Rabu, 29 Februari 2012

Dah mampus kapir ni...Syukur Alhamdulillah

Pelukis kartun Nabi mati dijilat api

Dalam sebuah saluran TV Arab Saudi dan akhbar arab yang di terbitkan di Arab Saudi melaporkan bahawa Kurt Westergaard seorang kartunis Denmark yang melukis gambar Nabi Muhammad SAW telah tewas dalam sebuah kebakaran yang menimpa kartunis tersebut.

Pemerintah Denmark berusaha keras untuk menutupi kejadian yang menyebabkan tewasnya kartunis tersebut.

Kurt Westergaard adalah seorang kartunis Denmark yang telah lancang dan berani membuat gambar Nabi Muhammad SAW, yang menyebabkan umat Islam marah dan turun ke jalan-jalan untuk mengecam tindakan kartunis tersebut.

Dengan kuasa Allah Kurt Westergaard lelaki yang melukis kartun nabi Muhammad SAW dengan niat menghina Islam kartunis Denmark itu telah diberitakan mati secara menyedihkan dengan tubuh terbakar tetapi media Denmark masih menyembunyikan apa yang menyebabkan terbakarnya kartunis Denmark ini.

Kematian Kurt westergaard adalah satu pengajaran bagi mereka yang suka menghina nabi Muhammad SAW, ini adalah kuasa Allah dan azab bagi orang-orang yang suka mempersendakan agama Allah dan RasulNya ...Subhanallah

Selasa, 28 Februari 2012

Opp... Sori!! 'Terlepas Pandang'

Pada pertengahan Ogos 2011, ketika hampir separuh bulan umat Islam berpuasa, tiba-tiba kita dikejutkan dengan siaran menu babi sebagai juadah berbuka puasa yang disiarkan akhbar berbahasa Inggeris, The Star.

Menu yang memaparkan gambar babi panggang itu disiarkan di muka hadapan akhbar berkenaan yang diberi tajuk 'Ramadan Delights'. Menu itu juga diletakkan bersekali dengan menu-menu juadah berbuka puasa yang lain. Cumanya menu babi di'lead'kan.

Selang sehari kemudian setelah umat Islam membangkitkan kemarahan dengan penyiaran makanan yang haram bagi orang Islam itu, pihak pengurusan The Star memohon maaf dengan membuat kenyataan mereka 'terlepas pandang' dan berjanji 'tak akan buat' lagi.

Namun, selang enam bulan kemudian, pihak pengurusan The Star lupa akan janji-janjinya sebelum ini, apabila pada 27 Februari 2012, mereka menyiarkan gambar penyanyi Amerika Syarikat, Erykah Badu yang mendedahkan bahagian atas dadanya yang tertera tatu perkataan 'Allah'.

Seperti biasa, apabila mendapat bantahan dan kecaman daripada orang Islam, akhbaar itu segera mengeluarkan kenyataan memohon maaf. Juga alasan yang sama diberikan mereka, "terlepas pandang".

Apakah motif The Star dalam tempoh enam bulan telah mengguris hati dan perasaan umat Islam dengan penyiaran gambar serta berita yang menghina orang Islam?

Adakah mereka beranggapan, mereka boleh menyiarkan apa saja gambar dan berita yang menghina orang Islam, kemudian keesokkan hanya mengeluarkan kenyataan meminta maaf? Apakah perasaan umat Islam apabila gambar atau berita itu kekal tersiar dan sudah tertebar ke serata muka bumi ini? Sedangkan mereka hanya meminta maaf?

Alangkah mudah dan senangnya orang kafir menghina dan akan menghina orang Islam selepas ini kerana cukup dengan mengatakan mereka 'terlepas pandang' dan 'berjanji tak akan ulangi lagi'. Kemudian keluar lagi provokasi yang sama dan selepas itu mereka minta maaf lagi dan lagi dan lagi.

Ahad, 26 Februari 2012

Alahai Badrul Amin.. Dah kena tangkap khalwat, ngaku ajerlah

Pemimpin pembangkang... atau ustaz pembangkang... atau Ular daLAm seMAK pembangkang... atau ahli pembangkang... atau penyokong pembangkang... kalau mereka-mereka ini ditangkap atas kesalahan berkhalwat, berzina, merogol, melanggan pelacur, minum arak, berjudi, membunuh atau mengedar dadah... jawapan mereka ialah... MEREKA DIPERANGKAP. MEREKA DIANIAYAI. MEREKA DICEMBURUI dan macam-macam lagi yang menggambarkan seolah-olah mereka tidak terlibat dalam perbuatan itu.

Seronoklah mereka. Asyik menyedut dan menjilat madu (manis), bila dah jadi sepah lalu dibuangnya. Tetapi bila kena tangkap, mereka kata penangkapan itu dirancang. Banyak punya cantik muka puak pembangkang.

Kalau nafsu dah tinggi, terutama pantang tengok bini orang, maka mulalah air berahi naik ke kepala... mengaku ajer lah. Kamu tu manusia macam yang lain-lain jugak, ada naluri, ada keinginan nak cuba yang sama sejenis, bini orang, anak dara, si janda.

Lagipun dalam kes ustaz pembangkang ni, dia mengaku bini orang yang dia bersekedudukan tu adalah kenalan dia dan suami betina tu pun kenalan dia. Kalau pasangan suami isteri itu kenalan ustaz, makanya mereka sama-sama satu partilah. Mana mungkin pulak tangkapan ini satu perancangan rapi pihak tertentu.


Badrul Amin Nafi Ditangkap Khalwat

PETALING JAYA: Pemimpin Kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Badrul Amin Baharon tampil menafikan bahawa beliau ditangkap khalwat bersama seorang wanita berstatus isteri orang oleh Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) pada awal pagi Sabtu.

Malah Badrul Amin mendakwa kejadian berkenaan merupakan tindakan terancang pihak tertentu untuk memerangkap dan mengaibkan beliau.

"Saya menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan media bahawa saya ditangkap khalwat oleh pegawai Jaip di Kuantan.

"Saya beranggapan bahawa kejadian ini merupakan satu tindakan terancang untuk memerangkap dan mengaibkan saya," katanya menerusi satu kenyataan di sini.

Badrul Amin berada di Kuantan bagi menghadiri temurapat atau retreat bersama pimpinan parti itu termasuk Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim selama tiga hari bermula Jumaat.

Menurut Badrul Amin, beliau dihubungi wanita berkenaan pada petang Jumaat lalu yang mengadu menghadapi masalah rumah tangga serta menyatakan hasrat untuk lari dari rumah kerana bimbang masalah keselamatan terancam.

Bagaimanapun Badrul Amin yang mengaku mengenali wanita berkenaan dan suaminya menasihatkan agar dia tidak berbuat demikian.

"Walau bagaimanapun pada pukul 2 pagi 25 Februari 2012, dia telah menghubungi saya memaklumkan bahawa beliau sudah tiba di lokasi Temurapat Pemimpin Keadilan.

"Atas rasa tanggungjawab melihat wanita tersebut bersama anaknya di awal pagi, saya membantu beliau mendapatkan bilik penginapan. Namun pada pukul 2.30 pagi suami wanita tersebut bersama lebih kurang 20 orang yang tidak dikenali menyerbu dan menyerang saya.

"Suami wanita tersebut kemudiannya telah membawa isteri dan anaknya pergi secara paksa," katanya.

Selain itu Badrul Amin turut mendakwa bahawa kumpulan lelaki berkenan bertindak memukulnya sehingga pihak keselamatan hotel tiba menghalang mereka.

"Namun mereka masih tidak membenarkan saya keluar dari bilik. Hanya setelah 20 minit dikurung oleh samseng tersebut, pegawai Jaip tiba dan menahan saya yang berseorangan di dalam bilik," katanya.

Selain itu Badrul Amin memberitahu, beliau dipanggil bagi membantu siasatan Jaip pada Isnin dan akan hadir bersama peguam bagi memberi kerjasama.

Jumaat, 24 Februari 2012

Bacul takut pada celaka

Ustaz Hassan Basri : Biarkan Anwar Terus Sokong Israel, Nik Aziz Pilih ‘Jalan Selamat’

Bekas Ketua Penerangan Pas Selangor, Ustaz Hasan Basri menyifatkan kenyataan rasmi Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkenaan isu Datuk Seri Anwar Ibrahim menyokong keselamatan Israel sebagai kenyataan pilih ‘jalan selamat’.

Katanya, isu sokongan kepada Israel bukan lagi isu perbezaan pendapat, tetapi ia merupakan isu akidah dan Pas tidak boleh lagi seiring dengan Anwar, apatah lagi mengiktirafnya sebagai Ketua Pembangkang.

“Allah telah menjelaskan dengan terperinci dalam surah al-Baqarah dan al-Ma’idah mengenai Israel, ini bukan isu perbezaan pendapat mahupun soal kemanusiaan, ini soal akidah bagi umat Islam dan menyokong sesuatu yang haram adalah perbuatan haram.

“Anwar bukan sahaja menyokong, malah beliau konsisten mempertahan sokongan tersebut, di mana Pas berada dalam jemaah itu. Ini soal akidah, dalam bab ini Islam menuntut kita bermufarakah (meninggalkan) pemimpin yang menentang tuntutan akidah.

“Tindakan Pas sekadar menyatakan pendirian tidak cukup kerana mereka masih lagi bersama. Malah saya kecewa dengan kenyataan 'selamat’ Pas yang dilihat lebih mementingkan undi berbanding akidah,” katanya seperti dilaporkan Utusan Malaysia

Hassan Basri berkata demikian ketika mengulas kenyataan Nik Abdul Aziz bahawa Pas tidak akan sesekali mengiktiraf Israel kerana ia perbuatan haram selepas Mursyidul Am itu mengadakan pertemuan dengan Anwar.

Bagaimanapun, berbeza dengan nada keras sebelum ini yang memberi kata dua kepada Anwar, Nik Aziz memberitahu, yang beliau memahami penjelasan ketua pembangkang dan terserah kepadanya untuk menerima pendirian Pas atau sebaliknya.

Hasan Basri berkata, jika dalam isu yang membabitkan akidah itu pun Pas gagal untuk mengambil langkah sebagaimana disarankan Islam, apatah lagi mahu memperjuangkan Islam dalam Pakatan Rakyat.

“Kita kena kembali kepada al-Quran, jangan gadaikan akidah semata-mata demi kepentingan politik. Konsep kerjasama ini sepatutnya meletakkan Islam sebagai keutamaan, tetapi jika dalam isu Israel pun Pas tidak boleh tangani, macam mana nak tegakkan Islam?

“Anwar jauh tersasar dan pemimpin sebegini tidak boleh dianggap imam kepada jemaah. Sebab itu, Islam menyarankan kita supaya bermufarakah pemimpin sebegini kerana jika terus bersama hanya kerana undi, kita terpalit sama,” katanya.

Kenyataan penuh Nik Aziz selepas pertemuan, 22 Februari 2012

"Pagi semalam, sekitar jam 9.30, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah datang menemui saya. Tujuannya adalah untuk menjelaskan maksud kenyataannya berhubung ‘keselamatan Israel’ yang disiarkan oleh Wall Street Journal pada Januari lalu.

Mungkin juga beliau datang setelah mengetahui keputusan Majlis Syura Ulamak PAS minggu lepas yang menggesa beliau menarik balik kenyataan dalam Wall Street Journal itu yang difahami sebagai menyokong Israel.

Majlis Syura Ulamak juga menggesa, sekiranya kenyataan itu dilaporkan secara salah atau membawa maksud yang berbeza, maka beliau dinasihatkan agar mengambil tindakan undang-undang dengan menyaman Wall Street Journal bagi membersihkan nama.

Pada pertemuan itu saya ditemani oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man. Ia berlangsung dalam suasana harmoni. Datuk Seri Anwar telah menjelaskan kesemua isu yang telah berbangkit.

Memahami penjelasan Datuk Seri Anwar, di sini saya mengulangi pendirian PAS sebagaimana diputuskan oleh Majlis Syura Ulamak, iaitu PAS sekali-kali tidak mengiktiraf negara haram Israel. Maka PAS tetap istiqamah menyokong perjuangan rakyat Palestin yang dihina di bumi sendiri. Terserahlah kepada Datuk Seri Anwar untuk menerima pendirian PAS ini.

Bagi saya, pendirian PAS adalah wajar kerana kewujudan negara haram Israel merupakan suatu kezaliman, tanpa peri kemanusiaan dan menafikan hak umat Islam, malah merampas hak seluruh rakyat Palestin. Tambahan pula, tindakan penguasa Israel yang tidak habis-habis menzalimi dan membunuh rakyat Palestine, termasuk kanak-kanak, wanita dan orang tua. Justeru, adalah haram menerima kewujudan negara Israel yang haram.

Pada saya, Datuk Seri Anwar memahami pendirian PAS yang tidak mengiktiraf negara Israel dan menyokong sepenuhnya perjuangan rakyat Palestin. Oleh kerana itu tidak berbangkit PAS telah menggadai prinsip perjuangan tatkala bersama Pakatan Rakyat. Apa pun saya yakin, pihak Pakatan Rakyat tetap sepakat dalam menyokong perjuangan rakyat Palestin untuk membebaskan tanah airnya daripada cengkaman Israel yang zalim itu.

Justeru pada saya, adalah haram bersekongkol dengan pihak Israel dalam apa bentuk hubungan sekalipun."

Nik Abdul Aziz Nik Mat.
PNB Darby Park, Kuala Lumpur.
29 Rabi’ul Awal 1433 H | 22 Februari 2012

Kenyataan sebelum pertemuan, 13 Februari 2012

"Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengulangi pendirian yang berterusan dan tetap dengan prinsip, sekali-kali tidak mengiktiraf negara haram Israel sebagaimana yang juga ditegaskan menerusi pendirian di kalangan gerakan Islam antarabangsa, serta menyokong sepenuhnya perjuangan rakyat Palestin yang dihina di bumi sendiri.

Negara haram Israel diwujudkan oleh kuasa besar dunia secara zalim tanpa sifat perikemanusiaan dan sepatutnya ditentang oleh semua peradaban manusia. Wajib ke atas umat Islam bukan sahaja di bumi Palestin malah seluruh dunia, berusaha sedaya upaya untuk membebaskan Palestin sepenuhnya. Adalah haram menerima kewujudan negara yang haram. Maka PAS menolak penyelesaian dua negara, satu untuk rakyat Palestin dan satu lagi bernama Israel untuk Yahudi Zionis.

Keselamatan negara haram Israel juga bukanlah menjadi tanggungjawab yang dipikul oleh orang Arab atau umat Islam, kerana ditegakkan negara haram itu sendiri di atas dasar kezaliman. Islam sebagai agama yang sangat mementingkan hak asasi, keadilan, keharmonian dan hubungan baik antarabangsa, tentu sekali tidak dapat berkompromi dalam isu kezaliman ini.

Saya, selaku Mursyidul Am Parti Islam Se-Malaysia (PAS), dengan dipersetujui oleh seluruh ahli Majlis Syura Ulama PAS, menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim menarik balik kenyataannya seperti dilaporkan di Wall Street Journal. Sekiranya kenyataan itu dilaporkan secara salah atau membawa maksud yang berbeza, maka saya dan seluruh ahli Majlis Syura Ulama menasihatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengambil tindakan undang-undang dengan menyaman Wall Street Journal bagi membersihkan nama beliau."

Datuk Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat
Mursyidul Am Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
13 Februari 2012/ 20 Rabiul Awwal 1433H

Sabtu, 18 Februari 2012

PAS pecat Guru Halaqah kerana sertai PPP

KOTA BAHARU - Parti Progresif Penduduk (PPP) kecewa dengan kerajaan Kelantan pimpinan PAS yang memecat seorang guru halaqah (guru al-Quran) selepas guru berkenaan serta suaminya mengumumkan menyertai PPP di Pasir Puteh, tiga hari lalu.

Naib Presiden PPP, Datuk Nik Sapeia Nik Yusoff berkata, tindakan PAS itu tidak profesional dan mengamalkan politik dendam yang sama sekali tidak mencerminkan parti berteraskan Islam.

"Saya sedih guru ini dipecat sebagai guru halaqah sebaik menyertai PPP dan
perkara ini sepatutnya tidak berlaku dan saya meminta Menteri Besar Kelantan,
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memandang serius perkara ini.

"Tidak seperti Barisan Nasional (BN) yang sama sekali tidak akan memecat
mana-mana pihak yang tidak menyokong BN dan ini satu lagi bukti kezaliman
kerajaan PAS," katanya dalam sidang akhbar di rumahnya di sini, hari ini.

Turut hadir pada sidang akhbar itu adalah guru berkenaan, Siti Rokiah Mohd
Zain, 53, serta beberapa bekas penyokong setia PAS yang menyertai PPP baru-baru
ini.

Kesemua 80 bekas anggota PAS Kampung Wakaf, Pasir Puteh telah mengumumkan keluar daripada parti itu dan menyertai PPP dalam satu majlis dan borang penyerahan menyertai PPP itu diserahkan sendiri kepada Nik Sapeia.

Nik Sapeia berkata, sebaik selesai majlis penyerahan borang keanggotaan itu, Siti Rokiah telah dimaklumkan oleh seorang pemimpin PAS yang beliau dipecat menjadi guru halaqah dan tidak lagi mendapat elaun bulanan sebanyak RM200 sebulan.

Sehubungan itu Nik Sapeia mengumumkan pihaknya akan membantu Siti Rokiah dengan membayar elaun sebanyak RM200 sebulan seperti mana elaun yang diperolehnya sebelum ini, bermula bulan ini.

"Mana-mana guru agama yang dipecat kerana menyertai PPP dan menyokong BN, saya akan bertanggungjawab dengan membayar semula ganti rugi itu sehingga seperti mana syarat yang dikenakan oleh kerajaan Kelantan itu," katanya.

Nik Sapeia kemudiannya menyerahkan wang tunai sebanyak RM1,200 kepada Siti Rokiah iaitu elaun bagi tempoh selama enam bulan dan meminta wanita itu meneruskan khidmatnya mengajar agama kepada penduduk sekitar.

Siti Rokiah yang ditemui selepas itu melahirkan rasa sedih kerana dipecat dan tidak lagi mendapat elaun berkenaan yang disifatkan sebagai zalim.

"Saya mengajar agama dan mendapat elaun bulanan sejak 2004 lagi dan bukan soal elaun yang saya pentingkan, tetapi dengan jumlah kecil ini pun ditarik kerana menyertai PPP, tidak kenalah bagi saya," katanya.

Beliau berkata, penyertaannya dalam PPP kerana kecewa dengan PAS yang tidak lagi meletakkan Islam pada tempat yang sebenar. - BERNAMA

Sepatutnya dibuang dalam mangkuk jamban

Orangnya agak sedikit berisi, dengan rambut ala skema dan ketinggiannya boleh dikategorikan sebagai rendah, Datuk Ahmad Maslan, atau Tok Mad, merupakan Ketua Penerangan UMNO Malaysia.

Namun, jangan diperlekehkan ketinggiannya, atau rambut skemanya, kerana bicaranya sering kali mematahkan hujah lawan.

Beliau juga merupakan tokoh yang tidak jemu 'membelasah' pembangkang dalam setiap temubual atau program-program politiknya.

Sehingga ke hari ini, tugasnya selaku Ketua Penerangan dimanfaatkan sebagai modal terbaik untuk turun bertemu dengan rakyat. Rakyat disajikan dengan pelbagai informasi. Sebagai contoh, Majlis Penerangan Perdana yang dibuat di setiap negeri dengan berskala besar-besaran dilihat satu usaha untuk mendedahkan perihal kepincangan pembangkang.

Kali ini, Tok Mad berada satu tapak di hadapan berbanding dengan pemimpin BN yang lain dalam memperjuangkan agama, bangsa dan negara.

Menariknya, perlakuannya membuang buku Jingga ke dalam tong sampah boleh dianggap berani. Mungkin ramai yang memperlekehkan tindakan Tok Mad, namun tidak semua pemimpin BN berani untuk memperlakukan sedemikian rupa.

Ada risikonya untuk Tok Mad. Selepas ini, beliau mungkin menjadi sasaran bertali arus dari pembangkang, berikutan 'penghinaan' yang Tok Mad anugerahkan.

Apa tidaknya, Buku Jingga adalah 'umpan' terbaik dari pembangkang, dengan isi kandungannya yang menjanjikan bulan dan bintang. Namun standard buku tersebut rupanya hanyalah di dalam tong sampah!

Sememangnya itulah tempat yang paling molek untuk Buku Jingga, berdasarkan keupayaan Pakatan Pembangkang mengurustadbir negeri-negeri yang mereka tawan. Di Selangor, pelbagai janji PRU 2008 masih belum tertunai.

Antaranya ialah elaun sara untuk suri rumah sepenuh masa, bantuan RM75 sebulan untuk anak yang dihantar ke nurseri, RM50 untuk anak-anak yang dihantar ke tadika, dan berpuluh lagi janji palsu mereka.

Betapa pembangkang sebenarnya cuba untuk terus memperbodohkan rakyat dengan janji-janji terbaru, sedangkan 'hutang' mereka kepada rakyat sejak 2008 belum pun lunas.

Dan cuba lihat nilai amaun itu, sekadar berpuluh ringgit utk seorang pun tidak mampu dilaksanakan oleh mereka. Apakah mampu mereka menunaikan janji berbillion-billion kepada rakyat?

Penulis sekadar menyentuh kebajikan rakyat Selangor yang telah dijanjikan oleh pentadbiran Khalid Ibrahim.

Ingat, Selangor bukanlah negeri yang miskin. Akan tetapi, ke mana perginya hasil negeri? Yayasan Selangor menuju kehancuran, PKNS sudah tidak lagi dikuasai oleh kerajaan negeri.

Apakah ini yang dipanggil 'memfaraid harta rampasan perang'? Maka tidak silap seandainya Tok Mad memilih untuk meletakkan maruah buku Jingga ke dalam tong sampah, persis maruah mereka yang memperjuangkannya.

Rakyat tidak boleh dibiarkan terus dibuai janji-janji sang munafik, apatah pula si kafir harbi!

macam mana ni... malunya

Penyokong Umum Keluar Parti Di Hadapan Pemimpin Pas

PASIR PUTEH – Seramai 76 ahli dan penyokong tegar Pas di Kampung Wakaf di sini mengumumkan keluar parti di hadapan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas kawasan Limbongan, Zainuddin Awang Hamat pada majlis sambutan Maulidur Rasul di Sekolah Kebangsaan (SK) Panggung di sini hari ini.

Serentak dengan itu, kesemua mereka menyerahkan borang keahlian kepada Naib Presiden, Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk Nik Sapeia Nik Yusoff .

Turut hadir pada majlis anjuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah tersebut ialah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Ruhjan Salleh dan bekas Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Datuk Kamarudin Md. Nor.

Sementara itu, Nik Sapeia ketika ditemui pemberita selepas majlis berkenaan berkata, penyertaan kesemua bekas dan penyokong Pas itu membuktikan rakyat menerima perjuangan PPP dalam Barisan Nasional (BN).

“PPP menghormati kehadiran semua pihak dan tetap berpegang kepada konsep telus rakyat untuk menyatakan pendirian mereka secara terbuka selaras dengan amalan demokrasi,” katanya.

Beliau berkata, ia juga membuktikan bahwa rakyat negeri ini memberi sokongan padu kepada Barisan Nasional (BN) bagi memastikan negeri ini dapat ditawan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Sementara itu, Ibrahim berkata, beliau akan berusaha untuk menarik lebih ramai penyokong Pas dan pengundi atas pagar untuk menyertai PPP.

“Kami tidak segan atau malu untuk menyerahkan borang keahlian PPP yang sekali gus membawa erti kami mengisytihar keluar parti Pas walau pun ia disaksikan sendiri oleh pemimpin Pas.

“Kami menghormatinya selaku ‘Yang Berhormat atau wakil rakyat’ dan pada masa yang sama kami berpegang kepada hak kami selaku pengamal demokrasi yang berhak memilih parti politik yang disukai untuk disokong.

“Kami faham parti politik bukan warisan pusaka atau sebahagian anutan agama kerana ia sekadar wadah untuk memilih teraju kepimpinan. Rakyat bebas untuk menyatakan pendirian mereka dan bebas memilih parti yang dianggap lebih cakna dan berupaya untuk membela kebajikan mereka,” katanya. -Utusan Malaysia

Isnin, 13 Februari 2012

Israel: Nik Aziz gesa Anwar tarik balik kenyaatan

Sekurang-kurangnya pemimpin Pakatan Rakyat dan para penyokong tegar mereka celik biji mata bahawa yang melaporkan kenyataan Anwar Ibrahim menyokong keselamatan rejim Israel bukan daripada akhbar tempatan.

Ini diakui sendiri oleh ketua PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang turut menggesa Anwar menarik balik kenyataan itu dan memohon maaf kepada umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia amnya.

Gesaan Nik Aziz itu bukan kerana beliau mengetahui kenyataan bangsat Anwar daripada Utusan Malaysia atau Berita Harian, sebaliknya daripada Wall Street Journal (WSJ). Kalau Nik Aziz membuat gezaan itu maknanya laporan daripada WSJ adalah benar dan tepat.

Maknanya juga, laporan daripada Utusan Malaysia dan Berita Harian yang dipetik daripada akhbar WSJ adalah benar. Kalau tidak benar masakan Nik Aziz sanggup merendahkan martabatnya meminta Anwar menarik balik kenyataan itu.

Kepada pemimpin Pakatan Rakyat dan penyokong tegar pembangkang, lain kali jangan mudah menuding jari menuduh akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian memutar belit fakta, sebaliknya yang memutarbelitkan fakta ialah pemimpin dan penyokong tegar Pakatan Rakyat.

Selamat membaca.



SHAH ALAM - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menggesa Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim agar menarik balik kenyataannya berkaitan dengan Israel, yang disiarkan dalam akhbar Wall Street Journal (WSJ) bulan lalu.

"Saya, selaku Mursyidul Am Pas, dengan dipersetujui oleh seluruh ahli Majlis Syura Ulama Pas, menggesa Datuk Seri Anwar menarik balik kenyataannya seperti dilaporkan di Wall Street Journal," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan lewat petang ini.

Nik Abdul Aziz berkata, jika kenyataan itu dilaporkan secara salah atau membawa maksud yang berbeza, maka beliau dan seluruh ahli Majlis Syura Ulama menasihatkan Anwar untuk mengambil tindakan undang-undang dengan menyaman WSJ bagi membersihkan nama beliau.

Dalam kenyataannya, Nik Abdul Aziz berkata, Pas mengulangi pendirian yang berterusan dan tetap dengan prinsip, sekali-kali tidak mengiktiraf negara haram Israel sebagaimana yang juga ditegaskan menerusi pendirian di kalangan gerakan Islam antarabangsa, serta menyokong sepenuhnya perjuangan rakyat Palestin yang dihina di bumi sendiri.

Kata beliau, negara haram Israel diwujudkan oleh kuasa besar dunia secara zalim tanpa sifat perikemanusiaan dan sepatutnya ditentang oleh semua peradaban manusia.

Oleh itu katanya, wajib bagi umat Islam, bukan sahaja di bumi Palestin malah seluruh dunia, berusaha sedaya upaya untuk membebaskan Palestin sepenuhnya.

"Adalah haram menerima kewujudan negara yang haram. Maka Pas menolak penyelesaian dua negara, satu untuk rakyat Palestin dan satu lagi bernama Israel untuk Yahudi Zionis.

"Keselamatan negara haram Israel juga bukanlah menjadi tanggungjawab yang dipikul oleh orang Arab atau umat Islam kerana ditegakkan negara haram itu sendiri di atas dasar kezaliman. Islam sebagai agama yang sangat mementingkan hak asasi, keadilan, keharmonian dan hubungan baik antarabangsa, tentu sekali tidak dapat berkompromi dalam isu kezaliman ini.

Sabtu lalu, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan pendiriannya menolak formula penyelesaian dua negara bagi mengatasi konflik Asia Barat membabitkan Israel dan Palestin sambil menyifatkan adalah "haram menerima kewujudan negara haram."

Sehubungan itu kata Abdul Hadi, bagi pihaknya hanya ada satu negara Palestin bagi penduduknya yang berhak manakala Israel tidak wujud sama sekali.

Kedua-dua pemimpin Pas ini melahirkan pendirian ini ketika kenyataan Anwar mengenai Israel, dalam satu temu bual bersama WSJ baru-baru ini, menjadi isu kontroversi.

Pandangan Anwar itu berhadapan dengan kritikan dan kecaman pemimpin-pemimpin BN dan sebahagian pertubuhan bukan kerajaan.

Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, walaupun banyak kalangan negara Arab menerima penyelesaian secara mewujudkan dua negara, pihak berkenaan perlu menyedari bahawa Palestin bukan hak orang Arab sahaja.

Petang tadi, PR mengadakan mesyuarat kepimpinan pusat di Petaling Jaya.

Nik Abduh selar Karpal?

NOTE: Tak ada apa-apa pun. Tak perlulah kita fikir PAS dan DAP sudah tidak sehaluan hanya kerana berbeza pendapat dan pandangan mengenai Hari Kekasih.

Sebagai orang Islam, sudah tentu Nik Abduh tidak mahu sambutan Hari Kekasih yang menjadi amalan penganut Kristian disambut di negara ini kerana dikhuatiri turut disambut oleh remaja atau muda mudi beragama Islam.

Manakala Karpal Singh pula, yang bukan beragama Islam pastinya tidak ada halangan kalau sambutan Hari Kekasih diadakan kerana itu amalan dan budaya masyarakat kafir.

Perbezaan pendapat ini adalah perkara biasa dan tidak sampai ke peringkat untuk kedua-dua pihak atau parti sebumbung itu bergaduh sehingga berpecah belah. Ia hanya isu kecil saja.


KUALA LUMPUR 12 Feb. – Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Nik Abduh Nik Aziz hari ini menyelar tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang tidak bersetuju dengan pendirian Pas menentang sambutan Hari Kekasih.

Sambil meminta Karpal belajar menghormati agama lain, Nik Abduh turut menegaskan peguam itu sepatutnya tidak memaksa pandangannya diterima oleh orang lain.

“Ia bukan hanya pendirian Pas, ia pendirian semua umat Islam. Semua pihak mesti terlibat mendidik dan menyeru umat Islam kepada kebaikan beragama.

“Mencegah kemungkaran adalah kebaikan yang dipromosi agama secara unggul. Dalam diri umat Islam ada agama. Ia hak tertinggi. Justeru, mendidik umat agar menghormati ajaran agama adalah hak asasi umat Islam.

“Karpal kena belajar walau sudah tua untuk menghormati agama lain, bukan memaksa pandangan sendiri ke atas orang lain. Politik bukan mahkamah,” katanya menerusi status terkini di laman sosial Facebooknya hari ini.

Kenyataan Nik Abduh itu dipercayai berkait dengan tindakan Karpal yang menggesa Pas menarik balik pendirian membantah sambutan Hari Kekasih pada 14 Februari ini kerana ia mempromosikan aktiviti tidak bermoral.

Karpal seperti yang dilaporkan oleh sebuah akhbar hari ini dipetik berkata, pendirian Pas itu tidak boleh dipertahankan kerana sambutan Hari Kekasih diterima umum dan disambut hampir di semua negara.

Menurut Karpal, DAP berpendapat pendirian Pas menentang sambutan Hari Kekasih bukan satu langkah yang baik dan tindakan Pas juga bertentangan dengan hak asasi manusia dan prinsip kebebasan.

Dewan Pemuda Pas pada 7 Februari lalu, menggesa kerajaan melancarkan kempen menentang sambutan Hari Kekasih termasuk dengan menyiarkan iklan anti sambutan hari tersebut bagi mencegah umat Islam menyambutnya.

Ahad, 12 Februari 2012

Lanjang atau ranjang?


Berita penangkapan Hilmi Malik di Indonesia akibat dari pemalsuan identiti di pasport membuka semula misteri penyebaran foto lucah Bukit Lanjan, Elizabeth Wong.

Hilmi mengakui sepanjang tinggal sementara di Indonesia, beliau telah dibiayai oleh PKR. Mungkin ramai yang sudah tahu Hilmi menggunakan nama Azmin Heli. Mungkinkah penggunaan nama palsu “Azmin” memberi maksud tertentu kepada Hilmi?

Ia dikuatkan lagi dengan sifat berdiam diri Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali di laman twitternya setelah beberapa hari berlalu. Walhal, Azmin Ali dikenali sebagai seorang yang pantas dalam memberi komen atau mencipta isu di alam siber.

Lebih menyakinkan, Azmin Ali, yang dikenali dengan nafsu politik yang besar secara tiba-tiba ingin mengundurkan diri dari dunia politik!

Tidak mustahil andai Azmin Heli itu diilhamkan dari Azmin + Hilmi + Eli? Jika benar dakwaan Hilmi akan pihak yang membiayai pelariannya, maka nama Azmin sudah disebut-sebut sebagai “funder” ghaib itu.

Persoalannya, mengapa (jika benar), Azmin yang cuba membiayai segala kos hidup pelarian itu? Ada dua kemungkinan.

Pertama, mungkin Azmin cuba menutup isu foto lucah berkenaan dari terus memberikan imej yang buruk kepada PKR.

Kedua, apakah mungkin Azmin cuba melindungi dirinya dari diketahui sebagai dalang penyebaran foto tersebut?


Apa faedahnya, sekiranya benar, Azmin dalang penyebar foto lucah itu? Ada yang berpandangan sesungguhnya cita-cita Azmin Ali untuk menjadi Menteri Besar Selangor bukanlah rahsia.

Dan juga bukan satu rahsia bahawa Elizabeth adalah “teman rapat” Khalid Ibrahim. Maka, penyebaran foto tersebut berkemungkinan untuk menyingkirkan Elizabeth dari dunia politik, sekali gus mengurangkan sokongan kepada Khalid.

Di samping itu, foto berkenaan juga sudah tentu memberi imej yang kurang baik kepada Menteri Besar Selangor, selaku pengemudi kerajaan negeri Selangor.

Untuk perhatian, Elizabeth adalah exco kerajaan negeri.

Sabtu, 11 Februari 2012

Hassan dedah siapa Anwar dan Eliz Wong

Sebagai bekas pemimpin PAS yang ada ketika beberapa isu besar melanda Pakatan Rakyat, sudah tentu Datuk Dr Hasan Ali layak menceritakan pengalamannya tatkala misal berdepan isu video seks yang dikaitkan dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam satu kesempatan minum petang di rumah beliau di Pinggir Taman Tun Dr Ismail petang Khamis, kami -sekumpulan blogger dan wartawan portal, sempat bertanyakan cerita beliau mengenai video seks dari pengalamannya bersama PAS.

Dr Hasan menjawab dengan berhati-hati, menurutnya, kebanyakkan pemimpin PAS tidak ghairah untuk memberitahu samada sudah menonton atau belum video tersebut, apatah lagi mahu membuat andaian bahawa pelakunya Anwar Ibrahim.

“Pertimbangan utama mereka barangkali Pakatan Rakyat (pepecahan yang terjadi jika mengaku dalam video itu Anwar), sebab itu mereka lebih suka mendiamkan diri, lebih suka tidak menzahirkan pendirian dan apa yang tersembunyi dalam hati,” katanya.

Beliau sendiri, tidak tengok lagi video tersebut, tidak sampai hati, katanya, memandangkan Anwar dan dia merupakan kawan sejak di zaman universiti lagi.

“Tapi saya sudah melihat dari awal, rentetan-rentetannya, samada dengan drivernya (Azizan), dengan adik angkatnya (Sukma), samada dengan gadis-gadis lokal, gadis luar negeri yang dibariskan satu-persatu, yang sehingga kini tidak berjawab,”

“Bahkan bila (Anwar) diasak sumpah laknat, sehingga kini tak berjawab sumpah laknat tersebut, paling tidaknya jika beliau bersumpah laknat, sudah gugurlah beberapa persepsi.

“Nampak-nampak sayalah, diri saya kata kuat untuk saya mempercayainya,” kata beliau berlapik.

Dr Hasan yang kini setiap malam menjelajah dalam diri road show selepas dipecat PAS pada 8 Januari lalu. Kerap mengadakan sidang media dan selalu menghadiri pertemuan-pertemuan tidak rasmi seperti bersama kami petang Khamis.

Beliau mendapat tenaga baru, namanya kembali menjadi sebutan, ada yang menyokong dan ada yang menentang, tetapi siapapun tidak dapat menolak bahawa Hasan Ali sedang ‘menunggang gelombong’ hasil dari kegopohan PAS memecatnya.

Ketika ditanya mengenai isu terbaru membabitkan bekas rakan Exconya, Elizebert Wong, dan bagaimana PAS senyap sunyi tidak memberikan komen mengenai kejadian tersebut, kata Dr Hasan…

“Bukan mute lagi, totally inactivity, kalau mute boleh pause lagi,”jelasnya.

Menceritakan lebih lanjut, katanya ketika mula-mula isu gambar tak senonoh Elizebert Wong timbul pada tahun 2009, pandangan yang popular ketika itu adalah beliau menarik diri (letak jawatan).

“Tapi Dato Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim ada pandangan berbeza. Ketika dibawa ke Mesyuarat Exco pun, Mesyuarat Exco suruh bercuti, dua bulan, dan kita ingat bila dia balik, dia akan tarik diri, tetapi dia teruskan.

Menurutnya, sepatutnya dengan isu moral seperti itu, orang-orang PAS, parisit dalam PAS tumpu kepada Elizebert Wong sebab itu yang jadi percakapan ramai (menjejaskan PR), tapi tidak begitu, saya yang jadi sasaran,” katanya.

Cerita ADUN Bukit Lanjan Elizebert Wong itu kembali memanas apabila bekas teman lelakinya Hilmi Malek ditangkap di Batam Indonesia Jumaat lepas kerana cuma membuat passport Indonesia menggunakan identiti palsu.

Bila Dr Hasan bercakap pasal parasit dalam PAS, ramai mengaitkan dengan MP Shah Alam Khalid Samad, entah benar, entah tidak, tetapi perseteruan mereka berdua sudah lama menjadi buah mulut dikalangan pemerhati politik.

Tatkala Dr Hasan sibuk menjelajah menjelaskan pemecatannya, Khalid menulis dalam blog dan buat sidang media mendakwa Dr Hasan kepinggin hendak jawatan MB dan beliau antara yang disuruh melobi.

“Ini satu fitnah yang sangat besar, kalau dia katakan saya melobi, bila saya melobi, dimana saya melobi, apa saya cakap pada dia, apa saya tulis pada dia, apa memo saya kepada dia, siapa orang lain yang saya bawa berjumpa dengan dia, jika ada sila kemukakan,” katanya.

“Ini tuduhan yang amat besar, dan tuduhan ini tidak sepatutnya datang dari orang yang menjadi ahli jemaah Islamiyah, golongan ulama yang saya kenal tidak akan buat macam mana ahli parlimen Shah Alam ini.

“Ini satu tuduhan yang sangat jahat…saya tak sangka sampai ke peringkat itu tuduhan yang dilemparkan kepada saya,” kata yang mencabar Khalid Samad mengemukakan bukti.

Selama ini kata Dr Hasan, beliau dituduh macam-macam, tetapi bila beliau meminta penuduhnya mengemukakan bukti, tiada siapapun yang tampil.

“Dalam mesyuarat parti lagi, jika kata saya budak suruhan UMNO, saya bersekongkol dengan UMNO, menjadi alat kepada UMNO, buktikan satu, bila saya suruh bagi contoh… mereka jawab “ala memang UMNO, memang UMNO, memang UMNO…”

“Adakah itu jawapannya?” katanya ketawa sinis.

Adakah beliau menyesal dipecat dari PAS, dan mengapa beliau enggan merayu lagi, Dr Hasan memberikan lima sebab kenapa beliau rela dilihat berpatah arang berkerat rotan dengan PAS.

Dr Hasan menggariskan sebab-sebab itu ialah:

- PAS meninggalkan perjuangan asalnya untuk menubuhkan sebuah Negara Islam dan menggantikannya dengan Negara Kebajikan, yang boleh dilaksanakan di mana-mana negara sekular dalam apa juga sistem dan amalan politik.

- PAS sudah hilang pendirian dan ketegasan yang boleh dihormati apabila diperkotakkatikkan oleh rakan sekongkolnya dalam pakatan pembangkang khasnya DAP sehingga menolak bulat-bulat Negara Islam.

- PAS terlalu ghairah memimpikan Putrajaya sehingga mengorbankan Islam dengan bersekongkol dengan DAP yang terang merupakan musuh Islam.

- Pemikiran ulama di dalam Pas yang ada sekarang sudah “dilarutkan” dengan kehadiran sebanyak 70 peratus “parasit” di dalam kepimpinannya yang membawa kepentingan politik berlainan daripada hala tuju Pas.

- Kesetiaan wakil rakyat PAS dalam Parlimen lebih besar kepada Anwar Ibrahim kerana memberi perhatian besar dan hadir dengan ramai setiap kali ketua pembangkang itu berucap sedangkan ketika Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berucap, banyak bangku yang kosong.

Hasan berkata, PAS kini sudah menyimpang jauh dan terus hanyut daripada perjuangan asalnya selagi parti itu berada dalam pakatan pembangkang bersama DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Menjelaskannya, beliau berkata apa yang dijanjikan kepada masyarakat Islam di negara ini sebelum ini adalah penubuhan sebuah Negara Islam tetapi impian itu sudah mustahil untuk dicapai apabila pakatan pembangkang ditubuhkan dan PAS, atas pertimbangan kepentingan politik semata-mata, telah menyertainya.

“Yang kita dapat di Selangor sekarang, samalah akan terjadi di Putrajaya.

Kalau mereka (pembangkang) menang atas konfigurasi komponen (parti) yang ada, tak akan adalah Negara Islam, tak akan adalah hukum hudud. Begitu juga pelaksanaan Islam dalam ekonomi, sosial, pertanian dan dasar luar negara.

“Jadi bila gabung dengan DAP dan PKR, PAS tak boleh lagilah dengan negara Islam. Ketua Umum PKR (Anwar Ibrahim) pun tak berminat.

“Saya baru 15 tahun dalam PAS. Saya masuk PAS kerana saya nak Islam dan kepimpinan ulama iaitu ‘tagline’ PAS. Itu sebab utama saya masuk PAS. (Tapi) kepimpinan ulama tidak lagi dominan. Negara Islam tak ada lagi, jadi saya nak bergantung ke mana?” katanya.

“Dalam keadaan banyak umat Islam bergantung harapan kepada PAS, parti itu sendiri menolak Negara Islam. Alasan yang dahulunya dikatakan oleh PAS sendiri bahawa ia dituntut oleh Islam telah tiba-tiba diputar belitkan oleh PAS juga bahawa tiada disebut dalam al-Quran,” katanya.

Menyentuh cita-cita PAS untuk menawan Putrajaya, dalam satu temubual dengan Bernama, Dr Hasan berkata beliau tidak mempertikaikannya semasa masih berada di dalam parti itu tetapi tidak mahu Islam dikorbankan dalam usaha berkenaan.

“Orang PAS mungkin dah tak sabar nak jadi menteri, itu yang nak ke Putrajaya, itu agak sayalah, sampaikan prinsip perjuangan diketepikan. Dalam soal ini, saya tidak setuju.

“Saya dari awal lagi sudah menentang Negara Kebajikan ni. Walaupun Putrajaya itu penting tetapi mendaulatkan Islam, Melayu dan Raja adalah matlamat perjuangan politik kita,” katanya.

Hasan berkata tarikan ke Putrajaya itu sangat kuat disebabkan PAS terus digula-gulakan dan dikipas oleh pemimpin parti pembangkang, dan banyak kepimpinan Pas sekarang rela memejamkan sebelah mata walaupun mereka mungkin sedar PAS sedang diperalatkan oleh rakan pakatan untuk mencapai cita-cita itu.

“Bila ke Putrajaya sekalipun, akan berlaku perebutan kuasa antara PAS, DAP dan PKR dalam kementerian-kementerian penting. Dalam pakatan pembangkang pun tak kukuh kerana ini sekadar gabungan tidak kukuh, dan bukannya desakan kemahuan ikhlas dan suci untuk mendaulatkan Islam.

Beliau juga berkata kepimpinan PAS perlu berubah dan membuat ‘islah’ kerana pelbagai prinsip di dalam parti itu dilihatnya sudah tidak betul.

Contohnya, Hasan berkata beliau dimaklumkan oleh rakan-rakan dalam parti bahawa apabila Abdul Hadi berbahas di Parlimen, tidak ramai yang berada di kerusi mereka tetapi berbeza apabila Anwar yang berucap, itu pula yang diberi perhatian penuh.

“Takkan kita dalam PAS, kesetiaan kita adalah kepada orang lain pula. Pada saya ini prinsip yang sangat tak betul. Prinsip berjemaah tak betul, prinsip berketua tak betul dan prinsip pengikut tak betul. Akhirnya prinsip mengurus organisasi tak betul dan ini yang berlaku sekarang.

“Saya dah gambarkan sebelum ini selepas menjadi kerajaan di Selangor selama tiga tahun dan 10 bulan dengan melihat semula kekuatan, kelemahan dan peluang.

“Saya boleh senaraikan 20 kelemahan tetapi pakatan pembangkang tak buat dan tak berani buat,” katanya

Hasan juga membidas Anwar kerana suka menimbulkan reaksi masyarakat dengan mengadakan demonstrasi.

“Bukan tak bagus demonstrasi tapi bukan semuanya sesuai untuk demonstrasi.

Akhirnya (negara) akan jadi anarki dengan masing masing mentafsir berdasarkan pemikiran masing-masing. Itupun perlu mengikut kehendak syariat,” katanya.

Beliau mengakui diberitahu bahawa di dalam pakatan pembangkang apa juga perkara perlu dirujuk kepada Anwar dan akhirnya akan berlaku amalan autokratik dan dengan itu senang untuk ‘menunggangi’ PAS.

“DAP tak mudah ditunggangi,” katanya.

Ya, saman YB, jangan tak saman

Ya, betul tu. Kalau Raja Petra Kamarudin (RPK) buat kenyataan tak betul, buat pendedahan tak tepat, dua YB Pakatan Rakyat ni patut kemukakan saman. Biar RPK sedar dan perit dan tak akan buat 'fitnah' yang boleh memalukan YB-YB Pakatan lagi.

Tapi kalau dakwaan RPK tu betul, benar dan tepat, sekurang-kurangnya dua YB ni patut letak jawatan kerana perbuatan mereka telah menjejaskan imej 'bersih' YB-YB Pakatan yang lain.

Namun, daripada kenyataan balas dua YB ini, 80 peratus ada kebenarannya dengan dakwaan RPK itu, terutama melibatkan wang sebanyak RM50,000 yang telah dimasyukkkkan ke akaun.

Duit dan jumlah yang dinyatakan oleh RPK itu benar-benar wujud dan ada faktanya. Ini diakui sendiri oleh dua YB berkenaan, cuma dalih dan alasannya, duit itu bukan dalam kategori minta (rasuah), tetapi 'pinjam'.

Aneh, dalam banyak-banyak bank yang ada di negara ini, yang kerjanya memberi pinjaman kepada rakyat termasuk YB-YB, dengan kontraktor pasir itu juga YB ni minta 'pinjam'. Dan YB 'minta pinjam' duit RM50,000 dari kontraktor itu pula serentak dengan permintaan kontraktor berkenaan nak keluarkan pasir.

Dah secara 'kebetulan', nak buat macam mana kan. Nama lagi 'kebetulan'. Kiranya YB-YB Pakatan ni bernasib baiklah sebab apa yang berlaku pada mereka, ia berlaku secara 'kebetulan'. Minta sogokan pun dikatakan 'minta pinjam'.

2 ADUN dicabar saman Raja Petra


KUALA LUMPUR 10 Feb. – Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor, Shuhaimi Shafie dan Amiruddin Shari dicabar menyaman pengendali portal berita Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin sekiranya dakwaan pembabitan mereka dalam skandal rasuah pasir di negeri itu tidak benar.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Selayang, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, tindakan tersebut perlu dilakukan segera bagi membuktikan kedua-dua wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu tidak terlibat sekali gus membersihkan integriti dan nama baik mereka.

“Shuhaimi yang suatu ketika dahulu lantang bersuara dalam isu rasuah pasir di Selangor perlu tampil membela diri dengan memberi penjelasan bagi menafikan penglibatan beliau dalam isu tersebut.

“Ini sekali gus dapat membersihkan nama beliau selaku pemimpin masyarakat, bukan mengalih perhatian rakyat dengan menghentam Raja Petra di dalam blognya.

“Saya juga ingin menasihatkan Amiruddin supaya tidak membuat sindrom sepi atau membisu. Beliau perlu berani ke depan membuat kenyataan bagi membersihkan keadaan, bukannya menghilangkan diri,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Skandal pasir: Pemuda Umno buat laporan polis

SHAH ALAM: Pergerakan Pemuda Umno dan Pemuda Umno Selangor masing-masing pada Jumaat membuat laporan polis berhubung isu dakwaan penulis blog Raja Petra Kamarudin bahawa terdapat dua Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Parti Keadilan Rakyat Selangor terlibat dalam skandal pasir di negeri itu.

Laporan dibuat Ketua Pemuda Umno Selangor Ungku Md Salleh Ungku Abdul Jamal dan Penolong Setiausaha Pemuda Umno Datuk Megat Firdouz Megat Junid di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam di Seksyen 9 di sini pada pukul 3.45 petang tadi.

Ungku Md Salleh berkata dalam laporan itu, mereka turut mengemukakan salinan daripada artikel Raja Petra yang disiarkan dalam portal berita Malaysia Today.

Beliau berkata Pemuda Umno mahu pihak polis menyiasat sama ada wujud unsur rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh dua ADUN PKR seperti didakwa Raja Petra.

Menurut laporan sebuah akhbar hari ini, Raja Petra mendakwa ADUN Sri Muda Mat Shuhaimi Shafie memohon sejumlah wang daripada sebuah syarikat untuk membantu syarikat itu mendapatkan tender pasir di Selangor.

Raja Petra mendakwa ADUN Batu Caves Amirudin Shari pula mengeluarkan surat sokongan kepada permohonan tender pasir syarikat itu.

Penulis blog kontroversi itu juga mendakwa kedua-dua ADUN itu merupakan pengarah syarikat yang memohon tender pasir itu dan mereka berdua masing-masing menerima elaun bulanan RM5,000.

Ungku Md Salleh turut meminta polis menjalankan siasatan segera kes pembunuhan bekas Presiden Persatuan Pemborong Binaan Malaysia Datuk Patrick Wong pada 2009, yang dikatakan mempunyai unsur jenayah seperti didakwa Raja Petra.

Sementara itu, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menganggap isu pasir di negeri itu 'cerita lama' yang tidak sepatutnya dibangkitkan berikutan operasi syarikat mengendali pasir dipantau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau berkata pegawai SPRM telah dibenarkan memasuki pejabat syarikat pengendali pasir di negeri itu Kumpulan Semesta Sdn Bhd sejak 2009 untuk menjalankan sebarang siasatan sekiranya perlu.

"Semua transaksi perniagaan pasir di Selangor dipantau Transparency International dan dua pengarah bebas badan itu dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah KSSB sejak tahun lepas," katanya pada sidang media di sini, Jumaat.

Kerajaan Negeri Selangor tidak akan menghalang sesiapa yang ingin memberi maklumat mengenai rasuah dan salah guna kuasa dalam pentadbiran kerajaan negeri dan anak-anak syarikat malah bersedia memberikan kerjasama, katanya.

"Kita bersedia menerima maklumat daripada orang ramai untuk membantu kerajaan negeri dan anak syarikat supaya lebih telus dan bertanggungjawab. Kita serius membanteras rasuah dan kerana itu kita telah mengambil langkah sewajarnya," katanya.

Terdahulu, Abdul Khalid merasmikan Selangor Matta Islamic Travel Fair (SMITF) yang berlangsung sehingga Ahad ini di Pusat Konvensyen Shah Alam.

Beliau berkata Selangor bersedia menjadi destinasi pelancong perubatan apabila kerajaan negeri menjalin kerjasama dengan Universiti Malaya untuk menubuhkan sebuah pusat pakar perubatan di Petaling Jaya.

SMITF menawarkan pakej pelancongan Islam oleh 126 peserta yang mengambil bahagian termasuk dari China, Mesir, India, Jordan, Kuwait, Oman dan Qatar. -BERNAMA

Jumaat, 10 Februari 2012

Fitrah atau kehendak naluri?

Dalam banyak-banyak isi kandungan Harian Metro, saya tertarik dengan ruangan SOAL JAWAB AGAMA ini dan saya terpanggil untuk copy paste untuk dikongsi baca oleh pembaca laman web saya.

Apa yang saya buat ini adalah untuk tatapan umum semata-mata bagi mendapatkan kesedaran dan pengajaran, ia tidak ada kaitan langsung dengan gaya atau budaya hidup yang berlaku dalam kepimpinan politik pembangkang hari ini. Selamat membaca.



SUKAR LUPA HUBUNGAN SONGSANG

SAYA seorang jurutera dan mempunyai 'hubungan kasih' songsang dengan sahabat saya seorang lelaki 'latino'. Kami menjalin hubungan lebih dua tahun dan dia juga mengasihi saya.

Saya cuba melupakannya dengan memperbanyakkan mendekatkan diri kepada Allah, tetapi jiwa dan fikiran saya tidak boleh melupakannya.

Pemuda 'latino' itu juga bekerja sepejabat dengan saya dan kami masih menghubungi antara satu sama lain.

Bagaimana saya hendak melupakan pemuda itu dalam hidup saya? Saya takut dengan azab Allah dan saya tidak mahu mengulangi perbuatan terkutuk dengan pemuda itu yang juga beragama Kristian. - AHMAD, Qatar

USTAZ JAWAB:

SECARA fitrah, setiap manusia ada rangsangan seksual dan secara normal manusia tertarik kepada jantina berlainan jenis. Gangguan seksual di luar fitrah adalah tidak normal dan manusia perlu berusaha untuk menjauhinya, malah mengikis perasaan sedemikian.

Kecenderungan sedemikian adalah satu penyakit. Ia berupa ketagihan atau kegilaan yang sukar dibendung manusia yang tunduk kepada nafsu dan bukannya ajaran Islam.

Dengan sebab itu, agama merawatnya melalui bentuk hukuman berat apabila didapati bersalah dalam hubungan songsang seperti hukuman rotan sama dengan kesalahan zina.

Selain itu, individu itu sendiri perlu mengubahnya. Kelakuan songsang sukar untuk dibuktikan dan disabitkan kesalahan. Bagaimanapun, keadaan dunia sekarang sudah berubah apabila manusia mulai mengakui terbabit dalam kelakuan songsang secara terbuka.

Mungkin apa yang berlaku di zaman Nabi Luth kembali menyerang masyarakat sekarang. Sebenarnya, budaya homoseksual akan menghancurkan diri dan masyarakat manusia seperti yang pernah terjadi di zaman Nabi Luth.

Mereka yang terbabit itu sudah merosakkan diri dan jiwa pasangannya. Daripada seorang lelaki yang berjiwa kental dan perkasa ia menjadi lemah lebih-lebih lagi pasangannya yang sudah menjadi 'effeminate' (lelaki lembut yang mempunyai peribadi seorang wanita).

Perkara utama yang perlu anda lakukan ialah bertaubat kepada Allah dengan sebenar-benar taubat, iaitu berazam tidak mengulangi tabiat buruk itu.

Ia membabitkan perubahan dalaman termasuk dalam persoalan membina akhlak mulia dan baik. Antara akhlak dan nilai utama yang perlu ditanam dalam diri seseorang ialah nilai kebijaksanaan berdasarkan ilmu, nilai berani, menjaga maruah diri dan adil.

Mempunyai akhlak dan peribadi berdasarkan empat nilai utama itu, seseorang dapat menjaga diri, masyarakat dan negara. Ini ditambah dengan nilai keagamaan seperti patuh kepada perintah Allah.

Sebenarnya, kebebasan manusia secara sepenuhnya (al-bara’ah al-asliyyah) sudah dibatalkan (nasakh) dalam Islam apabila setiap individu Muslim perlu beribadat hanya kepada Allah dan perlu mematuhi perintah-Nya.

Apabila setiap Muslim memahami perkara itu, segala larangan Allah dapat dipatuhi tanpa banyak alasan. Seterusnya kita mesti ingat bahawa kehidupan di dunia bukannya kekal dan setiap orang akan kembali kepada Allah.

Segala kewajipan dan larangan yang dikenakan ke atas manusia akan disoal di akhirat nanti. Dengan adanya perasaan takut kepada Allah, ingat kepada mati dan hari akhirat seseorang dapat mengelak daripada terjebak melakukan aktiviti songsang.

jeng jeng jenggggg!!!!... raSUAP, pePASIR, terDEDAH.... diBUNUH

THE SELANGOR SAND MINING SCANDAL
Raja Petra Kamaruddin
09 Feb 2012



On 23rd May 2009, at around 5.00pm, a meeting was held between a sand contractor (hereinafter referred to as ‘SC’) and Mat Suhaimi Shafiei in the Sunway Hotel in Seberang Prai, mainland Penang. The purpose of the meeting was to discuss sand-mining in Selangor.

Mat Suhaimi asked SC to submit an application to mine sand to Kumpulan Semesta Sdn Bhd with a copy to him (Mat Suhaimi). Kumpulan Semesta Sdn Bhd is a Selangor state owned company involved in the mining and selling of sand in Selangor.

On 2nd July 2009, at around noon, a meeting was held in Mat Suhaimi’s office where he instructed SC to incorporate a company called Double Dignity (M) Sdn Bhd (company number 308078W).

The Directors of the company are:

1. Adnan Bin Abd Mokhtar (IC number 691119-10-5105)

2. Siti Rosmaliza Binti Meo Rasli (IC number 751115-08-5026)

3. Marzaniyah Binti Arshad (IC number 721127-08-5444)

4. Mat Suhaimi Bin Shafiei (IC number 680227-08-5275)

5. Amirudin Bin Shari (IC number 800208-01-6059)

The Director’s fees for Mat Suhaimi and Amirudin was agreed at RM5,000 per month.

On 18th January 2010, Double Dignity (M) Sdn Bhd, submitted an application to mine sand in Dengkil (Sepang, Selangor), an area of 45 acres. The letter was copied to Mat Suhaimi and Amirudin Shari. Amirudin Shari supported the application and signed the ‘letter of support’. (See the letter below).

An important point to note is that Mat Suhaimi and Amirudin were both registered as Directors of Double Dignity (M) Sdn Bhd on that same day, 18th January 2010. And this is no coincidence. (See the copy of the Form 49 from the Registrar of Companies below).

Before that, however, let us trace what happened prior to 18th January 2010.

On 15th August 2009, at around 10.00pm, Mat Suhaimi contacted SC and asked him for RM3,000 in cash as election campaign funds. At 2.30pm the next day, SC went over to Mat Suhaimi’s office to hand over the cash.

At about 10.30am on 25th August 2009, SC handed over another RM2,000 in cash to Mat Suhaimi. The meeting was held in room 1514 of the Pearl View Hotel in Seberang Prai, Penang.

On 9th September 2009, Mat Suhaimi contacted SC and asked for RM35,000 as ‘Ramadhan expenses’. The next night, at about 11.25pm, they met at the Restoran Nasi Kandar in USJ12 where SC handed Mat Suhaimi the cash.

It was clearly stated that all this money was payment to assist Double Dignity (M) Sdn Bhd in getting approval from Kumpulan Semesta Sdn Bhd on its application to mine sand in Selangor. Mat Suhaimi told SC that they would need to pay off certain people in Kumpulan Semesta.

On 16th September 2009, Mat Suhaimi contacted SC and told him that he wanted to organise a ‘majlis berbuka puasa’. Mat Suhaimi asked SC to organise it and, of course, pay the cost. Mat Suhaimi also asked SC for his RM5,000 monthly Director’s fees.

On 17th September 2009, the majlis berbuka puasa (breaking fast) was held in the coffeehouse of the Legend Hotel in Kuala Lumpur. That same night, around 8.45pm, SC paid Mat Suhaimi and Amirudin Shari their Director’s fees of RM5,000 each.

A few days later, Mat Suhaimi contacted SC and asked for RM10,000 to pay for the cost of a ‘jamuan Hari Raya’. On 30th September 2009, SC met Mat Suhaimi at the Jaya Jusco in Kelang to hand over the money.

On 5th January 2010, Mat Suhaimi contacted SC and asked for RM50,000. This time the amount was not paid in cash like all the previous amounts before this but was paid directly into the bank account of Syarikat A&L Norash Enterprise (account number 100070023904) at Affin Bank in Kelang. The transaction was made on 11th January 2010 (see below).

Norash Enterprise is a company owned by Ashmali Bin Osman and his wife, Norlela Binti Ahmad, close friends of Mat Suhaimi.

RM10,000 was taken out in cash, RM12,500 was paid to Farahsyamsyawati Bt Sulaiman (banker’s cheque number 0070210000117), and RM27,500 was paid to Smart Renovators Sdn Bhd (banker’s cheque number 0070210000118) on the instructions of Mat Suhaimi.

As follows is the tapped telephone conversation between Mat Suhaimi (telephone number 019-6185239) and SC (telephone number 019-3958888) on 6th January 2010.

SC: ...itulah... pasal yang YB mintak 50 ribu nak ape... nak pakai 50 ribu boleh takde masalah... dalam minggu depan boleh?

Mat Suhaimi: Dalam minggu depan ye...

SC: Pasal saya nak setelkan akaun sikit...

Mat Suhaimi: Okay...

SC: Lepas tu takde masalah lah...

Mat Suhaimi: okay, okay, okay, hari Isnin boleh?

SC: Hari Isnin boleh... lagi satu YB... say mintak tolong satu... saya di Batang Kali ada tanah... geran... nak keluar pasir... pasir banyak lagi tu...

Mat Suhaimi: Berapa besar tanah tu?

SC: Dia 100 lebih ekar...

Mat Suhaimi: Nanti saya bincang dengan Azmin... tapi kena bayarlah... Azmin sedang collect duit untuk pilihanraya...

SC: ah, okay, okay... nanti kita bincang.


On 11th January 2010, SC phoned Mat Suhaimi and the conversation was as follows:

SC: Konfirm ye nombor ini?... Affin Bank ni?...

Mat Suhaimi: Confirm, confirm, confirm...

SC: Ni company... company siapa ni YB?

Mat Suhaimi: Ini... company... yang supply... yang buat event...

SC: okay, okay, okay, okay…confirm ye boleh masuk ye?

Mat Suhaimi: Ya, ya...

SC: Takut lah... nanti tak sampai kepada YB...

Mat Suhaimi: Jangan risau... okay...

SC: Nanti kalau boleh saya contact YB lah... so ini saya masukkan 50 ribu dalam akaun ini... confirm ye...

Mat Suhaimi: ha, okay, okay... yang Amir punya ada dengan Amir...


And then the whole thing exploded (see the Bernama report below). However, the MACC can’t seem to proceed with the investigation and, two years on, this case is still ‘under investigation’. Malaysia Today has all the evidence, including the tapped telephone conversation on tape, while the MACC does not appear able to proceed with the investigation.

Why is this? Is this because they have made a ‘deal’ with Mat Suhaimi and Amirudin, like they did with those two PKR state assemblymen from Perak (Jamaluddin Mat Radzi and Osman Jailu) who were also caught with their pants down and then jumped ship to escape going to jail? (Read more here:http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/2/1/nation/3172334&sec=nation)

I suppose it is more useful to keep the investigation open and leave these two as Trojan horses in Pakatan Rakyat Selangor. A Trojan horse is certainly worth many times more than a man in jail. This is the kind of stuff Sun Tzu is made of.

Yes, the same thing happened in Perak. And that brought the Pakatan Rakyat government down when the two PKR state assemblymen caught red-handed in a criminal act were ‘persuaded’ to change sides. Now, again, we have another two PKR state assemblymen in Selangor who are also caught in a criminal act.

But Pakatan Rakyat has too many seats in Selangor compared to Perak. So even if these two are made to jump that will still not allow Umno to take back the state. So better just leave them there, but on a tight leash, and get them to work as termites, gnawing from the inside to do as much damage as they can.

I remember His Highness the Sultan saying that he can work with any party as long as the state is well run and is corruption free. His Highness also said that he will not tolerate corruption and wants the culprits exposed.

Well Tuanku, as a loyal subject and kerabat of Selangor, I am just doing what Tuanku titah, revealing corruption, never mind which side of the political divide that perpetuates it.

Oh, and for those who are about to say, ”Why now?” Well, then when? After Nomination Day and just before Polling Day when by then it would be too late -- as Umno would probably go to town on the matter? At least, now, Pakatan Rakyat still has time to do something about it and convince the voters it is running a clean and transparent government. Or are they not running a clean and transparent government?

Anyway, stay tuned for more as Malaysia Today reveals more shenanigans in the State of Selangor. Yes, there is more, much more to come. And you better believe it because I have just started.

Khamis, 9 Februari 2012

Tupai Singh jatuh ke tanah

Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. Sebisa-bisa ular tedong atau selar tewas dibibir gelas juga.

Begitulah halnya dengan encik Karpal Singh ini. Sebijak-bijak dia menjadi peguam sehingga menjadi rebutan ketua pembangkang untuk mengendalikan kes liwatnya dan sepandai-pandai dia memimpin parti politik, ada tikanya dia tertewas dan tergigit lidahnya sendiri juga.

Demikianlah encik Karpal Singh kita ini. Dalam keghairahannya hendak mempertahankan kemenangan parti pembangkang di Perak pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 empat tahun lalu, beliau sanggup dan berani mengeluarkan kenyataan menghasut Sultan Perak, Raja Azlan Shah.

Orang lain jadi pemimpin juga. Jadi ketua juga, tetapi kalau berlaku masalah dalam parti, kerana disebabkan kesilapan diri sendiri, mereka terima kenyataan dan hakikat. Tetapi sebaliknya pula bagi encik Karpal Singh kita ni.

Beliau dengan angkuh dan sombong, dengan andaian dialah peguam paling handal di muka bumi ini, boleh mengeluarkan apa saja kenyataan menghina termasuk Raja-Raja Melayu seperti Sultan Raja Azlan Shah.

Kenyataannya itu bukan saja biadab, tetapi mencerminkan beliau seorang yang amat daif mengenai perlembagaan dan perundangan.

PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan memutuskan walaupun Karpal Singh seorang Ahli Parlimen dan peguam kanan terkenal berhak membuat ulasan politik dan memberi pandangan mengenai perlembagaan dan undang-undang, hak serta kebebasan bersuara yang dijamin Perlembagaan Persekutuan itu tidak mutlak.

Hakim Datuk Ahmad Ma’arop dalam penghakimannya 105 muka surat, berkata kebebasan bersuara yang dijamin itu bererti seseorang berhak bercakap, menulis atau menerbitkan apa yang disukainya asalkan tidak melanggar undang-undang.

Oleh itu, katanya, apa yang dinyatakan Karpal pada satu sidang media pada 2009 mengenai Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berhubung krisis politik di negeri itu melepasi garis yang memisahkan pernyataan perkataan yang dibenarkan undang-undang dengan pernyataan menghasut.

Hakim Ahmad juga berkata, pendakwaan hanya perlu membuktikan perkataan yang dinyatakan Karpal mempunyai kecenderungan menghasut.

Katanya, pendakwaan tidak perlu membuktikan bahawa perkataan itu menyebabkan keganasan sebenar atau reaksi adverse sebenar.

Hakim Ahmad berkata, sama ada kenyataan Karpal benar atau tidak, adalah tidak material.

"Dalam mempertimbangkan persoalan sama ada perkataan responden (Karpal) itu menghasut atau tidak, pandangan saksi yang mendengar perkataan berkenaan bukan penentunya dan sebenarnya adalah tidak relevan.

"Mahkamahlah yang mesti memutuskan sama ada perkataan responden itu menghasut atau tidak," katanya.

Pada 20 Januari lalu, Hakim Ahmad yang mempengerusikan panel tiga hakim memerintahkan Karpal membela diri terhadap tuduhan membuat kenyataan berbaur hasutan terhadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah pada sidang media pada 2009.

Panel berkenaan yang turut dianggotai dua Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Clement Allan Skinner dan Datuk Seri Mohamed Apandi Ali mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 11 Jun 2010 yang melepas dan membebaskan Karpal daripada tuduhan itu tanpa memerintahkannya membela diri.

Karpal dituduh mengeluarkan perkataan berbaur hasutan terhadap Sultan Perak di firma guamannya di Jalan Pudu Lama di sini antara 12 tengah hari dan 12.30 tengah hari pada 6 Februari 2009.

Beliau didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa pengguguran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar oleh Sultan Perak boleh dipersoalkan di mahkamah.

Pertuduhan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan membawa hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Mahkamah Rayuan pada 20 Januari lalu, menetapkan hari ini untuk sebutan kes Karpal di Mahkamah Tinggi.

Dalam penghakimannya itu, hakim Ahmad berkata, perkataan yang dinyatakan Karpal mempunyai kecenderungan bagi mempersoalkan kuasa prerogatif Sultan Perak yang dilindungi mengikut Perkara 181(1) Perlembagaan Persekutuan.

Hakim Ahmad berkata, tiada keraguan di fikiran panel itu bahawa sidang media itu dibuat dengan niat atau sekurang-kurangnya dengan harapan supaya apa yang dinyatakan dalam sidang akhbar berkenaan akan disiarkan.

Dalam sidang media itu, beliau berkata, Karpal berulang kali menyatakan perkataan yang jelas membawa pengertian bahawa Sultan Perak melanggar undang-undang, tidak mengikut undang-undang atau tidak menghormati undang-undang. – BERNAMA

Isnin, 6 Februari 2012

Apa yang hebat sangat Mamat ni?

Mamat ni tempah nama dalam dunia glamor bukan kerana ‘bisanya’ dia menjaga gol, tapi kerana dia putus tunang.

Berita itu terus mendapat liputan meluas semua media cetak dan letronik sehingga meletakkan Mamat ni dipuncak keglamoran sebagai seorang pemain bola sepak.

Nak kata Mamat ni bijak menjaga pintu gawang, taklah jugak. Dia boleh lepaskan tiga biji bola ke gawang sendiri dalam masa lima minit ketika melawan Bharin tak lama dulu.

Kalau betul dia bijak, sekurang-kurangnya tiga biji tu masuk bukan dalam tempoh lima minit. Paling tidak pun sekurang-kurangnya biarlah dalam tempoh 90 minit. Bisakah.

Kerana Malaysia menang dengan Indonesia pada Sukan Sea tahun lalu ke Mamat ni disanjung sebagai selebriti? Sehinggakan Mamat ni mempunyai pengurus peribadi dan tak lama lagi akan ada pengawal peribadi pulak?

Kenapa penjaga gol negeri lain tak seglamor Mamat ni? Adakah penjaga gol lain menjaga pintu gol tak sehebat Mamat ni? Rasanya tak juga. Kalau nak banding dengan penjaga gol Pahang, Terengganu, Kedah, Selangor dan Perak, rasanya mereka-mereka ini lagi hebat.

Habis tu kenapa Mamat ni glamor dan selalu mendapat tempat dalam media cetak dan letronik? Kan aku dah cakap, dia glamor sebab putus tunang disaat-saat akhir dan menjalin pula hubungan dengan tunangan orang lain.

Sesiapa pun, kalau ada kes macam ni akan cepat glamor dan diangkat macam selebriti. Pada aku, dari dulu lagi aku tak sanjung Mamat ni dan tak pernah pun angkat Mamat sebagai idola dalam bidang bola sepak.

Pada aku, Mamat ni dengan penjaga gol negeri lain sama saja. Sekurang-kurangnya kalau ambil Halim Napi jaga gol tika Malaysia lawan Bahrain, rasanya taklah sama macam Mamat ni jaga. Memalukan.

Ahad, 5 Februari 2012

Tak habis-habis dengan perangai orang tua ni

Syabas Nik Aziz

AWANG mahu menjadi orang pertama mengucapkan tahniah kepada Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat kerana telah mengisytiharkan diri untuk bertanding lagi pada PRU13.

Pengumuman mengenai perkara itu dinyatakan kelmarin dalam ceramah beliau di pejabat parti negeri. Nampaknya tempoh 45 tahun belum cukup.

Jika tidak silap, Nik Aziz, 81, adalah wakil rakyat paling lama dalam sejarah tanah air. Beliau mula menjadi calon pilihan raya pada tahun 1967. Jawatan Menteri Besar pula sudah empat penggal iaitu melebihi 21 tahun. Pun tidak cukup lagi.


















Tidak sangka dalam keadaan yang agak uzur, Nik Aziz masih mahukan jawatan tersebut. Khabarnya, hendak menyampaikan taklimat kepada beliau juga sukar atas masalah pendengaran dan fikirannya yang tidak lagi tajam. Kenyataannya juga selalu mencelarukan, yang tidak mencerminkan beliau seorang Menteri Besar dan Mursyidul Am Pas.

Itu belum menyentuh soal prestasi pentadbiran beliau yang dianggap lemah. Misalnya, isu air bersih, yang merupakan keperluan asas untuk rakyat Kelantan sehingga hari ini belum dapat diselesaikan.

Tetapi Nik Aziz ada kuasa untuk mewajarkan kedudukannya sampai bila-bila yang beliau mahukan.

Awang masih ingat tidak lama dahulu bagaimana beliau memburuk-burukkan Dr. Mahathir Mohamad kerana dikatakan begitu lama menjadi Perdana Menteri.

Malah Nik Aziz pernah menyatakan tidak sedikitpun akan mengikut jejak langkah mantan Perdana Menteri itu. Paku dulang, paku serpih mengata orang, dia yang lebih.

Keputusan terbaru itu menyerlah hakikat siapa sebenarnya Nik Aziz. Dakwaan beliau kononnya Pas masih mahukan khidmat beliau, sekadar alasan.

Mahathir berundur ketika majoriti rakyat masih memerlukan kepimpinannya dan ketika popularitinya berada di kemuncak. Biarpun setelah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, dunia termasuk negara-negara Islam mengagumi ketokohan beliau.

Beliau tetap dengan pendiriannya walaupun ramai yang menghalang beliau untuk bersara. Jika Dr. Mahathir yang tidak dikaitkan dengan imej ulama mempunyai keyakinan untuk berundur dan tidak selamanya mahu bergayut pada jawatan, mengapa Nik Aziz tidak boleh berbuat demikian?

Apakah beliau tidak yakin kepada pemimpin pelapis Pas Kelantan. Buruk dan dungu sangatkah mereka? Atau mereka dikaitkan dengan isu korup yang serius (sebagaimana menjadi buah mulut) sehingga tidak layak diberi kepercayaan? Nik Aziz juga ada isu integriti berkaitan menantunya, yang semua orang tahu.

Difahamkan, reaksi di kalangan pemimpin dan ahli Pas bercampur-campur. Ada yang suka dan ada yang menyambutnya secara sinikal. Makin ramai ahli dan penyokong Pas sesungguhnya kecewa dengan Nik Aziz kerana tunduk kepada agenda DAP dan PKR sehingga parti itu tergelincir daripada landasan perjuangan Islam sebenar.

Sesungguhnya Awang kasihankan Nik Aziz, beliau sudah hilang keyakinan untuk mencermin diri dan memahami realiti. Apa pun, kuasa sememangnya mudah melekakan manusia. Kalau Tok Guru sudah sedap - peduli apa - teruskan sahaja. (Bisik-Bisik Mingguan)

Manoharam

Minah murahan ini menafikan dia telah terkahwin dengan seorang gabenor tua Sulawesi Tenggara, Nur Alam.

Bahkan, menurut pengurus peribadinya, Tintin, bahawa gambar yang memaparkan keadaan Manoharan berbaju nipis dan seksi duduk bersebelahan jejaka tua itu adalah atas program mempromosi dirinya sebagai model.

Wah, untungnya sesiapa yang dapat membayar Manoharan untuk menghadiri, sama ada majlis peribadi mahupun majlis sulit-sulit, kerana Manoharan sanggup tidak berbaju jika bayarannya lebih dan ada privasi.

Malah, kalau nasib badan tu beruntung dan bertuah, akan dapat ibu Manoharan sekali.

Ini beritanya:

Baru sahaja menafikan dirinya tidak mempunyai teman lelaki, kini model terkenal Indonesia, Manohara Odelia Pinot didakwa sudah berkahwin dengan seorang gabenor Sulawesi Tenggara, Nur Alam secara rahsia.

Berita tersebut hangat diperkatakan selepas gambar mesra Manohara memakai blaus putih jarang yang menutupi badannya dan gabenor di atas sebuah bot tersebar luas di internet.

Bagaimanapun pengurus kepada model berusia 18 tahun itu, Tintin tampil menafikan mereka mempunyai hubungan istimewa walaupun rapat.

"Ya, Manohara sering dijemput untuk menghadiri pelbagai acara. Namun bukan dia sahaja yang sering diundang. Ada juga artis-artis lain. Sudah namanya promosi.

Mereka memang rapat, tetapi ia tidak bermakna mereka mempunyai sebarang hubungan istimewa," ujar Tintin ketika dihubungi Kapan Lagi.

Tintin turut menafikan khabar angin yang mendakwa bekas isteri kepada Tengku Muhammad Fakhry ini sudah berkahwin dengan Nur Alam.

"Tidak benar sama sekali! Ia hanya gosip. Kita tidak boleh lakukan apa-apa dan hanya mampu menafikannya jika gosip tersebut tidak benar," jelasnya lagi.

Sebelum ini model kelahiran Jakarta mengakui dirinya masih belum mempunyai teman istimewa selepas bercerai dengan bekas suaminya yang merupakan daripada kerabat diraja negeri Kelantan.

Jumaat, 3 Februari 2012

Ke mana arah tuju Zaid dalam politik?


Datuk Zaid Ibrahim mengambil masa selama 10 tahun mengintai jawatan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu. Ketika itu jawatan berkenaan disandang Datuk Ahmad Rastom Ahmad Maher.

Selama tiga penggal Zaid mencabar Ahmad Rastom, semata-mata mahu merebut jawatan Ketua Umno Bahagian itu dan pada penggal keempat akhirnya Zaid berjaya merampas daripada Ahmad Rastom.

Apa tujuan dan motif Zaid menunggu begitu lama untuk menduduki kerusi nombor satu Bahagian Kota Bharu? Sedangkan 10 tahun bukan tempoh yang singkat, tetapi Zaid sanggup menunggu.

Beliau sanggup berhabis wang dan tenaga dalam tempoh itu untuk merampas jawatan daripada Ahmad Rastom. Apakah Zaid dianggap seorang pemimpin yang tidak ada pendirian?

Menunggu selama 10 tahun, berhabis berjuta-juta ringgit dan mengorbankan tenaga dan kerjanya di Kuala Lumpur untuk memenangi jawatan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, beliau dianggap tidak ada pendirian?

Zaid seorang yang berpendirian dan berprinsip. Kalau beliau sanggup menunggu selama 10 tahun, beliau adalah seorang yang berpendirian. Kesabarannya, kepintarannya dan dengan bantuan pihak atasan, akhirnya Zaid menang.

Kemenangan itu menyerlahkan siapa diri Zaid yang sebenar. Daripada jawatan Ketua Umno Bahagian, beliau dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Umno Bahagian Kelantan. Kemudian diambil oleh Pak Lah dan dilantiknya sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Namun, malang dan sayangnya, Zaid tidak manfaatkan sepenuhnya jawatan, amanah dan tanggungjawab yang diberikan.

Adalah suatu yang aneh dan luar biasa pada perangai Zaid. Dia sanggup menunggu selama 10 tahun untuk merebut jawatan Ketua Umno Bahagian, tetapi apabila sudah dapat, beliau gagal memegangnya untuk tempoh lima tahun.

Beliau menjadi Ketua Umno Bahagian tidak sampai tiga penggal. Beliau memegang jawatan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan tidak sampai satu penggal dan beliau menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri tidak sampai satu tahun.

Kenapa? Mengapa? Itulah persoalan yang bermain dalam benak minda saya. Begitu juga beliau dalam PKR, tidak sampai satu tahun. Pun menerajui parti KITA juga tak sampai dua tahun. Itulah Zaid Ibrahim.

KITA akan dibubar

KUALA LUMPUR 2 Feb. - Parti Keadilan Insan Tanah Air (KITA) yang ditubuhkan pada pertengahan Disember 2010 akan dibubarkan menerusi mesyuarat agung luar biasa (EGM) yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Presidennya, Datuk Zaid Ibrahim berkata, pembubaran itu wajar bagi menghapuskan keraguan bahawa KITA tidak memihak kepada pembangkang.

Menurutnya, ia berikutan terdapat beberapa ahli KITA terutama di Kedah dan Pulau Pinang secara terbuka telah mengkritik pembangkang secara berterusan.

"Ini jelas membuktikan bahawa mereka tidak berminat dalam isu-isu sebenar yang memberi kesan kepada negara, sebaliknya hanya mahu memalu dan mencemuh pihak pembangkang," katanya dalam laman web KITA di partikita.com hari ini.

Zaid yang sebelum ini menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) dilantik sebagai Presiden Parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM), yang kemudian ditukar nama kepada KITA dalam Muktamar Agung Tahunan AKIM 2010 di Tropicana Golf & Country Resort dekat sini.

Dalam perkembangan berkaitan, Zaid mengakui kegagalannya untuk mewujudkan sebuah parti politik yang menyokong idea sederhana, progresif, sopan dan tertib dalam politik.

"Saya juga tidak berjaya membawa masuk anggota yang cukup berminat dalam mencapai demokrasi, tadbir urus yang baik dan akauntabiliti di kalangan pegawai awam," ujarnya.

Selain itu, beliau berkata, pihaknya juga gagal mengumpul dana mencukupi bagi menguruskan aktiviti parti dan dalam masa sama rakannya yang sebelum ini berjanji untuk membantu akhirnya memutuskan untuk tidak menghulurkan bantuan.

Menurutnya, kecenderungan media yang lebih mengutamakan laporan isu remeh turut memberi kesan kepada parti.

"Cukup ramai orang di luar sana yang hanya berminat mengkritik kepimpinan saya dalam KITA dan yang menggembar-gemburkan cerita dengan tujuan untuk mencemuh saya," ujarnya.

Ketika memetik peribahasa Melayu 'jika sesat di penghujung jalan, kembalilah ke pangkal jalan' Zaid berkata, beliau sedar penubuhan KITA adalah satu kesilapan.

"Saya sebenarnya berhasrat untuk memberi idea alternatif dalam politik dan membawa kepelbagaian bakat yang lebih luas kepada kepimpinan pembangkang yang belum pernah berlaku," katanya lagi.

Zaid turut mengakui yang beliau telah membuat banyak kesilapan dalam hidupnya tetapi itu tidak akan membuatnya tawar hati.

Kepada ahli parti yang setia dan tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut, beliau memohon maaf dan menghargai sokongan mereka.

"Saya harap mereka akan menerima keputusan ini kerana ia adalah untuk kebaikan yang lebih besar kepada pihak pembangkang.

"Berdirinya demokrasi bergantung kepada daya maju pembangkang. Sekiranya ia dimusnahkan seperti yang ingin dilakukan oleh Barisan Nasional (BN), maka tidak akan ada demokrasi, tiada kebebasan dan tiada dasar-dasar yang bersifat sederhana lagi," katanya.

Kita Tidak Bubar, Zaid Digesa Letak Jawatan

PUTRAJAYA: Datuk Zaid Ibrahim digesa meletak jawatan dan berundur daripada mengetuai Parti Kesejahteraan Insan Tanahair (Kita) kerana disifatkan gagal menguruskan parti itu dengan baik.

Pengerusi Kita negeri Kedah, Zamil Ibrahim berkata, Zaid sepatutnya berundur daripada parti berkenaan dengan cara terhormat tanpa merosokkan imej parti yang baru berusia setahun itu.

Sambil menyifatkan Zaid sebagai pemimpin yang tidak mempunyai prinsip, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu juga dilihat sebagai tidak bertanggungjawab kerana mengumumkan pembubaran Kita tanpa persetujuan semua pihak khususnya pemimpin peringkat negeri.

"Lebih baik beliau keluar dengan cara terhormat, keluar tanpa merosakkan parti ini yang sedang menuju kearah peperangan," katanya pada sidang media di sini, Jumaat.

Turut menyokong gesaan agar Zaid meletak jawatan dan berundur daripada Kita ialah Pulau Pinang, Selangor dan Sabah.

Selain itu tegas Zamil, Kita tidak akan dibubarkan walaupun Zaid tidak lagi mengetuai parti itu.

"Kita akan teruskan parti ini, walaupun tak ada Datuk Zaid. Kami boleh uruskan parti ini sendiri.

"Parti politik seperti Kita ini bukan seperti syarikat guaman atau syarikat-syarikat lain yang boleh dibuka dan ditutup sewenang-wenangnya. Kita ada ahli yang ramai. Kenyataan Datuk Zaid seolah-olah menconteng arang ke muka kami pemimpin-pemimpin negeri," katanya.

Pada Khamis Zaid mengumumkan bahawa beliau akan membubarkan Kita yang ditubuhkan pada pertengahan Disember 2010 akan dibubarkan menerusi mesyuarat agung luar biasa (EGM) yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Menurut Zaid pembubaran itu wajar bagi menghapuskan keraguan bahawa Kita tidak memihak kepada pembangkang berikutan terdapat beberapa ahli Kita terutama di Kedah dan Pulau Pinang secara terbuka telah mengkritik pembangkang secara berterusan.

Zaid yang sebelum ini menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) dilantik sebagai Presiden Parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim), yang kemudian ditukar nama kepada Kita dalam Muktamar Agung Tahunan AKIM 2010.

Mengulas lanjut, Zamil berkata keputusan untuk membubarkan Kita tidak mencerminkan keinginan sebenar kepimpinan negeri termasuk kira-kira 10,000 ahlinya di seluruh negara.

"Itu pandangan dan pendapat peribadi beliau. Bagi kami ketua-ketua negeri membantah sekeras-kerasnya cadangan untuk membubarkan parti.

"Malah alasan untuk membubarkan parti seperti yang dinyatakan Datuk Zaid juga lebih kearah kepada persoalan peribadi tanpa merujuk kepada asas dan matlamat parti," katanya.

Berhubung kenyataan Zaid yang akan memanggil EGM dalam masa terdekat, Zamil berkata adalah mustahil hasrat pembubaran Kita akan berjaya sekiranya beliau gagal mendapatkan sokongan majoriti.

Jelas beliau, Fasa 28.1 Perlembagaan Kita menyatakan bahawa parti itu tidak boleh dibubarkan secara sukarela tanpa persetujuan tiga per empat ahli yang layak hadir pada sesuatu EGM.

"Negeri-negeri yang aktif seperti Kedah, Pulau Pinang, Johor, Selangor dan Sabah bantah pembubaran Kita.

"Buat masa ini Kita tidak wujud di semua negeri seluruh negara. Jadi mustahil beliau berjaya bubarkan Kita tanpa sokongan majoriti," katanya.

Rabu, 1 Februari 2012

Selayaknya dia dapat

SHAH ALAM - Penasihat Eksekutif Editorial Kumpulan Media Karangkraf, Abd Jalil Ali antara 34 individu dianugerahkan Panglima Mahkota Wilayah (PMW) yang membawa gelaran Datuk sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan hari ini.

Selain beliau, turut menerima darjah sama Pengarah Urusan Kumpulan Media Prima Berhad, Datuk Shaharudin Abdul.

Manakala, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dikurniakan Darjah Seri Utama Mahkota Wilayah (SUMW) yang membawa gelaran Datuk Seri Utama mengetuai senarai 279 penerima darjah kebesaran, bintang dan pingat Wilayah Persekutuan.

Turut menerima SUMW ialah Yang Dipertua Persatuan Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Abu Hassan Omar.

Lima penerima Darjah Seri Mahkota Wilayah (SMW) yang membawa gelaran Datuk Seri pula ialah Presiden MIC, Datuk Seri G Palanivel; Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ahmad Kabit; Pengerusi KUB Malaysia Berhad, Datuk Seri Abdul Halim Abdul Samad; Ketua Jabatan Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Seri Michael Chong Ten Soo dan Timbalan Presiden Persatuan Bagi Orang-orang Buta Malaysia, Datuk Seri Mohamed Iqbal Kuppapitchai Rawther.

Selain Abd Jalil, seramai 33 lagi dianugerahkan PMW, antaranya Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Dasar dan Pembangunan Pendidikan), Datuk Dr Khair Mohamad Yusof; Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Lokman Hakim Sulaiman dan Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Asli, Datuk Dr Che Abdul Rahim Nik.

Istiadat penganugerahan darjah kebesaran, bintang dan pingat akan disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah di Istana Melawati, Putrajaya pagi ini.

Musuh sebenar Yahudi bukan Palestin, tapi Bani Jawi.

BANI Jawi adalah pengembara hebat membawa misi ke Semenanjung di Hujung dunia yang di panggil oleh Ptolemy sebagai Semenanjung Emas atau &...