Selasa, 27 Jun 2017

Zaid sekolahkan Nik Abduh


Bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim hari ini tampil mempertahankan kritikan terhadap juruterbang AirAsia X D7237, yang meminta para penumpang supaya berdoa ketika pesawat mengalami kerosakan enjin.


Awal hari ini, Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berdoa Zaid tidak sepatutnya mempersoalkan tindakan juruterbang kerana berdoa “lumrah” manusia.

Zaid menjawab pemimpin PAS itu nampaknya tidak faham maksud twit beliau.

“Bila enjin bergegar semua penumpang sudah pun berdoa. Tak payahlah juruterbang menambah kerisauan, itu maksud saya,” kata Zaid di Twitter hari ini.

“Itu pun Nik Abduh tak faham…Tak terkejut kerana benda mudah 1MDB itu pun dia tak faham,” tambah Zaid, merujuk kepada skandal berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Semalam, Zaid tidak senang dengan tindakan juruterbang AirAsia X D7237 yang terpaksa berpatah balik dalam perjalanan Perth ke Kuala Lumpur Ahad lalu, selepas satu letupan dikatakan berlaku di enjin kiri pesawat.

Media melaporkan sebilah kipas turbin patah dan seorang penumpang menyifatkan pesawat “bergegar seperti mesih basuh”. 

Penumpang dikatakan terkejut dengan tindakan juruterbang meminta mereka berdoa supaya pesawat dapat mendarat dengan selamat di Perth.

“Saya lebih suka juruterbang tidak beritahu saya berada di ambang maut. Juruterbang harus memberi harapan, dan menyerahkan yang lain kepada Tuhan dan penumpang. Jika AirAsia memang suka berdoa, lantik imam dan paderi yang betul,” tulis Zaid di Twitter.

Twit itu bagaimanapun mengundang kritikan orang ramai, termasuk daripada PAS yang memuji tindakan juruterbang AirAsia itu.

“Saya cuba mengagak bila agaknya Zaid Ibrahim berdoa kepada Tuhannya? Bila saatnya?” soal Nik Abduh.

Tiada ulasan: