Ahad, 25 Disember 2011

Kan aku dah kata... Bro tak nak dengar, tak nak sabar

NOTE: Kan aku dah kata, relaks la bro...jangan melenting-lenting. Apa yang berlaku tu kesilapan teknikal je... benda kecik je... boleh settle tak sampai dalam setengah jam. Hanya tunggu dan sabar je. Bukan terus melenting tak tentu pasal sampai buat kenyataan akhbar hentam jabatan tu.

Nampak sangat bro ni tak prosefional. Kerja tinggi. Pengetahuan agama pun tinggi. Kalau tak tinggi, masakan dapat jawatan sebagai mufti kan. So, renung-renunglah. Kena banyak-banyak belajar lagi ni macam mana nak mengenali erti sabar dan bersabar.


PERMOHONAN MYKAD ANAK MUFTI PERLIS DAH SIAP

KUALA LUMPUR: Permohonan Mykad Sumaiyah Syahidah, yang dilapor dikritik bapanya, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya, setelah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendakwa kanak-kanak perempuan itu bukan warganegara Malaysia, telah siap dan sedia untuk dikutip.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Tan Sri Mahmood Adam berkata siasatan di JPN Kuching semalam mendapati ia merupakan masalah komunikasi di kalangan kakitangan kaunter.

"Selepas disiasat, masalah yang berlaku di pejabat JPN Sarawak seperti dibangkitkan Dr Juanda adalah lebih kepada masalah komunikasi kakitangan kaunter yang kurang cekap untuk memberikan penjelasan terperinci berhubung mengapa pengemaskinian rekod peribadi perlu dibuat untuk permohonan dokuman berstatus tertentu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hal tersebut berkaitan dengan arahan berhubung Tatacara Pengendalian Permohonan Kad Pengenalan Kanak-Kanak 12 Tahun Yang Mempunyai Masalah Berkaitan Dengan Taraf Warganegara, yang dikuatkuasakan mulai 11 Jun 2009 bagi perkahwinan antara lelaki warganegara Malaysia dengan wanita rakyat asing, katanya.

Berdasarkan arahan itu, status anak hasil perkahwinan lelaki warganegara Malaysia dengan wanita rakyat asing perlu dikemas kini untuk tujuan permohonan kad pengenalan kali pertama.

Mahmood berkata ibu atau bapa perlu mengemukakan salinan sijil nikah atau sijil kahwin bagi pengesahan sebelum kad pengenalan dikeluarkan.

Dalam kes ini, beliau berkata isteri Dr Juanda adalah warganegara Indonesia dan pasangan itu mempunyai enam anak yang lahir pada 1997,1999,2000,2004,2006 dan 2010.

"Berdasarkan semakan JPN, semua rekod kelahiran mereka kecuali Sumaiyah telah dikemas kini sebelum surat arahan berhubung tatacara tersebut dikuatkuasakan.

"Manakala pengemaskinian rekod kelahiran Sumaiyah (anak ke-2) yang lahir pada 14 Jun 1999, dibuat pada 12 Jun 2009 sehari selepas arahan itu berkuat kuasa," katanya.

Dalam pada itu, Mahmood berkata KDN akan menyemak semula penempatan kakitangan di kaunter perkhidmatan bagi memastikan hanya mereka yang benar-benar cekap serta mahir mengendalikan maklumat, berurusan dengan pelanggan. - BERNAMA

Tiada ulasan: