Selasa, 10 Julai 2012

'Imam Mahdi' tersungkur kena dua das

PETALING JAYA: Lelaki yang maut ditembak polis ketika sedang mengamuk dalam cubaan menceroboh Kompleks B, Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya, petang Isnin jelas menyimpang dari prinsipnya yang ingin memperjuangkan keharmonian di negara ini.

Menerusi paparan bertarikh 4 Jun 2012 dalam laman blog yang dinamakan Jayanegara1234.blogspot.com, suspek yang dikenali sebagai Khalil Afandi Abd Hamid telah memasuki entri yang antara lain menyeru semua rakyat tanpa mengira bangsa dan agama supaya tidak membenci antara satu sama lain.

Malah, lelaki itu turut meminta semua umat Islam supaya melaksanakan perintah Allah iaitu menjaga hubungan kemanusiaan dengan penganut agama lain.

“Semua kita, tidak (kira) sesiapa pun adalah khalifah di bumi ini. Jangan kita lupa tugas khalifah…kita bekerja untuk Allah. Sebarkan dakwah. Sikafir tidak bertepuk tangan jika kita bergaduh.

“Tidak…mereka juga ada kemanusiaan…Cuma Iblis yg bertepuk tangan. Kamu juga jangan bertepuk tangan jika sikafir bergaduh! Amankan…damaikan mereka…itu tanggungjawab kita. Bukankah kita khalifah,” katanya dalam paparan bertajuk “Izinkan aku bicara”.

Bagaimanapun, lelaki itu dan seorang wanita yang baru dikenalinya telah mengamuk dengan melibaskan pedang samurai sehingga menyebabkan orang ramai dan penjawat awam bertempiaran lari menyelamatkan diri petang semalam.

Meskipun dipujuk sepasukan anggota Unit Kereta Peronda (MPV) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya, pasangan suspek dalam kejadian amuk itu tetap berdegil sehingga memaksa polis melepaskan beberapa das tembakan ke arah mereka.

Lelaki tersebut yang terkena dua das tembakan pada lengan kiri dan kaki kiri maut semasa dalam perjalanan ke Hospital Putrajaya akibat pendarahan.

Suspek wanita pula yang bernama Muhdalina Ahmad, 28, yang juga ibu kepada dua orang anak itu mengalami kecederaan di paha kanannya dan kini masih dirawat di hospital yang sama.

Muhdalina adalah bekas pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Kedua-dua suspek yang menganggur itu dikatakan hanya mengenali antara satu sama lain seminggu yang lalu.

Blog milik Khalil Afandi yang beroperasi sejak Mei lalu itu turut menjadi medan untuk suspek berbicara mengenai agama, mengkritik pihak berkuasa, Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Selangor.

Suspek sempat memuat entri terakhirnya bertajuk “Hidup dan mati…apa yang dipertaruhkan” bertarikh 30 Jun lalu.

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pihak polis masih menyiasat motif, kaitan dan perancangan pasangan berkenaan ke Kompleks B Jabatan Perdana Menteri.

“Beri pihak polis masa untuk buat kerja,” katanya dipetik dalam laman sosial Facebooknya, Selasa.

Hishammuddin turut memberi jaminan pihaknya tidak pernah berkompromi dalam isu keselamatan.

Putrajaya: Seorang lelaki yang mendakwa dirinya ‘Imam Mahdi’ mati ditembak polis selepas mengamuk sambil melibas pedang samurai di pekarangan Kompleks Pejabat Kerajaan Blok B1, Jabatan Perdana Menteri (JPM), petang semalam.

Suspek dikenali Khalil Afandi Abd Hamid, 47, dan seorang kenalan wanitanya, Muhdalina Ahmad, 28, mulanya ke Pondok Pengawal JPM sambil menghunus pedang sebelum dihalang anggota Polis Bantuan di situ, tetapi selepas tidak mengendahkan arahan menyerah diri, polis terpaksa melepaskan tiga das tembakan amaran.

Tembakan amaran

Dua daripada tembakan itu masing-masing mengenai bahagian tangan dan ari-ari suspek lelaki dan satu lagi mengenai paha kanan Muhdalina. Walaupun terkena tembakan, Khalil dikatakan mengacu pedang samurai ke leher salah seorang anggota Polis Bantuan sambil memaksa dibenarkan masuk ke pejabat kerajaan itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata suspek kemudian meluru masuk ke perkarangan Blok B1 sambil melibas pedang dan cuba menetak kenderaan serta orang ramai di situ.

Berikutan itu, katanya, sepasukan pegawai dan anggota Cawangan Pencegahan Jenayah serta Unit Kereta Peronda (MPV) dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya dikerah ke situ untuk mengawal keadaan, namun Khalil terus agresif dan bertindak lebih ganas menetak sebuah kereta HYUNDAI Accent dan PERODUA Kancil milik seorang anggota Polis Bantuan.

“Lelaki itu turut menetak cermin PROTON Waja polis walaupun anggota yang tiba memperkenalkan diri. Tidak lama kemudian, sebuah lagi MPV datang membantu dan cuba memujuk suspek, tetapi diserang dengan pedang samurai sehinggalah polis terpaksa melepaskan tembakan ke arah kedua-dua suspek,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Dua suspek itu kemudian dihantar ke Hospital Putrajaya, tetapi Khalil disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di wad kecemasan kira-kira jam 3 petang, manakala keadaan Muhdalina dilaporkan stabil.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid, berkata polis yang turut merampas sebilah keris kecil dan tiga pisau lipat daripada kedua-dua suspek, masih menyiasat motif kejadian itu mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh.

Baru berkenalan

Katanya, Khalil dan Muhdalina yang masing-masing mempunyai seorang dan dua anak, tidak bekerja tetapi wanita itu dikatakan bekas pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan dikatakan baru seminggu berkenalan menerusi laman blog.

Tiada ulasan: