Sabtu, 6 Ogos 2011

PERBICARAAN KES SOSILAWATI: Tiga kesan cap jari ditemui dalam kereta BMW milik Ahmad Kamil

SHAH ALAM: Seorang pegawai forensik memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, Jumaat bahawa tiga kesan cap jari ditemui di dalam kereta jenis BMW milik Ahmad Kamil Abdul Karim, peguam yang mati dibunuh bersama jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya, yang ditinggalkan di tempat letak kereta di Jalan SS12/1B, Subang Jaya pada tahun lepas.

Pegawai Turus Siasatan Tempat Kejadian (CSI), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur DSP Sheikh Zainal Abidin Sheikh Omar, 55, berkata, dua kesan cap jari diperoleh pada sekeping kad Touch N Go yang ditemui dalam ruangan pintu sebelah kiri pemandu, manakala satu kesan cap jari diperoleh pada sebotol pewangi yang ditemui sebelah pintu pemandu.

Saksi ke-34 pendakwaan itu berkata, beliau dan pasukannya juga menemui 'Smart Tag' yang juga berada bersama kad Touch N Go itu, sebuah diari dalam bonet, sekeping iklan sebuah syarikat komunikasi di bahagian luar cermin kereta dan senaskhah surat khabar berbahasa Inggeris di bahagian belakang kereta berkenaan.

Sheikh Zainal Abidin berkata, pada pemeriksaan kira-kira pukul 10.55 malam 6 September tahun lalu itu, pasukannya turut membuat calitan pada stereng dan tombol gear kereta bernombor pendaftaran AAJ 5 itu bagi mengesan kehadiran Asid Deoksiribonukleik (DNA).

"Semua eksibit saya bungkus dalam sampul surat dan seal sampul surat itu menggunakan seal Forensik serta saya tandakan dengan nombor tag masing-masing, nombor kes, tarikh dan IO (pegawai penyiasat) kes.

“Semua eksibit kemudian diserahkan kepada IO ASP Mohd Ishak Yaakob untuk siasatan lanjut," katanya ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainuddin.

Sebelum ini, isteri Ahmad Kamil, Sabrina Adnan dalam keterangannya memberitahu mahkamah bahawa suaminya meninggalkan rumah dengan menaiki sebuahkereta BMW hitam bernombor pendaftaran AAJ 5.

Sheikh Zainal Abidin berkata, beliau dan pasukannya kemudian diarahkan membantu siasatan di sebuah sungai di Kampung Kelanang, Banting pada 14 September 2010.

"Sampai di sana, saya jumpa Cif Insp N.Govindan dari Bukit Aman yang berada di tebing sungai bersama dua suspek dan dia (Govindan) tunjuk pada saya bahawa tiga anggota penyelam Marin berada dalam sungai cari zink yang dibuang.

“Dia (Govindan) kemudian beritahu saya bila jumpa zink saya akan ambil alihtugas. Selepas itu saya nampak tiga anggota penyelam cari sesuatu dalam sungai dan mereka dapat keluarkan satu persatu zink dari sungai dan tiap-tiap satu diletakkan di tebing sungai sehingga berjumlah enam keping," katanya.

Saksi itu berkata, beliau mengarahkan anggota-anggota pasukannya menyusun serta membuat label di atas zink-zink tersebut dan beliau kemudian membuat tandaan di atasnya sebelum mengarahkan empat anggota pasukannya membalut semua zink menggunakan kertas minyak.

Sheikh Zainal Abidin berkata, keenam-enam keping zink itu dibawa balik ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Langat, Banting dan diserahkan kepada pegawai penyiasat.

Beliau juga tidak bersetuju dengan cadangan peguam Manjeet Singh Dhillon yang mewakili Pathmanabhan bahawa tiada keputusan positif diperoleh daripada calitan DNA pada kad Touch N Go yang diambil dari kereta BMW itu.

Pada suatu ketika, Sheikh Zainal Abidin kelihatan kurang senang apabila diasak bertubi-tubi oleh Manjeet Singh sehingga meminta peguam itu tidak menekannya dengan soalan-soalan yang tidak relevan.

"Saya cadang pada you, you tengok rancangan televisyen CSI, jadi you boleh belajar dengan lebih baik," kata Manjeet dan saksi itu kelihatan keliru sambil meminta peguam tersebut menjelaskan soalannya semula.

Permintaan Sheikh Zainal Abidin menyebabkan Manjeet tergelak dan menarik balik kenyatannya itu.

Peguam tersebut kemudian meminta maaf kepada Sheikh Zainal Abidin sambil menjelaskan bahawa beliau hanya menjalankan tugasnya.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir disambung Isnin ini. - BERNAMA

Tiada ulasan: