetapi setelah tanah dimiliki oleh Datin Tuan Sabariah isteri Nik Aziz, tanah itu telah dibangunkan stesyen minyak. Terkejut yang amat sangat tuan tanah, kerana tanah itu dijual dengan harga yang murah.

Nik Aziz makan pun menyamar kepada rakyat. Kesian orang Pas kena tipu kononnya cara hidup Nik Aziz sederhana. Rupanya Jutawan.

RUMAH MENANTU NIK AZIZ BERNILAI RM 1 JUTA

Rumah menantu Nik Aziz terletak di belakang rumah Nik Aziz Pulau Melaka. Nilainya RM1juta. Ada jaga 24 jam sehari. Kalau rakyat nak jumpa dengan Nik Aziz maka dia akan tunggu di rumah lama, untuk rakyat tengok dia hidup sederhana. Tapi bila nak berehat pergi rumah banglow milik menantu. Menantu pakai kereta mewah kalau baru harganya RM250,000 sebuah.

Apa nama menantu Nik Aziz?..Nik Arif Fahmi Abdul Rahman, orang yang paling berkuasa dalam kerajaan Nik Aziz.

Menantu Nik Aziz bekerja sebagai CEO Perbadananan Menteri Besar (PMB), Kereta Mercedes berserta dengan pemandu disediakan. Semua projek yang nak join vanture dengan PMB sebelum angkat kepada Pengerusi PMB mesti diluluskan oleh CEO dulu. Siapa Pengerusi PMB? tak lain dan tak bukan Nik Aziz. PMB sudah jadi hak anak beranak. Banyak syarikat pelaburan PMB mengalami kerugian. Habis lah duit rakyat Kelantan di pulon mertua dan menantu.

Bila rakyat nak jumpa datang lah kerumah depan, kecil dan sederhana.

Kereta Mercedes RM500,000 dan CRV Rm 70 ribu untuk Tuan Sabarian ulang alik ke pasar. Rumah inilah yang selalu ditonjol oleh Nik Aziz.

TUAN SABARIAN SEORANG JUTAWAN.

Kononnya Bandaraya Islam Kota Bharu berkembang tapi ada udang disebalik batu, sama hebat dengan pengumpulan harta oleh keluarga Nik Aziz. Tuan Sabariah kuat berniaga, pernah berniaga jualan langsung, hampir semua muslimat Pas di Pengkalan Chepa, Kota Bharu dan Kubang Krian menjadi ahli. Sekarang mengalami kerugian ada muslimat Pas yang mengalami kerugian RM50,000 seorang. Kita boleh bayangkan berapa banyak wang muslimat Pas hangus. Apabila muslimat minta ganti katanya tak ada wang.

Dalam pada itu sempat Tuan Sabariah membeli dua unit Rumah Kedai di Taman Koperasi Tanjung Chat Bandar Kota Bharu nilainya RM2 juta.

Kata penduduk Pulau Melaka banyak tanah orang kampong sekarang menjadi milik keluarga Nik Aziz yang bernilai berjuta-juta ringgit. Dari mana Nik Aziz dapat duit bergitu banyak?

Inilah kesederhanaan yang ditunjukkan oleh isteri ulamak, dalam diam juga seorang jutawan.

sumber:
1)onemanikurai
2)pisau.net
Posted by byPASs

Isnin, 13 Julai 2009

'Cerdik pandai' Pas jumpa Mufti





















Setelah mengutuk Mufti Perak kononnya Tan Sri Harussani Zakaria berat sebelah dalam menegur parti politik telah membuka pintu hati golongan 'cerdik pandai' dalam Pas untuk bertemu dengan mufti itu pada 10 Julai lalu.

Rabu, 8 Julai 2009

7 Minit

Jangan riak, jangan ego mengatakan aku saja Islam

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengatakan beliau sudah hantar surat kepada Datuk Seri Najib Tun Razak. Dan sekarang beliau sedang menunggu jawapan daripada Perdana Menteri sama ada bersetuju atau sebaliknya dengan pelawaannya ajak berdebat.

Sehingga coretan ini ditulis, Datuk Seri Najib belum lagi memberi sebarang kata putus secara bertulis kepada Datuk Nik Abdul Aziz berhubung ajakan itu. Keputusan secara lisan sebelum ini, Presiden UMNO itu kata beliau tidak mahu.

Dan Mursyidul Am Pas itu pun sudah tahu keputusannya. Cuma dia (Datuk Nik Abdul Aziz) mahu jawapan secara bertulis. Dan mungkin Datuk Seri Najib akan menjawabnya dalam sedikit masa lagi.

Sama-samalah kita tunggu apa perkembangan seterusnya, sama ada jadi atau tidak debat yang disyorkan pemimpin kanan parti yang mendakwa memperjuangkan Islam itu. Yang penting, hasrat orang Melayu/Islam untuk melihat pembentukan kerajaan perpaduan yang dicadangkan Pas sebelum ini tidak kesampaian.

Dalam konteks pembentukan kerajaan perpaduan. Umum tahu, Pas yang memulakan cadangan itu dan Pas juga yang menolaknya. Cuma umum terkejut apabila Pas menyalahkan UMNO atas 'kegagalan' cadangan berkenaan. Umpama, lembu punya susu, susu itu masam kerana lembu, tiba-tiba sapi yang dipersalahkan. Pelik.

Itulah politik. Atau dengan kata lain, perangai pembangkang. Bukan sekadar membangkang, tapi turut terbangkang. Pukul kepala sendiri, apabila terasa sakit, mula salahkan orang lain, kononnya mereka sakit kerana si anu memukulnya. Lagi pelik.

Ketika ditanya wartawan, kenapa Tok Guru beriya-iya sangat hendak berdebat dengan UMNO, dan kenapa Tok Guru tidak terima cadangan Tuan Guru hendak bentuk kerajaan perpaduan? Tok Guru bagi dua jawaban. Satu, kenapa UMNO tolak Islam dan ambil kebangsaan? Dan kedua, kalau UMNO mengaku dia Islam, kenapa nak lawan Pas?

Jawapan ini tidak pelik, tetapi agak lucu. Lucu kerana Tok Guru yang terkenal dengan ketokohannya sebagai orang politik, bertindak seperti tidak tahu politik. Seperti tidak tahu sejarah politik.

Sepatutnya Tok Guru tidak kata begitu. Sebab tentunya Tok Guru tahu kenapa UMNO ditubuhkan, kenapa Pas dilahirkan, kemudian kenapa parti-parti lain tumbuh seperti cendawan selepas hujan.

Penubuhan sesebuah parti asalnya bukan untuk berlawan antara satu sama lain. Kewujudannya adalah untuk membela rakyat pelbagai kaum di negara ini. Kemudian parti lawan dilahirkan dengan matlamat asalnya memainkan peranan menegur atau memperbetulkan landasan parti yang menjadi kerajaan. Itu asalnya.

Tetapi kerana sikap kepentingan diri dan ego menguasai diri, yang pada masa sama memasang angan-angan untuk membentuk kerajaan dengan tujuan hendak menjatuhkan pemimpin kerajaan, maka berlakulah pertandingan iaitu yang dikatakan 'kalau UMNO mengaku dia Islam, kenapa nak lawan Pas' itu.

UMNO lawan Pas bukan bermula sama ada dari Pilihan Raya Umum kesembilan, ke-10, ke-11ke-12 atau ke-13. UMNO lawan Pas berlaku sejak PRU pertama lagi tahun 1950-an lagi.

Jadi, tidak timbul soal UMNO melawan atau menentang Islam. Kedua-duanya berkiblatkan Kaabah di Makkah. Kedua-duanya berpegang kepada prinsip 165 iaitu Yang Maha Esa, Rukun Iman dan Rukun Islam. Apa yang dianuti oleh Pas, juga dianuti oleh UMNO.

Kalau Pas mengamalkan prinsip jujur, tanggungjawab, amanah, berwawasan, disiplin, kerjasama, adil dan prihatin, UMNO juga mengamalkan prinsip itu, cuma pelaksanaan mereka mungkin dilihat berbeza.

Tetapi tidak juga jauh bezanya. Masing-masing masih menggunakan sekolah rendah dan menengah bantuan penuh kerajaan untuk pendidikan anak-anak.

Masing-masing masih menggunakan sistem perbankan yang diperkenalkan UMNO, masih mengutamakan orang bukan Islam untuk memajukan sesebuah negeri.

Kalau bawah kepemimpinan UMNO ada judi dan kedai menjual arak, di bawah pentadbiran Pas di Kelantan, Kedah pun ada juga kegiatan itu. Tidak dapat tidak, ia disebabkan keadaan semasa.

Kalau Pas tidak dapat menghapuskan lesen menjual arak di kedai bukan Islam, UMNO pun demikian juga. Jadi, Pas tidak boleh menuduh UMNO mengamalkan kebangsaan, partinya mengamalkan dasar Islam.

Sebab Pas sendiri dilihat tidak dapat berbuat apa-apa sebagaimana UMNO tersempit dengan masalah itu.

Kesimpulannya, Pas Islam, UMNO juga Islam. UMNO kebangsaan, Pas juga kebangsaan. Dua-duanya sama. Dalam Pas ada bukan Islam, dalam UMNO juga ada bukan Islam.

Sebagai anak jati Kelantan, penulis tahu apa yang ada dan telah dilaksanakan di negeri penulis. Keadaannya hampir sama dengan negeri-negeri ditadbir UMNO atau dengan kata lain Barisan Nasional (BN).

Cuma UMNO prihatin dengan nasib bekas pejuang negara dan keseluruhan rakyat Malaysia apabila masih tidak membenarkan Chin Peng pulang ke tanah air. Ini berbeza dengan Pas yang bersetuju jika bekas ketua Parti Komunis Malaya (PKM) pulang.
Siaran 7hb Julai 2009

Ahad, 5 Julai 2009

DAP hilang kepercayaan kepada Pas

Ayuh lontarkan debat anda di sini:-

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada tetamu dihormati. Saya akan mengisi blog ini dengan tajuk-tajuk yang panas untuk didebat oleh tetamu yang bijak pandai.

Berilah apa saja pandangan, jangan sentuh isu perkauman secara melampau-lampau dan jangan sekali-kali ulas atau beri pandangan yang berbaur perkauman terlampau. Kita debat secara sihat dan alfiat.

Tajuk:

Di Kedah, seorang wakil rakyat DAP mengambil keputusan keluar daripada Pakatan Rakyat (PR) dan menyertai Bebas. Dia bertindak demikian kerana kecewea dengan pentadbiran dan kepimpinan Menteri Besarnya, Ustaz Azizan Abdul Razak.

Ustaz itu dikatakan telah menyisihkan wakil rakyat berkenaan dan setiap cadangan atau bantahannya tidak pernah didengari. Sekarang DAP baru merasai apa yang dirasai oleh umat Islam selama ini.

Baru hapuskan tempat penyembelihan babi, DAP Kedah sudah melenting marah, tetapi DAP Perak dan DAP Pulau Pinang tindas orang Melayu, orang Melayu hanya diam dan terima saja.

Pas Kedah agak malang kerana di negeri itu ada juga kerusi DAP. Di Kelantan parti itu langsung tak boleh masuk. Malah kalau ada pun, rakyat Kelantan tak akan terima. Tetapi tidak dinafikan dalam Kelab Penyokong Pas Bukan Islam ada ramai penyokong kuat DAP.

Tidak dinafikan pengaruh DAP makin menular dalam Pas Kelantan. Ini kerana, kesediaan dan sikap keterbukaan Pas pimpinan Nik Abdul Aziz secara tidak sedar menyebabkan fahaman itu mula menghasuti jiwa dan minda rakyat Kelantan.

Awas Pas Kelantan.

Pas Kedah dari awal lagi menyedarinya dan tidak pernah menganggap akan kerugian dengan seorang pemimpin DAP berpaling tadah. Malah, ustaz Azizan dikatakan lebih bijak dari pada tok guru Nik Aziz dalam menarik sokongan bukan Islam.

(Ayuh, lontarkan pandangan anda).

Najib Razak ditahan

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya dekat ...